loading...
سیم بکسل جنرال
حسین اسماعیلی بازدید : 32 پنجشنبه 07 دی 1402 نظرات (0)

منظور از ساختار و گرید سیم بکسل چیست؟

به گزارش وبسایت الف "سیم بکسل یا طناب فولادی که در زبان انگلیسی به Steel wire rope شناخته می شود ابزاری صنعتی می باشد که نه تنها در لیفتینگ بار بلکه با کاربری های بسیار گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. سیم بکسل ها با توجه به حساسیت در کاربری با استاندارد های دقیقی تولید شده و به روش های مختلفی قبل از عرضه به بازار تست می شوند. در برخی از کاربری های سیم بکسل مانند کاربری به شکل اسلینگ در فرایند لیفتینگ بار حتی بصورت تک به تک رشته ها تست شده و برای آنها سرتیفیکت صادر می شود.

سیم بکسل ها دارای اطلاعات فنی متفاوتی می باشند که این اطلاعات شامل ساختار، نوع بافت، نوع مغزی، گرید، خواب سیم بکسل، شکل پروفیل مفتول ها، نوع آبکاری و سایز و ابعاد می باشد. گستردگی سیم بکسل ها با در نظر گرفتن سایز های مختلف به بیش از 10.000 می رسد و از این رو انتخاب این ابزار صنعتی نیاز به اطلاعاتی فنی و دقیق برای رسیدن به یک سیم مشخص می باشد. در مرحله سفارش و خرید سیم بکسل فروشندگان اغلب دو مورد از مشخصات فنی یعنی ساختار و گرید را از مشتریان طلب می کنند. البته مشخصات فنی سیم بکسل فراتر از این دو مورد می باشد که ابتدا بصورت لیست در زیر معرفی می کنیم."

  • ساختار سیم بکسل : این مشخصه درواقع بیان کننده تعداد رشته های به هم بافته شده در سیم بکسل و تعداد مفتول های هر رشته می باشد. از مهمترین و کاربردی ترین ساختار های سیم بکسل می توان به ساختار های 6X19, 8X19, 19X7, 1X7 اشاره نمود.
  • نوع بافت سیم بکسل: بافت سیم بکسل در واقع اشاره به قطر مفتول هایی دارد که در یک رشته بکار رفته اند چرا که به جز بافت استاندارد که قطر تمامی مفتول ها در رشته سیم بکسل برابر هستند سه نوع بافت دیگر و بافت های ترکیبی قطر های مختلفی از مفتول را در هر رشته در خود جای می دهند. از شناخته شده ترین بافت های سیم بکسل SEALE می باشد که در سیسم بکسل های آسانسور و دکل های حفاری بکار می رود.
  • نوع مغزی سیم بکسل ها: در قسمت مغزی از یک استرنددر سیم بکسل ها استفاده می شود که می تواند از جنس فولادی IWRC, از جنس کنفی FC و یا از الیاف مصنوعی پلی پروپیلن PP باشد. این مغزی نه تنها بر انعطاف سیم بکسل بلکه در وزن واحد طول، مقاومت کششی و قیمت سیم بکسل نیز تاثیر مستقیمی دارد.
  • پروفیل مفتول سیم بکسل : اغلب سیم بکسل ها با مفتول هایی با پروفیل های گرد تولید می شوند. با این وجود نوع خاصی از سیم بکسل تحت نام کامپکت Compact نیز وجود دارد که پروفیل مفتول های آن در قسمت بیرونی استرند تخت هستند. سیم بکسل های کامپکت دارای مقاومت سایشی بسیار بالایی بوده و قیمت بالاتری نیز دارند.
  • متریال و گرید سیم بکسل: اغلب سیم بکسل ها از متریال فولادی یا فولاد ضد زنگ Stainless steel تولید می شوند. با این وجود هر یک از این متریال ها نیز دارای گرید های مختلفی هستند که اغلب بصورت تنسایل WLL, MBL تعریف می شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
  • نوع خواب سیم بکسل : سیم بکسل ها از یک فاکتور تحت نام خواب Lay استفاده می کنند که به زاویه خواب مفتول ها در رشته ها اشاره دارد. در حالی که اغلب نمونه های این محصول صنعتی از نوع خواب ساده هستند برخی سیم بکسل ها به نام لنگ Lang lay هستند که خواب مفتول ها آنها با راستای مرکزی سیم بکسل زاویه می سازد. این سری از سیم بکسل ها اغلب در برابر تاب خوردن مقاومت کمتری دارند اما مقاومت سایشی مناسب تری دارند.
  • نوع پوشش سطحی سیم بکسل : در حالی که سیم بکسل های استنلس استیل بدون پوشش سطحی بکار گرفته می شوند سیم بکسل های فولادی به سبب مقاومت بسیار اندک فولاد در برابر زنگ زدگی می بایست از نوعی پوشش سطحی استفاده کنند. اغلب یا از روش روغن کاری و یا آبکاری گالوانیزه برای افزایش مقاومت محیطی سیم بکسل ها استفاده می شود.

لیست کلیه ساختار های کاربردی سیم بکسل

انتخاب ساختار سیم بکسل بر حسب صنایع مصرفی

تنوع بسیار گسترده سیم بکسل ها سبب می شود انتخاب های متنوعی از این محصول دقیقا متناسب با نیاز های صنایع خاص وجود داشته باشند. این تنوع در ساختار تنوع در مقاومت کششی، انعطاف، مقاومت سایشی، حرارتی و محیطی را به دنبال داشته که بر حسب تجربی و مبنتی بر محاسبات عددی و مهندسی برای صنایع مختلف دسته بندی می شود. در زیر به معرفی ساختار های مناسب سیم بکسل برای صنایع مختلف می پردازیم.

  • سیم بکسل صنایع آسانسور : در صنایع آسانسور برای اتصال کابین های آسانسور از ساختار ویژه ای از سیم بکسل استفاده می شود. ساختار 8X19 با بافتی از نوع سیل پر مصرف ترین ساختار سیم بکسل آسانسوری می باشد. نوع مغزی بکار گرفته شده می تواند از الیاف کنفی که بصورت FC نشان داده می شود و یا الیاف فولادی IWRC انتخاب شده باشد. سیم بکسل آسانسوری در سایز های 8 الی 13 میلیمتر دارای حداکثر میزان کاربری بوده و بر حسب وزن کابین و سایز درام انتخاب می شود. گرید یا تنسایل پیشنهادی برای سیم بکسل آسانسوری 1560 نیوتن بر میلیمتر مربع است.
  • سیم بکسل دکل های حفاری: از سیم بکسل فولادی اغلب با ساختار 6X19 بر روی دکل های حفاری استفاده می شود. نوع بافت بکار رفته در این سیم گاهی سیل SEALE و گاهی نیز استاندارد می باشد. این ساختار از سیم بکسل بصورت مشترک بر روی جرثقیل های برقی نیز بکار گرفته می شود. تنسایل پیشنهادی برای این ساختار سیم بکسل 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع است.
  • سیم بکسل تاور کرین: بر روی تاور کرین ها از نوعی خاص از سیم بکسل تحت نام نتاب استفاده می شود. این سیم بکسل تمام فولادی بگونه ای بافته می شود که در هیچ یک از جهت های ساعت گرد یا خلاف ساعت گرد باز نمی شود. ساختار 19X7 تمام فولادی پر مصرف ترین ساختار سیم بکسل بر روی تاور کرین ها می باشد. گرید پیشنهادی برای این سیم بکسل 1770 یا 1960 نیوتن بر میلیمتر مربع است. سیم بکسل های نتاب در سایز های 8 الی 24 میلیمتر دارای حداکثر کاربری هستند.
  • سیم بکسل اسلینگ: برای لیفتینگ بار بصورت اسلینگ از سیم بکسل های تمام فولادی اغلب با ساختار هایی مانند 6X37 استفاده می شود. این ساختار تمام فولادی از سیم بکسل دارای مقاومت کششی بسیار بالایی بوده و بصورت اسلینگ پرسی و یا سوکت دار برای لیفتینگ بار با جرثقیل برقی مورد استفاده قرار می گیرد. حداقل گرید سیم بکسل اسلینگ 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع پیشنهاد می شود.
  • سیم بکسل صنایع مرغداری: در بسیاری از صنایع تنش های کششی وارده بر سیم بکسل چندان بالا نبوده و اغلب برای ایجاد اتصال از این سیم ها استفاده می شود. اتصالات گاورنر آسانسور ها و سیم بکسل مصرفی در صنایع مرغداری نمونه ای از این کاربری ها هستند. ساختار هایی مانند 6X12+7FC که در واقع در مغزی تمامی استرند های سیم بکسل نیز از الیاف کنفی استفاده شده است از پر کاربرد ترین ساختار ها برای این صنایع محسوب می شود.

گرید سیم بکسل به چه معناست؟

گرید سیم بکسل اغلب در مورد سیم بکسل های فولادی مفهوم پیدا می کند اما گاهی در مورد سیم بکسل های استنلس استیل نیز برای مشخص شدن نوع بگیر 304 یا نگیر 316 بکار می رود که اغلب در هر دو حالت دارای تنسایل مقاومت کششی برابر با 1570 نیوتن بر میلیمتر مربع هستند.

مقاومت کششی سیم بکسل های فولادی تا حد زیادی تابع درصد کربن بکار گرفته شده در تولید و عملیات حرارتی سخت کاری قرار دارد که در نهایت این دو فاکتور تحت نام گرید مورد بررسی قرار می گیرند. بالا بردن درصد کربن در ترکیبات شیمیایی سیم بکسل فولادی تا حدی مشخص و فرایند های سرمایشی و گرمایشی افزاینده سختی به افزایش گردید و تنسایل سیم بکسل های فولادی می انجامد. اغلب پایین ترین این گرید ها 1460، 1560 و به همین ترتیب برای کاربری هایی که با تنش های کششی بالاتری روبرو هستند مانند تاور کرین ها تنسایل های 1770، 1960 و حتی در مواردی 2160 نیوتن بر میلیمتر مربع مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که تنسایل کششی که تحت نام گرید شناخته می شود در واقع در نقطه ای با حداکثر کشش و در مرحله پارگی سیم اتفاق می افتد و تنها یک معیار برای مقایسه قابلیت های کششی سیم بکسل ها می باشد.

حسین اسماعیلی بازدید : 18 جمعه 24 آذر 1402 نظرات (0)

سیم بکسل فولادی ساختار 6X36

به گزارش وبسایت اخبار اقتصادی "سیم بکسل هایی که با هدف لیفتینگ بار و یا تحت تنش های کششی بسیار بالایی قرار دارند اغلب از گرید های فولادی تولید می شوند. بر خلاف زنجیر های صنعتی که اغلب در انواع محدودی به روش فورج گرم تولید می شوند تنوع سیم بکسل ها بسیار گسترده می باشد که با تعداد رشته یا استرند های مختلف، تعداد مختلف مفتول در هر رشته و با قطر های مختلفی تولید می شوند. البته تنوع سیم بکسل ها محدود به این چند مورد نبوده و نوع خواب، جهت پیچش و مشخصات فنی متعدد دیگری در تحلیل این قطعه صنعتی بکار می رود که اغلب این مشخصات در یک ساختار مشخص می شود.

ساختار سیم بکسل فولادی 6X36 متکشل از 6 رشته بافته شده که در هر رشته از 36 مفتول فولادی استفاده شده است می باشد. این ساختار از سیم بکسل که دارای قابلیت های کششی بسیار بالایی است در دستگاه های صنعتی برای کشش استفاده بسیار زیادی داشته وزن واحد طول بالایی داشته و اغلب در سایز های بالاتر از 8 میلیمتر بکار گرفته می شود.

نوع بافت مفتول ها در هر رشته از این سیم بکسل اغلب وارینگتون - سیل WS می باشد بدین معنا که قطر مفتول ها در هر ردیف از هر لایه از سیم بکسل بصورت یک در میان تغییر کرده و برای پر کردن فاصله و حفره های کوچک میانی نیز از یک مفتول با سایز بسیار پایین استفاده شده است.

سیم بکسل فولادی با ساختار 6X36 که بر روی قرقره های 1000 متری عرضه می شود اغلب بصورت آبکاری شده گالوانیزه با فلز روی برای داشتن حداکثر مقاومت در برابر خورنده های محیطی عرضه می شود."

سیم بکسل فولادی ساختار 6X36

کدخبر: ۴۶۱۴۵۹
سیم بکسل ها هم در متریال های فولادی و هم در متریال استنلس استیل تولید و مورد استفاده قرار می گیرند.
سیم بکسل فولادی ساختار 6X36

 سیم بکسل هایی که با هدف لیفتینگ بار و یا تحت تنش های کششی بسیار بالایی قرار دارند اغلب از گرید های فولادی تولید می شوند. بر خلاف زنجیر های صنعتی که اغلب در انواع محدودی به روش فورج گرم تولید می شوند تنوع سیم بکسل ها بسیار گسترده می باشد که با تعداد رشته یا استرند های مختلف، تعداد مختلف مفتول در هر رشته و با قطر های مختلفی تولید می شوند. البته تنوع سیم بکسل ها محدود به این چند مورد نبوده و نوع خواب، جهت پیچش و مشخصات فنی متعدد دیگری در تحلیل این قطعه صنعتی بکار می رود که اغلب این مشخصات در یک ساختار مشخص می شود.

ساختار سیم بکسل فولادی 6X36 متکشل از 6 رشته بافته شده که در هر رشته از 36 مفتول فولادی استفاده شده است می باشد. این ساختار از سیم بکسل که دارای قابلیت های کششی بسیار بالایی است در دستگاه های صنعتی برای کشش استفاده بسیار زیادی داشته وزن واحد طول بالایی داشته و اغلب در سایز های بالاتر از 8 میلیمتر بکار گرفته می شود.

نوع بافت مفتول ها در هر رشته از این سیم بکسل اغلب وارینگتون - سیل WS می باشد بدین معنا که قطر مفتول ها در هر ردیف از هر لایه از سیم بکسل بصورت یک در میان تغییر کرده و برای پر کردن فاصله و حفره های کوچک میانی نیز از یک مفتول با سایز بسیار پایین استفاده شده است.

سیم بکسل فولادی با ساختار 6X36 که بر روی قرقره های 1000 متری عرضه می شود اغلب بصورت آبکاری شده گالوانیزه با فلز روی برای داشتن حداکثر مقاومت در برابر خورنده های محیطی عرضه می شود.

مشخصات مکانیکی سیم بکسل 6X36

زمانیکه صحبت از مشخصات مکانیکی سیم بکسل ها می شود اغلب فاکتور هایی مانند مقاومت کششی، مقاومت سایشی، انعطاف و مقاومت محیطی بیش از دیگر فاکتور ها در اولویت قرار می گیرند. مقاومت کششی سیم بکسل ها تحت تاثیر کمیت تنسایل می باشد که در نمودار تنش و کرنش مفهوم اصلی خود را پیدا می کند.

برای سیم بکسل های فولادی تنسایل در محدوده 1560 الی 2160 نیوتن بر میلیمتر مربع متغیر می باشد که با توجه به کاربری سیم بکسل ساختار 6X36 برای کشش و تحت تنش های کششی اغلب دارای حداقل تنسایل 1770 و در شرایط ایده آل حتی به 1960 نیوتن بر میلیمتر مربع نیز می رسد. 

با توجه به ضعف عمومی آلیاژ های فولادی در برابر زنگ زدگی تحت تاثیر اکسیداسیون سطحی که نه تنها در مورد سیم بکسل فولادی بلکه در مورد زنجیر فولادی و دیگر ادوات لیفتینگ بار نیز وجود دارد آبکاری سطحی یکی از روش های ایده آل در راستای پوشش سطح مفتول های سیم بکسل فولادی که مانع از تماس مستقیم آب و رطوبت با سطح فولاد شده و در این تماس این روی یا زینک است که با قابلیت بالا در از دست دادن الکترون سبب حفظ لایه های فولادی زیرین در برابر زنگ زدگی می شود. 

حسین اسماعیلی بازدید : 19 شنبه 15 مهر 1402 نظرات (0)

به گزارش هاردوایر "همانطور که میدانید تنسایل Tensile یکی از مشخصه های مکانیکی ایده آل در سیم بکسل، زنجیر و اتصالات لیفتینگ می باشد. در واقع با بالا رفتن تنسایل سیم بکسل مقاومت کششی مفتول ها بالا رفته و قابلیت تعلیق میزان بالاتری از بار برای سیم بکسل ها میسر می شود. روش های متفاوتی برای بالا بر دن تنسایل سیم بکسل ها وجود دارد که افزایش درصد کربن در ترکیبات آلیاژی فولاد و عملیات حرارتی سخت کاری از مهمترین این روش ها محسوب می شوند. با این وجود در کاربری سیم بکسل های آسانسوری اغلب تنسایل سیم بکسل در محدوده مشخصی تعیین شده و بالا رفتن تنسایل از این مرز مطلوب نمی باشد.

نکته ای که می بایست در نظر داشت این است که در کاربری سیم بکسل آسانسوری در اتصال با کابین نه یک رشته که اغلب چند رشته از سیم در لیفتینگ شرکت دارند. علاوه بر این ظریب امنیتی سیم بکسل های آسانسوری بسیار بالا و گاهی تا 12:1 انتخاب می شود که این بدین مفهوم است که عملا در کاربری آسانسور بسیار به ندرت اتفاق می افتد که سیم پاره شود و در اغلب موارد پس از کارکرد طولانی مدت با خزش یا افزایش دائمی طول سیم بکسل مواجه هستیم. این دلایل سبب می شود که نیاز به سیم بکسل های آسانسوری با تنسایل بسیار بالا وجود نداشته باشد. اما دلیل اصلی محدودیت در کاربری سیم بکسل آسانسوری با تنسایل بسیار بالا ایجاد خوردگی در فولی می باشد. از آنجایی که فولی های موتور آسانسور از جنس چدنی هستند، با بالا رفتن تنسایل سیم بکسل فولادی سرعت ایجاد خوردگی در اثر سایش سطحی سیم بکسل آسانسوری با فولی بالا می رود. انتخاب سیم بکسل آسانسوری با تنسایل های پایین تر به افزایش طول عمر فولی آسانسور کمک می کند."

سیم بکسل آسانسوری با تنسایل 1570

سیم بکسل های آسانسوری اغلب در محدوده تنسایل 1370 الی 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع انتخاب می شوند. با این وجود مطلوب ترین انتخاب برای تنسایل این سری از سیم بکسل های فولادی تنسایل 1570 نیوتن بر میلیمتر مربع است. برند های معتبری مانند گوستاولف آلمان و کیس وایر کره نیز به تولید سیم بکسل های اتصال کابین آسانسور با این تنسایل مبادرت دارند. این میزان تنسایل بدین معنا است که هر میلیمتر مربع از سطح مقطع سیم بکسل آسانسوری در مرحله پارگی کامل قادر به تحمل 157 کیلوگرم بار می باشد. البته همانطور که گفته شد تنسایل در مرحله پارگی کامل سنجیده می شود و معیار دقیقی برای انتخاب سیم بکسل بر حسب بار وارده نمی باشد.

حسین اسماعیلی بازدید : 30 سه شنبه 07 شهریور 1402 نظرات (0)

گرید های فولاد در اتصالات لیفتینگ بار

به گزارش کافه دانش "فولاد نه یک عنصر بلکه یک آلیاژ فلزی با درصد کربن بالا می باشد که در ترکیبات شیمیایی خود از درصد بسیار بالایی فلز آهن Fe استفاده می کند که بصورت یک عنصر خالص فلزی بسیار نرم می باشد. در ترکیبات آلیاژی فولاد از کربن، منگنز، فسفر، گوگرد و سیلیسیوم نیز برای افزایش خواص مکانیکی استفاده شده است. فولاد علاوه بر داشتن درصدی از عناصر آلیاژی افزاینده به آهن پس از ترکیبات عملیات سخت کاری را نیز پشت سر می گذارد که در افزایش دو فاکتور کیفی یعنی تنسایل مقاومت کششی و سختی سطحی نقشی بسیار موثر دارند. ادوات لیفتینگ بار با توجه به حساسیت بالایی که در اعمال تنش ها دارند اغلب از آلیاژ های فولادی در گرید های مختلف تولید می شوند. البته در کاربری های سبک تر از آلیاژ های استنلس استیل نیز به جای فولاد استفاده می کد که دارای قابلیت های بسیار بالایی در تماس با آب، رطوبت و دیگر مواد با قابلیت خورندگی در طبیعت هستند. در حالی که تنسایل مقاومت کششی استنلس استیل در محدود ۷۰۰ الی ۱۶۰۰ نیوتن بر میلیمتر مربع تغییر می کند تنسایل آلیاژ های فولادی در تولید ادوات لیفتینگ تا ۲۲۰۰ نیوتن بر میلیمتر مربع نیز در مواردی بالا می رود."

گرید های سیم بکسل و زنجیر در لیفتینگ

ادوات لیفتینگ بار را می توان در دو دسته اصلی شامل ماشین آلات لیفتینگ مانند انواع جرثقیل سقفی، انواع وینچ، تیفور، پولیفت، مگنت صنعتی و … و اتصالات لیفتینگ بار دسته بندی نمود. کاربردی ترین اتصالات لیفتینگ بار شامل انواع سیم بکسل، انواع زنجیر و انواع تسمه های حمل بار هستند که در واقع ابزاری برای اتصال بار بر روی ماشین آلات محسوب می شوند. برخی از اتصالات ثانویه مانند انواع قلاب، شگل، مهارکش، بست بکسل و حلقه فولادی نیز دارای کاربرد گسترده ای در تولید اسلینگ های سیم بکسلی و زنجیری هستند. در زیر به بررسی برخی از گرید های کاربردی در تولید سیم بکسل و زنجیر می پردازیم.

  • فولاد گرید G43 : از پایین ترین گرید های بکار گرفته شده در تولید ادوات لیفتینگ بالاخص در تولید زنجیر می باشد. این گرید از زنجیر را گرید آهنی نیز می نامند و اغلب برای کاربری های غیر از لیفتینگ و اسلینگ مورد استفاده قرار می گیرد.
  • فولاد گرید G80: از مهمترین و پر کاربرد ترین گرید ها در تولید زنجیر های فولادی برای لیفتینگ بار و اتصالاتی مانند قلاب و شگل می باشد. زنجیر گرید G80 بر روی انواع پولیفت، انواع جرثقیل سقفی زنجیری و وینچ ها متصل می شود.
  • فولاد گرید ۱۵۶۰: این گرید از فولاد در تولید سیم بکسل های فولادی اغلب با کاربری های عمومی و یا اتصالات سیم بکسل آسانسوری مورد استفاده قرار می گیرد و در زمره پایین ترین گرید های فولاد در تولید سیم بکسل قرار دارد.
  • فولاد گرید ۱۷۷۰ : گریدی کاربردی در تولید انواع سیم بکسل از جمله سیم بکسل های حفاری و معدنی و همچنین پایین ترین گرید در تولید سیم بکسل های اتصال تاور کرین ها که به سیم بکسل نتاب شناخته می شود می باشد.
  • فولاد گرید ۱۹۶۰: یکی از بالاترین گرید های فولاد با قابلیت کششی بسیار بالا می باشد که هم در تولید سیم بکسل های نتاب تاور کرین ها و هم در تولید سیم بکسل های ۶ رشته اسلینگ سیم بکسل بکار گرفته می شود.

گرید هایی بالاتر از موارد یاد شده از فولاد بصورت خاص در تولید ادوات لیفتینگ مورد استفاده قرار می گیرند. گرید G100 فولاد که در تولید زنجیر های لیفتینگ بار بصورت خاص بکار گرفته می شود و یا حتی گرید بالاتر یعنی G120 نمونه هایی از گرید های فولاد بسیار سخت در تولید زنجیر هستند. سیم بکسل ها نیز در گرید هایی بالاتر مانند ۲۱۶۰ نیوتن بر میلیمتر مربع نیز تولید می شوند که کاربری آنها محدود و اغلب برای تولید سیم بکسل تاور کرین ها است.

حسین اسماعیلی بازدید : 36 چهارشنبه 28 تیر 1402 نظرات (0)

مشخصات کیفی سیم بکسل

سیم بکسل ها با تنوع بسیار گسترده ای تولید می شوند و از این رو آشنایی با فاکتور های کیفی و مشخصات فنی سیم بکسل که بر قیمت این محصول صنعتی نیز تاثیر قابل توجهی دارد امری مهم در انتخاب و خرید محسوب می شود. تاثیر تمامی فاکتور ها که در زیر قید می شود بر کیفیت و طول عمر کاری سیم بکسل یکسان نبوده و برخی با اهمیت بالاتر و برخی اهمیت کمتری در معادله کیفیت و قیمت سیم بکسل وارد می شوند. با در نظر گرفتن سایز های مختلف بیش از ده ها هزار نوع مختلف سیم بکسل را می توان در جداول و بروشور های مرتبط با این محصول یافت که با داشتن مشخصات فنی از جمله تنسایل، WLL , MBL به انتخاب بهتر این محصول می انجامند. در زیر بصورت لیست وار فاکتور های فنی و کیفی سیم بکسل های مصرفی در صنایع را معرفی می کنیم.

ساختار سیم بکسل: یکی از مهمترین فاکتور های کیفی موثر بر قابلیت های کاری این محصول صنعتی است. ساختار سیم بکسل بصورت حاصلضرب دو عدد که اولی معرف تعداد رشته ها یا استرند ها و دومی معرف تعداد مفتول ها در هر رشته است می باشد. از پر کاربردترین ساختار های سیم بکسل می توان به ساختار ۶X19, 8X19, 19X7, 6X36 اشاره نمود.

بافت سیم بکسل: این مشخصه کیفی از سیم بکسل ها به بیان قطر های مختلف مفتول در هر رشته می پردازد. چهار نوع بافت اصلی سیل، وارینگتون، فیلتر و استاندارد که در بالا نیز قید شده اند و چند نوع بافت ترکیبی مانند وارینگتون سیل برای سیم بکسل ها قابل استفاده است.

متریال سیم بکسل: سیم بکسل ها از آلیاژ های مختلف فولادی و استنلس استیل تولید می شوند. آلیاژ های فولادی سیم بکسل اغلب دارای قابلیت های مکانیکی بالاتر از جمله مقاومت کششی بهتر و گرید های سیم بکسل استیل اغلب دارای مقاومت محیطی بالاتر در برابر زنگ زدگی هستند. سیم بکسل های استیل دارای قیمت بالاتری نسبت به سیم بکسل های فولادی هستند.

گرید سیم بکسل: گرید سیم بکسل هم در مورد سیم بکسل های فولادی و هم در مورد سیم بکسل های استیل کاربری دارد. سیم بکسل استیل در دو گرید ۳۰۴ بگیر و ۳۱۶ نگیر و هر دو با مقاومت کششی برابر تولید می شوند و تفاوت آنها در بالاتر بودن قابلیت های گرید ۳۱۶ در برابر زنگ زدگی است. این در حالی است که گرید های بالاتر از سیم بکسل فولادی دارای درصد کربن بالاتر در ساختار، عملیات حرارتی پیچیده تر و در نهایت قابلیت کششی و سایشی بالاتری هستند.

نوع مغزی سیم بکسل: یکی از مشخصات تاثیر گذار بر مقاومت کششی، انعطاف و قیمت سیم بکسل ها نوع مغزی آنها می باشد. اغلب از چهار نوع مغزی مختلف شامل مغزی کنفی که با FC نشان داده می شود، مغزی فولادی که با IWRC مشخص می شود، مغزی های پلی پروپیلن PP و مغزی طناب سیزال در تولید سیم بکسل استفاده می شود. سیم بکسل مغز فولادی دارای حداکثر مقاومت کششی و حداقل انعطاف و سیم بکسل مغز کنفی دارای حداکثر انعطاف و حداقل مقاومت کششی در میان موارد نام برده است.

پوشش سطحی سیم بکسل: این مشخصه کیفی در مورد سیم بکسل های فولادی که نیاز به مقاوم سازی سطحی دارند صادق بوده و سیم بکسل استیل بدون نیاز به پوشش سطحی بکار می رود. از میان پوشش ها سیم بکسل فولادی بصورت روغن کاری شده یا گریس کاری شده دارای طول عمر کمتر و قیمت پایین تری نسبت به سیم بکسل فولادی گالوانیزه است.

برند تولید کننده سیم بکسل:از آنجایی که مقایسه تک به تک مشخصات فنی سیم بکسل ها برای اغلب کاربران میسر نیست، انتخاب و خرید سیم بکسل بر حسب برند یکی از ساده ترین و قابل اتکا ترین روش ها در خرید سیم بکسل با کیفیت بالاتر است. برند هایی چون گوستاولف آلمان که در زمینه تولید سیم بکسل های آسانسوری فعالیت می کنند و برند کیس وایر کره که به تولید انواع سیم بکسل های آسانسوری، حفاری و نتاب می پردازد از شناخته شده ترین برند ها در دنیا هستند.

شکل پروفیل مفتول سیم بکسل: مفتول های سیم بکسل ها در دو شکل مختلف یکی با سطح مقطه دایره ای شکل بصورت ساده و دیگری با سطح مقطعی پخ بصورت کامپکت Compact تولید می شود. سیم بکسل های کامپکت دارای مقاومت سایشی بسیار بالایی بوده و تکنولوژی بالاتری در تولید داشته و در نتیجه قیمت بالاتری نیز دارند.

مشخصات فنی بکسل های آسانسوری

سیم بکسل های مصرفی در صنایع آسانسور با بافتی از نوع سیل SEALE تولید می شوند بدین معنا که در هر یک از ۸ استرند بیرونی آنها از دو قطر مختلف مفتول استفاده شده که بصورت یکی در میان مورد استفاده قرار گرفته اند. این ساختار ویژه به سیم بکسل آسانسوری که در اتصال کابین آسانسور مصرف می شود انعطاف بالایی برای گشتن بر روی درام آسانسور را می دهد. لازم به ذکر است که بر روی درام هایی با قطر کمتر اغلب از سایز های پایینتر سیم بکسل آسانسوری یعنی از سایز ۸ الی ۱۰ میلیمتر و بصورت مغز فولادی استفاده شده و بر روی سایز های بالاتر درام از سایز های ۱۰ الی ۱۳ میلیمتر این ساختار از سیم بکسل با مغزی کنفی و فولادی بر حسب وزن کابین استفاده می شود.

سیم بکسل های آسانسوری از جنس فولادی با سطح متوسطی از تنسایل یعنی اغلب با تنسایل ۱۵۶۰ نیوتن بر میلیمتر مربع تولید می شوند و در ترکیبات شیمیایی آلیایژی آنها اغلب از درصد پایینی عنصر وانادیوم استفاده می شود تا خاصیت فنری داشته باشند. با توجه به آسیب پذیری فولاد در برابر آب، رطوبت و خورنده های طبیعی در اغلب موارد سطح بیرونی مفتول های سیم بکسل آسانسوری را مقاوم سازی می کنند. این فرایند مقاوم سازی اغلب با بکارگیری روکش گالوانیزه سرد با فلز زینک (روی) صورت می پذیرد. در مواردی برای کاهش هزینه های مربوط به آب کاری سطح بیرونی مفتول ها را با گریس یا روغن پوشش می دهند که از تماس مستقیم رطوبت با مفتول های سیم بکسل آسانسوری ممانعت به عمل آید.

مرجع مقاله

حسین اسماعیلی بازدید : 24 یکشنبه 04 تیر 1402 نظرات (0)

به نقل از ساعت 24 "سیم بکسل Steel wire rope ها که در تعداد رشته و مفتول های مختلفی بافته می شوند و در انواع بسیار متعددی یافت می شوند اغلب همراه با اتصالاتی تحت نام اتصالات سیم بکسل یا Wire rope accessories مورد استفاده قرار می گیرند.

اتصالات سیم بکسل اغلب بر حسب قابلیت های لیفتینگ سیم بکسل و با متریالی مشابه در لیفتینگ بار بصورت اسلینگ و یا در اتصالات مختلف بکار گرفته می شوند. اغلب اتصالات سیم بکسل بصورت مشترک در اتصالات زنجیر و اسلینگ های زنجیری نیز بکار گرفته می شوند اما نمونه هایی مانند گوشواره ها و بست سیم بکسل بصورت اختصاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

اسلینگ سیم بکسل Wire rope sling یکی از ادوات پر کاربردی است که در لیفتینگ بار بکار گرفته می شود که از انواع مختلفی اتصالات سیم بکسل استفاده می کند. این اسلینگ ها که به صورت تک رشته، دو و یا چند رشته بکار گرفته می شوند و در اتصالات جرثقیل های سقفی و تاور کرین ها مورد استفاده قرار می گیرند که بر حسب نوع کاربری اغلب با سیم بکسل ساختار 6 رشته مانند 6X36 , 6X37 مورد استفاده قرار می گیرند. اتصالات مختلفی مانند انواع قلاب، شگل و حلقه فولادی در کاربری سیم بکسل بصورت اسلینگ بکار گرفته می شوند. البته در تولید رشته های اسلینگ نیز گوشواره، سوکت و بوش از اجزای اصلی محسوب می شوند.

اتصالات اسلینگ های سیم بکسلی

اغلب اتصالات سیم بکسل در تولید اسلینگ ها برای لیفتینگ بار بکار گرفته می شوند. البته با توجه به این نکته که کاربری های سیم بکسل تنها در تولید اسلینگ نبوده و بسیاری از سازه ها، خرپا ها و قاب های صنعتی با بکارگیری این قطعه صنعتی تولید می شوند اتصالات دیگری مانند قرقره ها، سوکت ها و ... نیز از دیگر ادوات و اتصالات سیم بکسل محسوب می شوند. در زیر به معرفی مهمترین اتصالات سیم بکسل می پردازیم."

  • انواع قلاب : انواع متعددی از قلاب مانند قلاب های هوک ساده و ضامن دار، قلاب گردان در اتصالات سیم بکسل نتاب، قلاب کارابین و قلاب S در اتصالات لیفتینگ با سیم بکسل مورد استفاده قرار می گیرند.
  • انواع شگل: شگل ها که در انواع شکل های یو U شکل ساده و شگل های نعلی شکل که به شکل های استاندارد اروپایی نیز شهرت دارند در تولید اسلینگ های سیم بکسلی بکار گرفته می شوند. شگل تناژ دار بر حسب سایز و کاربری سیم بکسل و اسلینگ در لیفتینگ بار مورد استفاده قرار می گیرد.
  • بست بکسل: قطعاتی تمام فلزی می باشند که بصورت دو مهره و همراه با یک پیچ U مانند و یک قسمت گیره که گاهی از جنس چدنی نیز تولید می شود مورد استفاده قرار می گیرند. از بست بکسل در تولید اسلینگ های سبک سیم بکسلی، ایجاد نرده های راه پله و ... استفاده می شود.
  • حلقه یا مستر لینک : حلقه فولادی از اتصالات اصلی اسلینگ های لیفتینگ بار چه به شکل اسلینگ زنجیری و چه به شکل اسلینگ سیم بکسلی محسوب می شود. حلقه هم بصورت فولادی و هم بصورت اسلینگ و در شکل های مختلفی تولید می شود که حلقه های گرد و بیضوی دارای کاربری گسترده تری هستند.
  • مهارکش : مهارکش ها در شکل های تخت و لوله ای تولید می شوند و دارای یک بدنه ثابت که از جنس های مختلف چدنی، فولادی و استیل تولید شده اند و از اتصالات سیم بکسل و بصورت مشترک زنجیر محسوب می شوند. مهارکش تخت با کاربری گسترده تر به شکل یک سر حلقه و یک سر قلاب و یا دو سر قلاب دارای بیشترین کاربری در اتصالات سیم بکسل است.
  • گوشواره : گوشواره از اتصالاتی است که در تولید اسلینگ های پرسی سیم بکسل بکار گرفته می شود و در واقع برای کاهش سایش ناشی از اتصالات دیگر سیم بکسل در قیمت چشمی بکار گرفته می شود.

روش های تولید اسلینگ سیم بکسل

در واقع سیم بکسل ها بر روی قرقره عرضه شده و در متراژ دلخواه برش می خورند. اما بدون بکارگیری اتصالات سیم بکسل و بدون داشتن چشمی عملکرد آنها بسیار محدود می شود. از این رو است که سیم بکسل ها اغلب بصورت اسلینگ تک رشته یا چند رشته مورد استفاده قرار می گیرند. تولید اسلینگ های سیم بکسلی به روش های متعددی صورت می پذیرد که سنتی ترین این روش ها روش بافت سیم بکسل می باشد که بصورت بافت و گیس بافت با عبور رشته های باز شده سیم بکسل از میان هم صورت می پذیرد.

کاربردی ترین و ساده ترین روش تولید اسلینگ های سیم بکسلی روش پرس می باشد که با بکارگیری گوشواره و بوش و اغلب همراه با اتصالاتی مانند قلاب و شگل صورت می پذیرد. روش سوکت زنی نیز یکی دیگر از روش های مدرن در تولید اسلینگ های سیم بکسلی محسوب می شود که مقاومت کششی بسیار بالا و قیمت بالاتری نیز نسبت به روش پرس سیم بکسل در تولید اسلینگ دارد.

حسین اسماعیلی بازدید : 36 سه شنبه 19 اردیبهشت 1402 نظرات (0)

سیم بکسل گوستاولف Gustav Wolf Wire Rope که بطور خلاصه به سیم بکسل گوستاو نیز شهرت دارد بدون تردید شناخته شده ترین برند تولید کننده سیم بکسل بصورت خاص برای اتصالات آسانسوری در سطح جهان محسوب می شود. 

سیم بکسل گوستاولف Gustav Wolf که یک برند آلمانی می باشد که البته همین توضیح برای اثبات کیفی یک محصول صنعتی کافیست که تحت استاندارد صنایع آلمان تولید شده باشد. سیم بکسل گوستاولف آسانسوری از سایز 8 میلیمتر الی 13 میلیمتر تولید می شود و هم از ساختار های ساده و استاندارد سیم بکسل آسانسوری استفاده می کند و هم دارای سیم بکسل هایی با استاندارد های ویژه گوستاولف می باشد.

مشخصات مکانیکی سیم بکسل گوستاولف

با توجه به اتصال و استفاده از سیم بکسل گوستاولف بر روی کابین های آسانسور یک سری از مشخصات مکانیکی کیفی بصورت استاندارد نه تنها برای سیم بکسل گوستاولف آلمان بلکه برای کلیه سیم بکسل های مورد استفاده در اتصالات آسانسور از اولویت بالایی برخوردار است. انعطاف مناسب، تنسایل مقاومتی بالا، خاصیت فنریت مفتول های بکار گرفته شده در سیم بکسل، آبکاری سطحی و مقاومت در برابر زنگ زدگی از مهمترین مشخصات فنی مورد نیاز برای سیم بکسل آسانسوری محسوب می شوند که در بالاترین سطح ممکن بر روی سیم بکسل گوستاولف Gustav Wolf رعایت شده اند.

 سیم بکسل گوستاولف Gustav Wolf اصلی دارای شناسنامه و یک پلاک ویژه بر روی قرقره می باشد که مشخصات مکانیکی قرقره سیم بکسل را مشخص می کند و بر روی قرقره های ویژه چوبی و بسیار مستحکم ویژه سیم بکسل گوستاولف Gustav Wolf نیز عرضه می شود. یک مشخصه ظاهری خیلی خاص نیز بر روی سیم بکسل گوستاولف آلمان قابل رویت است و آن یک رگه و خط به رنگ سبز ویژه بصورت خطی بر روی استرند بیرونی سیم بکسل  می باشد. البته در حال حاضر تمامی تولید کنندگان سیم بکسل های متفرقه چینی نیز که به تولید نمونه های طرح از سیم بکسل گوستاولف Gustav Wolf مبادرت دارند این خط رنگی را بر روی سطح بیرونی سیم بکسل های خود چاپ می کنند که با این وجود راهکارهایی برای تشخیص سیم بکسل گوستاولف اصلی با نمونه های طرح وجود دارد.

سیم بکسل آسانسوری مغز کنفی گوستاولف GUSTAV WOLF

به نقل از وبسایت خبری رکنا، سیم بکسل آسانسوری گوستاولف آلمان با برند جهانی GUSTAV WOLF از نوع مغز کنفی که دارای بافت نوع سیل SEALE می باشد یکی از شناخته شده ترین و مناسب ترین نوع سیم بکسل مصرفی در صنایع آسانسور می باشد که در سایز های مختلفی از 8 میلیمتر الی 20 میلیمتر تولید می شود اما در حالت مغز کنفی اغلب در سایز های بالای 10 میلیمتر مورد استفاده قرار می گیرد. سیم بکسل گوستاولف در زمینه تولید سیم های آسانسوری دارای استاندارد های ثبت شده ای نیز مخصوص این برند می باشد سیم بکسل آسانسوری مغز کنفی گوستاولف GUSTAV WOLF  دارای آبکاری سطحی از نوع گالوانیزه سرد می باشد که دارای یک مقاومت نسبی در تماس با رطوبت باشد و به نام PAWO 819 FC ثبت شده و دارای حداقل MBL 31.5 KN برای سایز 8 میلیمتر و حداکثر MBL 188 KN برای سایز 20 میلیمتر است.

سیم بکسل گوستاولف طرح چینی

بسیاری از نمونه های سیم بکسل آسانسوری که تحت نام گوستاولف در ایران عرضه می شوند نمونه های طرح چینی می باشند. هر چند این سیم بکسل ها در کشور چین تولید می شوند اما برای داشتن مشخصات کیفی و قابلیت هایی شبیه به نمونه های اصلی گوستاولف آلمان با بکارگیری آلیاژ های بسیار خاص و تکنولوژی بالایی تولید شده و از نظر مشخصات مکانیکی شباهت های بالایی با نمونه های اصلی دارند. البته باید پذیرفت که تکنولوژی تولید سیم بکسل و دیگر قطعات صنعتی در کشور آلمان در رده بالای صنایع دنیا قرار دارد و نمونه های طرح تولید شده از سیم بکسل گوستاولف هر چند قابلیت های مکانیکی بالایی دارند و از نظر ظاهر نیز دارای استرند به رنگ سبز و قرقره های مستحکم هستند اما در کل قابلیت مقاومت در برابر خزش آنها و طول عمر کاری در سیکل های بالا قابل مقایسه با نمونه های اصلی نمی باشد. با این وجود قیمت بسیار پایینتر این گرید از سیم بکسل ها سبب شده تا انتخاب مناسبی برای بسیاری از کاربران که سطح بالایی از کیفیت را در سیم بکسل آسانسوری طلب می کنند باشد.

منبع: تکین بکسل

حسین اسماعیلی بازدید : 125 پنجشنبه 03 فروردین 1402 نظرات (0)

سیم بکسل ها به شکل طناب های فلزی از جنس فولاد، استیل و یا نیمه فولاد تولید می شوند. این اتصالات صنعتی گاهی با مغزی هایی از جنس الیاف تولید شده و گاهی نیز دارای مغزی فولادی هستند. 

بصورت معمول سیم بکسل ها از سایز های بسیار ریز که به سیم بکسل ریز بار شناخته می شوند و از 1 میلیمتر تا سایز های بسیار بالا یعنی حدودا تا 68 میلیمتر تولید شده و در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. نوعی از سیم بکسل که با نام سیم مهاری شناخته می شود و در سد سازی و پل سازی ها کاربرد دارد، حتی تا سایز 80 میلیمتر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

دسته بندی های متنوعی از سیم بکسل ها ارائه شده اند که دسته بندی بر حسب نوع، ساختار، متریال و صنایع مصرفی از نمونه های این دسته بندی ها هستند. با توجه به گستردگی بسیار بالای سیم بکسل، دسته بندی بر حسب سایز یکی از موارد دستیابی به اطلاعات کاربردی مورد نیاز برای کاربران است. سایز یا قطر بیرونی سیم بکسل بر مقاومت کششی بالاتر، یعنی مهمترین انتظاری که از این محصولات صنعتی می رود، تاثیر بسزایی دارد. سیم بکسل نازک عملا برای کاربری های غیر لیفتینگ در اتصالات و سایز های بزرگتر این محصولات برای کاربری های لیفتینگ و یا در مهار بار مورد استفاده قرار می گیرند.

  • سیم بکسل در سایز 1 الی 4 میلیمتر: این سیم بکسل ها اغلب در ساختار های 7X7 و یا 6X19 تولید می شوند و دارای بافت استاندارد یا سیل هستند. سیم بکسل افشان یکی از انواع این سایز از سیم بکسل است که در کاربری های سبک صنعتی، در اتصالات ترمز، آینه، صنایع خودرو سازی و ... از آن استفاده می شود.

  • سیم بکسل 4.8 مغزی: این سایز از سیم بکسل بصورت خاص تحت نام سیم برش الماسه و یا سیم مغزی برش شناخته می شود. سیم مغزی برش در سنگ بری ها مورد استفاده قرار گرفته و دارای ساختار ویژه 6X7WSC است که بصورت کامپکت تولید شده و اغلب از فولاد با تنسایل مقاومت کششی بالا یعنی 1960 نیوتن بر میلیمتر مربع تولید می شود. بر روی سطح بیرونی سیم مغزی برش، از الماس هایی به شکل رینگ استفاده می شود که با ایجاد خراش بر روی سطح سنگ سبب برش می شوند.

  • سیم بکسل روکش دار: اغلب از سایز های کوچکتر سیم بکسل یعنی سایز 3 الی 6 میلیمتر بصورت مغزی، برای تولید سیم بکسل روکش دار استفاده می شود. البته قطر سیم بکسل روکش دار را با دو عدد معرفی می کنند. بعنوان مثال 4 به 6 یعنی قطر مغزی فولادی 4 میلیمتر و قطر بیرونی 6 میلیمتر است. سیم بکسل روکش دار اغلب مصرف باشگاهی داشته و برای اتصال وزنه ها و ماشین های باشگاه های بدنسازی استفاده می شود.

  • سیم بکسل سایز 8 میلیمتر: این نوع یکی از سایز های پر کاربرد از سیم بکسل های فولادی است که هم در اتصالات جرثقیل های سیم بکسلی مورد استفاده قرار می گیرد و هم کمترین سایز از سیم بکسل آسانسوری است. از سیم بکسل سایز 8 میلیمتر در اتصالات دکل های حفاری نیز استفاده می شود.

  • سیم بکسل سایز 8 الی 13 میلیمتر: در کل، پر مصرف ترین سایز سیم بکسل در این محدوده قرار دارد که هم در آسانسور ها تحت نام سیم بکسل آسانسوری و هم در تاور کرین ها، جرثقیل های سقفی و دکل های حفاری مورد استفاده قرار می گیرند. از مهمترین نوع بافت در تولید سیم بکسل های این سایز، می توان به بافت سیل که اغلب در تولید سیم بکسل های آسانسوری استفاده می شود و بافت استاندارد اشاره نمود. بسیاری از انواع سیم بکسل در این سایز ها دارای مغزی الیاف کنفی، سیزال و یا مانیلا هستند.

  • سیم بکسل سایز 14 الی 24 میلیمتر: این سایز های سیم بکسل دارای مقاومت کششی بسیار بالایی هستند و از این رو در بسیاری از فرایند های لیفتینگ چه بر روی جرثقیل ها بصورت اسلینگ های سیم بکسلی و چه در تاور کرین ها از این سایز سیم بکسل استفاده می شود. ساختار های بکار رفته در تولید این سایز از سیم بکسل بر حسب کاربری کاملا متفاوت هستند؛ بگونه ای که برای سیم بکسل های تاور کرین اغلب ساختار 19X7 و برای تولید اسلینگ های سیم بکسلی ساختار های 6X36 استفاده می شود.

تفاوت تنسایل و MBL سیم بکسل ها در چیست؟

به نقل از خبر آنلاین، با توجه به اینکه در این مقاله به سایز های مختلف سیم بکسل پرداختیم، لازم است توضیحات بیشتری پیرامون دو فاکتور کیفی سیم بکسل که بصورت مستقیم به مقاومت کششی آن بستگی دارند نیز بدهیم. تنسایل و MBL در واقع دو مفهوم یکسان هستند که به انتخاب ترکیبات شیمیایی بکار رفته در تولید سیم بکسل و همچنین به فرایند و عملیات حرارتی سخت کاری آن بستگی دارند. تنها تفاوت این دو فاکتور این است که تنسایل به سایز سیم بکسل ارتباطی نداشته و در تمامی سایز های سیم بکسل برابر است در حالی است که MBL برای هر سایز از سیم بکسل بصورت جداگانه مشخص شده و در انتخاب سیم بکسل کمیت عددی ملموس تری را فراهم می کند.

با این وجود چه تنسایل و چه MBL هر دو عملا در نقطه پارگی سیم بکسل اتفاق می افتند و معیاری عددی برای انتخاب این محصول صنعتی نیستند. کمیتی به نام WLL نیز وجود دارد که محدوده کاری امن سیم بکسل ها را در ناحیه الاستیک مشخص می کند و در اغلب کاربری های مهندسی، کاربران با در نظر گرفتن این کمیت که هم به متریال و عملیات سخت کاری و هم به سایز سیم بکسل بستگی دارد، استفاده ی لازم را از آن می برند.

سیم بکسل مهاری چیست؟

در سد سازی، پل سازی و سازه های سنگین گاهی برای تحمل وزن بالای پایه ها و ... از نوع خاصی از سیم بکسل تحت عنوان سیم بکسل مهاری استفاده می شود. این نوع از سیم ها تنها دارای یک رشته یا استرند می باشند که از تعداد کمی مفتول فولادی پر کربن که بهم بافته شده اند، تولید می شوند. از ساختار های عمومی سیم بکسل مهاری می توان به 1X7 , 1X19, 1X35 اشاره کرد که در سایز های مختلفی تولید می شوند.

سیم مهاری اغلب بصورت گالوانیزه شده با فلز زینک یا روی و به رنگ نقره ای مات دیده می شود. نوع گالوانیزه بکار رفته برای این سیم ها اغلب گالوانیزه ی گرم می باشد که مقاومت محیطی بالاتری در برابر زنگ زدگی در تماس با آب و رطوبت را دارا است.

منبع: جنرال بکسل

حسین اسماعیلی بازدید : 29 چهارشنبه 27 مهر 1401 نظرات (0)

سیم بکسل ها علاوه بر انواع ساختار، بافت و متریال های گوناگون در گرید های متنوعی نیز تولید می شوند. این امر نه تنها در مورد سیم بکسل، زنجیر و ادوات لیفتینگ بلکه در مورد تمامی قطعات فولادی که با تنش های کششی، فشاری و سایشی روبرو هستند صادق می باشد. در صنعت فولاد Carbon steel به سبب قابلیت های مکانیکی که دارد بعنوان آلیاژی بی مانند در تولید قطعات بکار می رود که خواص آن را می توان با کم و زیاد کردن درصد کربن بکار رفته در ساختار و یا طی عملیات حرارتی تغییر داد.

سیم-بکسل

قابلت کششی سیم بکسل و زنجیر تنها با افزایش و کاهش میزان کربن می تواند از گرید آهنی مانند G43 که دارای تنسایل مقاومت کششی حدود 400 نیوتن بر میلیمتر مربع است تا مقاوتی بالای 800 نیوتن بر میلیمتر مربع افزایش پیدا کند. برای بررسی گرید های مختلف سیم بکسل و زنجیر بهتر است ابتدا به مفهوم گرید بپردازیم.

مفهوم گرید آلیاژ های فلزی

گرید نه تنها برای فولاد بلکه برای دیگر آلیاژ های فلزی نیز بکار گرفته می شود اما با توجه به گستردگی کاربری فولاد گرید های فولادی در تنوع بیشتر و در موارد گسترده تری مورد استفاده قرار می گیرند. آنچه در عمل گرید فولاد یا گرید سیم بکسل و زنجیر بار خوانده می شود معرف یک کمیت مکانیکی به نام تنسایل مقاومت کششی می باشد. تنسایل کمیتی است که با تنش کششی هم ارز بوده و بر روی نمودار تنش-کرنش فلز مفهوم اصلی خود را پیدا می کند. هر اندازه تنسایل فلز بالاتر باشد مقاومت کششی آن بیشتر و انعطاف آن کمتر می شود.

مفهوم گرید فولاد همان تنسایل فولاد است که تا اندازه زیادی تابع درصد کربن بکار رفته در ساختار در ترکیب با عنصر فلزی آهن می باشد. عملیات حرارتی سخت کاری نیز یکی دیگر از روش های افزایش تنسایل فولاد محسوب می شوند که قابلیت افزایش تنسایل حتی به بالای 2000 نیوتن بر میلیمتر مربع را نیز پدید می آورند. یکی از کمیت های مکانیکی مهمی که بصورت هم ارز با تنسایل بالا می رود سختی سطحی که معیاری برای مقاومت در برابر تنش های سایشی و اصطکاکی است می باشد.

گرید های کاربردی سیم بکسل و زنجیر فولادی

زنجیر و سیم بکسل بعنوان دو رکن مهم در لیفتینگ بار محسوب می شوند که مهمترین و کاربردی ترین گرید های این ادوات لیفتینگ صنعتی به قرار زیر هستند:

  • گرید زنجیر آهنی G43: این گرید از زنجیر برای کاربری های غیر لیفتینگ مورد استفاده قرار می گیرد و از آلیاژی با درصد بالای آهن و درصد کم کربن تولید شده است.
  • گرید زنجیر G80: این گرید از زنجیر پر کاربرد ترین گرید در تولید زنجیر های لیفتینگ بار، زنجیر های اسلینگ و اتصالات جرثقیل های سیم بکسلی محسوب می شود. بر روی انواع پولیفت های زنجیری و وینچ های زنجیری نیز از این گرید زنجیر استفاده می شود.
  • گرید زنجیر G100, G120: این دو گرید از زنجیر بصورت خاص تولید می شوند و تنها با برند های محدودی مانند Crosby در بازار یافت می شوند. این دو گرید از زنجیر بار فولادی برای تولید اسلینگ های خاص زنجیری مورد استفاده قرار می گیرند.
  • سیم بکسل گرید 1560: یکی از پایینترین گرید های سیم بکسل فولادی محسوب می شود. این گرید از سیم بکسل اغلب یا بصورت سیم بکسل آسانسوری با ساختار 8X19 بکار گرفته می شود و یا گاهی برای گرید های عمومی سیم بکسل یافت می شود.
  • سیم بکسل گرید 1770: یکی از گرید های ایده آل از سیم بکسل که حد بالایی از مقاومت کششی را فراهم می کند گرید 1770 می باشد. اغلب سیم بکسل های حفاری، سیم بکسل های اتصال جرثقیل و حتی سیم بکسل نتاب تاور کرین ها از این گرید تولید می شوند.
  • سیم بکسل گرید 1960: این گرید از سیم بکسل اغلب بصورت سیم بکسل نتاب برای تاور کرین های بلند مورد استفاده قرار می گیرد. با این وجود ساختار هایی خاص از سیم بکسل مانند سیم بکسل برش سنگ که بصورت مغزی در معادن همراه با الماس بکار می رود نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

منبع: گسترش

حسین اسماعیلی بازدید : 33 سه شنبه 26 مهر 1401 نظرات (0)

سیم بکسل یا طناب فولادی Steel wire rope یک محصول صنعتی با کاربری بسیار گسترده در صنایع حمل و نقل، ساختمان، لیفتینگ، حفاری، معدن و سازه‌های صنعتی می‌باشد. سیم بکسل‌ها دارای تنوع بسیار گسترده‌ای می‌باشند بگونه‌ای که با در نظر داشتن سایزهای مختلف ده‌ها هزار گونه از سیم بکسل‌ها را می‌توان در داخل بروشورهای برندهای مختلف تولید کننده یافت. سیم بکسل‌ها در گریدهای مختلف فولادی و استیل با انواع مختلفی از مغزی‌ها شامل مغزی الیاف کنف، مغزی پلی پروپیلن PP، مغزی سیزال و مغزی فولادی به بازار عرضه می‌شوند.
 


سیم بکسل ها از بافت چند رشته یا استرند Strand تولید می‌شوند که هر استرند خود از بافت چند مفتول پدید می‌آید. قطر مفتول‌های بکار گرفته شده در هر استرند و یا در کل سیم بکسل می‌تواند یکسان (بافت استاندارد) و یا متفاوت باشد که انواع دیگری از بافت‌ها را پدید می‌آورد. علاوه بر بافت شکل و پروفیل برش خورده مفتول‌های بیرونی سیم بکسل می‌توانند بصورت دایره‌ای ساده و یا بصورت تخت باشند که در این صورت سیم بکسل کامپکت Compact نامیده شده و دارای مقاومت سایشی بسیار بالایی خواهند بود.

اغلب مشخصات کیفی سیم بکسل ها تابع متریال و ترکیبات شیمیایی بکار گرفته شده در آلیاژ مفتول و عملیات حرارتی است که به منظور افزایش دو کمیت مکانیکی سیم بکسل یعنی تنسایل مقاومت کششی و سختی سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو مورد از مشخصات کیفی تنها با تست کشش و سایش بصورت آزمایشگاهی قابل بررسی بوده و بصورت ظاهری و چشمی قابل بررسی نیستند. در زیر به مهمترین مشخصات کیفی سیم بکسل پرداخته و مواردی که بصورت ظاهری قابل بررسی هستند را بصورت مشخص بیان می‌کنیم. مشاهده انواع ساختار سیم بکسل

• ساختار Structure سیم بکسل: ساختار یک سیم بکسل بصورت حاصل ضرب تعداد رشته‌ها یا استرندها با تعداد مفتول‌ها مشخص می‌شود و بصورت ظاهری قابل مشاهده است. از پر کاربردترین ساختار های سیم بکسل 6X19 که در اتصالات جرثقیل سقفی، حفاری و حتی در اسلینگ‌های سیم بکسلی مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌باشد. سیم بکسل‌های آسانسوری با ساختار 8X19 و سیم بکسل‌های نتاب اتصال تاور کرین ها با ساختار 19X7 دارای بیشترین میزان کاربری هستند.

• بافت Weaving سیم بکسل: در واقع چهار نوع بافت اصلی و چند بافت ترکیبی در تولید سیم بکسل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. بافت سیم بکسل نشان دهنده برابری و یا عدم برابری قطر مفتول‌های بکار رفته در رشته‌ها و یا در کل سیم بکسل می‌باشد. چهار نوع بافت اصلی سیم بکسل‌ها شامل بافت استاندارد Standard، بافت سیل Seale که در ادامه ساختار سیم بکسل با حرف S بکار گرفته می‌شود (سیم بکسل‌های آسانسوری از این نوع بافت تبعیت می‌کنند)، بافت وارینگتون Warrington که با حرف W در ادامه ساختار سیم بکسل بکار گرفته می‌شود و بافت فیلر Filler مورد استفاده قرار می‌گیرند. بافت سیم بکسل می‌تواند بصورت ظاهری مورد بررسی قرار گیرد.

•  متریال بکار رفته در تولید سیم بکسل: در کل سیم بکسل‌ها یا از گریدهای فولادی تولید می‌شوند و یا از گریدهای استنلس استیل. این مورد از مشخصات سیم بکسل‌ها نیز بصورت بصری قابل تشخیص می‌باشد. سیم بکسل استیل سطحی بسیار براق بدون آبکاری سطحی و رنگی مایل به زرد دارد حال آنکه سیم بکسل‌های فولادی یا بصورت آبکاری گالوانیزه با رنگ نقره‌ای و یا بصورت سیاه با روکش و پوشش گریس و روغن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

• تنسایل سیم بکسل Tensile: این مشخصه مکانیکی معیاری برای تشخیص قابلیت کششی سیم بکسل می‌باشد که تنها با روش تست کشش قابل بررسی بوده و امکان بررسی بصری این مشخصه وجود ندارد. سیم بکسل‌های استنلس استیل اغلب با تنسایل 1570 نیوتن بر میلیمتر مربع به بازار عرضه می‌شوند حال آنکه تنسایل سیم بکسل‌های فولادی در بازه وسیعی از 1500 الی 2100 نیوتن بر میلیمتر مربع تغییر می‌کند. سیم بکسل مصرفی در اتصالات تاور کرین ها بصورت نتاب و اغلب از تنسایل بالا یعنی میزان حداقل 1770 و یا 1960 نیوتن بر میلیمتر مربع استفاده می‌کنند.

• انعطاف سیم بکسل: در داخل ترکیبات شیمیایی مفتول های سیم بکسل اغلب از درصد اندکی عنصر فلزی وانادیوم استفاده می‌کنند که به بالا رفتن انعطاف مفتول‌های سیم بکسل می‌انجامد. سیم بکسلی که اولا انعطاف بالایی داشته باشد و ثانیا پس از خد شدن و اعمال تنش خمشی به سرعت به وضعیت اولیه خود بازگردد دارای کیفیت مناسبی است. این فاکتور کیفی نیز بصورت بصری قابل تست و مشاهده است.

پوشش سطحی سیم بکسل های فولادی
سیم بکسل های استنلس استیل در داخل ترکیبات شیمیایی آلیاژی خود از عناصر فلزی مانند کرون Cr و نیکل Ni با درصد بالایی استفاده می‌کنند. این دو عنصر فلزی میل بسیار بالایی برای از دست دادن الکترون در تماس با آب، رطوبت و اسیدهای رقیق بالاخص کلرید ها دارند. از این رو وجود این عناصر در ترکیبات شیمیایی مانع از زنگ زدگی سیم بکسل‌های استیل شده و بدون آبکاری و یا محافظت سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته سیم بکسل استیل نیز در دو گرید 304 معروف به بگیر و گرید 316 معروف به نگیر (عدم جذب توسط آهنربا) مورد استفاده قرار می‌گیرد که سیم بکسل استیل گرید 316 دارای مقاومت محیطی مناسب‌تری است.

سیم بکسل های فولادی هر چند دارای تنسایل مقاومت کششی بالا ناشی از عملیات حرارتی مناسب هستند اما بر خلاف سیم بکسل‌های استیل در تماس با آب و رطوبت بسیار آسیب پذیر هستند و به سرعت دچار زنگ زدگی می‌شوند. از این رو به روش‌هایی می‌بایست مورد محافظت سطحی قرار گیرند. روش هایی مانند پوشش سطح مفتول‌ها با روغن و گریس که مانع تماس مستقیم آب با سطح سیم بکسل می‌شود و یا آبکاری گالوانیزه از پر کاربردترین روش‌ها در محافظت سیم بکسل فولادی می‌باشند.

فرایند آبکاری گالوانیزه سیم بکسل های فولادی به دو روش آبکاری گالوانیزه سرد با کاربری گسترده تر و آبکاری گالوانیزه گرم با کاربری محدودتر صورت می‌پذیرد. فرایند آبکاری گالوانیزه سرد در دمای کمتری صورت گرفته و تنها یک لایه نازک از فلز زینک (روی) بر روی سطح مفتول های سیم بکسل قرار می‌گیرد و به رنگ نقره‌ای براق دیده می‌شود. فرایند آبکاری گالوانیزه گرم سیم بکسل ها در دمای بالای 600 درجه سانتی گراد صورت گرفته و فلز زینک عملا بر روی سطح فلز مفتول نفوذ می‌کند و به رنگ نقره‌ای مات دیده می‌شود. بر خلاف سیم بکسل گالوانیزه سرد ایجاد خراش سطحی بر روی سطح مفتول‌ها در فرایند گالوانیزه گرم آستانه زنگ زدگی سیم بکسل را فراهم نمی‌آورد.

برند های برتر تولید کننده سیم بکسل
هر چند تست ظاهری مانند بررسی نوع و کیفیت آبکاری سیم بکسل، بررسی مفتول‌ها برای نداشتن ترک و پریدگی سطحی و یا شکستگی به خرید محصولی با کیفیت کمک می‌کند اما با توجه به این نکته که بسیاری از فاکتور های کیفی سیم بکسل ها مانند تنسایل بصورت بصری قابل رویت نیستند انتخاب سیم بکسل ها بر حسب برند تولید کننده یکی از ساده ترین روش های اطمینان از کیفیت محصول است. برند های برتر تولید کننده سیم بکسل علاوه بر داشتن کلیه استاندارد های کیفی و سیستمی و نظارت کامل به محصولات کلیه محصولات خود را با سرتیفیکت بصورت تست شده آزمایشگاهی و همراه با پلاک هایی ویژه که مشخصات کیفی و مکانیکی محصولات را نمایش می دهد بر روی قرقره‌ها می‌پردازند.

سیم بکسل گوستاولف آلمان Gustav Wolf یکی از شناخته شده ترین و معتبر ترین برند های جهانی تولید کننده سیم بکسل می‌باشد. سیم بکسل گوستاولف بر روی قرقره‌های چوبی با کیفیت بسیار بالا و بصورت هزار متری همراه با پلاک ویژه که کلیه مشخصات مکانیکی سیم بکسل را شامل می‌شود و همراه با سرتیفیکت عرضه می‌شود. سیم بکسل گوستاولف آلمان در زمینه تولید سیم بکسل‌های مصرفی صنایع آسانسور بصورت مغز کنفی و مغز فولادی بسیار شناخته شده بوده و محصولات خود را با یک نوار رنگ سبز رنگ که همان رنگ لوگو و رنگ مخصوص این برند است به بازار عرضه می‌کند.

سیم بکسل کیس وایر کره KISWIRE یکی دیگر از برند های شناخته شده و بزرگترین کارخانه تولید کننده سیم بکسل در سطح دنیا می‌باشد. وسعت کارخانه کیس وایر به اندازه‌ای است که بزرگترین کارخانه فراوری فولاد در کشور کره جنوبی که خود یک قطب صنعتی است را شامل می‌شود. سیم بکسل کیس وایر نه تنها در زمینه سیم بکسل‌های آسانسوری بلکه در زمینه تولید انواع سیم بکسل های نتاب، حفاری و معدنی و سیم بکسل های فولادی اسلینگ نیز فعالیت بسیار گسترده‌ای دارد. سیم بکسل کیس وایر نیز همراه با سرتیفیکت تولید کننده به بازار عرضه می‌شود.

منبع: جهان نیوز

حسین اسماعیلی بازدید : 33 پنجشنبه 14 مهر 1401 نظرات (0)

سیم بکسل آسانسوری در زمره پر مصرف ترین نوع سیم های فولادی قرار می گیرد که در اتصال کابین آسانسور ها مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار و بافت سیم بکسل های آسانسوری ویژه و متفاوت و سیم بکسل هایی است که برای لیفتینگ بار بصورت اسلینگ بکار گرفته می شوند و یا در اتصالات تاور کرین ها مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به کاربری حساس سیم بکسل های اتصالات کابین آسانسور که بصورت مستقیم با جان و سلامت مسافران آسانسور سر و کار دارد انتخاب یک سیم فولادی با مشخصات مکانیکی مناسب با این عملکرد از اولویت بالایی برخوردار است.

اغلب مشخصات مکانیکی سیم بکسل ها از دو مشخصه یکی ساختار سیم بکسل و دیگری متریال و گرید سیم بکسل نشات می گیرد. این دو فاکتور نه تنها بر مقاومت کششی (تنسایل سیم بکسل) و سختی سطحی تاثیر می گذارند بلکه در انعطاف، مقاومت های حرارتی و محیطی و تنش های تاثیر گذار بر عملکرد سیم بکسل نیز موثر هستند.

ساختار سیم بکسل آسانسوری متفاوت با دیگر ساختار های عمومی و لیفتینگ و دارای 8 رشته سیم بصورت 8X19S می باشد که با توجه به بافت سیل که با حرف S در انتهای ساختار مشخص شده است دو سایز مفتول مختلف در این سری از سیم بکسل ها در هر رشته استفاده می شود. یکی دیگر از مشخصه های تاثیر گذار بر کشش و انعطاف که بصورت پسوند در ساختار سیم بکسل آسانسوری مشخص می شود نوع مغزی می باشد که یا از نوع کنفی با پیشوند FC (اغلب در سایز های 10 و بالاتر) و یا بصورت فولادی با پسوند IWRC اغلب در سایز های پایین از 8 الی 10 میلیمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

برند های معتبر تولید کننده سیم بکسل آسانسوری

ترکیبات شیمیایی آلیاژ های فولادی سیم بکسل آسانسوری که به روش آنالیز قابل بازیابی هستند و مهمتر از آن عملیات حرارتی سخت کاری به منظور افزایش مقاومت کششی که فرایندی غیر قابل بازیابی به روش آنالیز یا مهندسی معکوس است فاکتور هایی هستند که بصورت مستقیم بر قابلیت های مکانیکی این سری از سیم بکسل ها تاثیر گذاشته و تابع تکنولوژی تولید سیم بکسل ها قرار دارند.

با توجه که بررسی این مشخصات برای کاربران عملا نیاز به دانش بالایی از مهندسی مکانیک دارد اغلب کاربران ترجیح می دهند به تهیه برند های معتبر تولید کننده سیم بکسل که خود معرف قابلیت ها و طول عمر ادوات لیفتینگ شامل سیم بکسل، زنجیر و اتصالات لیفتینگ است بپردازند.

برند گوستاولف آلمان Gustav Wolf یکی از با کیفیت ترین و شناخته شده ترین برند های تولید کننده سیم بکسل آسانسوری در دنیا می باشد که سیم بکسل های فولادی 8 استرندی خود را اغلب با تنسایل مقاومت کششی 1560 نیوتن بر میلیمتر مربع بصورت گالوانیزه و همراه با یک نوار سبز رنگ بصورت خطی بر روی استرند ها عرضه می کند.

سیم بکسل گوستاولف آلمان از انعطاف بسیار مناسبی برخوردار بوده در سایز های 8 الی 13 میلیمتر بصورت مغز کنفی و مغز فولادی عرضه می شود. برخی از ساختار های این برند از سیم بکسل تحت نام PAWO بصورت خاص برای این برند به ثبت رسیده اند که تلفیقی از مقاومت و انعطاف را بصورت همزمان بوجود می آورند.

برند کیس وایر کره KISWIRE یکی دیگر از تولید کنندگان بنام سیم بکسل های آسانسوری در دنیا می باشد که در واقع بزرگترین کارخانه تولید صنایع فولادی در کشور کره جنوبی و بزرگترین تولید کننده سیم بکسل در دنیا نیز محسوب می شود.

منبع: فارنت

حسین اسماعیلی بازدید : 38 چهارشنبه 14 مهر 1400 نظرات (0)

مهارکش ها در سایز ها و شکل های مختلفی متناسب با نوع کاربری تولید میشوند. دو شکل اصلی مهارکش شامل مهارکش های تخت و مهارکش لوله ای می باشد. مهارکش ها در دسته اتصالات سیم بکسل  دسته بندی میشوند اما محدودیتی نیز در کاربری آنها با زنجیر وجود ندارد. مهارکش که در زبان انگلیسی به Turnbuckle شناخته می شود از اتصالات Rigging می باشد که بصورت مشترک همراه با سیم بکسل و زنجیر بکار گرفته می شود و تنظیم کننده تنش کششی و یا افزاینده تنش کششی محسوب می شود که این امر با افزایش و کاهش طول پیچ های مهارکش میسر می شود. مهارکش در قسمت پیچ از دو متریال فولادی و استیل و در قسمت بدنه نه تنها از فولاد و استیل بلکه گاهی اوقات از جنس چدنی Cast Iron نیز تولید می شود.

نحوه عملکرد مهار کش ها از طریق گردش پیچ در دهانه ورودی مهارکش که مانند مهره دنده شده است می باشد. مهارکش در دو نوع اصلی تحت نام های مهارکش لوله ای و تخت تولید می شوند که مهارکش های تخت که قابلیت رویت پیچ های داخلی در آنها وجود دارد دارای کاربری گسترده تری در صنایع هستند. مانند دیگر انواع اتصالات لیفتینگ مهارکش ها نیز با مشخصات مکانیکی شناخته می شوند که در سفارش و خرید نیز مورد استفاده قرار می گیرند که علاوه بر نوع لوله ای و تخت نوع اتصال قلاب، سوکت یا حلقه که بصورت یک جفت خوانده می شود و اشاره به شکل سر های بیرونی پیچ مهارکش دارد مانند یکسر حلقه یک سر قلاب و یا نمونه هایی از دو سر یکسان مانند دو سر سوکت همراه با تناژ کاری و یا ابعاد که به اینچ بیان می شوند از این مشخصات هستند.مهارکش ها در پل سازی و در قرار دادن دکل ها در موقعیت مشخص با توجه به قابلیت تنظیم تنش اتصال مورد استفاده قرار می گیرند.

حسین اسماعیلی بازدید : 78 چهارشنبه 07 مهر 1400 نظرات (0)


چدن Cast Iron یکی از آلیاژ های پر کربن از عنصر فلزی آهن می باشد که در واقع با کربن دهی به فولاد در درجه های بالاتر صورت گرفته و درصد کربن چدن دارای میزان حداقلی 1.7% و حداکثری 4.5% می باشد. چدن بر خلاف فولاد و آهن قابلیت جوشکاری محدودی داشته و جوشکاری به روش قوس الکتریک با بکارگیری الکترود چدن Cast Iron Electrode یکی از ایده آلاترین این روش ها محسوب می شود. البته قابلیت جوشکاری چدن به ترکیبات شیمیایی، ضخامت و نیاز و یا عدم نیاز به ماشین کاری پس از فرایند جوشکاری بستگی دارد. الکترود چدن در جوشکاری چدن مانند دیگر انواع الکترود در جوشکاری قوس الکتریکی از دو بخش یکی مغزی که رسانا از جنس آهنی و رسانای جریان الکتریکی است که در بیرون با یک پوشش نا رسانا پوشانیده شده است که جنس این پوشش می تواند از متریال های مختلفی باشد. نقش این پوشش در جوشکاری با الکترود چدن در واقع قرار گرفتن بر روی سطح جوش در فرایند جوش کاری می باشد که این امر از سرد شدن سریع بخش جوش خورده با الکترود چدن جلوگیری به عمل می آورد چرا که سرد شدن یکباره در بلور های داخلی فلز بردار های پراکنده و نا همگون را پدید می آورد که عملا از کیفیت جوش کاهش می دهد.

الکترود جوشکاری در آهن یکی از عمومی ترین و پر کاربرد ترین نوع الکترود در جوشکاری می باشد که در قسمت مغزی از آهن در گرید های مختلف که در بیرون توسط فلاکس پوشانیده شده است تشکیل می شود.

حسین اسماعیلی بازدید : 39 دوشنبه 15 شهریور 1400 نظرات (0)

سیم برش الماسه در واقع نوعی سیم بکسل یا طناب فولادی می باشد که با مشخصاتی ویژه در معادن سنگ برای برش زدن قطعات سنگ مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به شرایط خاص معادن سنگ و ابعاد وسیعی که این تخته های بزرگ سنگ دارند عملا امکان برش آنها از طریق ماشین آلات برش سنگ که به شکل فرز عمل می کنند نبوده و می بایست از راهکاری متفاوت در برش استفاده نمود. در این روش با بکارگیری سیم برش الماسه و حرکت رفت و بر گشتی آن بر روی سطح سنگ با ایجاد سایش سطحی در هر سیکل رفت و برگشت سطح سنگ دچار سایش شده و سیم برش الماسه تا اندازه ای در داخل سطح پیش می رود تا جایی که به برش کامل سنگ در ابعاد دلخواه بیانجامد.

سیم برش الماسه البته به تنهایی در برش و سایش شرکت نمی کند بلکه از قطعاتی به شکل حلقه یا رینگ که به آنها الماس گفته می شود در فواصل مشخص بر روی سطح سیم بکسل الماسه اتصال پیدا کرده و در واقع این حلقه ها هستند که دارای قابلیت سایشی بالایی بوده در تماس با سنگ سایش و در نهایت برش ایجاد می کنند. متریال های بکار گرفته شده در فراوری این حلقه ها خاص بوده و مقاومت سایشی یا سختی سطحی از معمترین فاکتور های کیفی آن محسوب می شود.

حسین اسماعیلی بازدید : 45 چهارشنبه 19 خرداد 1400 نظرات (0)

سیم بکسل آسانسوری گوستاولف GUSTAV WOLF آلمان Elevator wire rope یکی از معتبر ترین نوع سیم بکسل در اتصالات کابین آسانسور ها محسوب می شود. گرید ها و ساختار های مختلفی از سیم بکسل آسانسوری گوستاولف مانند PAWO 819 W که دارای بافت نوع وارینگتون می باشد، PAWO F10 که دارای استرند هایی با بافت فیلر دارای مقاومت کششی بسیار بالا می باشد و بافت های خاص سیم بکسل آسانسوری گوستاولف مانند PAWO F3 , PAWO F7 که در آنها حتی در مغزی نیز در یک لایه از استرند های فولادی استفاده شده است از دیگر انواع سیم بکسل آسانسوری گوستاولف محسوب می شود. قرقره های چوبی بسیار مستحکم که بر روی آنها یک پلاک فلزی شامل مشخصات کامل متراژ، سایز، بافت و تنسایل سیم بکسل آسانسوری گوستاولف GUSTAV WOLF  قرار گرفته است در کنار یک نوار رنگ سبز رنگ بر روی استرند های بیرونی بصورت خطی از مشخصات ظاهری سیم بکسل آسانسوری گوستاولف که دارای قیمت بالاتری نیز نسبت به دیگر برند های تولید کننده سیم بکسل آسانسوری در دنیا می باشد قابل رویت است.

سیم بکسل آسانسوری کیس وایر

سیم بکسل آسانسوری کیس وایر KISIWRE در میان بهترین برند های تولید کننده انواع سیم بکسل آسانسوری در دنیا محسوب می شود که محصولاتی در سایز های متنوع با انعطاف بسیار بالا، مقاومت کششی بسیار مناسب و هم در نوع مغز فولادی و هم در نوع مغز کنفی در بازار جهانی عرضه می کند. فاکتور های کیفی سیم بکسل آسانسوری  کیس وایر KISWIRE کره که مطابق با استاندارد صنایع این کشور و با استاندارد های بین المملی تولید می شود دارای بیشترین میزان حجمی تولیدات سیم بکسل در میان تمامی برند های بین المملی در سطح جهان بوده و بزرگترین کارخانجات تولید فولاد در کشور کره را دادا می باشد.

حسین اسماعیلی بازدید : 43 چهارشنبه 19 خرداد 1400 نظرات (0)

پروفیل مفتول های بکار گرفته شده در ساختار سیم برش الماسه در قسمت بیرونی بر روی استرند های بیرونی دارای قوص اندکی بوده و به شکل تخت دیده می شوند. این نوع ساختار سیم برش الماسه را با کامپکت Compact می شناسند که از سایش سطحی مفتول ها جلوگیری کرده و طول عمر کاری سیم برش الماسه را افزایش می دهد. از ساختار 6X7WSC که متشکل از 6 استرند و 7 مفتول در هر استرند می شود در تولید سیم برش الماسه استفاده شده و اغلب قطر نهایی آنها 4.8 میلیمتر بصورت استاندارد برای برش سنگ و بر همین مبنا نیز قطر حلقه های برش سنگ تولید می شود. تنسایل مقاومت کشی سیم برش الماسه 1960 نیوتن بر میلیمتر مربع N/mm2 می باشد که درجه بالایی از سختی در مقایسه با بسیاری از سیم بکسل ها با کاربری ساده را دارد که با بالا بردن درصد کربن و عملیات ویژه حرارتی در جهت بهبود قرارگیری بردار های داخلی مفتول های سیم برش الماسه صورت پذیرفته است.

بازرگانی جنرال بکسل سیم برش الماسه را با برند یوشا مارتین Usha-Martin که محصولی تولید شده تحت استاندارد صنایع کشور انگیس و با کارخانجاتی متمرکز در هند می باشد عرضه می کند. سیم برش الماسه بر روی قرقره هایی با متراژ استاندارد 1000 متر که هر قرقره دارای وزن خالص 103.7 کیلوگرم متشکل از سیم برش الماسه کامپکت یوشامارتین می باشد. قرقره های مخصوص سیم برش الماسه یوشامارتین هر یک دارای پلاک های فلزی همراه با کلیه اطلاعات فنی محصول می باشند.

حسین اسماعیلی بازدید : 43 پنجشنبه 13 خرداد 1400 نظرات (0)

سیم بکسل آسانسوری مغز فولادی که از 8 رشته به هم بافته تشکیل می شود دارای مغزی نوع IWRC Internal wire rope core تشکیل می شود در سایز برابر دارای قابلیت کششی بیشتر اما انعطاف کمتری نسبت به سیم بکسل آسانسوری مغز کنفی می باشد. اغلب در سایز های کم مثل 8 میلیمتر برای آسانسور هایی که دارای درام با قطر کم هستند از سیم بکسل های مغز فولادی با ساختار 8X19S+IWRC استفاده میشود. سیم بکسل آسانسوری مغز فولادی با تنسایل مقاومت کششی 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع N/mm2 در سایز 8 میلیمتر دارای حداقل نیروی گسیختگی 39.2 KN در سایز 9 میلیمتر دارای حداقل نیروی گسیختگی 49.6 KN و در سایز پر مصرف 10 میلیمتر دارای حداقل نیروی گسیختگی 61.2 کیلو نیوتن KN می باشد. روکش آبکاری گالوانیزه سرد بر روی سطح بیرونی مفتول ها در ساختار سیم بکسل آسانسوری مغز فولادی به سبب قابلیت بالای فلز زینک در الکترون دهی که مانع زنگ زدگی بر روی سطح سیم بکسل آسانسوری در تماس با رطوبت می باشد صورت می پذیرد.

سیم بکسل آسانسور برند گوستا

 سیم بکسل گوستاولف Gustav Wolf اصلی دارای شناسنامه و یک پلاک ویژه بر روی قرقره می باشد که مشخصات مکانیکی قرقره سیم بکسل را مشخص می کند و بر روی قرقره های ویژه چوبی و بسیار مستحکم ویژه سیم بکسل گوستاولف Gustav Wolf نیز عرضه می شود. یک مشخصه ظاهری خیلی خاص نیز بر روی سیم بکسل گوستاولف آلمان قابل رویت است و آن یک رگه و خط به رنگ سبز ویژه بصورت خطی بر روی استرند بیرونی سیم بکسل  می باشد. البته در حال حاضر تمامی تولید کنندگان سیم بکسل های متفرقه چینی نیز که به تولید نمونه های طرح از سیم بکسل گوستاولف Gustav Wolf مبادرت دارند این خط رنگی را بر روی سطح بیرونی سیم بکسل های خود چاپ می کنند که با این وجود راهکارهایی برای تشخیص سیم بکسل گوستاولف اصلی با نمونه های طرح وجود دارد. تکین بکسل عرضه کننده و استعلام قیمت سیم بکسل آسانسوری گوستاولف در ایران  در ایران در کوتاهترین زمان می باشد.

حسین اسماعیلی بازدید : 56 دوشنبه 21 بهمن 1398 نظرات (0)

سیم بکسل حفاری و سیم بکسل جرثقیل در واقع نوع مشخصی از سیم بکسل های فولادی 6 رشته را شامل می شوند که بصورت مشترک در هر دو صنعت نیز مورد استفاده قرار می گیرند. سیم بکسل جرثقیل با ساختار 6X19 با بافتی از نوع سیل مورد استفاده قرار می گیرد. نوع مغزی سیم بکسل جرثقیل می تواند از نوع کنفی و یا از نوع فولادی باشد و بسته به میزان بار وارده مورد انتخاب قرار می گیرد. چرا که سیم بکسل حفاری با قطر برابر و با مغزی فولادی دارای تنسایل مقاومتی بالاتری از سیم بکسل حفاری با مغزی کنفی است. تنسایل مقاومتی سیم بکسل جرثقیل و حفاری اغلب 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع انتخاب می شود تا هم دارای انعطاف مناسب برای گردش بر روی درام جرثقیل و یا در حفاری باشد و هم مقاومت کششی مناسبی را فراهم آورد.

حسین اسماعیلی بازدید : 52 دوشنبه 21 بهمن 1398 نظرات (0)

سیم بکسل نتاب معروف به سیم بکسل پوست ماری یکی از کاربردی ترین نوع و ساختار سیم بکسل در تاور کرین ها می باشد. این سری از سیم بکسل تاور کرین اغلب از دو ساختار مختلف یکی ساختار پر کاربرد 19X7 و دیگری ساختار کم کارکرد 35X7 مورد استفاده قرار می گیرند. بطور کلی سین بکسل نتاب دارای تعداد مفتول کم در تعداد رشته زیادی بوده و از این رو دارای انعطاف بسیار بالایی است. سیم بکسل نتاب تاور کرین ها دارای ساختاری تمام فولادی است بگونه ای که تاب رشته ها در جهتی است که در هیچ راستایی نمی گردد. سیم بکسل نتاب با دو تنسایل مقاومتی 1960 و 2160 نیوتن بر میلی متر مربع دارای بیشترین میزان کاربری است. سیم بکسل نتاب تاور کرین ها بصورت ساده و همچنین بصورت اسلینگ سیم بکسلی مورد استفاده قرار می گیرد.

حسین اسماعیلی بازدید : 65 شنبه 23 آذر 1398 نظرات (0)

فروشگاه سیم بکسل قراچورلو به مدیریت کیومرث قراچورلو وارد کننده کلیه اتصالات و ادوات لیفتینگ بار شامل انواع سیم بکسل، انواع زنجیر، تسمه حمل بار، انواع جرثقیل برقی و دستی، انواع طناب های کنفی و پلی پروپیان، انواع اتصالات سیم بکسل و زنجیر می باشد. واردات انواع سیم بکسل در سایز و ساختار های مختلف انواع سیم بکسل آسانسوری و نتاب، سیم بکسل های تاور کرین و سیم بکسل استنلس استیل می باشد.

 

قیمت سیم بکسل

قیمت سیم بکسل در واقع یک تابع چند متغیره می باشد که نحن ناثیر فاکتورهای متعددی قرار دارد. قیمت سیم بکسل در قطر و با ساختار برابر می تواند از یک برند تولید کننده به برند دیگر دارای نوسانات بسیار زیادی باشد. برند های بزرگ تولید کننده سیم بکسل مانند گوستاولف آلمان دارای قیمت های بسیار بالایی می باشند که البته به سبب کیفیت بالای محصولات آنهاست. متریال بکار رفته نیز از فاکتور های دیگر تاثر گذار بر قیمت سیم بکسل می باشد . قیمت سیم بکسل استیل اغلب بالاتر از قیمت سیم بکسل فولادی است.

حسین اسماعیلی بازدید : 80 دوشنبه 20 آبان 1398 نظرات (0)

زنجیر بار ابزاری قدرتمند در لیفت و جابجایی اجسام سنگین توسط جرثقیل سقفی و همچنین ابزاری برای کشش بار بر روی سطوح توسط وینچ ها محسوب می شود. زنجیر بار در گرید های مختلف فولادی و استیل تولید و عرضه می شود. گرید های مختلف زنجیر بار فولادی عبارتند از گرید های G80T G100 , G120 که پر مصرف ترین گرید زنجیر بار فولادی گرید G80 می باشد که در اغلب کاربری های لیفتینگ صنعتی بالاخص در جرثقیل سقفی مورد استفاده قرار می گیرد. زنجیر بار فولادی اغلب بصورت آبکاری شده گالوانیزه و در اتصالات جرثقیل دستی بصورت سیاه مورد استفادهه قرار می گیرد. 

حسین اسماعیلی بازدید : 199 دوشنبه 20 آبان 1398 نظرات (0)

سیم بکسل ها دارای گرید های مختلفی می باشند که نشان دهنده مشخصات مکانیکی آنها می باشد. گرید سیم بکسل هم برای سیم بکسل فولادی مفهوم پیدا می کند و هم برای سیم بکسل استیل. گرید سیم بکسل فولادی اغلب در پایین ترین میزان از 1660 شروع می شود و در بالاترین میزان که اغلب براری سیم بکسل تاور کرین ها مورد استفاده قرار می گیرد به 2160 می رسد. مفهوم گرید سیم بکسل با سختی متفاوت می باشد و سختی اغلب بیانگر مقاومت سطحی سیم بکسل ها می باشد. 

 

مفهوم گرید سیم بکسل

گرید سیم بکسل که بصورت عددی معرفی می شود در مورد سیم بکسل فولادی دارای تفاوت هایی با سیم بکسل استیل می باشد. گرید سیم بکسل فولادی معرف مقاومت و تنسایل کششی آن می باشد و تابع مواد اولیه بکار رفته در تولید و همچنین عملیات حرارتی انجام شده بر روی مفتول سیم بکسل ها محسوب می شود. سیم بکسل های معمولی که برای عملیات لیفتینگ مورد استفاده قرار نمی گیرند مانند ساختار 7 لا کنف دارای گرید پایینی بوده و در مواردی به پایین تر از 1500 نیز می رسند که متریال آنها بیشتر شبیه به آهن می باشد. 

حسین اسماعیلی بازدید : 94 سه شنبه 06 فروردین 1398 نظرات (0)

سیم بکسل روکش دار در واقع یک سیم بکسل فولادی با ساختار 7*7 می باشد که بر روی آن روکشی از پلاستیک قرار دارد. سیم بکسل روکش دار خواص ضد سایشی دارد و در تماس با اجسام نرم موجب خوردگی و ایجاد خراش در آنها نمیشود. از سیم بکسل روکش دار در موارد متعددی مانند شرایطی که سیم بک دست ماس مستقیم دارد استفاده میشود. سیم بکسل روکش دار را در سایزهای مختلفی تولید می کنند و روکش آن معمولا از جنس PVC می باشد. قیمت سیم بکسل روکش دار اغلب بر حسب نوع مغزی ، قطر و برند تولید کننده آن می تواند متغیر باشد. 

حسین اسماعیلی بازدید : 67 سه شنبه 30 بهمن 1397 نظرات (0)

 

این ساختار از سیم بکسل که با مغزی فولادی نیز تولید میشود معمولا در سایز های ریز مورد استفاده قرار میگیرد. وزن کم واحد طول آن سبب پایین بودن نسبی قیمت متری آن بوده و بیشتر بصورت عمده و قرقره ای به فروش میرسد. جنرال بکسل وارد کننده عمده سیم بکسل 7X7 در ایران می باش و آماده ارسال و فروش بصورت عمده و خرده می باشد. سیم بکسل 7X7 معمولا بصورت گالوانیزه تولید و عرضه میشود.

حسین اسماعیلی بازدید : 61 سه شنبه 30 بهمن 1397 نظرات (0)

شرکت آلمانی گوستاولف یکی از پیشگامان در تولید سیم بکسل های آسانسوری در دنیا محسوب میشود که محصولات خود را با برند گوستاولف همراه با سرتیفیکت های ویژه و پلاک مخصوص بر روی قرقره در دنیا عرضه می کند. سیم بکسل گوستاولف آلمان که بصورت ۸ استرندی و با مغزی کنفی و فولادی عرضه می شود در سایز های ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ میلیمتر بیشترین مصرف را داشته که استرندی سبز رنگ بعنوان نشان سیم بکسل آسانسوری گوستاولف در بازار موجود می باشد. قیمت سیم بکسل آسانسوری گوستاولف نسبت به برند های دیگر و نمونه های چینی موجود در بازار بسیار بالاتر می باشد که به سبب کیفیت بالا و طول عمر آن می باشد. برند گوستاولف آلمان محصولات خود را با رعایت بالاترین استاندارد های کشور آلمان که خود قلب تپنده صنعت در دنیا محسوب میشود تولید می کند و از پیشگامان تبیین استاندارد های تولید سیم بکسل در دنیا می باشد. بگونه ای که استاندارد های ISO, DIN, EN بکار رفته در تولید سیم بکسل که به تبیین استاندارد ابعادی، بافت و کشش این قطعه صنعتی می پردازد توسط گروه صنعتی گوستاولف و به پیشنهاد این گروه در طول زمان دستخوش تغییراتی شده است که بیانگر سابقه و توانایی بالای گوستاولف در تولید سیم بکسل می باشد.

حسین اسماعیلی بازدید : 69 سه شنبه 30 بهمن 1397 نظرات (0)

سیم بکسل نمره ۱۰ آسانسوری از جنس فولادی و بسته به کاربری دارای سختی های سطحی و مقاومت کششی کتفاوتی است. اما با توجه به متریال کلی که از جنس فولاد می باشد بدون پوشش سطحی در معرض زنگ زدگی و خوردگی قرار دارد. برای افزایش مقاومت سطحی سیم بکسل نمره ۱۰ در برابر عوامل خورنده محیطی معمولا سطح مفتول ها را قبل از قرارگیری در پروسه تولید با فلز روی (زینک) در حمام روی گالوانیزه سرد می کنند. در مواردی حتی فرایند آبکاری گالوانیزه گرم نیز برای سیم بکسل آسانسوری سایز ۱۰ اعمال می شود که در این صورت محصول نهایی دارای قیمت بسیار بالایی خواهد بود. در مواردی نیز برای جلوگیری از برخورد مستقیم قطرات آب و رطوبت که عامل اصلی ایجاد زنگ زدگی سیم بکسل نمره ۱۰ آسانسوری می باشد سطح خارجی آن را با روغن سیاد و یا طلایی پوشش می دهند .

حسین اسماعیلی بازدید : 75 سه شنبه 30 بهمن 1397 نظرات (0)

سیم بکسل های روکش دار که با روکش PVC و در رنگ های مختلف تولید و عرضه میشوند دارای کاربری های گسترده ای هستند. سیم بکسل روکش دار مهمترین نوع اتصالات در ماشین آلات بدنسازی می باشد. شایان ذکر است سیم بکسل روکش دار ضد زنگ نیست و به هیچ وجه هدف از روکش دار کردن آنها ضد زنگ کردن آن نیست بلکه با هدف مقابله با برخورد سطحی صورت پذیرفته است. سیم بکسل روکش دار که در مغزی خود از سیم بکسل با ساختار 7X7 و گاهی 6X19 استفاده می کند در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار میگیرد. صنایع مصرف کننده عمده سیم بکسل روکش دار یکی سالن های ورزشی و دیگری در اتصالات ترمز های ماشین آلات، خودرو، دوچرخه و غیره می باشد. در سالن های بدنسازی از سیم بکسل روکش دار معمولا در سایز های بسیار ریز کمتر از 5 میلیمتر و معمولا بصورت تخصصی تر از سیم بکسل روکشدار 6 میلیمتر و یا به بیان دقیق تر 4 به 6 که در مغزی آن سیم بکسل با قطر 4 میلیمتر قرار گرفته که توسط یک روکش پلیمری (پلاستیکی) به ضخامت یک میلمتر پوشیده شده است که در مجموع قطر 6 میلیمتر را بوجود می آورد.


حسین اسماعیلی بازدید : 64 یکشنبه 10 اردیبهشت 1396 نظرات (0)

سیم بکسل نتاب non-rotating با قابلیت انعطاف بالا و نیروی گسیختگی بسیار بالا بافت بسیار کار آمدی جهت استفاده در تاورکرین ها و جرثقیل هایی است که برا ی جابجایی اجسام سنگین و اجسامی که دارای حساسیت بالایی هستند مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به قدرت بالا و انعطاف زیاد این بافت سیم بکسل در تاور کرین ها از محبوبیت خاصی برخوردار است. عمدتا عیبی که می توان در بعضی موارد به این نوع بافت گرفت جمع شدگی و به حالت فنر در آمدن این نوع بافت است که آن هم به علت
.قدرت زیاد این بافت میباشد
سیم بکسل نتاب در بافت های 7*19 و 7*35 در کشور ما موجود می باشد. آین نوع سیم بکسل به علت مقاومت بالا و انعطاف پذیری و حداقل نیاز به روغن کاری مجدد و همچنین عدم پیچش و گره خوردن در هنگام کار از محبوبیت فراوانی در صنعت برخوردار می باشد. از این بافت در جرثقیل ها و همچنین تاور کرین ها استفاده می گردد. این بافت در بالابر های ساختمانی نیز بسیار مفید می باشد چراکه به علت نتاب بودن و عدم پیچش و گره خوردن میتواند عمر بیشتری داشته باشد

حسین اسماعیلی بازدید : 63 یکشنبه 10 اردیبهشت 1396 نظرات (0)

سیم بکسل ها با چهار ساختار استاندارد، سیل، وارینگتون و فیلر تولید می شوند که هر یک از این ساختار ها مشخصه های متفاوتی از استحکام، انعطاف و طول عمر را به آنها داده و مناسب برای مصرف در صنایع متفاوتی هستند. لازم به ذکر است که برای کاربرد با تنسایل ها وی بسیار بالا، در کشش و سایش بسیار بالا انواع دیگری از سیم بکسل نیز توسط چند تولید کننده بسیار مجرب در دنیا مانند شرکت کاسار تولید می شود که با استاندارد های تولید متنوعی مثل کومپکت، توربوپلاست، سوپر پلاست و استاندارد های دیگر تولید می شوند. در برخی از این استاندارد ها در بین لایه های درونی از مواد پلاستیکی بسیار مستحکمی برای کاهش سایش و افزایش طول عمر سیم بکسل استفاده شده است.

حسین اسماعیلی بازدید : 61 یکشنبه 10 اردیبهشت 1396 نظرات (0)

صنعت آسانسور یکی از صنایعی است که از سیم بکسل در زمینه لیفتینگ کابین استفاده بسیار گسترده ای دارد. بسته به وزن کابین و سرعت موتور قطرها و تنسایل های مختلفی از سیم بکسل مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به تاکید دوباره است که شتاب حرکت کابین نقش بسیار محمی در بار وارده به سیم بکسل آسانسوری داشته و تنها این وزن کابین نیست که در مهندسی بار ملاک قرار می گیرد. پر مصرف ترین ساختار سیم بکسل در صنایع آسانسور ساختار 8 استرندی 8X19 با بافت سیل است که معمولا با مغزی الیاف مورد استفاده قرار می گیرد.


سیم بکسل 19*8 با مغزی کنف یکی از پر کاربردترین بافت ها برای صنعت آسانسور می باشد. این نوع سیم بکسل بسیار نرم و قابل انعطاف می باشد. به علت دارار بودن مغزی کنف بسیار انعطاف پذیر میباشد و این انعطاف پذیری باعث طول عمر سیم بکسل و همچنین قسمت هایی که با سیم بکسل در ارتباط می باشند می شود. همچنین از این بافت می توانیم در جرثقیل ها و بالابر های ساختمانی نیز استفاده کنیم.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 106
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 7
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 29
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 60
  • بازدید ماه : 244
  • بازدید سال : 2,872
  • بازدید کلی : 14,419