loading...
سیم بکسل جنرال
حسین اسماعیلی بازدید : 125 پنجشنبه 03 فروردین 1402 نظرات (0)

سیم بکسل ها به شکل طناب های فلزی از جنس فولاد، استیل و یا نیمه فولاد تولید می شوند. این اتصالات صنعتی گاهی با مغزی هایی از جنس الیاف تولید شده و گاهی نیز دارای مغزی فولادی هستند. 

بصورت معمول سیم بکسل ها از سایز های بسیار ریز که به سیم بکسل ریز بار شناخته می شوند و از 1 میلیمتر تا سایز های بسیار بالا یعنی حدودا تا 68 میلیمتر تولید شده و در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. نوعی از سیم بکسل که با نام سیم مهاری شناخته می شود و در سد سازی و پل سازی ها کاربرد دارد، حتی تا سایز 80 میلیمتر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

دسته بندی های متنوعی از سیم بکسل ها ارائه شده اند که دسته بندی بر حسب نوع، ساختار، متریال و صنایع مصرفی از نمونه های این دسته بندی ها هستند. با توجه به گستردگی بسیار بالای سیم بکسل، دسته بندی بر حسب سایز یکی از موارد دستیابی به اطلاعات کاربردی مورد نیاز برای کاربران است. سایز یا قطر بیرونی سیم بکسل بر مقاومت کششی بالاتر، یعنی مهمترین انتظاری که از این محصولات صنعتی می رود، تاثیر بسزایی دارد. سیم بکسل نازک عملا برای کاربری های غیر لیفتینگ در اتصالات و سایز های بزرگتر این محصولات برای کاربری های لیفتینگ و یا در مهار بار مورد استفاده قرار می گیرند.

  • سیم بکسل در سایز 1 الی 4 میلیمتر: این سیم بکسل ها اغلب در ساختار های 7X7 و یا 6X19 تولید می شوند و دارای بافت استاندارد یا سیل هستند. سیم بکسل افشان یکی از انواع این سایز از سیم بکسل است که در کاربری های سبک صنعتی، در اتصالات ترمز، آینه، صنایع خودرو سازی و ... از آن استفاده می شود.

  • سیم بکسل 4.8 مغزی: این سایز از سیم بکسل بصورت خاص تحت نام سیم برش الماسه و یا سیم مغزی برش شناخته می شود. سیم مغزی برش در سنگ بری ها مورد استفاده قرار گرفته و دارای ساختار ویژه 6X7WSC است که بصورت کامپکت تولید شده و اغلب از فولاد با تنسایل مقاومت کششی بالا یعنی 1960 نیوتن بر میلیمتر مربع تولید می شود. بر روی سطح بیرونی سیم مغزی برش، از الماس هایی به شکل رینگ استفاده می شود که با ایجاد خراش بر روی سطح سنگ سبب برش می شوند.

  • سیم بکسل روکش دار: اغلب از سایز های کوچکتر سیم بکسل یعنی سایز 3 الی 6 میلیمتر بصورت مغزی، برای تولید سیم بکسل روکش دار استفاده می شود. البته قطر سیم بکسل روکش دار را با دو عدد معرفی می کنند. بعنوان مثال 4 به 6 یعنی قطر مغزی فولادی 4 میلیمتر و قطر بیرونی 6 میلیمتر است. سیم بکسل روکش دار اغلب مصرف باشگاهی داشته و برای اتصال وزنه ها و ماشین های باشگاه های بدنسازی استفاده می شود.

  • سیم بکسل سایز 8 میلیمتر: این نوع یکی از سایز های پر کاربرد از سیم بکسل های فولادی است که هم در اتصالات جرثقیل های سیم بکسلی مورد استفاده قرار می گیرد و هم کمترین سایز از سیم بکسل آسانسوری است. از سیم بکسل سایز 8 میلیمتر در اتصالات دکل های حفاری نیز استفاده می شود.

  • سیم بکسل سایز 8 الی 13 میلیمتر: در کل، پر مصرف ترین سایز سیم بکسل در این محدوده قرار دارد که هم در آسانسور ها تحت نام سیم بکسل آسانسوری و هم در تاور کرین ها، جرثقیل های سقفی و دکل های حفاری مورد استفاده قرار می گیرند. از مهمترین نوع بافت در تولید سیم بکسل های این سایز، می توان به بافت سیل که اغلب در تولید سیم بکسل های آسانسوری استفاده می شود و بافت استاندارد اشاره نمود. بسیاری از انواع سیم بکسل در این سایز ها دارای مغزی الیاف کنفی، سیزال و یا مانیلا هستند.

  • سیم بکسل سایز 14 الی 24 میلیمتر: این سایز های سیم بکسل دارای مقاومت کششی بسیار بالایی هستند و از این رو در بسیاری از فرایند های لیفتینگ چه بر روی جرثقیل ها بصورت اسلینگ های سیم بکسلی و چه در تاور کرین ها از این سایز سیم بکسل استفاده می شود. ساختار های بکار رفته در تولید این سایز از سیم بکسل بر حسب کاربری کاملا متفاوت هستند؛ بگونه ای که برای سیم بکسل های تاور کرین اغلب ساختار 19X7 و برای تولید اسلینگ های سیم بکسلی ساختار های 6X36 استفاده می شود.

تفاوت تنسایل و MBL سیم بکسل ها در چیست؟

به نقل از خبر آنلاین، با توجه به اینکه در این مقاله به سایز های مختلف سیم بکسل پرداختیم، لازم است توضیحات بیشتری پیرامون دو فاکتور کیفی سیم بکسل که بصورت مستقیم به مقاومت کششی آن بستگی دارند نیز بدهیم. تنسایل و MBL در واقع دو مفهوم یکسان هستند که به انتخاب ترکیبات شیمیایی بکار رفته در تولید سیم بکسل و همچنین به فرایند و عملیات حرارتی سخت کاری آن بستگی دارند. تنها تفاوت این دو فاکتور این است که تنسایل به سایز سیم بکسل ارتباطی نداشته و در تمامی سایز های سیم بکسل برابر است در حالی است که MBL برای هر سایز از سیم بکسل بصورت جداگانه مشخص شده و در انتخاب سیم بکسل کمیت عددی ملموس تری را فراهم می کند.

با این وجود چه تنسایل و چه MBL هر دو عملا در نقطه پارگی سیم بکسل اتفاق می افتند و معیاری عددی برای انتخاب این محصول صنعتی نیستند. کمیتی به نام WLL نیز وجود دارد که محدوده کاری امن سیم بکسل ها را در ناحیه الاستیک مشخص می کند و در اغلب کاربری های مهندسی، کاربران با در نظر گرفتن این کمیت که هم به متریال و عملیات سخت کاری و هم به سایز سیم بکسل بستگی دارد، استفاده ی لازم را از آن می برند.

سیم بکسل مهاری چیست؟

در سد سازی، پل سازی و سازه های سنگین گاهی برای تحمل وزن بالای پایه ها و ... از نوع خاصی از سیم بکسل تحت عنوان سیم بکسل مهاری استفاده می شود. این نوع از سیم ها تنها دارای یک رشته یا استرند می باشند که از تعداد کمی مفتول فولادی پر کربن که بهم بافته شده اند، تولید می شوند. از ساختار های عمومی سیم بکسل مهاری می توان به 1X7 , 1X19, 1X35 اشاره کرد که در سایز های مختلفی تولید می شوند.

سیم مهاری اغلب بصورت گالوانیزه شده با فلز زینک یا روی و به رنگ نقره ای مات دیده می شود. نوع گالوانیزه بکار رفته برای این سیم ها اغلب گالوانیزه ی گرم می باشد که مقاومت محیطی بالاتری در برابر زنگ زدگی در تماس با آب و رطوبت را دارا است.

منبع: جنرال بکسل

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 106
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 11
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 44
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 75
  • بازدید ماه : 259
  • بازدید سال : 2,887
  • بازدید کلی : 14,434