loading...
سیم بکسل جنرال
حسین اسماعیلی بازدید : 18 دوشنبه 16 بهمن 1402 نظرات (0)

انواع پمپ در انتقال اسید و مواد

به نقل از وبسایت قطار "اسید ها سیالاتی با قابلیت خوردگی بالا می باشند که در گرید های بالایی دسته بندی می شوند. بسیاری از ترکیبات و آلیاژ های فلزی از جمله فولاد که پر مصرف ترین فلز در صنایع می باشد در تماس با اسید به سرعت دچار خوردگی شده و آسیب پذیر است. از این رو در انتقال اسید ها، باز ها و مواد معدنی با قابلیت های خوردگی بالا از نوع خاصی از پمپ که به پمپ اسید شناخته می شود استفاده می شود.

پمپ اسید در واقع معرف نوع خاصی از پمپ ها نمی باشد و هم از نوع پمپ های گریز از مرکز، هم از نوع پمپ پیستونی و هم از نوع پمپ دیافراگمی می تواند تولید شده باشد.

پمپاژ اسید در صنایع برای اهداف مختلفی انجام می گیرد. به جز اسید های خوراکی که در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرند بسیاری از عصاره ها و آب میوه جات و سبریجات از جمله آب لیمو دارای خواص اسیدی بوده برای انتقال آنها می بایست از پمپ اسید استفاده نمود. از اسید های قوی تر بصورت رقیق در شستشوی خط لوله نیز در صنایع استفاده می شود. بعنوان مثال برای شیتشوی خط لوله در کارخانجات قند و شکر از جریان اسید بصورت رقیق در خط لوله ها استفاده می شود."

پمپ اسید

پمپ استیل
پمپ استیل از نوع پمپ گریز از مرکز یا سانتریفیوژ می باشد که در طرح های مختلف همراه با هد و توان مختلفی تولید میشود. الکتروپمپ استیل برای انتقال آب و سیالات دیگر در صنایع مختلف غذایی، آبرسانی، سرماشی، تهویه مطبوع، فیلتراسیون، کشتی سازی، انرژی و کاربری های عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. الکتروپمپ استیل هم بصورت افقی و هم بصورت عمودی تولید می شود. آریا صنعت وارد کننده انواع پمپ استیل برای کاربری های صنعتی مختلف در ایران می باشد.

پمپ استیل در دو گرید استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ قابل تولید می باشد. هر دو گرید از استنلس استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ دارای ۱۸% کروم در ترکیبات شیمیایی خود و ۸% نیکل هستند که از فلز های فعال با قابلیت الکترون دهی بالا بوده و از اکسید شدن و زنگ زدگی آلیاژ های استیل جلوگیری می کنند. با این وجود پمپ استیل تنها برای انتقال آب شرب، آب فاضلاب ، آب نمک و اسید های بسیار رقیق قابل استفاده بوده و در تماس با اسید ها، مواد شوینده و بازهای قوی دچار خوردگی می شود.

پمپ استیل هم به شکل گریز از مرکز و هم به شکل پمپ دیافراگمی تولید می شود. در کاربری های عمومی تر پمپ استیل گریز از مرکز و در کاربری بصورت متصل به کمپرسور از پمپ استیل دیافراگمی استفاده می شود. پمپ های دیافراگمی قابلیت پمپاژ سیال به ارتفاعات بالاتر با هد بالا را دارند حال آنکه پمپ های گریز از مرکز استیل قابلیت انتقال دبی و حجم بالاتری از سیالات تا ارتفاعات محدودتری را دارند. علاوه بر این پمپ استیل دیافراگمی قابلیت انتقال سیال با ویسکوزیته بالاتر و با ذرات جامد معلق را نیز دارد که از دیگر مزایای پمپ های دیافراگمی نسبت به پمپ های گریز از مرکز محسوب می شود.

پمپ استیل

پمپ پلیمری یا پلاستیکی
پمپ پلیمری  دسته ای از الکتروپمپ ها می باشد که از آنها برای پمپاژ اسید های رقیق و واد شیمیایی خورنده Corrosive استفاده میشود. پمپ پلیمری در دسته پمپ های گریز از مرکز قرار میگیرد که از طریق پروانه با افزایش سرعت جریان سیال و انتقال آن به داخل دیفیوزر سبب افزایش فشار خروجی می شود. از پمپ های پلیمری اغلب در کارخانجات صنایع غذایی و دارویی که نیاز به شستشو و استریلیزه کردن لوله، اتصالات و خط جریان مواد از رسوبات و مولد ها می باشد استفاده می شود. اسید های رقیق پمپاژ شده توسط پمپ پلیمری شامل اسید سولفوریک رقیق، اسید سیتریک رقیق، اسید کلردیریک رقیق و بسته به نوع رسوبات انواع اسید های دیگر است. شرکت آریا صنعت وارد کننده انواع پمپ پلیمری در شکل های مختلف گریز از مرکز و دیافراگمی در ایران می باشد.

پلیمر ها از جمله PVC دارای چسبندگی مولکولی بسیار بالا و چسبندگی سطحی بسیار پایینی می باشند و این امر سبب می شود که تقریبا در تماس با هر نوع اسیدی فاقد واکنش پذیری باشند. پمپ های پلیمری که به پمپ مواد نیز شناخته می شود نسبت به پمپ های استیل سبک تر بوده، مقاومت بالاتری در تماس با اسید ها داشته و قیمت پایین تری دارند.

با وجود مزایای بسیار بالا پمپ های پلیمری دارای دو نقطه ضعف هستند. یکی به سبب وزن پایین در صورت عدم اتصال کامل به سطح به شدت با ارتعاش و حتی جابجایی روبرو خواهند شد و دیگر اینکه برای انتقال سیالات با دمای بسیار بالا مناسب نیستند. در دماهای بسیار بالا پلیمر ها دچار مشکل هستند و نرم می شوند. علاوه بر این در عملکرد با سیال در فشار بالا نیز قابلیت بکارگیری پمپ های پلیمری میسر نبوده و با امکان انفجار هوزینگ پمپ روبرو هستند.

حسین اسماعیلی بازدید : 28 پنجشنبه 14 دی 1402 نظرات (0)

مشخصات فنی دیزل ژنراتور 700 کاوا کومنز CUMMINS

به گزارش وبسایت روبکا "CAT دیزل ژنراتور کومنز CUMMINS محصول کشور آمریکا می باشد و در کنار برند هایی مانند CAT بعنوان بزرگترین تولید کننده ژنراتور در دنیا شناخته می شود. دیزل ژنراتور ها یک مولد قدرتمند در تبدیل انرژی جنبشی ناشی از سوخت های فسیلی در موتور های دیزلی به انژی الکتریکی هستند. دیزل ژنراتور ها در توان پایین بصورت بنزینی نیز تولید می شود اما در توان های بالا اغلب از 30 الی 3000 کاوا KVA بصورت دیزل ژنراتور به بازار عرضه می گردند."

از دیزل ژنراتور ها به منظور تولید برق تک فاز و سه فاز در پروژه های معدنی، راهسازی، حفاری، کشاورزی و شهرسازی استفاده بسیاری می شود. دیزل ژنراتور ها دارای مشخصات فنی بسیار گسترده ای هستند که به منظور خرید یا اجاره این ماشین صنعتی مورد بررسی قرار می گیرند. دیزل ژنراتور ها را در یک دسته بندی کلی می توان به دیزل ژنراتور ساده (بدون باکس) و دیزل ژنراتور سایلنت (دارای باکس) دسته بندی نمود. دیزل ژنراتور سایلنت اغلب برای عملکرد در محیط های بسته و در مجاورت نیروی کار انسانی مورد استفاده قرار گرفته که تولید صدای بسیار ناچیزی می کند.

مشخصات عددی به منظور اجاره یا خرید دیزل ژنراتور ها

دیزل ژنراتور ها دارای مشخصات عددی بسیار گسترده ای می باشند. هر دیزل ژنراتور از یک موتور دیزلی قدرتمند تشکیل می شود که با یک آلترناتور یا دینام کوپل شده است. حرکت دورانی موتور دیزلی وارد آلترناتور شده و به انرژی الکتریکی تبدیل می شود. مهمترین مشخصات مکانیکی دیزل ژنراتور ها که به منظور خرید یا اجاره دیزل ژنراتور می بایست مد نظر قرار گیرد به قرار زیر است:

  • کاوا KVA دیزل ژنراتور : این فاکتور که در واقع کیلو ولت آمپر می باشد مهمترین مشخصه دیزل ژنراتور ها می باشد که بین 3.5 الی 3000 کاوا تغییر می کند. کاوا دیزل ژنراتور با افزایش قابلیت موتور دیزلی و توان آلترناتور افزایش پیدا می کند.
  • آمپراژ دیزل ژنراتور : اغلب دیزل ژنراتور ها با هر توان و کاوایی قابلیت تولید برق تک فاز و سه فاز یعنی در محدود 230 الی 400 ولت را دارند و این آمپراژ تولیدی دیزل ژنراتور است که بیانگر تعداد دستگاه هایی است که توسط ژنراتور تغذیه می شود.
  • مصرف گازوئیل : یکی از مهمترین فاکتور های کیفی در انتخاب، اجاره یا خرید دیزل ژنراتور ها بررسی میزان سوخت و گازوئیل مصرفی دستگاه می باشد. تغذیه و هزینه گازوئیل دیزل ژنراتور ها امری بسیار مهم در انتخاب می باشد بگونه ای که بعنوان مثال یک دیزل ژنراتور 700 کاوا در توان 100% می تواند بالای 140 لیتر گازوئیل را در ساعت مصرف کند.
  • مشخصات دیزل ژنراتور های کومنز CUMMINS

    دیزل ژنراتور کامنز آمریکا از یک موتور دیزلی با برند کومنز CUMMINS و مجهز به فیلتر های فیلیتگارد استفاده می کند.  نمونه های 700 کاوایی از دیزل ژنراتور کومنز از یک موتور دیزلی 6 سیلندر با حجم موتور 19 لیتر و توان 755 اسب بخار استفاده می کند که به یک آلترناتور با برند STAMFORD محصول کشور انگلستان کوپل شده است.

    موتور دیزلی ژنراتور 700 کاوای کومنز در دور 1800 RPM و در فرکانس 60 هرتز کار می کند. این ژنراتور در توان 50% میزان 70 لیتر و در توان 100% میزان 132 لیتر گازوئیل را مصرف می کند. آلترناتور اتصالی بر روی این دیزل ژنراتور دارای راندمان 96% بوده و کل سیستم قابلیت عملکرد در شرایط سخت را دارد. از این دیزل ژنراتور در پروژه های راهسازی بین شهری و به منظور به حرکت در آوردن بسیاری از ماشین آلات عمرانی استفاده می شود

حسین اسماعیلی بازدید : 32 پنجشنبه 07 دی 1402 نظرات (0)

منظور از ساختار و گرید سیم بکسل چیست؟

به گزارش وبسایت الف "سیم بکسل یا طناب فولادی که در زبان انگلیسی به Steel wire rope شناخته می شود ابزاری صنعتی می باشد که نه تنها در لیفتینگ بار بلکه با کاربری های بسیار گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرد. سیم بکسل ها با توجه به حساسیت در کاربری با استاندارد های دقیقی تولید شده و به روش های مختلفی قبل از عرضه به بازار تست می شوند. در برخی از کاربری های سیم بکسل مانند کاربری به شکل اسلینگ در فرایند لیفتینگ بار حتی بصورت تک به تک رشته ها تست شده و برای آنها سرتیفیکت صادر می شود.

سیم بکسل ها دارای اطلاعات فنی متفاوتی می باشند که این اطلاعات شامل ساختار، نوع بافت، نوع مغزی، گرید، خواب سیم بکسل، شکل پروفیل مفتول ها، نوع آبکاری و سایز و ابعاد می باشد. گستردگی سیم بکسل ها با در نظر گرفتن سایز های مختلف به بیش از 10.000 می رسد و از این رو انتخاب این ابزار صنعتی نیاز به اطلاعاتی فنی و دقیق برای رسیدن به یک سیم مشخص می باشد. در مرحله سفارش و خرید سیم بکسل فروشندگان اغلب دو مورد از مشخصات فنی یعنی ساختار و گرید را از مشتریان طلب می کنند. البته مشخصات فنی سیم بکسل فراتر از این دو مورد می باشد که ابتدا بصورت لیست در زیر معرفی می کنیم."

  • ساختار سیم بکسل : این مشخصه درواقع بیان کننده تعداد رشته های به هم بافته شده در سیم بکسل و تعداد مفتول های هر رشته می باشد. از مهمترین و کاربردی ترین ساختار های سیم بکسل می توان به ساختار های 6X19, 8X19, 19X7, 1X7 اشاره نمود.
  • نوع بافت سیم بکسل: بافت سیم بکسل در واقع اشاره به قطر مفتول هایی دارد که در یک رشته بکار رفته اند چرا که به جز بافت استاندارد که قطر تمامی مفتول ها در رشته سیم بکسل برابر هستند سه نوع بافت دیگر و بافت های ترکیبی قطر های مختلفی از مفتول را در هر رشته در خود جای می دهند. از شناخته شده ترین بافت های سیم بکسل SEALE می باشد که در سیسم بکسل های آسانسور و دکل های حفاری بکار می رود.
  • نوع مغزی سیم بکسل ها: در قسمت مغزی از یک استرنددر سیم بکسل ها استفاده می شود که می تواند از جنس فولادی IWRC, از جنس کنفی FC و یا از الیاف مصنوعی پلی پروپیلن PP باشد. این مغزی نه تنها بر انعطاف سیم بکسل بلکه در وزن واحد طول، مقاومت کششی و قیمت سیم بکسل نیز تاثیر مستقیمی دارد.
  • پروفیل مفتول سیم بکسل : اغلب سیم بکسل ها با مفتول هایی با پروفیل های گرد تولید می شوند. با این وجود نوع خاصی از سیم بکسل تحت نام کامپکت Compact نیز وجود دارد که پروفیل مفتول های آن در قسمت بیرونی استرند تخت هستند. سیم بکسل های کامپکت دارای مقاومت سایشی بسیار بالایی بوده و قیمت بالاتری نیز دارند.
  • متریال و گرید سیم بکسل: اغلب سیم بکسل ها از متریال فولادی یا فولاد ضد زنگ Stainless steel تولید می شوند. با این وجود هر یک از این متریال ها نیز دارای گرید های مختلفی هستند که اغلب بصورت تنسایل WLL, MBL تعریف می شود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
  • نوع خواب سیم بکسل : سیم بکسل ها از یک فاکتور تحت نام خواب Lay استفاده می کنند که به زاویه خواب مفتول ها در رشته ها اشاره دارد. در حالی که اغلب نمونه های این محصول صنعتی از نوع خواب ساده هستند برخی سیم بکسل ها به نام لنگ Lang lay هستند که خواب مفتول ها آنها با راستای مرکزی سیم بکسل زاویه می سازد. این سری از سیم بکسل ها اغلب در برابر تاب خوردن مقاومت کمتری دارند اما مقاومت سایشی مناسب تری دارند.
  • نوع پوشش سطحی سیم بکسل : در حالی که سیم بکسل های استنلس استیل بدون پوشش سطحی بکار گرفته می شوند سیم بکسل های فولادی به سبب مقاومت بسیار اندک فولاد در برابر زنگ زدگی می بایست از نوعی پوشش سطحی استفاده کنند. اغلب یا از روش روغن کاری و یا آبکاری گالوانیزه برای افزایش مقاومت محیطی سیم بکسل ها استفاده می شود.

لیست کلیه ساختار های کاربردی سیم بکسل

انتخاب ساختار سیم بکسل بر حسب صنایع مصرفی

تنوع بسیار گسترده سیم بکسل ها سبب می شود انتخاب های متنوعی از این محصول دقیقا متناسب با نیاز های صنایع خاص وجود داشته باشند. این تنوع در ساختار تنوع در مقاومت کششی، انعطاف، مقاومت سایشی، حرارتی و محیطی را به دنبال داشته که بر حسب تجربی و مبنتی بر محاسبات عددی و مهندسی برای صنایع مختلف دسته بندی می شود. در زیر به معرفی ساختار های مناسب سیم بکسل برای صنایع مختلف می پردازیم.

  • سیم بکسل صنایع آسانسور : در صنایع آسانسور برای اتصال کابین های آسانسور از ساختار ویژه ای از سیم بکسل استفاده می شود. ساختار 8X19 با بافتی از نوع سیل پر مصرف ترین ساختار سیم بکسل آسانسوری می باشد. نوع مغزی بکار گرفته شده می تواند از الیاف کنفی که بصورت FC نشان داده می شود و یا الیاف فولادی IWRC انتخاب شده باشد. سیم بکسل آسانسوری در سایز های 8 الی 13 میلیمتر دارای حداکثر میزان کاربری بوده و بر حسب وزن کابین و سایز درام انتخاب می شود. گرید یا تنسایل پیشنهادی برای سیم بکسل آسانسوری 1560 نیوتن بر میلیمتر مربع است.
  • سیم بکسل دکل های حفاری: از سیم بکسل فولادی اغلب با ساختار 6X19 بر روی دکل های حفاری استفاده می شود. نوع بافت بکار رفته در این سیم گاهی سیل SEALE و گاهی نیز استاندارد می باشد. این ساختار از سیم بکسل بصورت مشترک بر روی جرثقیل های برقی نیز بکار گرفته می شود. تنسایل پیشنهادی برای این ساختار سیم بکسل 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع است.
  • سیم بکسل تاور کرین: بر روی تاور کرین ها از نوعی خاص از سیم بکسل تحت نام نتاب استفاده می شود. این سیم بکسل تمام فولادی بگونه ای بافته می شود که در هیچ یک از جهت های ساعت گرد یا خلاف ساعت گرد باز نمی شود. ساختار 19X7 تمام فولادی پر مصرف ترین ساختار سیم بکسل بر روی تاور کرین ها می باشد. گرید پیشنهادی برای این سیم بکسل 1770 یا 1960 نیوتن بر میلیمتر مربع است. سیم بکسل های نتاب در سایز های 8 الی 24 میلیمتر دارای حداکثر کاربری هستند.
  • سیم بکسل اسلینگ: برای لیفتینگ بار بصورت اسلینگ از سیم بکسل های تمام فولادی اغلب با ساختار هایی مانند 6X37 استفاده می شود. این ساختار تمام فولادی از سیم بکسل دارای مقاومت کششی بسیار بالایی بوده و بصورت اسلینگ پرسی و یا سوکت دار برای لیفتینگ بار با جرثقیل برقی مورد استفاده قرار می گیرد. حداقل گرید سیم بکسل اسلینگ 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع پیشنهاد می شود.
  • سیم بکسل صنایع مرغداری: در بسیاری از صنایع تنش های کششی وارده بر سیم بکسل چندان بالا نبوده و اغلب برای ایجاد اتصال از این سیم ها استفاده می شود. اتصالات گاورنر آسانسور ها و سیم بکسل مصرفی در صنایع مرغداری نمونه ای از این کاربری ها هستند. ساختار هایی مانند 6X12+7FC که در واقع در مغزی تمامی استرند های سیم بکسل نیز از الیاف کنفی استفاده شده است از پر کاربرد ترین ساختار ها برای این صنایع محسوب می شود.

گرید سیم بکسل به چه معناست؟

گرید سیم بکسل اغلب در مورد سیم بکسل های فولادی مفهوم پیدا می کند اما گاهی در مورد سیم بکسل های استنلس استیل نیز برای مشخص شدن نوع بگیر 304 یا نگیر 316 بکار می رود که اغلب در هر دو حالت دارای تنسایل مقاومت کششی برابر با 1570 نیوتن بر میلیمتر مربع هستند.

مقاومت کششی سیم بکسل های فولادی تا حد زیادی تابع درصد کربن بکار گرفته شده در تولید و عملیات حرارتی سخت کاری قرار دارد که در نهایت این دو فاکتور تحت نام گرید مورد بررسی قرار می گیرند. بالا بردن درصد کربن در ترکیبات شیمیایی سیم بکسل فولادی تا حدی مشخص و فرایند های سرمایشی و گرمایشی افزاینده سختی به افزایش گردید و تنسایل سیم بکسل های فولادی می انجامد. اغلب پایین ترین این گرید ها 1460، 1560 و به همین ترتیب برای کاربری هایی که با تنش های کششی بالاتری روبرو هستند مانند تاور کرین ها تنسایل های 1770، 1960 و حتی در مواردی 2160 نیوتن بر میلیمتر مربع مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است که تنسایل کششی که تحت نام گرید شناخته می شود در واقع در نقطه ای با حداکثر کشش و در مرحله پارگی سیم اتفاق می افتد و تنها یک معیار برای مقایسه قابلیت های کششی سیم بکسل ها می باشد.

حسین اسماعیلی بازدید : 27 پنجشنبه 30 آذر 1402 نظرات (0)

برند های معتبر رله و تایمر مشعل

به گزارش صمت نیوز "در تمامی مشعل های صنعتی و خانگی از یک کنترل کننده برای خاموش، روشن یا تغییر وظعیت عملکرد مشعل استفاده می شود که به آن رله یا تایمر مشعل گفته می شود. در واقع در سری های بسیار قدیمی مشعل ها رله ها تنها در دو وضعیت ON-OFF عملک می کردند اما در کاربری های نوین به منظور افزایش ایمنی و کاهش اعمال شوک به اجزای سیستم حرارتی از جمله دیگ از رله ها با سه وضعیت OFF_LOW_HIGH استفاده می شود. رله یا تایمر مشعل مانند یک سوئیچ سنسور عمل کرده و به تغییر وضعیت مشعل، خاموش کم یا زیاد شدن شعله آن بر حسب دمای سیال داخل دیگ می پردازد. از رله تایمر بر روی انواع مشعل ها و بویلر ها استفاده می شود.

خرید رله زیمنس آلمان

رله Relay یا تایمر مشعل در واقع یک کیت الکترومکانیکی می باشد که بعنوان یک بخش اصلی از یک آهنربای الکتریکی استفاده کرده که در ارتباط با اتصالات دیگری قرار دارد. در داخل بدنه مکعبی شکل رله تایمر که از جنس پلیمری تولید می شود از یک عدد تیغه فلزی با قابلیت مغناطیس شو استفاده می شود که به نام Armature در زبان انگلیسی شناخته شده و این تیغه تحت تاثیر میدان مغناطیسی آهنربای رله تایمر مشعله جابجا شده و با جابجایی خود به قطع و وصل شدن مدار رله و عملکرد آن می انجامد. این تیغه به یک بازگرداننده فنری شکل متصل می باشد که با قطع میدان مغناطیسی از طرف آهنربای الکتریکی تیغه را به موقعیت اولیه خود باز می گرداند.

رله تایمر برهما BRAHMA ایتالیا

رله تایمر ها هر چند دارای ساختمان بسیار ساده ای هستند اما از آنجایی که دقت در عملکرد آنها تاثیر به سزایی در امنیت دستگاه های گرمایشی از جمله دیگ های بخار و بویلر ها دارد انتخاب و بکارگیری برند های معتبر می تواند اولا در ایمنی و ثانیا در طول عمر مفید اجزای سیستم تاسیساتی تاثیر بسزایی داشته باشد. رله برهما ایتالیا قابلیت اتصال بر روی سیستم های اتوماتیک و سیستم های چند مشعلی را داشته و یکی از معتبر ترین برند های موجود در بازار محسوب می شود. وضعیت مشعل و عملکرد رله برهما BRAHAMA از طریق چراغ های ثابت و چشمک زن به رنگ سبز و قرمز بر روی بدنه مکعبی شکل این رله تایمر مشعل مشخص می شود."

سری های مختلفی از رله تایمر برهما به بازار عرضه می شود که در فرکانس های 50 و 60 هرتز عمل کرده و برای مشعل های گاز سوز و گازوئیل سوز مورد استفاده قرار می گیرند. خطای عملکرد حداکثری 1 ثانیه از دیگر مشخصات کیفی این تایمر مشعل می باشد. رله برهما بصورت تک فاز با برق شهری در محدوده 210 الی 240 ولت و بصورت 3 ولت آمپر کار می کند.

رله تایمر زیمنس آلمان SIEMENS

برند زیمنس SIEMENS آلمان بدون نیاز به هیچ معرفی یکی از معتبر ترین و قوی ترین تولید کننده کیت های الکتریکی برای انواع اتوماسیون صنعتی از جمله تولید کننده رله تایمر مشعل محسوب می شود. این کیت الکتریکی اغلب بر روی مشعل های گاز سوز با شعله آبی و یا روغن سوز با سوخت زرد مورد استفاده قرار می گیرد. رله تایمر زیمنس آلمان دارای استاندارد امنیتی و کیفی CE اتحادیه اروپا بوده و اغلب همراه با اتصالاتی از برند های خاص مورد استفاده قرار می گیرد. سنسور QRA مناسب ترین حسگر برای عملکرد همزمان با رله زینمس محسوب می شود که بصورت هماهنک با کنترل کیت LEC1 در اتصال سیستم های حرارتی همراه با رله زیمنس مورد استفاده قرار می گیرد. رله زیمنس در سری های مختلف بصورت تک فاز تولید می شود و در دو فرکانس 50 و 60 هرتز به بازار عرضه می شود. برخی از سری های رله زیمنی برای عملکرد با برق 110 ولت نیز طراحی شده اند که از آن میان رله سری LFE10-110 دارای کاربری گسترده تری بر روی مشعل های صنعتی است.

حسین اسماعیلی بازدید : 27 دوشنبه 27 آذر 1402 نظرات (0)

 مقایسه برند های مختلف بیل مکانیکی

به گزارش چرخونکی "بیل های مکانیکی Excavator ماشین آلات سنگین در دسته ماشین های راهسازی و معدنی محسوب می شوند که در رده های مختلف با مشخصات مکانیکی مختلفی تولید می شوند. بیل مکانیکی در یک دسته بندی کلی به بیل مکانیکی چرخ لاستیکی و بیل مکانیکی چرخ زنجیری قابل دسته بندی می باشد که در دو مدل با برند های مختلف در ظرفیت های مختلف بکار می روند. بیل مکانیکی چرخ زنجیری قابلیت عملکرد در شرایط دشتوار تر سطحی و بیل های مکانیکی چرخ لاستیکی سرعت حرکتی بالاتری دارند. شناخته شده ترین برند های تولید کننده بیل مکانیکی به قرار زیر هستند."

  • بیل مکانیکی کوماتسو KOMATSU : بی تردید یکی از بزرگترین و شناخته شده ترین برند های تولید کننده ماشین های راهسازی برند ژاپنی KOMATSU می باشد. مدل های PC200, PC210, PC220 , PC300 از بیل های مکانیکی کوماتسو در ایران محبوبیت بالایی دارد. در کل باید گفت دوام و طول عمر مفید این بیل مکانیکی ژاپنی بسیار بالا بوده و قطعات آن قیمت نسبتا بالایی دارند.
  • بیل مکانیکی هیوندا HYUNDAI : برند کره ای هیوندا تولید کننده انواع موتور های دیزلی، انواع ماشین آلات راهسازی و معدنی و ژنراتور های برق می باشد. بیل مکانیکی هیوندا در سری های R170, R210, R220 در بازار ایران دارای محبوبیت بالایی است. در میان برند های مختلف بیل مکانیکی برند هیوندا دارای سرعت عمل بسیار بالای می باشد و در مقایسه با بسیاری از دیگر انواع برند های تولید کننده بیل های مکانیکی عملکرد سریعتری دارد. قیمت لوازم یدکی بیل مکانیکی هیوندا کره در قیاس با برند های ژاپنی از قبیل کوماتسو اندکی پایین تر است.
  • بیل مکانیکی ولوو VOLVO : برند ولوو یکی از معتبر ترین برند های تولید کننده موتور های دیزلی تحت نام VOLVO PENTA و ماشین آلات راهسازی و معدنی می باشد. سری های EC210, EC240, EC290 از بیل مکانیکی ولوو در ایران محبوبیت بالایی دارد. این برند مطابق با استاندارد های اتحادیه اروپا ساحته شده و دارای دوام بالایی است.
  • بیل مکانیکی هیتاچی HITACHI : برند هیتاچی یکی از برند های ژاپنی می باشد که بصورت هلدینگ در تولید بسیاری از ماشین آلات صنعتی فعالیت دارد. بیل مکانیکی هیتاچی با سری های EX200, EX400 در بازار ایران وارد شده و محبوبیت کمتری نسبت به برند های دیگر دارد.
  • بیل مکانیکی کاترپیلار CAT : برند کاترپیلار آمریکا یکی از بزرگترین تولید کنندگان موتور های دیزلی در دنیا محسوب می شود که موتور های تولیدی آن نه تنها بر روی ماشین آلات راهسازی کاترپیلار بلکه بر روی بسیاری کشتی ها و موتور های دیزلیی اتصال پیدا می کند. در بازار ایران بولدوزر کاترپیلار با وسعت بیشتری نسبت به بیل مکانیکی کاترپیلار وارد شده است اما بیل های سری E320, E325, E330 از این ماشین آلات استفاده گسترده ای دارند.

مشخصات فنی جهت خرید یا اجاره بیل مکانیکی

اولین و مهمترین فاکتور در انتخاب بیل مکانیکی در نظر داشتن مورد مصرف و شرایط کاربری است. انتخاب در میان بیل های مکانیکی چرخ لاستیکی و چرخ زنجیری با در نظر گرفتن شرایط عملکرد و شرایط سطحی که بیل مکانیکی بر روی آن فعالیت دارد و سرعت حرکتی صورت می پذیرد که از مهمترین فاکتور های انتخاب می باشد. موارد اصلی که در انتخاب، خرید و یا اجاره دیزل ژنراتور ها می بایست در نظر گرفت به قرار زیر هستند:

  • حجم باکت بیل مکانیکی: یکی از مهمترین مشخصه های فنی بیل های مکانیکی حجم باکت می باشد. در واقع حجم باکت بیل مکانیکی بیانگر میزان خاکی است که در هر بار پر و تخلیه کردن باکت منتقل می شود و از ۰.۹ متر مکعب برای بیل های مکانیکی تا ۷ متر مکعب برای بیل های فوق سنگین تغییر می کند.
  • طول و ارتفاع بوم بیل مکانیکی: بیل های مکانیکی در بسیاری از کاربری ها برای حفاری و گود برداری مورد استفاده قرار می گیرند. طول و ارتفاع بوم بیل مکانیکی قابلیت نفوذ این ماشین آلات سنگین را مشخص می کند.
  • توان و نیروی پیشران موتور: بیل های مکانیکی از یک موتور دیزلی قدرتمند استفاده می کنند. توان، گشتاور خروجی و نیروی پیشران موتور از مشخصات فنی مهم در انتخاب بیل های مکانیکی می باشد که می بایست بر حسب شرایط کاربری انتخاب شود.
  • حجم موتور و میزان مصرف سوخت: یکی از هزینه های ثابت در کاربری موتور های دیزلی و بیل های مکانیکی سوخت و گازوئیل مصرفی می باشد. حجم موتور و میزان مصرف سوخت از مهمتریسن فاکتور های فنی در انتخاب و خرید بیل های مکانیکی محسوب می شود.
حسین اسماعیلی بازدید : 24 پنجشنبه 23 آذر 1402 نظرات (0)

پرشر سوئیچ با چه برندی خریداری کنیم؟

به گزارش رویداد 24 "پرشر سوئیچ ها یک کیت الکتریکی هستند که بعنوان حسگر از یک دیافراگم استفاده می کنند. دیافراگم پرشر سوئیچ قابلیت ارتجاعی داشته و با انبساط و انقباض خود کاهش یا افزایش فشار هیدرولیک را نشان می دهد. همانطور که از نام آن مشخص است یک حسگر یا سلونوئید افزاینده یا کاهنده فشار در سیستم های هیدرولیکی و پنوماتیکی است. پرشر سوئیچ یک کیت الکترونیکی می باشد که در هنگام افت فشار جریان هیدرولیک با وصل کردن اتصال برق سبب به حرکت در آمدن پمپ هیدرولیک و جبران افت فشار می شود. پرشر سوئیچ ها نقش دمپر را نیز در سیستم های هیدرولیکی بازی می کنند بدین مفهوم که با افزایش فشار جریان هیدرولیک با قطع کردن اتصال برق سبب ایستادن پمپ و کاهش فشار در سیستم هیدرولیک شده و از ایجاد ترکیدگی در سیستم های هیدرولیکی ممانعت می کنند."

خرید پرشر سوئیچ برند کروم شرودر

پرشر سوئیچ ها یک کیت الکتریکی هستند که بعنوان حسگر از یک دیافراگم استفاده می کنند. دیافراگم پرشر سوئیچ قابلیت ارتجاعی داشته و با انبساط و انقباض خود کاهش یا افزایش فشار هیدرولیک را نشان می دهد. در ساختمان پرشر سوئیچ به منظور قطع یا وصل کردن جریان از یک فنر تحت نام فنر انطباق Adjustment spring استفاده می شود که این امکان را برای اپراتور و تکنسین فراهم می کند تا حد بالا و حد پایین فشار هیدرولیک را برای عمل کرد پرشر سوئیچ مشخص نماید. پرشر سوئیچ ها بر حسب نوع طراحی اغلب از یک دکمه برای فعال یا غیر فعال کردن کلی سوئیچ نیز استفاده می کنند که در مرحله نصب و جداسازی این کیت مورد استفاده قرار می گیرد.

معرفی پرشر سوئیچ کروم شرودر KROMSCHROEDER

پرشر سوئیچ ها مانند دیگر اجزای هیدرولیکی دارای اطلاعات فنی مختلفی هستند. این مشخصات مکانیکی گاهی در سیستم SI مطابق با استاندارد های بین المللی و گاهی با دیمانسیون های فوت-پوند در دستگاه انگلیسی آمریکایی مشخص می شوند. امکان مقایسه مشخصات مکانیکی و فنی پرشر سوئیچ ها عملا برای تمامی کاربران میسر نبوده و از این رو در اغلب موارد خرید این قطعه بر حسب برند تولید کننده یکی از راه های اطمینان خاطر کاربران می باشد.

پرشر سوئیچ کروم شرودر KROMSCHROEDER محصول کشور آلمان و یکی از معتبر ترین برند های تولید کننده تجهیزات هیدرولیک و تاسیساتی می باشد. این محصول مطابق با بالاترین استاندارد های اتحادیه اروپا تولید شده و دارای استاندارد امنیتی CE اروپا است. پرشر سوئیچ کروم شرودر KROMSCHROEDE در سری های مختلف با مشخصات مکانیکی مختلفی تولید شده و قابل اتصال بر روی انواع سیستم های مشعل گاز سوز و گازوئیل سوز می باشد. این برند از پرشر سوئیچ ها برای عملکرد در فشار های مختلف از 0.5 میلی بار الی 500 میلی بار و حتی بالاتر در رده های مختلفی طراحی و تولید می شود. فشار ورودی و بازه کنترل پرشر سوئیچ کروم شرودر KROMSCHROEDE بر روی یک گیج بر روی سطح بدنه این محصول نمایش داده می شود.

از پرشر شوئیچ بر روی چه سیستم هایی استفاده می شود؟

پرشر سوئیچ بعنوان یک کلید حسگر هم در تماس با سیالات فاز مایع و هم در تماس با سیالات فاز گازی مورد استفاده قرار می گیرد. از این منظر پرشر سوئیچ ها را هم در سیستم های هیدرولیکی با سوخت مایع گازوئیل و هم در سیستم های پنوماتیکی با سوخت فاز گازی می توان یافت. در واقع اغلب سیستم های بالاخص هیدرولیکی که از پمپ بر روی خط جریان و یک مدار بسته استفاده می شود از پرشر سوئیچ نیز استفاده شده است.

از موارد اصلی کاربری پرشر سوئیچ ها می توان بر روی کمپرسور ها که به فشرده سازی هوا می پردازند اشاره نمود. عملکرد پمپ اسکرو کمپرسور ها بر حسب فشار هوای سیستم توسط پرشر سوئیچ ها کنترل می شود. در سیستم های حرارتی گرمایشی و سرمایشی مانند مشعل ها پرشر سوئیچ با خاموش و روشن کردن موتور القا کوره در حفظ حرارت و دمای تولید شده در حدی استاندارد نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

منبع مقاله: وبسایت صنعتی نانوتجارت

حسین اسماعیلی بازدید : 88 شنبه 17 اسفند 1398 نظرات (0)

بلبرینگ کف گرد گونه خاصی از بلبرینگ است که دارای ساختاری مشابه با بلبرینگ های ساده می باشد که البته کونس های آن به شکل واشر طراحی می شوند. بلبرینگ کف گرد برای اتصال بر روی شافت های عمودی طراحی می شود و میزان بار بسیار بالایی را نیز تعلیق می کند. در صورت نیازر به خرید بلبرینگ کف گرد می توانید با ما در تماس باشید. بلبرینگ کف گرد از انواع بلبرینگ های دوار محسوب میشود و کاربرد بسیار زیادی دارد. بلبرینگ کف گرد به گونه ای طراحی و ساخته شده است که بتواند بار محوری وارد شده به خود را در حالت دوران نیز به خوبی تحمل کند. بلبرینگ کف گرد از جنس قفسه برنج و یا فولاد تولید میشود که از استحکام و دوام بسیار بالایی برخوردار است و میتواند فشارهای وارد شده را تحمل نماید. بلبرینگ کف گرد از گوی و یا همان ساچمه های گرد و کروی برخوردار است که از رایج ترین نوع اجزای غلتشی نیز محسوب میشود که در بیشتر بلبرینگ ها به کار رفته است.

حسین اسماعیلی بازدید : 19 شنبه 23 دی 1402 نظرات (0)

تفاوت فیلتر سپرایتور کمپرسور و موتور دیزل

فیلتر های صنعتی در شکل های مختلف، با قابلیت جذب ذرات در ابعاد مختلف و با قابلیت جذب ذرات معلق جامد و مایع تولید شده و بر روی انواع ماشین آلات صنعتی اتصال پیدا می کنند. 

مبنای عملکرد فیلتر های صنعتی عبور یک جریان سیال در فاز مایع یا گازی از یک صافی که اغلب یا بصورت الیاف طبیعی از جنس سلولزی (فیلتر های گازوئیل، روغن و هوا)  هستند و یا از جنس الیاف مصنوعی (فیلتر های سپراتور آبگیر و کمپرسور و هوا). استفاده از فیلتر ها بر روی ماشین آلات صنعتی نه تنها به بهبود عملکرد و افزایش راندمان ماشین آلات می انجامد بلکه سبب افزایش طول عمر اجزای ماشین آلات با کاهش سایش و رسوب در سیستم می شود.

کوتاه ترین تحلیل در تفسیر تفاوت فیلتر سپرایتور کمپرسور و فیلتر سپرایتور (آبگیر) موتور دیزل در این است که فیلتر سپرایتور کمپرسور به منظور جداسازی قطرات روغن ریز معلق در هوای فشرده خروجی پمپ اسکرو کمپرسور مورد استفاده قرار می گیرد حال آنکه فیلتر سپرایتور موتور دیزل به منظور جداسازی قطرات آب معلق در سوخت گازوئیل موتور دیزل اتصال پیدا می کند. با این وجود و به منظور بررسی دقیق تر ساختار، متریال و برند های معتبر انواع فیلتر صنعتی در ادامه مقاله به معرفی فیلتر های صنعتی در اشکال مختلف و مقایسه قابلیت های کاری آنها می پردازیم. در انتهای مقاله نیز به معرفی معتبر ترین برند های تولید کننده فیلتر های صنعتی می پردازیم.

فیلتر سپرایتور موتور دیزل

موتور های دیزلی یا گازوئیل سوز پر مصرف ترین نوع موتور های احتراق داخلی هستند که نه تنها بر روی بسیاری از خودروهای سواری بلکه بر روی اغلب تراک ها، کامیون ها، ماشین آلات راهسازی و معدنی از جمله لودر و بیل مکانیکی، انواع دیزل ژنراتور ها و کشتی ها اتصال پیدا می کنند. موتور های دیزلی از سوخت گازوئیل بعنوان مولد نیرو استفاده می کنند. گازوئیل سوختی با عدد اکتان نسبتا بالا بوده و سوخت آن در موتور دیزلی گشتاور حرکتی بالایی را به همراه دارد. با این وجود انواع مختلفی از آلاینده ها هم در فاز جامد (شامل انواع شن و سنگ ریزه، خاک و غبار، دوده و الیاف و شیشه) و هم در فاز مایع (روغن و آب) در این سوخت وجود دارد. آلاینده های گازوئیل مصرفی موتور های دیزلی هم در مرحله انتقال از پالایشگاه و هم در مرحله ذخیره سازی در تانکر ها با این سوخت ترکیب می شوند.

فیلتر گازوئیل Fuel filter در گذشته تنها با قابلیت جذب آلاینده های فاز جامد گازوئیل با ساختاری شبیه به فیلتر های روغن و تنها از یک کارتریج سلولزی تولید می شود. جذب آلاینده های فاز جامد هر چند با جلوگیری از رسوب ذرات جامد مانع از سایش بین اجزای فلزی موتور دیزل می شد اما در برابر عبور قطرات آب معلق در گازوئیل مقاومتی ایجاد نمی کرد. فیلتر سپراتور موتور دیزل که امروزه بر روی ماشین های سنگین اتصال پیدا می کند در بخش کارتریج از دو بخش مجزا یکی الیاف سلولزی با قابلیت جذب آلاینده های فاز جامد و یک بخش الیاف مصنوعی به منظور جداسازی و ته نشینی قطرات آب معلق در گازوئیل تولید می شود.

عدم ورود قطرات آب به داخل موتور احتراق دیزلی با بکارگیری فیلتر سپرایتور نه تنها مانع از زنگ زدگی بخش های مختلف موتور دیزل از جمله سیستم انژکتور می شود بلکه با افزایش دمای احتراق سبب افزایش گشتاور خروجی و راندمان موتور دیزل می گردد. از آنجایی که فیلتر های سپرایتور موتور دیزل به منظور جذب و حذف قطرات آب مورد استفاده قرار می گیرند آنها را تحت نام فیلتر آبگیر یا فیلتر آبگیر موتور دیزل نیز می شناسند. فیلتر آبگیر سپرایتور موتور دیزلی دارای یک محفظه نگهدارنده در کف قوطی پیچی شکل می باشد که قطرات آب جذب شده در آن ذخیره و قابلیت تخلیه را دارند.

فیلتر سپرایتور کمپرسور اسکرو

کمپرسور ها یکی از مولد های پر قدرت نیرو محرکه محسوب می شوند. در واقع الکتروموتور ها (مبدل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی) ، موتور های احتراق داخلی (مبدل سوخت های فسیلی به انرژی مکانیکی) و کمپرسور ها سه مورد از پر کاربرد ترین ماشین های تولید نیرو محرکه در صنعت محسوب می شوند. کمپرسور ها با فشرده سازی هوا با بکارگیری یک پمپ اسکرو نیروی محرکه مصرفی بسیاری از ماشین آلات مانند پمپ های دیافراگمی، پرچ زن ها و بسیاری از دستگاه های حفاری و صنعتی را فراهم می آورند.

کمپرسور ها با مکش ها در سمت ورودی و در فشار محیط کار خود را آغاز می کنند. هوای مکش شده توسط کمپرسور اسکرو از داخل یک پمپ با دنده های اسپیرال تحت نام پمپ اسکرو عبور کرده و با پیشروی در این پمپ فشرده شده و فشار آن افزایش می یابد. به منظور جلوگیری از پس روی هوا بین دنه های اسپرال پمپ اسکرو از یک سمت و روان کاری دنده های پمپ از سمت دیگر پمپ همواره روغن کاری می شود. قطرات روغن در طی مراحل فشرده سازی هوا با هوای فشرده آمیخته شده و به صورت پودری از داخل پمپ اسکرو کمپرسور خارج می شوند. هوای فشرده ازپمپ اسکرو کمپرسور در دمای بالا با مخلوطی از قطرات ریز و درشت روغن ابتدا به یک صفحه فلزی برخورد کرده تا قطرات درشت روغن معلق از آن جدا شوند. در مرحله با بکارگیری فیلتر سپرایتور روغن از هوای کمپرسور به جداسازی قطرات پودری و ریزتر روغن از هوای فشرده خروجی از کمپرسور ها می پردازند.

فیلتر سپرایتور کمپرسور از الیاف مصنوعی به رنگ شیری و به شکل استوانه ای تولید می شود. این الیاف مصنوعی در بیرون توسط مش های فلزی محصور می شوند. اغلب نمونه های فیلتر سپرایتور کمپرسور که با برند های معتبر تولید شده باشند به منظور جلوگیری از آتش سوزی در عملکرد کمپرسور متصل به یک ارت گیر هستند. بکار گیری فیلتر سپرایتور کمپرسور نه تنها مانع از هدر رفت روغن از کمپرسور و کاهش هزینه های جایگزینی روغن می شود بلکه با بهبود کیفیت هوای خروجی مانع از آسیب به ماشین های ثانویه مصرف کننده هوای فشرده شده از آلودگی محیطی نیز جلوگیری به عمل می آورد.

برندهای معتبر تولید کننده فیلتر سپرایتور

همانطور که در بالا نیز مشخص شد ساختار و کاربری فیلتر سپرایتور آبگیر موتور دیزل کاملا متفاوت با فیلتر سپرایتور کمپرسور می باشد. از این رو برند های تولید کننده این دو نوع فیلتر نیز کاملا متفاوت می باشند. از آنجایی که کمپرسور ها در قیاس با موتور های دیزلی کاربری بسیار محدودتری دارند برند های معتبر تولید کننده فیلتر سپرایتور کمپرسور نیز بسیار محدودتر می باشد. از شناخته شده ترین برند های تولید کننده فیلتر سپرایتور کمپرسور برند ترکان فیلتر محصول کشور ایران می باشد که به تولید محصولاتی با استاندارد های جهانی می پردازد. برند های اطلس کپکو و مان از دیگر برند های شناخته شده تولید کننده فیلتر سپرایتور کمپرسور محسوب می شوند.

فیلتر های سپرایتور آبگیر موتور دیزل که بر روی موتور های دیزلی کومنز CUMMINS ، کاترپیلار CAT ، دویتس DEUTZ ، پرکینز PERKINS ، هیوندا HYUNDAI و ... اتصال پیدا می کنند دارای گستردگی بسیار بالایی هستند. برخی از شناخته شده ترین برند های تولید کننده فیلتر سپرایتور آبگیر موتور دیزل را در زیر معرفی می کنیم.

  • فیلتر سپرایتور آبگیر دونالدسون DONALDSON : برند دونالدسون محصول کشور آمریکا و یکی از شناخته شده ترین تولید کنندگان فیلتر های صنعتی می باشد. فیلتر سپرایتور آبگیر دونالدسون با پیشوند FS در کدهای مختلف برای انواع موتور های دیزلی به بازار عرضه شده قابلیت جذب بسیار بالا و دوام فوق العاده ای دارد.
  • فیلتر سپرایتور آبگیر فیلیتگارد Fleetguard: برند فیلیتگارد محصول کشور آمریکا و در واقع از زیر مجموعه های برند کومنز CUMMINS می باشد که انواع فیلتر روغنریال فیلتر آبگیر و فیلتر هوای آن بصورت قطعه اصلی بر روی کلیه موتور های دیزلی کومنز بصورت قطعه OE اتصال پیدا می کند.
  • فیلتر سپرایتور آبگیر ولوو VOLVO : برند ولوو سوئد یکی از شناخته شده ترین برند های تولید کننده انواع تراک و ماشین آلات راهسازی و معدنی می باشد. فیلتر ولوو و ولوو پنتا در نوع فیلتر روغن و فیلتر سپرایتور بالاخص بر روی موتور های دیزلی انواع دیزل ژنراتور ها بصورت قطعه اصلی اتصال پیدا می کند.
  • فیلتر سپرایتور مان MANN : برند MANN مان محصول کشور آلمان می باشد. فیلتر آبگیر مان تحت نام فیلتر دویتس نیز تولید می شود و بر روی کلیه موتور های دیزلی دویتس DEUTZ بصورت قطعه اصلی مورد استفاده قرار می گیرد.

www.rokna.net

حسین اسماعیلی بازدید : 19 سه شنبه 19 دی 1402 نظرات (0)

بررسی موارد از کار افتادی الکتروپمپ

به نقل از اریا صنعت "با توجه به تنوع بسیار گسترده الکتروپمپ ها بیان دلیلی واحد برای از کار افتادگی آنها بدون در نظر گرفتن مکانیزم کاری انواع الکتروپمپ میسر نمی باشد. اغلب دلایل ذکر شده برای از کار افتادگی الکتروپمپ ها برای پمپ گریز از مرکز که گسترده تری نوع الکتروپمپ را شامل میشود بیان می شود. با این حال دلایل کلی نیز برای بررسی از کار افتادگی هر نوعی از پمپ بصورت مشترک وجود دارد. منظور از کار افتادگی الکتروپمپ کاهش دبی خروجی، کاهش هد انتقال سیال، صداهای نا متعارف و پمپاژ سیال بصورت نا منظم و با ضربه می باشد. موارد مانند روشن نشدن الکتروپمپ اغلب ناشی از سوختن کیت الکتریکی و یا مشکل در سیستم برق رسانی الکتروپمپ می باشد که از اسکوپ بحث در اینجا خارج می باشد. اغلب زمانیکی الکتروپمپ ها در جریان سیال دچار مشکلاتی میشوند اولین موردی که بررسی میشود نشتی پپمپ می باشد که به سبب از بین رفتن سیل مکانیکی شده که نه تنها میزان دبی خروجی و هد را کاهش می دهد بلکه سبب آسیب به دیگر اجزای الکتروپمپ می شود. عیب یابی الکتروپمپ ها بصورت دقیق تر معمولا از روی یک چک لیست با در نظر گرفتن موارد متعدد صورت می پذیرد."

  • در صورتیکه الکتروپمپ جریان سیال بصورت متناوب و غیر ثابتی را در خروجی دارد بدین معناست که در جریان ورودی و مکش ورودی سیال به داخل الکتروپمپ هوا وجود دارد و هوا از نقطعه ای به داخل پمپ مکش میشود.
  • در صورتیکه الکتروپمپ فشار سیال مورد نظر را در خروجی ندارد اغلب شیر ها و یا دریچه های ورودی و خروجی به سبب ایجاد رسوب تنگ شده اند. از دلایل دیگر این افت می تواند سرعت پایین یا توان پایین محرک یا الکتروموتور ها باشد. سایز نامناسب پروانه الکتروپمپ، خوردگی و یا شکستگی پروانه الکتروپمپ و اتصال نا مناسب الکتروپمپ در خط جریان سیال نیز می توانند از علل دیگر باشند.
  • در صورتیکه الکتروپمپ میزان مصرف انرژی بسیار بالا و راندمان انرژی کمی دارد دلایل مختلفی چون گردش نا مناسب پروانه، تفاوت وزن مخصوص سیال پمپاژ شده با وزن مخصوص سیال مشخص شده برای الکتروپمپ و یا تفاوت ویسکوزیته سیال پمپاژ شونده با ویسکوزیته تعریف شده برای الکتروپمپ می باشد.
  • در صورتیکه سیل مکانیکی الکتروپمپ در بازه های زمانی بسیار کوتاهی دچار شکست یا خوردگی می شوند اغلب کافی نبوده میزان NPSH از دلایل اصلی آن می باشد. خارج شدن شافت از محور اصلی، فشار بالای مکش، اتصالات نا مناسب بلبرینگ و یاتاقان، خارج شدن پروانه از حالت بالانس و خشک کار کردن الکتروپمپ می تواند از دیگر دلایل آن باشد.
  • در صورتیکه الکتروپمپ دچار لرزش های نا متعارفی در حین کار می شود دلیل آن می تواند متعدد شامل کافی نبودن NPSH موجود، گرفتگی و یا تنگ شدن دریچه های ورودی و خروجی، شکستگی پروانه یا خمیدگی یکی از پره ها، خارج شدن شافت مرکزی از محور اصلی، روغن کاری نا مناسب سیستم کوپلینگ، خارج شدن پروانه از حالت بالانس و نزدیک شدن سرعت کاری به فرکانس طبیعی الکتروپمپ می باشد.

حسین اسماعیلی بازدید : 18 پنجشنبه 14 دی 1402 نظرات (0)

تجهیزات و اتصالات مشعل صنعتی

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ مشعل های صنعتی هم در تاسیسات ساختمان ها، سوله ها و کارخانه ها برای تامین گرمایش و هم در کاربری های صنعتی در ابعاد وسیعی مورد استفاده قرار می گیرند. مشعل ها در حالت کلی به دو دسته مشعل های گاز سوز و مشعل های گازوئیل سوز قابل دسته بندی هستند که نمونه های گاز سوز بیشتر کاربری تاسیساتی و نمونه های گازوئیل سوز بیشتر کاربری صنعتی دارند. بسیاری از اتصالات مشعل های تاسیساتی و صنعتی مشترک بوده و یا با یک هدف اما تغییراتی جزئی در طراحی و تولید عرضه می شوند.

برخی از اجزای مشعل های صنعتی مانند پرشر سوئیچ ها دارای حساسیت کاربری بیشتری بوده و اختلال در عملکرد آنها می تواند مشکلات امنیتی را در پی داشته باشد. از این رو اجزا و اتصالات امنیتی مشعل های صنعتی نیاز به استاندارد های کیفی بالاتری نسبت به اجزای دیگر دارند و در اتصالات صنعتی اغلب از قطعاتی که دارای استاندارد های کیفی و امنیتی مانند استاندارد CE هستند استفاده می شود. برخی دیگر از اجزا و اتصالات مشعل مانند ترانس های جرقه زن دارای حساسیت کمتری بوده و اختلال در عملکرد انها تنها در ایجاد شعله و خاموش و روشن کردن دستگاه موثر می باشند.

ترانس جرقه زن چیست و چگونه کار می کند؟

ترانس جرقه زن در اتصال مشعل های صنعتی در واقع یک کیت الکتریکی شامل دو عدد الکترود می باشد. همانطور که از نام آن مشخص است ترانس جرقه زن به منظور ایجاد جرقه و احتراق مورد استفاده قرار گرفته و در دو دسته تک وایر و دو وایر حسب تعداد وایر های اتصالی دسته بندی می شود. ترانس جرقه زن از طریق ایجاد میدان مغناطیسی و قوس الکتریک بین الکترود ها تولید جرقه کرده و هم بر روی مشعل های گازی و هم بر روی مشعل های گازوئیل سوز اتصال پیدا می کند.

ترانس جرقه زن در اتصال از وایر ها و سیم هایی با قابلیت انتقال میزان بالایی ولتاژ استفاده می کند. وایر های اتصالی ترانس ها می بایست دارای طول کمی باشند تا از ایجاد و پخش شدن میدان مغناطیسی در محیط امنیتی مشعل جلوگیری به عمل آورند. از شناخته شده ترین برند های تولید کننده ترانس جرقه زن در دنیا می توان به برند شکوه SHOKOUH که با افتخار محصول کشور ایران می باشد نام برد. سری های مختلفی از ترانس جرقه زن شکوه بصورت تک وایر و دو وایر برای انواع مشعل در بازار یافت می شوند.

نازل گازوئیل چیست و چه انواعی دارد؟

به نقل از نانوتجارت پیرامون نازل گازوئیل "با توجه به اهمیت بهینه سازی مصرف سوخت ، انتخاب نوع نازل نازل گازوئیل برای مشعل های گازوئیل سوز بسیار مهم بوده که باید در هنگام خرید به مقدار دبی گازوئیل ، زاویه پاشش گازوئیل ، شکل پاشش گازوئیل توجه نمایید.

برای جلوگیری از ورود ناخالصی موجود در سوخت های مایع به نازل های مشعل نازل گازوئیل باید از فیلتر سوخت گازوئیل برای مشعل های گازوئیل سوز قبل از ورود سوخت به داخل نازل گازوئیل دانفوس DANFOSS نصب نمایید. در صورت عدم قراردهی فیلتر سوخت گازوئیل امکان مسدود شدن و یا تغییر نوع پاشش و مقدار و زاویه پاشش میباشد.

نازل گازوئیل با قابلیت اسپری در زوایای 45 درجه، 60، 70 و 80 درجه تولید می شوند و در تیپ های مختلف AH, AS, AB و OD که در ادامه به ان خواهیم پرداخت به بازار عرضه می شوند. نازل گازوئیل برای سیستم های احتراق با دو نوع انژکتور از جنس های فولادی و مسی بر حسب شرایط کاربری عرضه می شوند. شرایط کاربری، دبی جریان گازوئیل و استاندارد آلاینده ها از فاکتور های تعیین کننده در انتخاب نوع نازل گازوئیل به شمار می روند."

حسین اسماعیلی بازدید : 15 پنجشنبه 30 آذر 1402 نظرات (0)

معرفی ترانس جرقه زن شکوه

به نقل از اینتوتک "ترانس جرقه زن یک قطعه الکتریکی می باشد که وظیفه ایجاد جرقه در احتراق مشعل های صنعتی و تاسیساتی را بر عهده دارد. ترانس جرقه زن در اغلب موارد بصورت دو گانه کار می کند بدین منظور که هم در اشتعال مشعل های گازی و هم در اشتعال مشعل های گازوئیلی مورد استفاده قرار می گیرد. مبنای عملکرد ترانس جرقه زن ایجاد یک قوس الکتریکی قدرتمند است که بین دو الکترود ترانس شکل گرفته و این امر سبب حرکت الکترون ها از یک الکترود به الکترود دیگر همراه با ایجاد جرقه در سیستم می شود."

ترانس جرقه زن شکوه SHOKOUH محصول ایران می باشد اما از نظر کیفی با محصولات و برند های برتر جهانی رقابت داشته بگونه ای که با جستجوی این نام با بسیاری از سایت های خارجی در نقاط مختلف دنیا روبرو می شوید که به فروش این محصول می پردازند. ترانس جرقه زن شکوه از کابل های ولتاژ بالا در اتصالات خود استفاده می کند که به منظور به حداقل رساندن مقاومت اغلب با طول کم و با طول حداکثری یک متر در اتصال بکار گرفته شده اند. کابل های اتصال این برند از ترانس به منظور افزایش ایمنی در اتصال و جلوگیری از تاثیر وایر ها بر میدان مغناطیسی ناشی از اتصال با پوشش سیلیکونی روکش شده اند. ترانس جرقه زن شکوه بصورت یک کیت مکعبی شکل بوده و در سری های مختلف با فواصل مختلف و تعداد مختلف الکترود بر حسب قابلیت اشتعال سوخت به بازار عرضه شده است.

ترانس جرقه زن تک وایر شکوه

ترانس جرقه زن تک وایر در واقع از یک وایر بعنوان ورودی استفاده کرده و با برق 220 ولت شهری کار می کند. از سری های مختلف ترانس جرقه زن تک وایر شکوه سری COF1 به سبب قابلیت اتصال بر روی مشعل های گازی و گازوئیلی بصورت همزمان دارای محبوبیت بسیار بالایی است. این ترانس جرقه زن در فرکانس 50 هرتز کار کرده و حدود 320 گرم وزن دارد.

ترانس جرقه زن تک وایر شکوه قابلیت تولید یک میدان مغناطیسی قدرتمند و یک جرقه قوی را داشته و از این رو حتی در تولید جرقه برای اشتعال گازوئیل که اشتعال سخت تری نسبت به گاز دارد نیز بکار گرفته می شود. این محصول برای عملکرد در شرایط سخت دمایی و در حداقل دمای -10 درجه سانتی گراد و حداکثر دمای 60 درجه سانتی گراد تولید شده است. سطح مصرف متوسط 35 ولت آمپر برای این ترانس تعیین شده است. طول عمر و دوام ایت ترانس تابع فاکتور های مختلفی از جمله نوسانات برق اتصالی دارد.

ترانس جرقه زن دو وایر شکوه

ترانس جرقه زن شکوه بصورت دو وایر بصورت تک فاز تولید شده و قابلیت عملکرد با برق 220 ولت شهری را دارد. این ترانس بصورت دوگانه سوز کار کرده و تغییر فاصله بین الکترود های دو سمت قابلیت ایجاد جرقه با قدرت بالا هم برای اشتعال مشعل های گاز سوز و هم اشتعال مشعل های گازوئیل سوز را دارد. سری های مختلفی از ترانس جرقه زن دو وایر شکوه به بازار عرضه می شود که متناسب با مشعل ها در سایز های مختلف با دبی مختلف سوخت می باشد. در میان سری های مختلف از ترانس جرقه زن دو وایر شکوه سری COF2 و سری COFY دارای محبوبیت بسیار بالایی است.

ترانس جرقه زن دو وایر شکوه اغلب ولتاژ ثانیوه 7.5 کیلو ولت و آمپراژ ثانویه 50 میلی آمپر را تولید می کند. این محصول به صورت یک کیت الکتریکی با بدنه مکعبی از جنس پلیمری می باشد و دارای سیستم تشخیص اتوماتیک به منظور به حداکثر رسانی امنیت اتصال است. ترانس جرقه زن دو وایر شکوه به منظور جلوگیری از انتشار میدان مغناطیسی از فیلتر های خاص امنیتی در ورودی استفاده می کند. برند شکوه فعالیت خود در زمینه تولید اتصالات مشعل و تجهیزات تاسیساتی را از سال 1366 آغاز نموده و مفتخر است که محصولات این برند در سطح دنیا با کیفیتی قابل قبول و قیمتی مناسب مورد استقبال کاربران قرار گرفته است.

حسین اسماعیلی بازدید : 13 چهارشنبه 29 آذر 1402 نظرات (0)

 فیلتر صنعتی چیست و انواع آن کدامند 

به گزارش شمانیوز "فیلتر های صنعتی قطعاتی متشکل از چند بخش هستند که برای تصفیه و پاکسازی سیالات در فاز مایع و گاز مورد استفاده قرار می گیرند. از فیلتر های صنعتی برای تصفبه هوا، آب، روغن، بنزین و گازوئیل (انواع سوخت) و سیالات دیگر از انواع آلودگی ها استفاده می شود. آلاینده های سیالات در فاز های جامد شامل انواع سنگریزه، گرد و غبار، دوده، مو و الیاف و در فاز مایع اغلب در سوخت گازوئیل از نوع آب یافت می شوند. فیلتر های صنعتی در اشکال مختلف و با بکارگیری انواع مختلفی از کارتریج برای جذب، نگهداری و حذف این آلاینده ها مورد استفاده قرار می گیرند."

کارتریج فیلتر صنعتی مهمترین بخش آن می باشد که بسته به اینکه می بایست برای جذب چه نوع آلاینده ای مورد استفاده قرار گیرد در انواع و متریال های مختلف استفاده می شود. کارتریج های کاغذی که در واقع از الیاف طبیعی سلولزی تولید می شوند پر مصرف ترین نوع کارتریج های فیلتر را تشکیل می دهد. انواع فیلتر های هوا، فیلتر های روغن لوبریکانت و هیدرولیک و فیلتر های گازوئیل از کارتریج های سلولزی استفاده می کنند. این کاغذ های سلولزی بصورت چین خورده مورد استفاده قرار می گیرند تا دارای سطح مقطع بیشتری در تماس با سیال و در نتیجه قابلیت عبور دبی بالاتری از جریان بوده منافذ بیشتری برای جذب و نگهداری آلاینده ها باشند.

در تولید کارتریج برخی از انواع فیلتر های صنعتی مانند فیلتر های سپراتور کمپرسور و فیلتر های سیپراتور آبگیر از الیاف مصنوعی استفاده می شود. این الیاف با تراکم مختلف با سایز منافذ مختلفی در تولید کارتریج مورد استفاده قرار گرفته و طراحی آنها بگونه ای است که حداقل افت فشار را در جریان سیال سبب شوند. در زیر به دسته بندی انواع فیلتر های صنعتی می پردازیم.

فیلتر گازوئیل Fuel Filter

اغلب ماشین آلات سنگین صنعتی از موتور های احتراق داخلی از نوع دیزلی استفاده می کنند. موتور های دیزلی از سوخت گازوئیل در فرایند احتراق استفاده می کنند که سوختی مملو از انواع آلاینده ها می باشد. آلاینده های گازوئیل در فاز جامد شامل انواع گرد و غبار و ینگریزه، دوده، شیشه و الیاف بوده و در فاز مایع نیز شامل قطرات پودری و پراکنده آب هستند. از این رو بگارگیری فیلتر گازوئیل بر روی موتور های دیزلی می تواند در افزایش طول عمر اجزای موتور و بهبود فرایند احتراق موثر باشد.

فیلتر های گازوئیل در دو شکل اصلی شامل فیلتر های استوانه ای کارتریجی و فیلتر های پیچی spin-on تولید می شوند. فیلتر های استوانه ای کارتریجی در سایز های بزرگ و اغلب برای تصفیه گازوئیل پیش و یا پس از ذخیره در مخازن نگهدارنده مورد استفاده قرار می گیرند. این در حالی است که فیلتر های پیچی دارای یک قوطی فلزی نگهدارنده کارتریج بوده سرعت اتصال و تعویض بالایی داشته و بر روی انواع موتور های دیزلی اتصال پیدا می کنند.

فیلتر های گازوئیل نسل قدیم تنها قابلیت جذب آلاینده های فاز جامد را داشتند و تنها دارای یک کارتریج سلولزی بودند. نسل جدید فیلتر های گازوئیل تحت نام فیلتر سپراتور آبگیر گازوئیل شناخته می شود که دارای کارتریج های دو بخشی بوده و علاوه بر کاغذ سلولزی از الیاف مصنوعی برای جذب و ادغام قطرات آب معلق استفاده می کند. این قطرات ادغام شده در نهایت به مخزنی در کف فیلتر سقوط کرده در آنجا ذخیره و حتی تخلیه می شوند.

فیلتر هوا Air Filter

یکی دیگر از انواع کاربردی فیلتر های صنعتی فیلتر های هوا هستند. فیلتر هوا خود در دو دسته اصلی فیلتر هوای موتور و فیلتر هوای کابین قابل دسته بندی می باشد. از فیلتر هوا برای پاکسازی هوا از انواع آلاینده ها شامل گرو غبار، دوده، رطوبت و روغن استفاده می شود و اغلب از کارتریج های کاغذی که از الیاف طبیعی سلولزی تشکیل شده اند برای تولید فیلتر هوا استفاده می شود. تراکم، ضخامت و ابهاد فیلتر هوا بسته به شرایط کاری و دبی جریان هوا می باشد.

موتور های احتراق داخلی از درصد بالایی هوا در فشار طبیعی و یا بصورت فشرده (در صورت داشتن سوپر شارژر) در ترکیب با سوخت در فرایند احتراق استفاده می کنند. این هوا پیش از ورود به محفظه موتور می بایست از آلاینده ها تصفیه شده باشد تا از خراش و آسیب به اجزای موتور جلوگیری شود و هم راندمان احتراق بالا رود. در این موارد اغلب از فیلتر های هوای استوانه ای بر روی موتور ها استفاده می شود. علاوه بر موتور های احتراق از این فیلتر های هوا در ورودی کمپرسور های موا نیز که دبی بسیار بالایی از هوا را مکش می کنند استفاده می شود.

فیلتر هوای کابین در واقع فیلتری به منظور تصفیه هوا پیش از ورود به کابین اپراتور و سر نشینان می باشد. فیلتر هوای کابین اغلب بصورت تخت و در شکل های مستطیل، ذوزنه و یا در طرح های مختلف دیگر مورد استفاده قرار می گیرد و از الیاف سلولزی در تولید آن استفاده شده است.

فیلتر روغن Lube Filter

یکی از مهمترین نوع فیلتر های صنعتی فیلتر روغن می باشد که اغلب با بکارگیری کارتریج های سلولزی تولید می شود. فیلتر روغن در دو نوع اصلی مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از:

فیلتر روغن روان کننده Lube filter: از فیلتر روغن روان کننده هم بصورت استوانه ای کارتریجی و هم از نوع پیچی با محفظه فلزی برای تصفیه روغن روان کننده در موتور های دیزلی، دستگاه های تراش، کمپرسور ها و ... استفاده می شود. این نوع فیلتر ها دارای کاغذ های سلولزی بعنوان کارتریج هستند. نمونه های پیچی از این سری فیلتر روغن صنعتی هم بصورت جریان کامل Full Flow و هم بصورت فیلتر بای پس By-pass برای عبور بخشی از جریان روغن مورد استفاده قرار می گیرد.

فیلتر روغن هیدرولیک Hydraulic filter: این دسته از فیلتر های روغن صنعتی برای تصفیه روغن هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرند. این فیلتر ها در واقع فیلتر های پر فشار هستند و برای عملکرد در فشار بالا طراحی شده و از این رو اغلب دارای بدنه ای از جنس مش فلزی هستند که دارای روزه های بسیار ریزی است.

فیلتر کمپرسور

یکی دیگر از فیلتر های مهم صنعتی فیلتر کمپرسور یا فیلتر سپراتور کمپرسور می باشد. این نوع فیلتر در واقع نوعی خاص از فیلتر هوا می باشد که به منظور تصفبه هوای پر فشار خروجی از پمپ اسکرو کمپرسور ها مورد استفاده قرار می گیرد. فیلتر سپراتور کمپرسور در واقع فیلتر روغن از هوای فشرده کمپرسور بوده و از کارتریج هایی از الیاف مصنوعی تولید می شود. این فیلتر برای جداسازی فطرات ریز روغن معلق در هوا و در خروجی پمچ اسکرو اتصال پیدا می کند.

در کمپرسور های صنعتی در فرایند فشرده سازی هوا از پمپ های اسکرو استفاده می شود. هوا در بین پره های مارپیچ این پمپ ها گرفتار شده و با پیش روی به سمت جلو فشرده سازی می شود. از روغن برای روان کاری پره ها و به منظور پر کردن فضای بین پره ای به منظور جلوگیری از نشت و پسزنی هوا استفاده می شود. از این رو هوای فشرده دارای قطرات ریز روغن معلق می باشد.

فیلتر سپراتور کمپرسور به شکل استوانه ای با یک پوشش بیرونی از جنس فلزی بصورت لانه زنبوری پوشانیده می شود. این فیلتر ها با جذب روغن نه تنها بهب بهبود کیفیت هوا کمک می کنند بلکه از آلودگی ماشین آلات ثانیوه که از هوای فشرده بعنوان مولد استفاده می کنند مانند پمپ دیافراگمی جلوگیری می کنند. همچنین با جلوگیری از خروجی روغن از کمپرسور و بازگرداندن آن به مخزن ذخیره روغن از هدر رفتن روغن جلوگیری کرده به کاهش هزینه های جانبی کمپرسور کمک می کنند. فیلتر سپراتور کمپرسور با برند های مختلفی تولید می شود که برند ترکان فیلتر یکی از برند های ایرانی با کیفیت تولید کننده این محصول است.

حسین اسماعیلی بازدید : 18 جمعه 24 آذر 1402 نظرات (0)

سیم بکسل فولادی ساختار 6X36

به گزارش وبسایت اخبار اقتصادی "سیم بکسل هایی که با هدف لیفتینگ بار و یا تحت تنش های کششی بسیار بالایی قرار دارند اغلب از گرید های فولادی تولید می شوند. بر خلاف زنجیر های صنعتی که اغلب در انواع محدودی به روش فورج گرم تولید می شوند تنوع سیم بکسل ها بسیار گسترده می باشد که با تعداد رشته یا استرند های مختلف، تعداد مختلف مفتول در هر رشته و با قطر های مختلفی تولید می شوند. البته تنوع سیم بکسل ها محدود به این چند مورد نبوده و نوع خواب، جهت پیچش و مشخصات فنی متعدد دیگری در تحلیل این قطعه صنعتی بکار می رود که اغلب این مشخصات در یک ساختار مشخص می شود.

ساختار سیم بکسل فولادی 6X36 متکشل از 6 رشته بافته شده که در هر رشته از 36 مفتول فولادی استفاده شده است می باشد. این ساختار از سیم بکسل که دارای قابلیت های کششی بسیار بالایی است در دستگاه های صنعتی برای کشش استفاده بسیار زیادی داشته وزن واحد طول بالایی داشته و اغلب در سایز های بالاتر از 8 میلیمتر بکار گرفته می شود.

نوع بافت مفتول ها در هر رشته از این سیم بکسل اغلب وارینگتون - سیل WS می باشد بدین معنا که قطر مفتول ها در هر ردیف از هر لایه از سیم بکسل بصورت یک در میان تغییر کرده و برای پر کردن فاصله و حفره های کوچک میانی نیز از یک مفتول با سایز بسیار پایین استفاده شده است.

سیم بکسل فولادی با ساختار 6X36 که بر روی قرقره های 1000 متری عرضه می شود اغلب بصورت آبکاری شده گالوانیزه با فلز روی برای داشتن حداکثر مقاومت در برابر خورنده های محیطی عرضه می شود."

سیم بکسل فولادی ساختار 6X36

کدخبر: ۴۶۱۴۵۹
سیم بکسل ها هم در متریال های فولادی و هم در متریال استنلس استیل تولید و مورد استفاده قرار می گیرند.
سیم بکسل فولادی ساختار 6X36

 سیم بکسل هایی که با هدف لیفتینگ بار و یا تحت تنش های کششی بسیار بالایی قرار دارند اغلب از گرید های فولادی تولید می شوند. بر خلاف زنجیر های صنعتی که اغلب در انواع محدودی به روش فورج گرم تولید می شوند تنوع سیم بکسل ها بسیار گسترده می باشد که با تعداد رشته یا استرند های مختلف، تعداد مختلف مفتول در هر رشته و با قطر های مختلفی تولید می شوند. البته تنوع سیم بکسل ها محدود به این چند مورد نبوده و نوع خواب، جهت پیچش و مشخصات فنی متعدد دیگری در تحلیل این قطعه صنعتی بکار می رود که اغلب این مشخصات در یک ساختار مشخص می شود.

ساختار سیم بکسل فولادی 6X36 متکشل از 6 رشته بافته شده که در هر رشته از 36 مفتول فولادی استفاده شده است می باشد. این ساختار از سیم بکسل که دارای قابلیت های کششی بسیار بالایی است در دستگاه های صنعتی برای کشش استفاده بسیار زیادی داشته وزن واحد طول بالایی داشته و اغلب در سایز های بالاتر از 8 میلیمتر بکار گرفته می شود.

نوع بافت مفتول ها در هر رشته از این سیم بکسل اغلب وارینگتون - سیل WS می باشد بدین معنا که قطر مفتول ها در هر ردیف از هر لایه از سیم بکسل بصورت یک در میان تغییر کرده و برای پر کردن فاصله و حفره های کوچک میانی نیز از یک مفتول با سایز بسیار پایین استفاده شده است.

سیم بکسل فولادی با ساختار 6X36 که بر روی قرقره های 1000 متری عرضه می شود اغلب بصورت آبکاری شده گالوانیزه با فلز روی برای داشتن حداکثر مقاومت در برابر خورنده های محیطی عرضه می شود.

مشخصات مکانیکی سیم بکسل 6X36

زمانیکه صحبت از مشخصات مکانیکی سیم بکسل ها می شود اغلب فاکتور هایی مانند مقاومت کششی، مقاومت سایشی، انعطاف و مقاومت محیطی بیش از دیگر فاکتور ها در اولویت قرار می گیرند. مقاومت کششی سیم بکسل ها تحت تاثیر کمیت تنسایل می باشد که در نمودار تنش و کرنش مفهوم اصلی خود را پیدا می کند.

برای سیم بکسل های فولادی تنسایل در محدوده 1560 الی 2160 نیوتن بر میلیمتر مربع متغیر می باشد که با توجه به کاربری سیم بکسل ساختار 6X36 برای کشش و تحت تنش های کششی اغلب دارای حداقل تنسایل 1770 و در شرایط ایده آل حتی به 1960 نیوتن بر میلیمتر مربع نیز می رسد. 

با توجه به ضعف عمومی آلیاژ های فولادی در برابر زنگ زدگی تحت تاثیر اکسیداسیون سطحی که نه تنها در مورد سیم بکسل فولادی بلکه در مورد زنجیر فولادی و دیگر ادوات لیفتینگ بار نیز وجود دارد آبکاری سطحی یکی از روش های ایده آل در راستای پوشش سطح مفتول های سیم بکسل فولادی که مانع از تماس مستقیم آب و رطوبت با سطح فولاد شده و در این تماس این روی یا زینک است که با قابلیت بالا در از دست دادن الکترون سبب حفظ لایه های فولادی زیرین در برابر زنگ زدگی می شود. 

حسین اسماعیلی بازدید : 19 شنبه 15 مهر 1402 نظرات (0)

به گزارش هاردوایر "همانطور که میدانید تنسایل Tensile یکی از مشخصه های مکانیکی ایده آل در سیم بکسل، زنجیر و اتصالات لیفتینگ می باشد. در واقع با بالا رفتن تنسایل سیم بکسل مقاومت کششی مفتول ها بالا رفته و قابلیت تعلیق میزان بالاتری از بار برای سیم بکسل ها میسر می شود. روش های متفاوتی برای بالا بر دن تنسایل سیم بکسل ها وجود دارد که افزایش درصد کربن در ترکیبات آلیاژی فولاد و عملیات حرارتی سخت کاری از مهمترین این روش ها محسوب می شوند. با این وجود در کاربری سیم بکسل های آسانسوری اغلب تنسایل سیم بکسل در محدوده مشخصی تعیین شده و بالا رفتن تنسایل از این مرز مطلوب نمی باشد.

نکته ای که می بایست در نظر داشت این است که در کاربری سیم بکسل آسانسوری در اتصال با کابین نه یک رشته که اغلب چند رشته از سیم در لیفتینگ شرکت دارند. علاوه بر این ظریب امنیتی سیم بکسل های آسانسوری بسیار بالا و گاهی تا 12:1 انتخاب می شود که این بدین مفهوم است که عملا در کاربری آسانسور بسیار به ندرت اتفاق می افتد که سیم پاره شود و در اغلب موارد پس از کارکرد طولانی مدت با خزش یا افزایش دائمی طول سیم بکسل مواجه هستیم. این دلایل سبب می شود که نیاز به سیم بکسل های آسانسوری با تنسایل بسیار بالا وجود نداشته باشد. اما دلیل اصلی محدودیت در کاربری سیم بکسل آسانسوری با تنسایل بسیار بالا ایجاد خوردگی در فولی می باشد. از آنجایی که فولی های موتور آسانسور از جنس چدنی هستند، با بالا رفتن تنسایل سیم بکسل فولادی سرعت ایجاد خوردگی در اثر سایش سطحی سیم بکسل آسانسوری با فولی بالا می رود. انتخاب سیم بکسل آسانسوری با تنسایل های پایین تر به افزایش طول عمر فولی آسانسور کمک می کند."

سیم بکسل آسانسوری با تنسایل 1570

سیم بکسل های آسانسوری اغلب در محدوده تنسایل 1370 الی 1770 نیوتن بر میلیمتر مربع انتخاب می شوند. با این وجود مطلوب ترین انتخاب برای تنسایل این سری از سیم بکسل های فولادی تنسایل 1570 نیوتن بر میلیمتر مربع است. برند های معتبری مانند گوستاولف آلمان و کیس وایر کره نیز به تولید سیم بکسل های اتصال کابین آسانسور با این تنسایل مبادرت دارند. این میزان تنسایل بدین معنا است که هر میلیمتر مربع از سطح مقطع سیم بکسل آسانسوری در مرحله پارگی کامل قادر به تحمل 157 کیلوگرم بار می باشد. البته همانطور که گفته شد تنسایل در مرحله پارگی کامل سنجیده می شود و معیار دقیقی برای انتخاب سیم بکسل بر حسب بار وارده نمی باشد.

حسین اسماعیلی بازدید : 38 سه شنبه 07 شهریور 1402 نظرات (0)

آکومولاتور چیست و چه انواعی دارد؟

آکومولاتور Accumulator یک قطعه صنعتی می باشد که از یک غشا برای جداسازی گاز قابل تراکم و سیال غیر قابل تراکم استفاده می کند. آکومولاتور ها در سیستم هیدرولیک جاذب شوک های جریان هیدرولیک بوده و مانع از آسیب به اجزای سیستم هیدرولیک می شوند.

به نقل از هیدرولیک تک "آکومولاتور قطعه هیدرولیک - پنوماتیک بسیار پرکاربرد در صنایع و ماشین آلات است که انتخاب آن یک امر بسیار مهندسی می باشد. انتخاب آکومولاتور مناسب با خط جریان هیدرولیک چه از لحاظ ظرفیت حجمی و چه از نظر فشار کاری باعث عملکرد بهینه و صحیح دستگاه و افزایش طول عمر قطعات می شود. در بسیاری از صنایع برای تعویض آکومولاتور از اطلاعات فنی قطعه مادر که در ابتدا بر روی ماشین آلات بسته شده است استفاده می شود. این امر هر چند صحیح می باشد اما برندهای مختلف آکومولاتور دارای ویژگی های متفاوتی هستند و از این لحاظ مشاوره مهندسی در این زمینه می تواند راه گشای مناسبی برای مصرف کنندگان باشد."

گروه فنی مهندسی هیدرولیک تک تنها بخش خصوصی در کشور می باشد که بصورت تخصصی و تنها به فروش و ارائه خدمات مرتبط با انواع آکومولاتور می پردازد. فروش انواع آکومولاتور از نوع دیافراگمی که معمولا با برند پارکر اولاور صورت می پذیرد.، فروش آکومولاتور های پیستونی با برند هایداک آلمان و انواع آکومولاتور های تیوپی در سایز های مختلف برای انواع ماشین آلات صنعتی و راهسازی صورت می پذیرد. هیدرولیک تک همچنین ارائه دهنده مشاوره رایگان خرید آکومولاتور متناسب با صنایع مختلف و ارائه دهنده کلیه خدمات مرتبط با آکومولاتور ها شامل شارژ آکومولاتور با گازو ازوت یا تیروژن، تعمیر و تعویض قطعات آکومولاتور با قطعات اصلی و همچنین سرویس و فروش آکومولاتور های کارکرده با قابلیت های کاری بسیار بالا می باشد.

حسین اسماعیلی بازدید : 30 سه شنبه 07 شهریور 1402 نظرات (0)

گرید های فولاد در اتصالات لیفتینگ بار

به گزارش کافه دانش "فولاد نه یک عنصر بلکه یک آلیاژ فلزی با درصد کربن بالا می باشد که در ترکیبات شیمیایی خود از درصد بسیار بالایی فلز آهن Fe استفاده می کند که بصورت یک عنصر خالص فلزی بسیار نرم می باشد. در ترکیبات آلیاژی فولاد از کربن، منگنز، فسفر، گوگرد و سیلیسیوم نیز برای افزایش خواص مکانیکی استفاده شده است. فولاد علاوه بر داشتن درصدی از عناصر آلیاژی افزاینده به آهن پس از ترکیبات عملیات سخت کاری را نیز پشت سر می گذارد که در افزایش دو فاکتور کیفی یعنی تنسایل مقاومت کششی و سختی سطحی نقشی بسیار موثر دارند. ادوات لیفتینگ بار با توجه به حساسیت بالایی که در اعمال تنش ها دارند اغلب از آلیاژ های فولادی در گرید های مختلف تولید می شوند. البته در کاربری های سبک تر از آلیاژ های استنلس استیل نیز به جای فولاد استفاده می کد که دارای قابلیت های بسیار بالایی در تماس با آب، رطوبت و دیگر مواد با قابلیت خورندگی در طبیعت هستند. در حالی که تنسایل مقاومت کششی استنلس استیل در محدود ۷۰۰ الی ۱۶۰۰ نیوتن بر میلیمتر مربع تغییر می کند تنسایل آلیاژ های فولادی در تولید ادوات لیفتینگ تا ۲۲۰۰ نیوتن بر میلیمتر مربع نیز در مواردی بالا می رود."

گرید های سیم بکسل و زنجیر در لیفتینگ

ادوات لیفتینگ بار را می توان در دو دسته اصلی شامل ماشین آلات لیفتینگ مانند انواع جرثقیل سقفی، انواع وینچ، تیفور، پولیفت، مگنت صنعتی و … و اتصالات لیفتینگ بار دسته بندی نمود. کاربردی ترین اتصالات لیفتینگ بار شامل انواع سیم بکسل، انواع زنجیر و انواع تسمه های حمل بار هستند که در واقع ابزاری برای اتصال بار بر روی ماشین آلات محسوب می شوند. برخی از اتصالات ثانویه مانند انواع قلاب، شگل، مهارکش، بست بکسل و حلقه فولادی نیز دارای کاربرد گسترده ای در تولید اسلینگ های سیم بکسلی و زنجیری هستند. در زیر به بررسی برخی از گرید های کاربردی در تولید سیم بکسل و زنجیر می پردازیم.

  • فولاد گرید G43 : از پایین ترین گرید های بکار گرفته شده در تولید ادوات لیفتینگ بالاخص در تولید زنجیر می باشد. این گرید از زنجیر را گرید آهنی نیز می نامند و اغلب برای کاربری های غیر از لیفتینگ و اسلینگ مورد استفاده قرار می گیرد.
  • فولاد گرید G80: از مهمترین و پر کاربرد ترین گرید ها در تولید زنجیر های فولادی برای لیفتینگ بار و اتصالاتی مانند قلاب و شگل می باشد. زنجیر گرید G80 بر روی انواع پولیفت، انواع جرثقیل سقفی زنجیری و وینچ ها متصل می شود.
  • فولاد گرید ۱۵۶۰: این گرید از فولاد در تولید سیم بکسل های فولادی اغلب با کاربری های عمومی و یا اتصالات سیم بکسل آسانسوری مورد استفاده قرار می گیرد و در زمره پایین ترین گرید های فولاد در تولید سیم بکسل قرار دارد.
  • فولاد گرید ۱۷۷۰ : گریدی کاربردی در تولید انواع سیم بکسل از جمله سیم بکسل های حفاری و معدنی و همچنین پایین ترین گرید در تولید سیم بکسل های اتصال تاور کرین ها که به سیم بکسل نتاب شناخته می شود می باشد.
  • فولاد گرید ۱۹۶۰: یکی از بالاترین گرید های فولاد با قابلیت کششی بسیار بالا می باشد که هم در تولید سیم بکسل های نتاب تاور کرین ها و هم در تولید سیم بکسل های ۶ رشته اسلینگ سیم بکسل بکار گرفته می شود.

گرید هایی بالاتر از موارد یاد شده از فولاد بصورت خاص در تولید ادوات لیفتینگ مورد استفاده قرار می گیرند. گرید G100 فولاد که در تولید زنجیر های لیفتینگ بار بصورت خاص بکار گرفته می شود و یا حتی گرید بالاتر یعنی G120 نمونه هایی از گرید های فولاد بسیار سخت در تولید زنجیر هستند. سیم بکسل ها نیز در گرید هایی بالاتر مانند ۲۱۶۰ نیوتن بر میلیمتر مربع نیز تولید می شوند که کاربری آنها محدود و اغلب برای تولید سیم بکسل تاور کرین ها است.

حسین اسماعیلی بازدید : 26 شنبه 04 شهریور 1402 نظرات (0)

به گزارش ویستا "ماشین آلات سنگین صنعتی در بخش های مختلفی از فیلتر آلات برای تصفیه و پاکسازی سیالات در فاز مایع و گاز استفاده می کنند. از این رو انواع، شکل ها و استاندارد های مختلفی از فیلتر ها متناسب با نوع سیال، نوع آلاینده های سیال، ابعاد آلاینده ها، فشار جریان سیال، دمای سیال و حساسیت ماشین آلات صنعتی طراحی و تولید می شوند. با بهبود تکنولوژی، ماشین آلاتی با تلرانس ابعادی بسیار کمتر و دقت بالاتر تولید می شوند که نیاز به فیلترهای صنعتی با قابلیت بالاتری در جذب و حذف آلاینده ها را طلب می کنند.یکی از مهمترین بخش محرک در اغلب ماشین آلات صنعتی، موتور های احتراق داخلی هستند. این موتورها که برای ماشین آلات سبک‌تر از نوع بنزینی یا گازی و در نوع سنگین تر اغلب بصورت موتور دیزل با سوخت گازوئیل کار می کنند مصرف کننده انواع مختلفی از فیلتر هستند. برخی از مهمترین فیلتر های مصرفی بر روی موتور های دیزلی هستند به قرار زیر هستند."

  • فیلتر گازوئیل: سوخت گازوئیل یکی از آلوده ترین انواع سوخت مصرفی موتور های دیزلی و در مجموع میان تمامی سوخت های فسیلی محسوب می شود. آلاینده های گازوئیل تک فاز نیستند و نه تنها انواع سنگ ریزه، گرد و غبار و الیاف در آنها یافت می شود بلکه قطرات ریز آب معلق نیز دارد. فیلتر گازوئیل در نوع سنتی تنها دارای یک کارتریج سلولزی و جاذب ذرات جامد معلق بود اما نمونه های مدرن که تحت نام فیلتر آبگیر مورد استفاده قرار می گیرد از دو بخش کارتریج استفاده کرده و به حذف قطرات آب نیز می پردازد.
  • فیلتر روغن: جریان و گردش روغن در موتور های احتراق بنزینی و دیزلی با سه هدف صورت می پذیرد. روانکاری، خنک کاری و انتقال آلاینده های محفظه موتور و جذب آن توسط فیلتر روغن. در اغلب کاربری های مدرن فیلتر های روغن به شکل پیچی مورد استفاده قرار گرفته و از کارتریج های سلولزی برای جذب آلاینده های موتور که اغلب یا به شکل پلیسه های فلزی ناشی از حرکت رینگ پیستون در داخل بوش و یا دوده ناشی از انفجار هستند می پردازد.
  • فیلتر هیدرولیک: در واقع نوعی از فیلتر های روغن می باشد که برای تصفیه جریان روغن هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرد. فیلتر های هیدرولیک برای داشتن مقاومت مناسب در برابر دما و فشار بالای روغن هیدرولیک اغلب دارای یک مش فلزی بر روی کارتریج خود هستند. نقش فیلتر هیدرولیک با توجه به دما و فشار بالای جریان در سیستم های هیدرولیک در افزایش طول عمر این اجزا و قطعات بسیار محسوس می باشد.
  • فیلتر هوای موتور: اغلب به شکل کارتریجی و استوانه ای مورد استفاده قرار می گیرد. فیلتر هوای موتور با حذف آلاینده ها از هوای ورودی به موتور نقشی موثر در جلوگیری از ایجاد رسوب در موتور، آسیب به اجزا و در جهت افزایش راندمان موتور مورد استفاده قرار می گیرد. فیلتر های هوای کارتریجی بصورت خاص در ورودی کمپرسور ها نیز که نقش فشرده سازی هوا و ایجاد توان پنوماتیکی را بر عهده دارند مورد استفاده قرار می گیرند.

لیست کامل فیلتر آلات صنعتی

فاکتور های کیفی فیلتر آلات صنعتی کدامند

با توجه به اینکه فیلتر آلات قطعاتی مصرفی هستند، فاکتور هایی که به بهبود عملکرد و افزایش طول عمر این قطعات می انجامند دارای اهمیت بالایی هستند. برخی از این فاکتور ها حتی بصورت بصری نیز قابل مشاهده هستند و برخی دیگر می بایست بصورت تست آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گیرند. در زیر به بررسی برخی فاکتور های کیفی فیلتر آلات صنعتی می پردازیم.

  • سطح مقطع کاغذ فیلتر: یکی از مهمترین فاکتور کیفی و چالشی بزرگ برای تولید کنندگان فیلتر آلات محسوب می شود. سطح مقطع بالاتر کارتریج سطح تماس بالاتری را با سیال پدید آورده و قابلیت جذب بالاتر و اجازه عبور دبی جریان بالاتری از سیال را می دهد. به همین علت است که کاغذ فیلتر آلات را بصورت چین دار تولید می کنند تا سطح مقطع تماس بالاتری را پدید آورد.
  • قابلیت جذب آلاینده ها: جذب و نگهداری درصد بالایی از آلاینده ها و در ابعاد میکرونی کوچکتر همواره از مهمترین فاکتور های کیفی فیلتر آلات صنعتی محسوب می شود. برای دستیابی به این هدف اغلب استفاده از کاغذ هایی با ضخامت بالاتر و فشردگی و چگالی بالاتر می بایست مورد استفاده قرار گیرد. اما مشکلی که در بکارگیری کاغذ های فشرده پدید می آید افت فشار جریان سیال قبل و بعد از فیلتر می باشد که یک چالش بزرگ برای تولید کنندگان فیلتر صنعتی محسوب می شود.
  • مقاومت فیلتر در برابر فشار و حرارت: این مقاومت می بایست هم در بخش کاسه فلزی و هم در قسمت کارتریج فیلتر آلات وجود داشته باشد. جلوگیری از همپاشی کارتریج فیلتر آلات بالاخص در مورد فیلتر های هیدرولیکی که با فشار بالایی سر و کار دارند نیاز به تکنولوژی های مدرن در تولید دارد.

فیلتر کمپرسور

به نقل از پارس ناز بر روی کمپرسور ها نیز انواع فیلتر هوا و روغن اتصال پیدا می کند. اما آنچه در عرف فیلتر کمپرسور نامیده می شود در واقع یک فیلتر تفکیک کننده روغن از هوا می باشد. در واقع هوای فشرده در دمای بالا از پمپ اسکرو کمپرسور خارج شده و دارای ذرات روغن معلق می باشد.

برای پاکسازی این ذرات ابتدا هوا در دما و فشار بالا به یک سطح برخورد می کند که بخش عمده ای از روغن خود را از دست می دهد. سپس به فیلتر روغن از هوای کمپرسور وارد شده و ذرات روغن معلق خود در سایز های کوچکتر را نیز از دست می دهد تا با کیفیت بالا و آلاینده های کمتری به بیرون هدایت شود.

لفظ فیلتر سپراتور یا تفکیک کننده یک لفظ عمومی می باشد که هم برای فیلتر های روغن از هوای کمپرسور و هم برای فیلتر های آب از گازوئیل بکار می رود در حالی که این دو فیلتر دارای ساختار کاملا متفاوت و قیمت های بسیار متفاوتی نیز هستند.

چه برندی از فیلتر آلات صنعتی را استفاده کنیم؟

با توجه به گستردگی بسیار زیاد در کاربری فیلتر های صنعتی برند های بسیار متنوعی نیز به تولید این محصول می پردازند. برند تولید کننده فیلتر بصورت مستقیم بر روی کیفیت، قابلیت جذب و نگهداری آلاینده ها، دوام و طول عمر تاثیر داشته و از فاکتور های تاثیر گذار بر برند فیلتر آلات نیز محسوب می شود. برای بسیاری از کاربران که آشنایی کاملی با مشخصات فنی فیلتر ها ندارند برند و کشور تولید کننده از مهمترین فاکتور ها در انتخاب این محصول مصرفی صنایع سنگین محسوب می شود که در واقع معیاری صحیح نیز می باشد. در زیر به معرفی چند مورد از معتبر ترین برند های فیلتر آلات صنعتی می پردازیم.

  • فیلتر مان MANN : برند مان یکی از شناخته شده ترین و معتبر ترین برند های تولید کننده فیلتر صنعتی در دنیا محسوب می شود. این برند آلمانی بالاخص در زمینه تولید فیلتر روغن و فیلتر هوا در نوع موتور و کابین بسیار شناخته شده می باشد. فیلتر های پیچی این برند به رنگ مشکی به بازار عرضه می شوند.
  • فیلتر کاترپیلار CAT : این برند آمریکایی را احتمالا یا با رنگ معروف کاترپیلاری و یا با ماشین آلات راهسازی تولید این برند مانند انواع بولدوزر و بیل مکانیکی می شناسید. فیلتر آلات صنعتی کاترپیلار یکی از با دوام ترین نوع فیلتر آلات و محصول کشور آمریکا می باشند.
  • فیلتر فیلیتگارد Fleetguard : این برند تولید کننده در واقع توسط برند معتبر Cummins آمریکا و برای موتور های دیزل این برند تولید شده و از برند های برتر تولید کننده فیلتر صنعتی بالاخص در زمینه تصفیه روغن های موتور و گازوئیل سوخت موتور دیزل می باشد.
  • فیلتر WIX : برنید آمریکایی با گستردگی بسیار بالا در تولید فیلتر هایی با تنوع بالا در سایز و نوع برای انواع ماشین آلات صنعتی سنگین می باشد. فیلتر WIX برای انواع موتور های ماشین آلات صنعتی از جمله ژنراتور ها و کمپرسور ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • فیلتر ترکان TORKAN : یک برند ایرانی با استاندارد هایی در سطح جهانی می باشد. فیلتر کمپرسور ترکان که برای تصفیه روغن از هوای خروجی از کمپرسور مورد استفاده قرار می گیرد با قابلیت جذب روغن در ابعاد میکرونی و طول عمر بسیار بالا می باشد که از الیاف مصنوعی در قسمت کارتریج استفاده می کند. برند ترکان علاوه بر فیلتر های کمپرسور به تولید فیلتر های هوا نیز شناخته می شود.
  • فیلتر دونالدسون DONALDSON : برندی آمریکایی و تولید کننده نمونه های مدرن فیلتر آلات می باشد. این برند در تولید فیلتر صنعتی مصرفی موتور های دیزل بالاخص فیلتر های روغن و گازوئیل و همچنین فیلتر روغن هیدرولیک بصورت تخصصی فعالیت دارد.
حسین اسماعیلی بازدید : 29 چهارشنبه 28 تیر 1402 نظرات (0)

نحوه عملکرد فیلتر سپراتور روغن از هوای کمپرسور

به گزارش فیلتر مانا "بیشتر روغن مخلوط با هوای خروجی پمپ اسکرو در کمپرسور توسط نیروی گریز از مرکز جدا می شود. مخلوط هوا و روغن با زاویه وارد مخزن جداکننده می شود، بنابراین بیشتر روغن به بیرون رانده می شود و به داخل ظرف روغن می ریزد. معمولاً یک صفحه اسپلش تعبیه شده است که از برخورد مستقیم مخلوط هوا و روغن به فیلتر سپراتور کمپرسور جلوگیری می کند، 85 درصد روغن از این طریق جدا می شود. 15 درصد باقیمانده هوای فشرده به صورت قطرات کوچک و غبار وجود دارد. همانطور که این هوای فشرده روغنی از فیلتر سپراتور کمپرسور جریان می یابد، قطرات کوچک با هم ترکیب می شوند و قطرات بزرگی را تشکیل می دهند تا زمانی که سقوط کنند و در انتهای فیلتر جمع شوند، سپس این روغن مکیده شده و توسط خط کشنده خارج می شود. این مکانیزم هر چند ساده است اما طراحی ساختمان فیلتر سپراتور و قابلیت های فشاری و حرارتی که دارد هم در راندمان کاری و حذف حداکثر میزان آلاینده ها از هوای خروجی و هم بر روی طول عمر کاری فیلتر تاثیر مستقیمی دارد.

در حین فشرده سازی روغن برای روانکاری، آب بندی و جذب گرمای فشرده سازی تزریق می شود، سپس آنچه از عنصر کمپرسور خارج می شود مخلوطی از هوای فشرده و روغن است. جداکننده روغن روغن را از هوا جدا می کند زیرا روغن باید در داخل کمپرسور بماند تا روغن کاری شود در حالی که هوای فشرده نیاز به کمپرسور بدون روغن دارد. به منظور تعویض فیلتر سپراتور کمپرسور استفاده از فیلتر هایی با دبی یا حجم جریان سیال در واحد زمان برابر با نیاز های کمپرسور امری بسیار مهم می باشد. استفاده از فیلتر آلاتی با دبی جریان محدودتر نه تنها فشار هوای خروجی از کمپرسور را محدود می کند بلکه به موتور کمپرسور نیز فشار وارد می آورد. علاوه بر این اطمینان حاصل کنید که از واشرهای ارائه شده استفاده کنید، زیرا این واشرها حاوی یک هادی ذهنی هستند، این امر از ایجاد الکتریسیته ساکن در جداکننده جلوگیری می کند، که می تواند باعث ایجاد جرقه شود، که همچنین می تواند منجر به انفجار مخزن جداکننده شود.

"

حسین اسماعیلی بازدید : 36 چهارشنبه 28 تیر 1402 نظرات (0)

مشخصات کیفی سیم بکسل

سیم بکسل ها با تنوع بسیار گسترده ای تولید می شوند و از این رو آشنایی با فاکتور های کیفی و مشخصات فنی سیم بکسل که بر قیمت این محصول صنعتی نیز تاثیر قابل توجهی دارد امری مهم در انتخاب و خرید محسوب می شود. تاثیر تمامی فاکتور ها که در زیر قید می شود بر کیفیت و طول عمر کاری سیم بکسل یکسان نبوده و برخی با اهمیت بالاتر و برخی اهمیت کمتری در معادله کیفیت و قیمت سیم بکسل وارد می شوند. با در نظر گرفتن سایز های مختلف بیش از ده ها هزار نوع مختلف سیم بکسل را می توان در جداول و بروشور های مرتبط با این محصول یافت که با داشتن مشخصات فنی از جمله تنسایل، WLL , MBL به انتخاب بهتر این محصول می انجامند. در زیر بصورت لیست وار فاکتور های فنی و کیفی سیم بکسل های مصرفی در صنایع را معرفی می کنیم.

ساختار سیم بکسل: یکی از مهمترین فاکتور های کیفی موثر بر قابلیت های کاری این محصول صنعتی است. ساختار سیم بکسل بصورت حاصلضرب دو عدد که اولی معرف تعداد رشته ها یا استرند ها و دومی معرف تعداد مفتول ها در هر رشته است می باشد. از پر کاربردترین ساختار های سیم بکسل می توان به ساختار ۶X19, 8X19, 19X7, 6X36 اشاره نمود.

بافت سیم بکسل: این مشخصه کیفی از سیم بکسل ها به بیان قطر های مختلف مفتول در هر رشته می پردازد. چهار نوع بافت اصلی سیل، وارینگتون، فیلتر و استاندارد که در بالا نیز قید شده اند و چند نوع بافت ترکیبی مانند وارینگتون سیل برای سیم بکسل ها قابل استفاده است.

متریال سیم بکسل: سیم بکسل ها از آلیاژ های مختلف فولادی و استنلس استیل تولید می شوند. آلیاژ های فولادی سیم بکسل اغلب دارای قابلیت های مکانیکی بالاتر از جمله مقاومت کششی بهتر و گرید های سیم بکسل استیل اغلب دارای مقاومت محیطی بالاتر در برابر زنگ زدگی هستند. سیم بکسل های استیل دارای قیمت بالاتری نسبت به سیم بکسل های فولادی هستند.

گرید سیم بکسل: گرید سیم بکسل هم در مورد سیم بکسل های فولادی و هم در مورد سیم بکسل های استیل کاربری دارد. سیم بکسل استیل در دو گرید ۳۰۴ بگیر و ۳۱۶ نگیر و هر دو با مقاومت کششی برابر تولید می شوند و تفاوت آنها در بالاتر بودن قابلیت های گرید ۳۱۶ در برابر زنگ زدگی است. این در حالی است که گرید های بالاتر از سیم بکسل فولادی دارای درصد کربن بالاتر در ساختار، عملیات حرارتی پیچیده تر و در نهایت قابلیت کششی و سایشی بالاتری هستند.

نوع مغزی سیم بکسل: یکی از مشخصات تاثیر گذار بر مقاومت کششی، انعطاف و قیمت سیم بکسل ها نوع مغزی آنها می باشد. اغلب از چهار نوع مغزی مختلف شامل مغزی کنفی که با FC نشان داده می شود، مغزی فولادی که با IWRC مشخص می شود، مغزی های پلی پروپیلن PP و مغزی طناب سیزال در تولید سیم بکسل استفاده می شود. سیم بکسل مغز فولادی دارای حداکثر مقاومت کششی و حداقل انعطاف و سیم بکسل مغز کنفی دارای حداکثر انعطاف و حداقل مقاومت کششی در میان موارد نام برده است.

پوشش سطحی سیم بکسل: این مشخصه کیفی در مورد سیم بکسل های فولادی که نیاز به مقاوم سازی سطحی دارند صادق بوده و سیم بکسل استیل بدون نیاز به پوشش سطحی بکار می رود. از میان پوشش ها سیم بکسل فولادی بصورت روغن کاری شده یا گریس کاری شده دارای طول عمر کمتر و قیمت پایین تری نسبت به سیم بکسل فولادی گالوانیزه است.

برند تولید کننده سیم بکسل:از آنجایی که مقایسه تک به تک مشخصات فنی سیم بکسل ها برای اغلب کاربران میسر نیست، انتخاب و خرید سیم بکسل بر حسب برند یکی از ساده ترین و قابل اتکا ترین روش ها در خرید سیم بکسل با کیفیت بالاتر است. برند هایی چون گوستاولف آلمان که در زمینه تولید سیم بکسل های آسانسوری فعالیت می کنند و برند کیس وایر کره که به تولید انواع سیم بکسل های آسانسوری، حفاری و نتاب می پردازد از شناخته شده ترین برند ها در دنیا هستند.

شکل پروفیل مفتول سیم بکسل: مفتول های سیم بکسل ها در دو شکل مختلف یکی با سطح مقطه دایره ای شکل بصورت ساده و دیگری با سطح مقطعی پخ بصورت کامپکت Compact تولید می شود. سیم بکسل های کامپکت دارای مقاومت سایشی بسیار بالایی بوده و تکنولوژی بالاتری در تولید داشته و در نتیجه قیمت بالاتری نیز دارند.

مشخصات فنی بکسل های آسانسوری

سیم بکسل های مصرفی در صنایع آسانسور با بافتی از نوع سیل SEALE تولید می شوند بدین معنا که در هر یک از ۸ استرند بیرونی آنها از دو قطر مختلف مفتول استفاده شده که بصورت یکی در میان مورد استفاده قرار گرفته اند. این ساختار ویژه به سیم بکسل آسانسوری که در اتصال کابین آسانسور مصرف می شود انعطاف بالایی برای گشتن بر روی درام آسانسور را می دهد. لازم به ذکر است که بر روی درام هایی با قطر کمتر اغلب از سایز های پایینتر سیم بکسل آسانسوری یعنی از سایز ۸ الی ۱۰ میلیمتر و بصورت مغز فولادی استفاده شده و بر روی سایز های بالاتر درام از سایز های ۱۰ الی ۱۳ میلیمتر این ساختار از سیم بکسل با مغزی کنفی و فولادی بر حسب وزن کابین استفاده می شود.

سیم بکسل های آسانسوری از جنس فولادی با سطح متوسطی از تنسایل یعنی اغلب با تنسایل ۱۵۶۰ نیوتن بر میلیمتر مربع تولید می شوند و در ترکیبات شیمیایی آلیایژی آنها اغلب از درصد پایینی عنصر وانادیوم استفاده می شود تا خاصیت فنری داشته باشند. با توجه به آسیب پذیری فولاد در برابر آب، رطوبت و خورنده های طبیعی در اغلب موارد سطح بیرونی مفتول های سیم بکسل آسانسوری را مقاوم سازی می کنند. این فرایند مقاوم سازی اغلب با بکارگیری روکش گالوانیزه سرد با فلز زینک (روی) صورت می پذیرد. در مواردی برای کاهش هزینه های مربوط به آب کاری سطح بیرونی مفتول ها را با گریس یا روغن پوشش می دهند که از تماس مستقیم رطوبت با مفتول های سیم بکسل آسانسوری ممانعت به عمل آید.

مرجع مقاله

حسین اسماعیلی بازدید : 24 یکشنبه 04 تیر 1402 نظرات (0)

به نقل از ساعت 24 "سیم بکسل Steel wire rope ها که در تعداد رشته و مفتول های مختلفی بافته می شوند و در انواع بسیار متعددی یافت می شوند اغلب همراه با اتصالاتی تحت نام اتصالات سیم بکسل یا Wire rope accessories مورد استفاده قرار می گیرند.

اتصالات سیم بکسل اغلب بر حسب قابلیت های لیفتینگ سیم بکسل و با متریالی مشابه در لیفتینگ بار بصورت اسلینگ و یا در اتصالات مختلف بکار گرفته می شوند. اغلب اتصالات سیم بکسل بصورت مشترک در اتصالات زنجیر و اسلینگ های زنجیری نیز بکار گرفته می شوند اما نمونه هایی مانند گوشواره ها و بست سیم بکسل بصورت اختصاصی مورد استفاده قرار می گیرند.

اسلینگ سیم بکسل Wire rope sling یکی از ادوات پر کاربردی است که در لیفتینگ بار بکار گرفته می شود که از انواع مختلفی اتصالات سیم بکسل استفاده می کند. این اسلینگ ها که به صورت تک رشته، دو و یا چند رشته بکار گرفته می شوند و در اتصالات جرثقیل های سقفی و تاور کرین ها مورد استفاده قرار می گیرند که بر حسب نوع کاربری اغلب با سیم بکسل ساختار 6 رشته مانند 6X36 , 6X37 مورد استفاده قرار می گیرند. اتصالات مختلفی مانند انواع قلاب، شگل و حلقه فولادی در کاربری سیم بکسل بصورت اسلینگ بکار گرفته می شوند. البته در تولید رشته های اسلینگ نیز گوشواره، سوکت و بوش از اجزای اصلی محسوب می شوند.

اتصالات اسلینگ های سیم بکسلی

اغلب اتصالات سیم بکسل در تولید اسلینگ ها برای لیفتینگ بار بکار گرفته می شوند. البته با توجه به این نکته که کاربری های سیم بکسل تنها در تولید اسلینگ نبوده و بسیاری از سازه ها، خرپا ها و قاب های صنعتی با بکارگیری این قطعه صنعتی تولید می شوند اتصالات دیگری مانند قرقره ها، سوکت ها و ... نیز از دیگر ادوات و اتصالات سیم بکسل محسوب می شوند. در زیر به معرفی مهمترین اتصالات سیم بکسل می پردازیم."

  • انواع قلاب : انواع متعددی از قلاب مانند قلاب های هوک ساده و ضامن دار، قلاب گردان در اتصالات سیم بکسل نتاب، قلاب کارابین و قلاب S در اتصالات لیفتینگ با سیم بکسل مورد استفاده قرار می گیرند.
  • انواع شگل: شگل ها که در انواع شکل های یو U شکل ساده و شگل های نعلی شکل که به شکل های استاندارد اروپایی نیز شهرت دارند در تولید اسلینگ های سیم بکسلی بکار گرفته می شوند. شگل تناژ دار بر حسب سایز و کاربری سیم بکسل و اسلینگ در لیفتینگ بار مورد استفاده قرار می گیرد.
  • بست بکسل: قطعاتی تمام فلزی می باشند که بصورت دو مهره و همراه با یک پیچ U مانند و یک قسمت گیره که گاهی از جنس چدنی نیز تولید می شود مورد استفاده قرار می گیرند. از بست بکسل در تولید اسلینگ های سبک سیم بکسلی، ایجاد نرده های راه پله و ... استفاده می شود.
  • حلقه یا مستر لینک : حلقه فولادی از اتصالات اصلی اسلینگ های لیفتینگ بار چه به شکل اسلینگ زنجیری و چه به شکل اسلینگ سیم بکسلی محسوب می شود. حلقه هم بصورت فولادی و هم بصورت اسلینگ و در شکل های مختلفی تولید می شود که حلقه های گرد و بیضوی دارای کاربری گسترده تری هستند.
  • مهارکش : مهارکش ها در شکل های تخت و لوله ای تولید می شوند و دارای یک بدنه ثابت که از جنس های مختلف چدنی، فولادی و استیل تولید شده اند و از اتصالات سیم بکسل و بصورت مشترک زنجیر محسوب می شوند. مهارکش تخت با کاربری گسترده تر به شکل یک سر حلقه و یک سر قلاب و یا دو سر قلاب دارای بیشترین کاربری در اتصالات سیم بکسل است.
  • گوشواره : گوشواره از اتصالاتی است که در تولید اسلینگ های پرسی سیم بکسل بکار گرفته می شود و در واقع برای کاهش سایش ناشی از اتصالات دیگر سیم بکسل در قیمت چشمی بکار گرفته می شود.

روش های تولید اسلینگ سیم بکسل

در واقع سیم بکسل ها بر روی قرقره عرضه شده و در متراژ دلخواه برش می خورند. اما بدون بکارگیری اتصالات سیم بکسل و بدون داشتن چشمی عملکرد آنها بسیار محدود می شود. از این رو است که سیم بکسل ها اغلب بصورت اسلینگ تک رشته یا چند رشته مورد استفاده قرار می گیرند. تولید اسلینگ های سیم بکسلی به روش های متعددی صورت می پذیرد که سنتی ترین این روش ها روش بافت سیم بکسل می باشد که بصورت بافت و گیس بافت با عبور رشته های باز شده سیم بکسل از میان هم صورت می پذیرد.

کاربردی ترین و ساده ترین روش تولید اسلینگ های سیم بکسلی روش پرس می باشد که با بکارگیری گوشواره و بوش و اغلب همراه با اتصالاتی مانند قلاب و شگل صورت می پذیرد. روش سوکت زنی نیز یکی دیگر از روش های مدرن در تولید اسلینگ های سیم بکسلی محسوب می شود که مقاومت کششی بسیار بالا و قیمت بالاتری نیز نسبت به روش پرس سیم بکسل در تولید اسلینگ دارد.

حسین اسماعیلی بازدید : 36 سه شنبه 19 اردیبهشت 1402 نظرات (0)

سیم بکسل گوستاولف Gustav Wolf Wire Rope که بطور خلاصه به سیم بکسل گوستاو نیز شهرت دارد بدون تردید شناخته شده ترین برند تولید کننده سیم بکسل بصورت خاص برای اتصالات آسانسوری در سطح جهان محسوب می شود. 

سیم بکسل گوستاولف Gustav Wolf که یک برند آلمانی می باشد که البته همین توضیح برای اثبات کیفی یک محصول صنعتی کافیست که تحت استاندارد صنایع آلمان تولید شده باشد. سیم بکسل گوستاولف آسانسوری از سایز 8 میلیمتر الی 13 میلیمتر تولید می شود و هم از ساختار های ساده و استاندارد سیم بکسل آسانسوری استفاده می کند و هم دارای سیم بکسل هایی با استاندارد های ویژه گوستاولف می باشد.

مشخصات مکانیکی سیم بکسل گوستاولف

با توجه به اتصال و استفاده از سیم بکسل گوستاولف بر روی کابین های آسانسور یک سری از مشخصات مکانیکی کیفی بصورت استاندارد نه تنها برای سیم بکسل گوستاولف آلمان بلکه برای کلیه سیم بکسل های مورد استفاده در اتصالات آسانسور از اولویت بالایی برخوردار است. انعطاف مناسب، تنسایل مقاومتی بالا، خاصیت فنریت مفتول های بکار گرفته شده در سیم بکسل، آبکاری سطحی و مقاومت در برابر زنگ زدگی از مهمترین مشخصات فنی مورد نیاز برای سیم بکسل آسانسوری محسوب می شوند که در بالاترین سطح ممکن بر روی سیم بکسل گوستاولف Gustav Wolf رعایت شده اند.

 سیم بکسل گوستاولف Gustav Wolf اصلی دارای شناسنامه و یک پلاک ویژه بر روی قرقره می باشد که مشخصات مکانیکی قرقره سیم بکسل را مشخص می کند و بر روی قرقره های ویژه چوبی و بسیار مستحکم ویژه سیم بکسل گوستاولف Gustav Wolf نیز عرضه می شود. یک مشخصه ظاهری خیلی خاص نیز بر روی سیم بکسل گوستاولف آلمان قابل رویت است و آن یک رگه و خط به رنگ سبز ویژه بصورت خطی بر روی استرند بیرونی سیم بکسل  می باشد. البته در حال حاضر تمامی تولید کنندگان سیم بکسل های متفرقه چینی نیز که به تولید نمونه های طرح از سیم بکسل گوستاولف Gustav Wolf مبادرت دارند این خط رنگی را بر روی سطح بیرونی سیم بکسل های خود چاپ می کنند که با این وجود راهکارهایی برای تشخیص سیم بکسل گوستاولف اصلی با نمونه های طرح وجود دارد.

سیم بکسل آسانسوری مغز کنفی گوستاولف GUSTAV WOLF

به نقل از وبسایت خبری رکنا، سیم بکسل آسانسوری گوستاولف آلمان با برند جهانی GUSTAV WOLF از نوع مغز کنفی که دارای بافت نوع سیل SEALE می باشد یکی از شناخته شده ترین و مناسب ترین نوع سیم بکسل مصرفی در صنایع آسانسور می باشد که در سایز های مختلفی از 8 میلیمتر الی 20 میلیمتر تولید می شود اما در حالت مغز کنفی اغلب در سایز های بالای 10 میلیمتر مورد استفاده قرار می گیرد. سیم بکسل گوستاولف در زمینه تولید سیم های آسانسوری دارای استاندارد های ثبت شده ای نیز مخصوص این برند می باشد سیم بکسل آسانسوری مغز کنفی گوستاولف GUSTAV WOLF  دارای آبکاری سطحی از نوع گالوانیزه سرد می باشد که دارای یک مقاومت نسبی در تماس با رطوبت باشد و به نام PAWO 819 FC ثبت شده و دارای حداقل MBL 31.5 KN برای سایز 8 میلیمتر و حداکثر MBL 188 KN برای سایز 20 میلیمتر است.

سیم بکسل گوستاولف طرح چینی

بسیاری از نمونه های سیم بکسل آسانسوری که تحت نام گوستاولف در ایران عرضه می شوند نمونه های طرح چینی می باشند. هر چند این سیم بکسل ها در کشور چین تولید می شوند اما برای داشتن مشخصات کیفی و قابلیت هایی شبیه به نمونه های اصلی گوستاولف آلمان با بکارگیری آلیاژ های بسیار خاص و تکنولوژی بالایی تولید شده و از نظر مشخصات مکانیکی شباهت های بالایی با نمونه های اصلی دارند. البته باید پذیرفت که تکنولوژی تولید سیم بکسل و دیگر قطعات صنعتی در کشور آلمان در رده بالای صنایع دنیا قرار دارد و نمونه های طرح تولید شده از سیم بکسل گوستاولف هر چند قابلیت های مکانیکی بالایی دارند و از نظر ظاهر نیز دارای استرند به رنگ سبز و قرقره های مستحکم هستند اما در کل قابلیت مقاومت در برابر خزش آنها و طول عمر کاری در سیکل های بالا قابل مقایسه با نمونه های اصلی نمی باشد. با این وجود قیمت بسیار پایینتر این گرید از سیم بکسل ها سبب شده تا انتخاب مناسبی برای بسیاری از کاربران که سطح بالایی از کیفیت را در سیم بکسل آسانسوری طلب می کنند باشد.

منبع: تکین بکسل

حسین اسماعیلی بازدید : 33 جمعه 01 اردیبهشت 1402 نظرات (0)

مزایای کاربری سیم بکسل به زنجیر بار

سیم بکسل و زنجیر بار هر دو از اتصالات پر کاربرد در لیفتینگ بار محسوب می شوند که هر یک دارای مزایای و معایبی هستند. هم سیم بکسل و هم زنجیر در گرید های مختلف فولاد و استنلس استیل تولید می شوند که هر گرید مقاومت کششی، سایشی، مقاومت در برابر ضربه، مقاومت های حرارتی و مقاومت متفاوتی در تماس با آب و خورنده های طبیعی را پدید می آورد.

در مقایسه کوتاه باید گفت که سیم بکسل ها دارای تنوع بسیار گسترده تری نسبت به زنجیر ها می باشد و از این رو مشخصات فنی دقیق تری برای اتصال در شرایط خاص دارند. با این وجود زنجیر ها دارای طول عمر بسیار بالاتری نسبت به سیم بکسل ها هستند.

بر خلاف زنجیر بار که مشخصات فنی محدودی دارد سیم بکسل ها مشخصات فنی دقیق با جزئیات زیادی دارند که این مشخصات فنی بر روی انعطاف سیم بکسل، مقاومت کششی و سایشی سیم بکسل، مقاومت محیطی و حرارتی، مقاومت در برابر تنش های پیچشی و … تاثیر می گذارند. در زیر به بررسی مهمترین مخصات مکانیکی سیم بکسل ها می پردازیم.

  • ساختار سیم بکسل: اینکه سیم بکسل از چند رشته سیم تولید شده و در هر رشته سیم چند مفتول بکار گرفته شده است ساختار سیم بکسل را شکل می دهد. از پر کاربرد ترین ساختار های سیم بکسل می توان به ساختار ۶X19 که بر روی جرثقیل ها و دکل های حفاری کاربری گسترده ای دارد، ساختار ۸X19 که ساختار اصلی سیم بکسل آسانسور محسوب می شود. ساختار ۱۹X7 که پر مصرف ترین ساختار سیم بکسل نتاب اتصالی بر روی تاور کرین ها است نام برد.
  • بافت سیم بکسل: از مفتول هایی با قطر برابر و گاهی قطر های متفاوت در استرند ها و رشته های سیم بکسل استفاده می شود. این امر بر کلیه قابلیت ها و مشخصات سیم بکسل تاثیر گذاشته و بافت سیم بکسل نامیده می شود. بافت استاندارد که بدون علامت اختصاری در ادامه ساختار مشخص می شود دارای رشته هایی با قطر برابر مفتول می باشد. پر مصرف ترین بافت سیم بکسل بافت SEALE می باشد که در تولید سیم بکسل های آسانسوری، حفاری و جرثقیل مورد استفاده قرار می گیرد. بافت های وارینگتون و فیلر نیز دو مورد از دیگر بافت های کاربردی سیم بکسل می باشند.
  • نوع خواب سیم بکسل: دو نوع خواب ساده و Lang lay برای سیم بکسل ها تعریف می شود که نوع لنگ راستای قرار گیری مفتول ها در استرند شکل اریب داشته و مقاومت سایشی بالاتری را پدید می آورد.
  • متریال و تنسایل سیم بکسل: سیم بکسل ها در گرید های بالای فولادی و با تنسایل هایی مانند ۱۵۶۰، ۱۷۷۰، ۱۹۶۰، ۲۱۶۰ نیوتن بر میلیمتر مربع تولید می شوند که گرید های پایین برای سیم بکسل های هفت لا، گرید های متوسط برای سیسم بکسل های حفاری و جرثقیل و اغلب گرید های بالاتر برای اتصال تاور کرین ها و یا برای تولید اسلینگ های سیم بکسلی مورد استفاده قرار می گیرند. سیم بکسل های استنلس استیل نیز در دو گرید ۳۰۴ بگیر توسط آهنربا و گرید ۳۱۶ نگیر توسط آهنربا تولید می شوند. هر دو گرید سیم بکسل استیل مقاومت کششی برابری دارند.
  • پروفیل ساده و کامپکت: یکی دیگر از مواردی که سبب گستردگی سیم بکسل به زنجیر می شود شکل هندسی سطح برش مفتول های داخلی می باشد. هر چند اغلب سیم بکسل ها دارای برش سطح مقطع دایره ای دارند اما نوعی از سیم بکسل تحت نام کامپکت Compact بگونه ای تولید می شود که سطح مقطع مفتول ها در سطحی که بیرون سیم بکسل قرار می گیرد اندکی تخت بوده و این امر سبب افزایش مقاومت سایشی سیم بکسل می شود.

انواع و گرید های زنجیر

زنجیر نیز مانند سیم بکسل در گرید ها و متریال مختلفی تولید می شود اما دارای پیچیدگی ها و جزئیات فنی سیم بکسل نمی باشد. زنجیر های آهنی در گرید G43 و حتی پایینتر تولید می شوند. در گرید فولادی پر مصرف ترین نوع زنجیر بار گرید G80 می باشد که بر روی انواع جرثقیل سقفی، پولیفت، وینچ و حتی در تولید اسلینگ های تک یا چند شاخه زنجیری نیز اتصال پیدا می کند. گرید های بالاتری از زنجیر نیز در صنایع بکار گرفته می شوند که زنجیر گرید G100 , G120 نمونه ای از آنها می باشد که بصورت خاص و توسط برند های محدودی تولید می شوند. زنجیر های استنلس استیل نیز مانند سیم بکسل در دو گرید ۳۰۴ بگیر و ۳۱۶ نگیر تولید می شوند. انواع پر کاربر زنجیر به قرار زیر هستند:

  • زنجیر بار: اغلب در گرید G80 تولید شده و برای تولید اسلینگ های زنجیری در لیفتینگ بار بکار می رود. بر روی جرثقیل سقفی زنجیری چه از نوع دستی و چه از نوع برقی، بر روی پولیفت ها و وینچ های زنجیری از این زنجیر استفاده می شود.
  • زنجیر لنگر: برای اتصال لنگر کشتی ها به وینچ از زنجیر لنگر استفاده می شود. زنجیر لنگر از گرید های بالای فولادی تولید می شود و از نظر ظاهری با زنجیر بار متفاوت است. در وسط هر یک از حلقه های زنجیر لنگر از یک میله فولادی اضافه شده تا از تغییر طول زنجیر بر اثر نوسانات آب دریا جلوگیری به عمل آید.
  • زنجیر الواتور: این سری از زنجیر ها نیز اغلب از گرید های متوسط فولادی تولید می شوند. از نظر شکل هندسی دانه های زنجیر الواتور دارای طول بالاتری نسبت به زنجیر های بار هستند تا قاشقک و یا باکت بتواند بر روی آنها سوار شود.
  • زنجیر صنعتی: این سری از زنجیر ها شبیه زنجیر های اتصال دوچرخه و موتور هستند و از نظر ظاهری و کاربردی کاملا با زنجیر بار متفاوت هستند. زنجیر صنعتی بر روی چرخدنده ها قرار می گیرد و اغلب تنظیم کننده زمان نیز بوده دقت بالایی در انتقال قدرت دارد.

منبع: اقتصاد آفرین

حسین اسماعیلی بازدید : 46 جمعه 11 فروردین 1402 نظرات (0)
پمپ PUMP یکی از کاربردی ترین تجهیزات در اتوماسیون صنعتی می باشد. پمپ ها دارای دسته بندی های بسیار مختلفی بوده و از متریال های مختلفی نیز در تولید آنها استفاده می شود. از پمپ ها برای انتقال سیالات با ویسکوزیته مختلف، در دبی های جریان مختلف، با قابلیت خورندگی گوناگون، دارای ذرات جامد معلق در ابعاد مختلف و تا ارتفاع متفاوتی استفاده می شود که تغییر در این کمیت ها بکارگیری انواع مختلفی از پمپ ها را طلب می کند. یکی از دسته بندی های بسیار گسترده پمپ ها تحت نام الکتروپمپ ها می باشد که در واقع به گونه ای از پمپ گفته می شود که با ایجاد دوران در یک قطعه داخلی که می تواند پروانه یا ایمپلر و یا لوب ها باشد عمل می کنند.

انتخاب الکتروپمپ مناسب نیاز به دانش بالایی از علم مکانیک سیالات و شناخت سیال دارد. از این رو در اغلب موارد کاربران تنها به جایگزینی پمپ با نمونه هایی که دارای مشخصات مکانیکی پمپ اولیه هستند پرداخته و مطابق دستور العمل تولید کنندگان ماشین آلات صنعتی عمل می کنند و در واقع تنها به انتخاب برند تولید کننده پمپ می پردازند. برخی از مهمترین مشخصات مکانیکی پمپ ها به قرار زیر هستند.

  • هد پمپ H: هد به مفهوم حداکثر ارتفاعی است که یک پمپ قابلیت انتقال سیال را به آن دارد. هد پمپ تا اندازه زیادی تابع نوع الکتروپمپ می باشد بگونه ای که برای پمپ های پیستونی و پمپ دیافراگمی میزان بسیار بالایی داشته و برای پمپ های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز حد متوسطی دارد. از دیمانسیون های هد پمپ می توان به متر و فوت اشاره نمود.
  • دبی پمپ Q: دبی در واقع میزان حجمی از سیال است که پمپ قابلیت انتقال آن را در واحد زمان دارد. از دیمانسیون های هد می توان به متر مکعب در دقیقه m3/min و یا در دستگاه آمریکایی گالن در دقیقه اشاره نمود. در میان انواع الکتروپمپ ها پمپ های گریز از مرکز دارای دبی جریان خروجی بسیار بالایی هستند.
  • توان پمپ P: توان یک مشخصه مکانیکی می باشد که نه تنها برای پمپ ها بلکه برای تمامی قطعات و ماشین آلات قابل تعریف می باشد. توان به مفهوم کار انجام شده در زمان بوده و بیشتر معیاری برای مقایسه قابلیت پمپ ها به کاربر می دهد. توان پمپ با دیمانسیون وات W و یا اسب بخار hp مشخص می شود.
  • ویسکوزیته یا غلظت سیال: یکی از مهمترین مشخصات مکانیکی که می بایست در انتخاب پمپ مد نظر قرار گیرد حداکثر ویسکوزیته می باشد. با بالا رفتن غلظت سیال عملکرد و قابلیت های پمپ ها کاهش پیدا می کند. برخی از انواع پمپ مانند پمپ های دیافراگمی و پیستونی دارای توانایی بالاتری برای پمپاژ سیالات با ویسکوزیته بالا دارند.
  • خواص خورندگی سیال: آنچه در واقع مبحث اصلی این مقاله می باشد انتخاب پمپ ها با قابلیت عملکرد در انتقال سیالات با قابلیت خورندگی بالا مانند اسید ها و باز ها می باشد. این سری از پمپ ها که تحت نام پمپ اسید یا پمپ مواد شناخته می شوند و در انتقال مواد شیمیایی خورنده بکار گرفته می شوند اغلب یا از نوع پمپ گریز از مرکز و یا پمپ های دیافراگمی هستند.
  • اجزای جامد معلق در سیال: یکی از فاکتور هایی که برای انتخاب الکتروپمپ می بایست مد نظر قرار گیرد ابعاد اجزای جامد معلق می باشد. برخی از الکتروپمپ ها در صورت کاربری با سیالاتی که اجزای جحامد دارند به سرعت دچار خوردگی و از بین رفتن پروانه می شوند که پمپ های گریز از مرکز از این انظر دارای قابلیت های محدود تری هستند.

 
پمپ پلیمری اسید و مواد
پمپ پلیمری در واقع دسته ای از الکتروپمپ ها می باشد که بیشتر اشاره به متریال بکار گرفته شده در تولید اجزای خیس (در تماس با سیال) پمپ را دارد. در واقع پمپ پلیمری نوع خاصی از پمپ نمی باشد و هم در شکل پمپ گریز از مرکز (سانتریفیوژ) و هم به شکل پمپ های دیافراگمی بکار گرفته می شود.

مواد پلیمری مانند پلاستیک طبیعی دارای حداقل واکنش پذیری شیمیایی هستند. این امر به سبب داشتن مولکول های بسیار سنگین می باشد که میل آنها در شرکت در فرایند های شیمیایی را به حداقل می رساند. از این رو در تولید بدنه یا هوزینگ پمپ ها و پروانه های گریز از مرکز و همچنین در تولید هوزینگ و دیافراگم های پمپ های پروانه ای که برای انتقال اسید ها مواد خورنده بکار گرفته می شود از ترکیبات پلیمری استفاده کرده و محصول نهایی تحت نام پمپ پلیمری یا پمپ پلاستیکی شناخته می شود. بکارگیری پلیمر ها دارای مزایای دیگری فراتر از قابلیت انتقال اسید می باشد. با توجه به قیمت پایین پلیمر ها نسبت به فلزات پمپ های پلیمری قیمت بسیار پایین تری داشته و سبک تر نیز می باشند.
 
پمپ های استنلس استیل

پمپ های استنلس استیل

استنلس استیل Stainless steel در واقع آلیاژی از فلز آهن Fe با عدد اتمی ۳۰ می باشد که دارای درصد بالایی از فلزات فعال مانند کروم Cr و نیکل Ni می باشد. وجود فلزات فوق فعال در ترکیبات آلیاژی استنلس استیل سبب می شود که در تماس با آب و اسید های ضعیف کروم و نیکل قبل از آهن الکترون از دست داده و مانع از اکسید شدن یا زنگ زدگی آهن در ترکیبات استنلس استیل شوند.

استنلس استیل دارای گرید های متفاوتی می باشد که گرید های ۳۰۴ و ۳۱۶ دارای کاربری صنعتی گسترده تری هستند. گرید ۳۱۶ از استنلس استیل که در تولید پمپ های استیل بکار گرفته می شود علاوه بر کروم و نیکل دارای درصد اندکی از فلز ارزشمند مولیبدنیوم نیز است. وجود مولیبدنیوم در ترکیبات پمپ استیل سبب می شود که در مقابله با اسید های کلریدی دارای مقاومت بسیار مناسبی باشد.

پمپ های استنلس استیل به سبب بکارگیری درصد بالایی از فلزهای گرانبها در ترکیبات شیمیایی دارای قیمت بالایی هستند. این سری از پمپ ها هم در شکل پمپ های گریز از مرکز و هم در شکل پمپ های دیافراگمی که بصورت پنوماتیک و در اتصال با کمپرسور ها عمل می کنند مورد استفاده قرار می گیرند. از نظر وزنی نیز پمپ های استیل در رده بسیار بالاتری نسبت به دیگر پمپ های انتقال مواد از جمله پمپ های پلیمری قرار دارند.

در انتخاب نوع پمپ استیل و یا پمپ مواد باید گفت در صورتیکه قابلیت خورندگی اسید بسیار بالاست قطعا انتخاب اول پمپ های پلیمری در رده بالاتری از پمپ های گریز از مرکز هستند. در صورتیکه سیال دارای ویسکوزیته بالا و یا ذرات جامد معلق بالایی است از بین پمپ های پلیمری می بایست از پمپ پلیمری دیافراگمی استفاده نمود. در صورتیکه نیاز به دبی بالایی از جریان سیال اسیدی است پمپ های اسید گریز از مرکز انتخاب مناسب تری هستند.

حسین اسماعیلی بازدید : 125 پنجشنبه 03 فروردین 1402 نظرات (0)

سیم بکسل ها به شکل طناب های فلزی از جنس فولاد، استیل و یا نیمه فولاد تولید می شوند. این اتصالات صنعتی گاهی با مغزی هایی از جنس الیاف تولید شده و گاهی نیز دارای مغزی فولادی هستند. 

بصورت معمول سیم بکسل ها از سایز های بسیار ریز که به سیم بکسل ریز بار شناخته می شوند و از 1 میلیمتر تا سایز های بسیار بالا یعنی حدودا تا 68 میلیمتر تولید شده و در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. نوعی از سیم بکسل که با نام سیم مهاری شناخته می شود و در سد سازی و پل سازی ها کاربرد دارد، حتی تا سایز 80 میلیمتر نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

دسته بندی های متنوعی از سیم بکسل ها ارائه شده اند که دسته بندی بر حسب نوع، ساختار، متریال و صنایع مصرفی از نمونه های این دسته بندی ها هستند. با توجه به گستردگی بسیار بالای سیم بکسل، دسته بندی بر حسب سایز یکی از موارد دستیابی به اطلاعات کاربردی مورد نیاز برای کاربران است. سایز یا قطر بیرونی سیم بکسل بر مقاومت کششی بالاتر، یعنی مهمترین انتظاری که از این محصولات صنعتی می رود، تاثیر بسزایی دارد. سیم بکسل نازک عملا برای کاربری های غیر لیفتینگ در اتصالات و سایز های بزرگتر این محصولات برای کاربری های لیفتینگ و یا در مهار بار مورد استفاده قرار می گیرند.

  • سیم بکسل در سایز 1 الی 4 میلیمتر: این سیم بکسل ها اغلب در ساختار های 7X7 و یا 6X19 تولید می شوند و دارای بافت استاندارد یا سیل هستند. سیم بکسل افشان یکی از انواع این سایز از سیم بکسل است که در کاربری های سبک صنعتی، در اتصالات ترمز، آینه، صنایع خودرو سازی و ... از آن استفاده می شود.

  • سیم بکسل 4.8 مغزی: این سایز از سیم بکسل بصورت خاص تحت نام سیم برش الماسه و یا سیم مغزی برش شناخته می شود. سیم مغزی برش در سنگ بری ها مورد استفاده قرار گرفته و دارای ساختار ویژه 6X7WSC است که بصورت کامپکت تولید شده و اغلب از فولاد با تنسایل مقاومت کششی بالا یعنی 1960 نیوتن بر میلیمتر مربع تولید می شود. بر روی سطح بیرونی سیم مغزی برش، از الماس هایی به شکل رینگ استفاده می شود که با ایجاد خراش بر روی سطح سنگ سبب برش می شوند.

  • سیم بکسل روکش دار: اغلب از سایز های کوچکتر سیم بکسل یعنی سایز 3 الی 6 میلیمتر بصورت مغزی، برای تولید سیم بکسل روکش دار استفاده می شود. البته قطر سیم بکسل روکش دار را با دو عدد معرفی می کنند. بعنوان مثال 4 به 6 یعنی قطر مغزی فولادی 4 میلیمتر و قطر بیرونی 6 میلیمتر است. سیم بکسل روکش دار اغلب مصرف باشگاهی داشته و برای اتصال وزنه ها و ماشین های باشگاه های بدنسازی استفاده می شود.

  • سیم بکسل سایز 8 میلیمتر: این نوع یکی از سایز های پر کاربرد از سیم بکسل های فولادی است که هم در اتصالات جرثقیل های سیم بکسلی مورد استفاده قرار می گیرد و هم کمترین سایز از سیم بکسل آسانسوری است. از سیم بکسل سایز 8 میلیمتر در اتصالات دکل های حفاری نیز استفاده می شود.

  • سیم بکسل سایز 8 الی 13 میلیمتر: در کل، پر مصرف ترین سایز سیم بکسل در این محدوده قرار دارد که هم در آسانسور ها تحت نام سیم بکسل آسانسوری و هم در تاور کرین ها، جرثقیل های سقفی و دکل های حفاری مورد استفاده قرار می گیرند. از مهمترین نوع بافت در تولید سیم بکسل های این سایز، می توان به بافت سیل که اغلب در تولید سیم بکسل های آسانسوری استفاده می شود و بافت استاندارد اشاره نمود. بسیاری از انواع سیم بکسل در این سایز ها دارای مغزی الیاف کنفی، سیزال و یا مانیلا هستند.

  • سیم بکسل سایز 14 الی 24 میلیمتر: این سایز های سیم بکسل دارای مقاومت کششی بسیار بالایی هستند و از این رو در بسیاری از فرایند های لیفتینگ چه بر روی جرثقیل ها بصورت اسلینگ های سیم بکسلی و چه در تاور کرین ها از این سایز سیم بکسل استفاده می شود. ساختار های بکار رفته در تولید این سایز از سیم بکسل بر حسب کاربری کاملا متفاوت هستند؛ بگونه ای که برای سیم بکسل های تاور کرین اغلب ساختار 19X7 و برای تولید اسلینگ های سیم بکسلی ساختار های 6X36 استفاده می شود.

تفاوت تنسایل و MBL سیم بکسل ها در چیست؟

به نقل از خبر آنلاین، با توجه به اینکه در این مقاله به سایز های مختلف سیم بکسل پرداختیم، لازم است توضیحات بیشتری پیرامون دو فاکتور کیفی سیم بکسل که بصورت مستقیم به مقاومت کششی آن بستگی دارند نیز بدهیم. تنسایل و MBL در واقع دو مفهوم یکسان هستند که به انتخاب ترکیبات شیمیایی بکار رفته در تولید سیم بکسل و همچنین به فرایند و عملیات حرارتی سخت کاری آن بستگی دارند. تنها تفاوت این دو فاکتور این است که تنسایل به سایز سیم بکسل ارتباطی نداشته و در تمامی سایز های سیم بکسل برابر است در حالی است که MBL برای هر سایز از سیم بکسل بصورت جداگانه مشخص شده و در انتخاب سیم بکسل کمیت عددی ملموس تری را فراهم می کند.

با این وجود چه تنسایل و چه MBL هر دو عملا در نقطه پارگی سیم بکسل اتفاق می افتند و معیاری عددی برای انتخاب این محصول صنعتی نیستند. کمیتی به نام WLL نیز وجود دارد که محدوده کاری امن سیم بکسل ها را در ناحیه الاستیک مشخص می کند و در اغلب کاربری های مهندسی، کاربران با در نظر گرفتن این کمیت که هم به متریال و عملیات سخت کاری و هم به سایز سیم بکسل بستگی دارد، استفاده ی لازم را از آن می برند.

سیم بکسل مهاری چیست؟

در سد سازی، پل سازی و سازه های سنگین گاهی برای تحمل وزن بالای پایه ها و ... از نوع خاصی از سیم بکسل تحت عنوان سیم بکسل مهاری استفاده می شود. این نوع از سیم ها تنها دارای یک رشته یا استرند می باشند که از تعداد کمی مفتول فولادی پر کربن که بهم بافته شده اند، تولید می شوند. از ساختار های عمومی سیم بکسل مهاری می توان به 1X7 , 1X19, 1X35 اشاره کرد که در سایز های مختلفی تولید می شوند.

سیم مهاری اغلب بصورت گالوانیزه شده با فلز زینک یا روی و به رنگ نقره ای مات دیده می شود. نوع گالوانیزه بکار رفته برای این سیم ها اغلب گالوانیزه ی گرم می باشد که مقاومت محیطی بالاتری در برابر زنگ زدگی در تماس با آب و رطوبت را دارا است.

منبع: جنرال بکسل

حسین اسماعیلی بازدید : 41 یکشنبه 21 اسفند 1401 نظرات (0)
گریس یک روان کننده دو فاز است که از یک ضخیم کننده به طور فیزیکی در روغن پایه حل شده است. گریس بلبرینگ معمولاً از 85٪ روغن پایه base oil ، 10٪ غلیظ کننده thickener ، بعلاوه مواد افزودنی (~ 5٪) تهیه می شود. هنگامی که به گریس فشار وارد می شود ، هم الیاف ضخیم کننده و هم روغن در برابر تغییر شکل مقاومت می کنند و به ترتیب با نیروهای الاستیک و چسبناک مخالف می شوند. خاصیت کشسانی و ویسکوزیته بالا از نشت گریس جلوگیری می کند ، در حالی که سیالیت آن برای روانکاری بلبرینگ با گریس ضروری است یا به بیان ساده تر گریس بلبرینگ دو خاصیت ویسکوزیته بالا و سیالیت مناسب را بصورت همزمان دارد. روغن های پایه روان کننده رفتارهای غیر نیوتنی را در تنش های برشی و فشارهای بالا نشان می دهند ، در حالی که گریس ها به دلیل ساختار دو فازی این رفتار را حتی در پایین ترین تنش برشی نشان می دهند.
روغن پایه ، ضخیم کننده و افزودنی در گریس های معمولی بدیهی است که یک سیستم رئولوژیکی بسیار پیچیده تر از یک روغن پایه ساده است ، بنابراین نمی توان تشکیل فیلم روان کننده را نسبت داد و بنابراین رفتار اصطکاکی را به یک جزء گریس منحصر نمود و در واقع ترکیب این مواد شیمیایی در ساختار کلی گریس بلبرینگ است که خواص منحصر به فرد نهایی را باعث می شود. ترکیب و خواص فیلم روان کننده به احتمال زیاد به خواص گریس (روغن پایه و نوع غلیظ کننده ، افزودنی ها ، رئولوژی) و شرایط عملکرد (سرعت ، دما و طراحی بلبرینگ) بستگی دارد. تعدادی مدل برای روغن کاری یاتاقان ها وجود دارد. رایج ترین مورد این است که روان کننده تشکیل دهنده فیلم روغن "چکیده شده" است که از ماتریس ضخیم کننده به دلیل تنش برشی آزاد می شود. در این مدل ضخیم کننده نقش فعالی در فرآیند روانکاری بلبرینگ با گریس ندارد. با این حال ، تحقیقات اخیر این مدل را به چالش کشیده است ، و علاوه بر این شواهد قابل توجهی از بررسی فیلم های روان کننده بلبرینگ وجود دارد که نشان می دهد که ضخیم کننده در فرآیند روانکاری شرکت می کند ، اگرچه این امر بستگی به طراحی بلبرینگ و نوع گریس بکار گرفته شده دارد. أر زیر به بررسی انواع گریس با پایه های مختلف می پردازیم.
گریس روان کننده بلبرینگ و یاتاقان
ویسکوزیته یا غلظت گریس
ویسکوزیته یا غلظت احتمالاً مهمترین خاصیت روغن یا گریس است. برای اکثر سیالات جریان آرام بین تنش برشی و میزان برش رابطه خطی وجود دارد. ثابت تناسب ، ویسکوزیته یا به طور خاص ویسکوزیته دینامیک برای تشخیص آن از ویسکوزیته سینماتیکی است که با نسبت ویسکوزیته به چگالی داده می شود.
 
ویسکوزیته دینامیک ممکن است به عنوان تنش برشی لازم برای حرکت یک سطح صاف با سرعت واحد بر روی واحد سطح موازی با فاصله زمانی که فضای بینابین با سیال پر می شود ، تعریف شود. در واحدهای SI ، ویسکوزیته دینامیک گریس در N s m − 2 بیان می شود ، اما در حال حاضر معمولاً از سانتی پویزها یا nN s − 2 استفاده می شود. اندازه گیری مستقیم نسبتاً اندک است. معمولاً ویسکوزیته های دینامیک از اندازه گیری چگالی و گرانروی سینماتیکی به دست می آید که به راحتی در لوله های مویرگی شیشه ای کالیبره شده با استفاده از جریان گرانش اندازه گیری می شود. واحدهای ویسکوزیته سینماتیکی m2s − 1 هستند اما بیشتر از سانتیستوکها (1 × 10−6m2 s − 1) استفاده می شود. واحدهای منسوخ مانند Redwood و Saybolt ثانیه و درجه Engler که از ابزارهای لوله جریان کوتاه تهیه شده اند هنوز یافت نمی شوند ، اما امروزه آنها از اندازه گیری ویسکوزیته سینماتیکی که با آنها روابط تقریباً خطی دارند مشتق شده اند.
منبع مقاله: نانوتجارت
حسین اسماعیلی بازدید : 37 جمعه 02 دی 1401 نظرات (0)

پرشر سوئیچ گاز چیست ؟

پرشر سوئیچ ها به نوعی از  سوئیچ میباشد که در زمانی که فشار ورودی به میزان تعیین شده رسد، کنتاکت الکتریکی را اکتیو خواههد کرد  و پرشر سوئیچ  با ارسال سیگنال الکتریکی سوئیچ را قطع خواهد کرد . در مورد طراحی و ساختار ، پرشر سوئیچ ها طوری طراحی میشوند که  که در صورت افزایش یا افت فشار جریان را قطع و یا وصل کنند.مرکز پخش انواع پرشر سوئیچ گاز (فروشگاه صنعت سازان پارس ) واردکننده و تامین کننده انواع برند سوئیچ گاز در ایران می باشد.

سوئیچ های فشار اجزای مهمی برای کنترل فعال و غیرفعال شدن پمپ ها در سیستم های سیال در هنگام رسیدن به آستانه فشار هستند. آنها همچنین در سیستم های کنترل فرآیند برای حفظ فشار پنوماتیکی یا مکانیکی ثابت استفاده می شوند.درک نحوه عملکرد پرشر سوئیچ، انواع مختلف سوئیچ های فشار و کاربردهای رایج آنها هنگام انتخاب راه حل برای یک کاربرد معین مفید است.پرشر سوئیچ یک دستگاه غیرفعال است زیرا وجود یا عدم وجود فشار تنها چیزی است که برای عملکرد آن ضروری است. فشار روی دیافراگم یک فنر مدرج را فشرده می کند. هنگامی که کشش فنر به نقطه تنظیم شده برسد یا از آن فراتر رود، کنتاکت ها را از باز به بسته در یک سوئیچ NO یا بسته برای باز شدن در یک سوئیچ NC حرکت می دهد.

در انتخاب پرشر سوئیچ به چه مواردی باید دقت کرد

برای خرید و انتخاب سوئیچ فشار گاز باید به مواردی از جمله موارد به شرح ذیل دقت کرد .

نحوه اتصال و کانکشن کنترلر فشار و همین طور  دقت و تکرارپذیری کنترلر فشار و همین طور حداکثر فشار قابل تحمل کنترل و همین طور  فشار قابلیت استفاده در محیط های انفجاری و توجه به IP پرشر سوئچ از نکات مهم در هنگام خرید و انتخواب پرشر سوئیچ گاز میباشد .

از نکات مهم  پرشرسوئيچ ها يك ديافراگم پر از هوا دارند،وقتي فشارهوا داخل ديافراگم تغيير مي كند صفحه ديافراگم تغيير شكل مي دهد و باعث حركت در فنر كاليبره شده متصل به آن می شود.. برای خرید انواع قطعات مخصوص گرمایش موتور خانه ها و قطعات صنعتی مصرفی در صنعت گرمایش و گاز میتوان به فروشگاه صنعت سازان پارس بورس تامین و فروش لوازم و قطعات تاسیسات در ایران و  تأسیسات گرمایشی ساختمان و موتورخانه اشاره کرد.

منبع

حسین اسماعیلی بازدید : 29 جمعه 02 دی 1401 نظرات (0)

مقایسه پمپ گریز از مرکز با دیگر انواع پمپ

الکتروپمپ ها در واقع ماشین آلاتی هستند که از آنها برای انتقال سیالات در فاز مایع از یک نقطه با ارتفاع مشخص به نقطه ای دیگر که گاهی با ارتفاع برابر و اغلب در ارتفاعات بالاتر استفاده می شود. پمپ ها در واقع در مقایسه با کمپرسور ها که برای افزایش فشار و انتقال سیالات در فاز گاز مورد استفاده قرار می گیرند دو ماشین صنعتی پر کاربرد در انتقال سیالات محسوب می شوند. انواع بسیار متعددی پمپ که بر حسب نوع مواد قابل انتقال، ویسکوزیته سیال، دبی جریان مورد نیاز، هد جریان سیال، میزان و قابلیت خورندگی سیالات دسته بندی می شوند در صنایع وجود دارند.

پمپ های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ در واقع دسته ای بسیار پر کاربرد از پمپ های صنعتی هستند که از مکانیزم گردش پروانه یا ایمپلر در داخل یک هوزینگ برای انتقال سیال استفاده می کنند. در واقع در این عملکرد با گردش ایمپلر سیال از یک سمت به سبب کاهش فشار مکش شده و در سمت دیگر با فشار بیشتر از پمپ خارج می شود. برای مقایسه پمپ گریز از مرکز با انواع دیگر پمپ به معرفی برخی از انواع پر کاربرد پمپ های صنعتی می پردازیم.

  1. پمپ پیستونی : یکی از قدرتمند ترین نوع پمپ های صنعتی می باشد که اغلب با اتصال به یک موتور احتراق داخلی بصورت سیلندر پیستونی عمل می کند. پمپ دنده ای قابلیت انتقال سیالات با ویسکوزیته بالا را در ارتفاعات بلند دارد.
  2. پمپ دیافراگمی : در واقع دسته ای از پمپ های پنوماتیکی می باشند که بصورت تک دیافراگم و یا دیافراگم دوبل عمل می کنند و قابلیت بالایی در انتقال سیالات تا ارتفاعات زیاد داشته بصورت سیکلی کار می کنند.
  3. پمپ دنده ای : دسته ای از الکتروپمپ ها هستند که شباهت هایی با پمپ های گریز از مرکز دارند که در آنها بجای پروانه یا ایمپلر پمپ از یک دنده استفاده شده است. دبی جریان خروجی از پمپ های دنده ای محدود اما دارای دقت زیادی در حجم می باشند.
  4. لوب پمپ ها : دسته ای از الکتروپمپ ها هستند که در داخل هوزینگ خود بجای دنده یا ایمپلز از لوب هایی استفاده می کنند و کاربری آنها در صنایع محدود می باشد.
  5. دسته های دیگری از الکتروپمپ ها نیز وجود دارند که اغلب در واقع نوعی از پمپ گریز از مرکز با ویژگی هایی خاص هستند که از آنها می توان به پمپ اسید یا پمپ موارد که در واقع نوعی پمپ گریز از مرکز با قابلیت مکش و انتقال مواد خورنده هستند، پمپ های طبقاتی که در واقع از اتصال سری پمپ های گریز از مرکز به منظور افزایش هد خروجی آنها استفاده شده اند از این قبیل پمپ ها هستند.

    به منظور تهیه پمپ مناسب با عملکردی که مد نظر شما می باشد نیاز به اطلاعات فنی می باشد. تذکر این نکته که پمپ ها در هر نوع و هر سازی که باشند قابلیت مکش سیال از ارتفاع بیش از ۱۰ متر را مطابق با قوانین مکانیک سیالات ندارند و هد پمپ در واقع بر حسب ارتفاعی است که پمپ قابلیت انتقال سیال را دارد و نه مکش سیال. جهت خرید و استفاده از پمپ ها می بایست موارد زیر را به دقت مورد بررسی قرار داده و ترجیحا از مشاوره مهندسین متخصص این زمینه استفاده نمود.

    مشخصات مکانیکی الکتروپمپ ها

    • هد الکتروپمپ : در واقع حداکثر ارتفاعی است که پمپ ها قابلیت انتقال سیال به آن ارتفاع را دارند و با حرف H مشخص می شود. پمپ های پروانه ای یا سانتریفیوژ دارای سطح هد متوسط و پمپ های پیستونی دارای هد بسیار بالایی هستند.
    • دبی جریان خروجی پمپ : میزان سیال انتقال یافته توسط پمپ بر حسب متر مکعب در ساعت یا در ثانیه را دبی جریان پمپ می نامند که در علم فیزیک مکانیک با Q نمایش داده می شود. پمپ های پروانه ای گریز از مرکز اغلب دارای دبی جریان خروجی بالایی هستند و حتی برای افزایش دبی خروجی می توان آنها را بصورت موازی در مسیر بست.
    • توان پمپ : یکی از مفاهیمی می باشد که اغلب با نوع و میزان الکتریسیته و در انتخاب الکتروموتور مولد پمپ حائز اهمیت است.
    • ویسکوزیته سیال : یکی از مهمترین معیار ها در انتخاب نوع الکتروموتور ویسکوزیته سیال می باشد. پمپ های گریز از مرکز قابلیت مکش و پمپاژ سیالات با ویسکوزیته کم و متوسط را دارند. برای ویسکوزیته های بالاتر استفاده از پمپ های دیافراگمی و پیستونی پیشنهاد می شود.
    • قابلیت انتقال سیال با ذرات جامد معلق : یکی دیگر از معیار هایی است که بر انتخاب نوع الکتروپمپ موثر می باشد. پمپ های گریز از مرکز سطح متوسطی از ابعاد ذرات جامد و پمپ های پیستونی حداقل تحمل را در انتقال سیالات با ذرات جامد معلق دارند.
    • قابلیت خورندگی سیالات : یکی دیگر از معیار های انتخاب نوع و بالاخص متریال بکار رفته در تولید الکتروپمپ محسوب می شود. انتخاب متریال پروانه و ایمپلر پمپ که می تواند از جنس استنلس استیل و یا از جنس های پلیمری مانند نئوپرین باشند، انتخاب متریال در تولید هوزینگ و بدنه الکتروپمپ ها که در نهایت به انتخاب پمپ اسید و پمپ مواد می انجامد از این دسته انتخاب ها هستند.

    منبع: وبسایت دوستان

حسین اسماعیلی بازدید : 45 دوشنبه 28 آذر 1401 نظرات (0)

چدن به موادی گفته می شود که از آهن با بیش از ۲ درصد کربن تشکیل شده باشد که در آن چدن فلزی همه کاره است. در طیف گسترده ای از مصرف کنندگان و همچنین در کاربردهای تجاری استفاده می شود. از چدن برای ساخت سلاح و همچنین برخی محصولات کشاورزی از دوران باستان استفاده می شود. مشخص شده است که تبدیل به یک نوع فلز در حال افزایش است که در صنایع بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. عمدتاً همه چدن ها دارای ترکیب کربن بیش از ۲٪ هستند، چندین نوع دیگر از چدن وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی منحصر به فردی هستند

قابلیت جوشکاری قطعات چدنی بر حسب نوع چدن وجود دارد اما جوشکاری چدن مانند آهن و فولادی، آلومینیوم و مس جوشکاری ساده ای نیست. دلیل اصلی مشکل ساز بودن جوش چدن، محتوای کربن بالا است. در طول فرآیند جوشکاری، این کربن به داخل فلز جوش یا ناحیه متاثر از گرما در مجاورت فلز جوش مهاجرت می‌کند و باعث افزایش سختی و شکنندگی می‌شود. به این ترتیب چدن شهرت خود را برای ترک پس از جوش به دست می آورد. یکی از ایده آل ترین روش های جوشکاری چدن استفاده از الکترود جوشکاری قوس الکتریکی چدن می باشد.

انواع و گرید های چدن

  • چدن خاکستری رایج ترین نوع چدن، چدن خاکستری است که دارای ریزساختار گرافیتی است که از شکستگی های کوچک مختلف تشکیل شده است. این نام گذاری به این صورت است که وجود این شکستگی های کوچک باعث ایجاد ظاهری خاکستری می شود. چدن خاکستری به‌گونه‌ای به دست می‌آید که می‌توان شکستگی‌هایی را پیدا کرد که باز می‌شوند تا گرافیت خاکستری رنگ زیر سطح را آشکار کند. برعکس، چدن خاکستری به اندازه فولاد قوی نیست و قادر نیست همان شدت ضربه را مانند فولاد جذب کند. چدن خاکستری به عنوان فولاد مقاومت فشاری مختلفی را ارائه می دهد. که در نتیجه یک انتخاب محبوب برای کاربردهای فلزی است که می تواند شامل مقاومت فشاری باشد.
  • چدن سفید :چدن سفید در مقایسه با چدن خاکستری رایج نیست زیرا چدن سفید نوع دیگری از نوع آهن است که قابل ذکر است. نام خود را از رنگ مایل به سفید آن گرفته اند که به نوبه خود از ترکیبات آهنی به نام سمنتیت حاصل می شود. مانند چدن خاکستری، چدن سفید نیز دارای شکستگی های کوچک مختلفی است. تفاوتی که مشخص است این است که چدن سفید با سمنتیت در زیر سطح خود یافت می شود، در حالی که چدن خاکستری آن چیزی است که گرافیت را در زیر سطح خود نشان می دهد. گرافیت مسئول ایجاد ظاهر یک رنگ خاکستری است، در حالی که سیمانیت مسئول ایجاد ظاهر یک رنگ سفید است. چدن سفید سخت شناخته شده است که مقاومت بسیار خوبی در برابر سایش دارد.
  • چدن داکتایل چدن داکتیل به عنوان چدن ندولار نیز شناخته می شود که چدن داکتیل نوعی آلیاژ آهن نرم و انعطاف پذیر همراه با محتوای کربن بالا است. مشخص شده است که معمولاً همراه با مقادیر کمی از ترکیبات دیگر که می تواند شامل منیزیم و همچنین سریم باشد، ساخته می شود. اینها یکی از ترکیبات کمیاب هستند که از سرعت رشد گرافیت جلوگیری می کنند و فلز را نرم و همچنین انعطاف پذیر نگه می دارند. اختراع چدن داکتیل در اوایل دهه ۱۹۴۰ انجام شد. چدن ندولار به چدن داکتیل نیز معروف است که وظیفه دارد گرافیت خود را به صورت گره های بسیار ریز داشته باشد که با گرافیت به صورت لایه های متحدالمرکزی همراه است که گره ها را تشکیل می دهد. درصد کربن موجود ۳-۴٪ و درصد سیلیکون ۱.۸-۲.۸٪ است. مقدار ماده شیمیایی از ۰.۰۲ تا ۰.۱ درصد منیزیم متغیر است و تنها ۰.۰۲ تا ۰.۰۴ درصد سریم به این نوع آلیاژها اضافه می شود که می تواند رشد گرافیت را که با اتصال به لبه های صفحات گرافیت رسوب می کند کندتر کند. مشخص شد که خواص کاملاً شبیه به آهن چکش خوار است، در حالی که قطعات را می توان با مقاطع بزرگتر ریخته گری کرد.
  • چدن چکش خواربه چدنی گفته می شود که قابل کار است یا در برابر ضربه مقاومت مناسبی داشته و در تولید قطعات صنعتی از آن استفاده می شود. اینها مواردی هستند که معمولاً با استفاده از فرآیندهای عملیات حرارتی روی چدن سفید ایجاد می شوند. چدن سفید عمدتاً به مدت دو روز گرم شده و تحت درمان قرار می گیرد و پس از آن سرد می شود. پس از اتمام کار، چدن چکش خوار خم شده یا دستکاری شده است تا به شکل یا اندازه منحصر به فردی دست یابد. آهن چکش خوار آهنی است که به صورت ریخته گری آهن سفید شروع می شود و در نتیجه حدود یک یا دو روز در دمای ۹۵۰ درجه سانتیگراد تحت عملیات حرارتی قرار می گیرد و سپس طی یک یا دو روز سرد می شود. در نتیجه، کربن موجود در کاربید آهن به گرافیت یا فریت به علاوه کربن تبدیل می‌شود. فرآیند آهسته مسئول اجازه دادن به کشش سطحی به منظور تبدیل گرافیت به ذرات کروی به جای پولک است. به دلیل تأثیر نسبت ابعاد کمتر، کروی ها نسبتاً کوتاهتر هستند و بنابراین از یکدیگر دور هستند که سطح مقطع کمتری دارد که می تواند کرک یا فونون را منتشر کند.
  • منبع: خبر فاخر

 

حسین اسماعیلی بازدید : 45 پنجشنبه 24 آذر 1401 نظرات (0)

سه نظام و ابزار آلات تراشکاری

ابزار آلات تراشکاری به ابزاری گفته میشود که در صنعت تراش قطعات و انواع فلزات از قبیل چدن ،آهن ، و سایر آلیاژهای همگون مورد استفاده قرار میگیرد. سه نظام از انواع ابزار آلات تراشکاری که این تراش میتواند برای سوراخکاری و یا کف تراشی و کوتاه کردن قطر و یا ایجاد شیار بر روی سطح یا داخل قطعه از ابزار تراشکاری استفاده میشود. سه نظام در واقع یک گیره در تراشکاری محسوب می شود که نگهدارنده می باشد.
در صنعت تراشکاری را می توان به چهار نوع اصلی نامیده و تقسیم میگردد که شامل :

  1. تراشکاری طولی
  2. پیشانی تراشی
  3. کپی تراشی روی زوایا
  4. کپی تراشی روی پروفیلهای گرد
    بعبارتی تراشکاری ترکیبی از دو حرکت میباشد یعنی  دوران قطعه کار و پیشروی ابزار . پیشروی ابزار به چندصورت است که یک حالت پیشروی ابزار در راستای محور قطعه برای  تراشیدن قطعه کار تا رسیدن به قطر کوچکتر میباشد . و صورت دیگر  پیشروی ابزار روی یک انتهای قطعه کار به سمت مرکز برای کاهش طول قطعه است  .اغلب پیشروی ها در عملیات مخروط تراشی و کپی تراشی مخلوطی از دو نوع پیشروی فوق خواهند بود. بنابراین تراشکاری به معنای برداشتن مواد از روی سطح جانبی یک قطعه کار دوار با یک ابزار تک لبه خواهد بود. لازم بذکر است قطعه کار در یک ماشین تراش با سرعت معینی n دوران می کند و این سرعت با واحد دور بر دقیقه( rpm )نامیده میشود
    از ابزار مهم در صنعت تراشو سوراخکاری فلزات میتوان به اینسرت تراشکاری (الماس تراشکاری ) و انواع هلدر تراشکاری و انواع مته و کفتراش و روتراش و مرغک گردان و سه نظام و چهار نظام و سایر اشاره کرد.

فرایندهای تراشکاری را میتوان به صورت ذیل تقسیم کرد که در هر مورد از نوع خاصی از ابزار تراشکاری مورد استفاده قرار میگیرد:

  1. روتراشی در صنعت تراش :در این فراین قطعه ثابت وبه دور ابزار تراش میچرخد و برای براده برداری و تمیز کرد سطح و یا سیقل آن روتراشی انجام میشود. لازم بذکر است قطعه مورد تراشکاری معمولا  قطعه‌کاری است که از  ریخته‌گری و یا  آهنگری و یا اکستروژن ساخته شده است .
  2. تراشکاری مخروطی در صنعت تراش : این روش بیشتر برای تراشکارهای آماتور استفاده میشود .
  3. شیار تراشی در صنعت تراشکاری : قلم شیار تراش در راستای شعاع قطعه ( فلز ، آهن ، چدن ) به آرامی در داخل آقطعه نفوذ  و شیاری برابر با پهنای قلم بر روی سطح خارجی قطعه بوجود میاورد.
  4. پیشانی تراشی در صنعت تراشکاری : یک ابزار تراش تک نقطه ای با حرکت در شعاع قطعه کار، در پیشانی قطعه کار، تراش می‌دهد تا سطح بیرونی آنرا صاف کند.
  5. پیچ تراشی در صنعت تراش :برای ایجاد پیچ در قطعه از ابزار پیچ تراش برای ایجاد سطح پیچ رو قطعه استاده میشود.

ابزار سایش و برش و سنباده

در صنعت ابزار سایش و برش  برای  ساییدن و صاف و مسطح کردن وهمین طور  بریدن قطعات (فلزی و  سنگی و  چوبی )بسیار مورد استفاده قرار میگیرد ،از این ابزار میتوان به فلاپ دیسک و صفحه سنگ فرز و صفحه برش و انواع سنباده و (گارنت ،ساب سنگ ،زیرکونیا آلومینیوم،  آلومینیوم اکسید)  اشاره کرد.

فلاپ دیسک : در سایش و تراش مورد استفاهده قرارمیگیرد و نکته بسیار مهم در انتخواب فلاپ دیسک نوع مواد ساینده و سایز دانه ها در فلاپ دیسک بسیار مهم میباشد و این مواد به طور کلی از زیرکونیا آلومینیوم، آلومینیوم اکسید و آلومینیوم سرامیک ساخته و تولید  می شوند.

صفحه سنگ فرز : در تراش و سایش فلزات یا ضخامت و سختی بیشتر از صفحه سنگ فرز استفاده میشود . نکته مهم د راستفاهده از صفحه سنگ فرز برای استفاده از این صفحه سنگ ها جهت سایش، آن را در دستگاه های دستی با زاویه ی قائم قرار داده و لی . صفحات به عنوان ابزار برشی درون دستگاهی ایستا و ساکن قرار داده میشود..

سنباده : این ابزار برای مسطح و یک دست کردن سطوح به کار می رود و در صنایع بسیاری کاربرد دارد و میتواند بصورت دستی و یا از قرارگرفتن روی دستگاه مورد استفاده قرار گیرد.

در انتخاب سنباده ،  انتخاب درجه زبری سنباده  و انتخاب درجه ریزی یا درشتی سنباده  و هیمن طور در نظر گرفتن بهترین درجه زبری برای مصرف سنباده در حین انجام کار بسیار مهم میباشد.که این درجه بندی میتواند به شرح ذیل باشد :سنباده خیلی زبر ، سنباده متوسط ، سنباده نرم ، سنباده خیلی نرم ، سنباده صنعتی و تجاری ، سنباده پوشش باز و سنباده پوشش بسته و سنباده چخماق . سنباده دستی  سنباده اسفنجی و سنباده مشتی لرزان و سنباده گرد لرزان و سنباده نواری و سنباده تخت لرزان که در صنعت سایشو برش مورد استفاده قرار میگیرد.

آشنایی با سه نظام

در تراشکاری از سه‌ نظام برای بستن قطعات بصورت گرد ، چندضلعی روی ماشین تراش مورد استفاده قرار میگیرد .سه نظام قطع ای مباشد بر سر دریل که برای فیکس کردن مته به دریل مورد استفاده قرار میگرد . بطور کلی سه نظام به دو دسته (سه نظام اتوماتیک و سه نظام آچاری ) تقسیم میشود ،از تفاوت بین این دو سه نظام به قیمت و سرعت تعویض بیشتر سه نظام اتوماتیک نسبت به سه نظام آچاری اشاره کرد البته گیرایی سه نظام آچاری نیز بیشتر میباشد. سه نظام های که بیشتر در ماشین تراش استفاده میشود عبارتند از سایز ۶٫۵ تا ۱۶ میلی متر لازم بذکر است سه نظام ۱۳ میلی متر از همه نوع سه نظام پرکاربردتر میباشد.لازم بذکر است منظور از این اعداد رو ی سه نظام عبارت است از سه نظام توانایی گیر و قرار گرفتن مته مثلا با سایز ۶٫۵ را دارد.لازم بذکر است سه نظام از جنس فلزی یا پلاستیکی و یا فلزی میباشد.نکته دیگر در مورد سه نظام این است که برای تعویض سه نظام باید سه نظام را با سایز و جنس مناسب با کاربرد انتخاب و تهیه کرد و باید توجه داشت اگر در حین کار با دریل لرزش داشت ، احتما زیاد پیچ سه نظام شل است .

منبع مقاله

حسین اسماعیلی بازدید : 37 دوشنبه 21 آذر 1401 نظرات (0)

ماشین آلات سنگین صنعتی در بخش های مختلفی از فیلتر آلات برای تصفیه و پاکسازی سیالات در فاز مایع و گاز استفاده می کنند. از این رو انواع، شکل ها و استاندارد های مختلفی از فیلتر ها متناسب با نوع سیال، نوع آلاینده های سیال، ابعاد آلاینده ها، فشار جریان سیال، دمای سیال و حساسیت ماشین آلات صنعتی طراحی و تولید می شوند.

با بهبود تکنولوژی، ماشین آلاتی با تلرانس ابعادی بسیار کمتر و دقت بالاتر تولید می شوند که نیاز به فیلترهای صنعتی با قابلیت بالاتری در جذب و حذف آلاینده ها را طلب می کنند.

یکی از مهمترین بخش محرک در اغلب ماشین آلات صنعتی، موتور های احتراق داخلی هستند. این موتورها که برای ماشین آلات سبک‌تر از نوع بنزینی یا گازی و در نوع سنگین تر اغلب بصورت موتور دیزل با سوخت گازوئیل کار می کنند مصرف کننده انواع مختلفی از فیلتر هستند. برخی از مهمترین فیلتر های مصرفی بر روی موتور های دیزلی هستند به قرار زیر هستند.

  • فیلتر گازوئیل: سوخت گازوئیل یکی از آلوده ترین انواع سوخت مصرفی موتور های دیزلی و در مجموع میان تمامی سوخت های فسیلی محسوب می شود. آلاینده های گازوئیل تک فاز نیستند و نه تنها انواع سنگ ریزه، گرد و غبار و الیاف در آنها یافت می شود بلکه قطرات ریز آب معلق نیز دارد. فیلتر گازوئیل در نوع سنتی تنها دارای یک کارتریج سلولزی و جاذب ذرات جامد معلق بود اما نمونه های مدرن که تحت نام فیلتر آبگیر مورد استفاده قرار می گیرد از دو بخش کارتریج استفاده کرده و به حذف قطرات آب نیز می پردازد.
  • فیلتر روغن: جریان و گردش روغن در موتور های احتراق بنزینی و دیزلی با سه هدف صورت می پذیرد. روانکاری، خنک کاری و انتقال آلاینده های محفظه موتور و جذب آن توسط فیلتر روغن. در اغلب کاربری های مدرن فیلتر های روغن به شکل پیچی مورد استفاده قرار گرفته و از کارتریج های سلولزی برای جذب آلاینده های موتور که اغلب یا به شکل پلیسه های فلزی ناشی از حرکت رینگ پیستون در داخل بوش و یا دوده ناشی از انفجار هستند می پردازد.
  • فیلتر هیدرولیک: در واقع نوعی از فیلتر های روغن می باشد که برای تصفیه جریان روغن هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرد. فیلتر های هیدرولیک برای داشتن مقاومت مناسب در برابر دما و فشار بالای روغن هیدرولیک اغلب دارای یک مش فلزی بر روی کارتریج خود هستند. نقش فیلتر هیدرولیک با توجه به دما و فشار بالای جریان در سیستم های هیدرولیک در افزایش طول عمر این اجزا و قطعات بسیار محسوس می باشد.
  • فیلتر هوای موتور: اغلب به شکل کارتریجی و استوانه ای مورد استفاده قرار می گیرد. فیلتر هوای موتور با حذف آلاینده ها از هوای ورودی به موتور نقشی موثر در جلوگیری از ایجاد رسوب در موتور، آسیب به اجزا و در جهت افزایش راندمان موتور مورد استفاده قرار می گیرد. فیلتر های هوای کارتریجی بصورت خاص در ورودی کمپرسور ها نیز که نقش فشرده سازی هوا و ایجاد توان پنوماتیکی را بر عهده دارند مورد استفاده قرار می گیرند.

لیست کامل فیلتر آلات صنعتی

فاکتور های کیفی فیلتر آلات صنعتی کدامند

با توجه به اینکه فیلتر آلات قطعاتی مصرفی هستند، فاکتور هایی که به بهبود عملکرد و افزایش طول عمر این قطعات می انجامند دارای اهمیت بالایی هستند. برخی از این فاکتور ها حتی بصورت بصری نیز قابل مشاهده هستند و برخی دیگر می بایست بصورت تست آزمایشگاهی مورد بررسی قرار گیرند. در زیر به بررسی برخی فاکتور های کیفی فیلتر آلات صنعتی می پردازیم.

  • سطح مقطع کاغذ فیلتر: یکی از مهمترین فاکتور کیفی و چالشی بزرگ برای تولید کنندگان فیلتر آلات محسوب می شود. سطح مقطع بالاتر کارتریج سطح تماس بالاتری را با سیال پدید آورده و قابلیت جذب بالاتر و اجازه عبور دبی جریان بالاتری از سیال را می دهد. به همین علت است که کاغذ فیلتر آلات را بصورت چین دار تولید می کنند تا سطح مقطع تماس بالاتری را پدید آورد.
  • قابلیت جذب آلاینده ها: جذب و نگهداری درصد بالایی از آلاینده ها و در ابعاد میکرونی کوچکتر همواره از مهمترین فاکتور های کیفی فیلتر آلات صنعتی محسوب می شود. برای دستیابی به این هدف اغلب استفاده از کاغذ هایی با ضخامت بالاتر و فشردگی و چگالی بالاتر می بایست مورد استفاده قرار گیرد. اما مشکلی که در بکارگیری کاغذ های فشرده پدید می آید افت فشار جریان سیال قبل و بعد از فیلتر می باشد که یک چالش بزرگ برای تولید کنندگان فیلتر صنعتی محسوب می شود.
  • مقاومت فیلتر در برابر فشار و حرارت: این مقاومت می بایست هم در بخش کاسه فلزی و هم در قسمت کارتریج فیلتر آلات وجود داشته باشد. جلوگیری از همپاشی کارتریج فیلتر آلات بالاخص در مورد فیلتر های هیدرولیکی که با فشار بالایی سر و کار دارند نیاز به تکنولوژی های مدرن در تولید دارد.

فیلتر کمپرسور

به نقل از پارس ناز بر روی کمپرسور ها نیز انواع فیلتر هوا و روغن اتصال پیدا می کند. اما آنچه در عرف فیلتر کمپرسور نامیده می شود در واقع یک فیلتر تفکیک کننده روغن از هوا می باشد. در واقع هوای فشرده در دمای بالا از پمپ اسکرو کمپرسور خارج شده و دارای ذرات روغن معلق می باشد.

برای پاکسازی این ذرات ابتدا هوا در دما و فشار بالا به یک سطح برخورد می کند که بخش عمده ای از روغن خود را از دست می دهد. سپس به فیلتر روغن از هوای کمپرسور وارد شده و ذرات روغن معلق خود در سایز های کوچکتر را نیز از دست می دهد تا با کیفیت بالا و آلاینده های کمتری به بیرون هدایت شود.

لفظ فیلتر سپراتور یا تفکیک کننده یک لفظ عمومی می باشد که هم برای فیلتر های روغن از هوای کمپرسور و هم برای فیلتر های آب از گازوئیل بکار می رود در حالی که این دو فیلتر دارای ساختار کاملا متفاوت و قیمت های بسیار متفاوتی نیز هستند.

چه برندی از فیلتر آلات صنعتی را استفاده کنیم؟

با توجه به گستردگی بسیار زیاد در کاربری فیلتر های صنعتی برند های بسیار متنوعی نیز به تولید این محصول می پردازند. برند تولید کننده فیلتر بصورت مستقیم بر روی کیفیت، قابلیت جذب و نگهداری آلاینده ها، دوام و طول عمر تاثیر داشته و از فاکتور های تاثیر گذار بر برند فیلتر آلات نیز محسوب می شود. برای بسیاری از کاربران که آشنایی کاملی با مشخصات فنی فیلتر ها ندارند برند و کشور تولید کننده از مهمترین فاکتور ها در انتخاب این محصول مصرفی صنایع سنگین محسوب می شود که در واقع معیاری صحیح نیز می باشد. در زیر به معرفی چند مورد از معتبر ترین برند های فیلتر آلات صنعتی می پردازیم.

  • فیلتر مان MANN : برند مان یکی از شناخته شده ترین و معتبر ترین برند های تولید کننده فیلتر صنعتی در دنیا محسوب می شود. این برند آلمانی بالاخص در زمینه تولید فیلتر روغن و فیلتر هوا در نوع موتور و کابین بسیار شناخته شده می باشد. فیلتر های پیچی این برند به رنگ مشکی به بازار عرضه می شوند.
  • فیلتر کاترپیلار CAT : این برند آمریکایی را احتمالا یا با رنگ معروف کاترپیلاری و یا با ماشین آلات راهسازی تولید این برند مانند انواع بولدوزر و بیل مکانیکی می شناسید. فیلتر آلات صنعتی کاترپیلار یکی از با دوام ترین نوع فیلتر آلات و محصول کشور آمریکا می باشند.
  • فیلتر فیلیتگارد Fleetguard : این برند تولید کننده در واقع توسط برند معتبر Cummins آمریکا و برای موتور های دیزل این برند تولید شده و از برند های برتر تولید کننده فیلتر صنعتی بالاخص در زمینه تصفیه روغن های موتور و گازوئیل سوخت موتور دیزل می باشد.
  • فیلتر WIX : برنید آمریکایی با گستردگی بسیار بالا در تولید فیلتر هایی با تنوع بالا در سایز و نوع برای انواع ماشین آلات صنعتی سنگین می باشد. فیلتر WIX برای انواع موتور های ماشین آلات صنعتی از جمله ژنراتور ها و کمپرسور ها مورد استفاده قرار می گیرد.
  • فیلتر ترکان TORKAN : یک برند ایرانی با استاندارد هایی در سطح جهانی می باشد. فیلتر کمپرسور ترکان که برای تصفیه روغن از هوای خروجی از کمپرسور مورد استفاده قرار می گیرد با قابلیت جذب روغن در ابعاد میکرونی و طول عمر بسیار بالا می باشد که از الیاف مصنوعی در قسمت کارتریج استفاده می کند. برند ترکان علاوه بر فیلتر های کمپرسور به تولید فیلتر های هوا نیز شناخته می شود.
  • فیلتر دونالدسون DONALDSON : برندی آمریکایی و تولید کننده نمونه های مدرن فیلتر آلات می باشد. این برند در تولید فیلتر صنعتی مصرفی موتور های دیزل بالاخص فیلتر های روغن و گازوئیل و همچنین فیلتر روغن هیدرولیک بصورت تخصصی فعالیت دارد.

منبع: ایلنا

حسین اسماعیلی بازدید : 35 دوشنبه 07 آذر 1401 نظرات (0)

فیلتر Filter یا صافی یک قطعه مصرفی اتصالی بر روی انواع ماشین آلات صنعتی می باشد که با سرویس دوره ای تعویض می گردد. اغلب ماشین آلات سنگین صنعتی نیروی محرکه خود را از یک موتور احتراق داخلی که اغلب از نوع دیزلی هستند دریافت می کنند. از این رو از انواع فیلتر روغن، فیلتر گازوئیل یا فیلتر های سپراتور آبگیر گازوئیل، فیلتر هوای موتور و کابین و فیلتر های هیدرولیک بر روی این ماشین آلات استفاده می شود. بر روی انواع ماشین آلات راهسازی از جمله لودر ها، بولدوزر ها، بیل های مکانیکی، دامپتراک ها و ماشین آلات کشاورزی از حمله تراکتور و کمباین اشکال و سایز های مختلفی از فیلتر های صنعتی اتصال پیدا می کنند.

موتور های دیزلی احتراق داخلی ماشین آلات صنعتی از سوخت گازوئیل استفاده می کنند. موتور های دیزل با برند هایی مانند DEUTZ دویتس آلمان، CUMMINS مومنز یا کامینز آمریکا، پرکینز PERKINS انگلستان و یا کاترپیلار CAT آمریکا بر روی ماشین آلات صنعتی و کشتی ها اتصال پیدا می کنند که اغلب این برند ها خود تولید کننده فیلتر ماشین آلات صنعتی نیز می باشند. در زیر به معرفی انواع فیلتر های صنعتی می پردازیم.

فیلتر های اتصالی موتور های احتراق داخلی دیزلی

موتور های دیزلی به سبب فراوانی بیشتر و قیمت پایین تر از سوخت گازوئیل استفاده می کنند. از موتور های دیزلی نه تنها بر روی ماشین آلات معدنی، راهسازی و کشاورزی بلکه بر روی انواع دیزل ژنراتور ها، برخی کمپرسور ها و حتی لنچ و کشتی نیز استفاده می شود. از این رو یکی از دسته های مهم فیلتر آلات صنعتی فیلتر هایی هستند که بر روی موتور های دیزلی اتصال پیدا می کنند.

 
 
  • فیلتر روغن موتور دیزل Lube Filter: روغن لوبریکانت در موتور های دیزلی برای روانکاری اجزای محرک موتور یکنی نرم کردن حرکت رینگ پیستون در داخل محفظه سیلندر بکار گرفته می شود. طی فرایند روانکاری روغن موتور دیزل به جذب پلیسه های فلزی ناشی از سایش سطحی، دوده های ناشی از فرایند احتراق و آلاینده های دیگری که می تواند از محفظه دود و هوا وارد سیلندر شده باشد می پردازد. فیلتر روغن موتور دیزل از نوع فیلتر های پیچی Spin-on که متشکل از یک قوطی فلزی و یک کارتریج سلولوزی است می باشد. سایز فیلتر روغن به حجم موتور و دبی جریان روغن بستگی دارد.
  • فیلتر گازوئیل موتور دیزل Fuel Filter: از میان تمامی سوخت هایی که در موتور های احتراق مورد استفاده قرار می گیرند سوخت گازوئیل موتور دیزل دارای بیشترین درصد آلاینده ها می باشد. از این رو تعویض فیلتر گازوئیل موتور دیزل بصورت دوره ای امری حیاتی در افزایش راندمان و گشتاور موتور و جلوگیری از آسیب و سایش اجزای موتور محسوب می شود. فیلتر های گازوئیل موتور دیزل در نسل قدیم تنها از کارتریج های چین دار سلولزی استفاده می کردند که تنها برای جذب گرد و غبار، شیشه و سنگریزه و الیاف معلق در گازوئیل مورد استفاده قرار می گرفتند. با توجه به اینکه قطرات ریز آب با درصد بالایی از طریق کف مخازن نگهدارنده به گازوئیل وارد می شود جذب و حذف قطرات آب در نمونه های مدرن تر از فیلتر گازوئیل صورت می گیرد. این سری از فیلتر ها که تحت عنوان فیلتر سپراتور آبگیر شناخته می شوند از کارتریج های دو مرحله ای تشکیل می شوند که مرحله اول را سلولز برای جذب آلاینده های فاز جامد و مرحله دوم را الیاف مصنوعی برای جذب و حذف قطرات آب تشکیل می دهند. بکارگیری فیلتر سپراتور آبگیر گازوئیل سبب می شود با حذف قطرات آب اولا از زنگ زدگی اجزای سوخت رانی و انژکتور جلوگیری به عمل آید و ثانیا با افزایش دمای احتراق گشتاور و راندمان خروجی موتور دیزل افزایش یابد.
  • فیلتر هوای موتور دیزل Air Filter: کلیه موتور های احتراق داخلی از جمله موتور های دیزلی از ترکیب سوخت با درصد اندک و هوا با درصد بالایی در فرایند احتراق استفاده می کنند. از این رو در ورودی موتور دیزلی نیز برای تکمیل فرایند احتراق هوا مکش می شود. فیلتر هوای موتور اغلب یک فیلتر بصورت استوانه ای کارتریجی بوده که با بکارگیری الیاف طبیعی سلولزی تولید می شود. جذب دوده، گرد و غبار و سنگریزه توسط فیلتر هوای موتور مانع از ورود آلاینده ها به محفظه موتور و افزایش طول عمر اجزا می گردد.

فیلتر سپرایتور کمپرسور

نوعی از فیلتر های صنعتی تحت نام فیلتر سپرایتور کمپرسور که بر روی کمپرسور های اسکرو اتصال پیدا می کند دارای ساختمانی کاملا متفاوت با دیگر انواع فیلتر می باشد. این فیلتر سپرایتور در واقع فیلتر تفکیک کننده یا سپرایتور روغن از هوای فشرده خروجی از پمپ اسکرو کمپرسور ها می باشد. در تولید فیلتر سپرایتور کمپرسور از کارتریج های استوانه ای که از الیاف مصنوعی تشکیل می شوند استفاده می شود. تراکم این الیاف مصنوعی می بایست بگونه ای باشد که اولا جذب بالایی از روغن معلق در هوای فشرده را انجام دهد و هم حداقل افت فشار را در هوا داشته باشد چرا که با کاهش فشار هوا راندمان کمپرسور اسکرو نیز کاهش می یابد.

هوای مکش شده توسط کمپرسور ها پس از ورود به پمپ اسکرو به تدریج با پیش روی به سمت فضاهایی به حجم محدودتر حرکت کرده و دما و فشار آن افزایش پیدا می کند. در این فرایند دنده های اسپیرال پمپ اسکرو نیاز به روغن کاری داشته و بدین شکل قطرات ریز و پودری روغن در هوای فشرده وارد می شوند. این هوا در اولین مرحله خروجی از پمپ اسکرو ابتدا به یک صفحه فلزی برخورد کرده تا قطرات روغن در سایز بالاتر ابتداد جذب صفحه آهنی گردند. در مرحله بعد برای پاکسازی بیشتر از فیلتر سپرایتور کمپرسور عبور می کند.

فیلتر سپرایتور کمپرسور علاوه بر الیاف مصنوعی دارای یک محفظه نگهدارنده فلزی بصورت لانه زنبوری می باشد. این بدنه فلزی با دو هدف مورد استفاده قرار می گیرد. اولا با توجه به دما و فشار بالای هوای خروجی از پمپ اسکرو این محفظه فلزی مانع از فروپاشی ساختار کارتریج می شود و ثانیا برای انتقال ارت و جلوگیری از انفجار و یا آتش گرفتن فیلتر سپرایتور کمپرسور در محل اتصال نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. فیلتر سپرایتور کمپرسور های اسکرو با برند های مختلفی تولید می شوند که یکی از برند های شناخته شده و با کیفیت فیلتر ترکان Turkan filter می باشد.

فیلتر های هیدرولیک Hydraulic filter

سیستم های هیدرولیک با فشار بالایی کار می کنند. از این رو برای جلوگیری از نشتی روغن هیدرولیک اجزای سیستم هیدرولیک از جمله پمپ ها، شیر ها، آکومولاتور ها و سنسور ها با تلرانس ابعادی بسیار پایین و دقت بسیار بالایی تولید شده و از این رو قیمت بسیار بالایی دارند. ترانس ابعادی کم به مفهوم حرکت نسبی با حداقل فاصله در اجزای هیدرولیک بوده که تا اندازه ای پلیسه های فلزی را نیز در سیستم هیدرولیک پدید می آورند که می بایست برای جلوگیری از رسوب و افزایش سایش و خراش سطحی از داخل روغن هیدرولیک تصفیه شوند. فیلتر هیدرولیک در واقع نوعی فیلتر روغن می باشد که برای جریان های پر فشار هیدرولیکی طراحی شده است.

فیلتر های هیدرولیکی یا به صورت پیچی مورد استفاده قرار می گیرند و یا بصورت استوانه ای. سطح این کارتریج ها اغلب با مش های بسیار ریز فلزی پاشانیده شده است تا از فروپاشی کارتریج تحت فشار بسیار بالا جلوگیری به عمل آید. فیلتر های هیدرولیک در دو نوع جریان کم فشار و جریان پر فشار تولید می شوند که فیلتر های کم فشار پیش از پمپ و فیلتر های هیدرولیک پر فشار پس از پمپ اتصال پیدا می کنند.

فردا نیوز

حسین اسماعیلی بازدید : 30 دوشنبه 07 آذر 1401 نظرات (0)

یکی از مهمترین نوع تسمه های صنعتی تسمه های انتقال نیرو هستند. تسمه های انتقال نیرو در واقع تسمه هایی هستند که بین دو و یا چند فولی (پولی) بسته شده و از یک فولی بصورت محرک به انتقال نیرو روی فولی های دیگر می پردازند. از تسمه انتقال نیرو Power transmission belt در انتقال گشتاور حرکتی از یک الکتروموتور و یا در خروجی موتور های احتراق داخلی به دینام، کولر و حتی پمپ های آب (واتر پمپ) استفاده می شود.

تسمه انتقال نیرو اغلب از ترکیبات پلیمری انعطاف پذیر تولید می شود. در گذشته از لاستیک طبیعی در تولید این تسمه ها استفاده می شده است اما با توجه به خزش و تغییر طول بالای لاستیک تحت تنش کششی امروزه ترکیبات پلی یورتان PU که البته دارای درصدی لاستیک طبیعی نیز در ترکیبات خود هستند استفاده می شود. پلی یورتان علاوه بر داشتن مقاومت مناسب تر در برابر خزش در برابر حرارت ناشی از اصطکاک سطحی و حرارت های اعمالی بر تسمه صنعتی در مجاورت با موتور های احتراق داخلی مقاومت بالاتری دارد. البته کل بدنه تسمه انتقال نیرو از پلی یورتان نبوده و در بخش های مختلف گاهی با پوشش های سطحی الیاف دار و گاهی با افزودنی هایی در بین ساختار محافظت می شود که در ادامه این مقاله به آن خواهیم پرداخت.

انواع تسمه انتقال نیرو

تسمه های انتقال نیرو بر حسب میزان تنش های کششی که به انها وارد می شود و بر حسب کاربری در انواع مختلفی قابل دسته بندی هستند. در حالی که ترکیب غالب در تولید این تسمه ها اغلب پلی یورتان است اما به تناسب کاربری می توانند از درصد متنوعی ترکیبات شیمیایی استفاده کرده و دارای استحکام دهنده های متنوعی باشند. دسته بندی تسمه های انتقال نیرو بر حسب شکل هندسی به قرار زیر است:

 
 
  • تسمه تخت انتقال نیرو: یکی از پر کاربرد ترین نوع تسمه تسمه های تخت می باشند که اغلب بر روی دو فولی مورد استفاده قرار می گیرند. تسمه های تخت گاهی برای داشتن سطح تماس و اصطکاک بیشتر بصورت شیار دار نیز تولید می شوند. عرض و ضخامت تسمه تخت انتقال نیرو به میزان نیرویی که در هر سیکل می بایست برای انتقال گشتاور از یک فولی به فولی دیگر منتقل شود بستگی دارد.
  • تسمه پلی کرد انتقال نیرو: بن گرد، تسمه گرد و یا تسمه پلی کرد نامی است که به تسمه های صنعتی با سطح مقطع گرد داده شده است. تسمه پلی کرد در سایز های 4 میلیمتر الی 14 میلیمتر مورد استفاده قرار می گیرد و اغلب به رنگ سبز در بازار یافت می شود. تسمه پلی کرد علاوه بر کاربری در انتقال قدرت گاهی بعنوان تسمه نوار نقاله نیز مورد استفاده قرار می گیرد. تسمه پلی کرد می تواند بصورت مسطح و یا با عاج های ریز بوده و در مرکز آن نیز گاهی برای جلوگیری از ایجاد خزش از نخ های پلی استری استفاده می شود.
  • تسمه وی بلت V-belt: یکی از مهمترین و پر کاربرد ترین نوع تسمه های انتقال نیرو تسمه های وی بلت هستند. تسمه های وی بلت دارای سطح مقطع V شکل هستند که قرار گیری آنها را بر روی شیار فولی ساده تر می کند. علاوه بر این شکل هندسی و زاویه دار بودن اضلاع مورب این تسمه صنعتی که به شکل ذورنقه می باشد کاهش فضا و سایز فولی را سبب شده و با انتقال قدرت بر روی لبه ها حداکثر گشتاور را منتقل می کند.

اجزای تشکیل دهنده تسمه وی بلت

تسمه های وی بلت دارای شرایط کاری دشواری بوده و اغلب بیشترین میزان تنش به انها وارد می شود. تنش کششی و سایشی در عملکرد با سرعت زاویه ای بالای فولی ها، تنش های حرارتی در مجاورت با موتور های احتراق داخلی از جمله مهمترین تنش های وارده بر تسمه وی بلت انتقال نیرو محسوب می شوند. علاوه بر این با توجه به شرایط کاربری تسمه های وی بلت V-belt »ی توانند در معرض تماس با انواع مواد شیمیایی خورنده از جمله روغن های روان کننده و روغن های هیدرولیکی قرار گیرند.

بخش عمده ای از بدنه تسمه های وی بلت را ترکیبات پلی یورتان تشکیل می دهند که هم خواص حرارتی و هم خواص سایشی مناسبی دارند. با این وجود، پلی یورتان نیز مانند انواع دیگر پلیمر ها انعطاف پذیر بوده و تحت تنش های کششی با افزایش طول و پدیده خزش روبرو می شود. با توجه به اینکه مبنای عملکرد تسمه وی بلت تنش اصطکاکی بین سطح داخلی تسمه و بدنه فولی است افزایش طول تسمه وی بلت عملا سبب سر خوردن تسمه بر روی فولی و کاهش راندمان در عملکرد این تسمه صنعتی می شود. از این رو در اغلب موارد در بخش داخلی تسمه وی بلت و در لا به لای ترکیبات پلی یورتان اغلب از چند رشته سیم یا کورد (وایر) که اغلب از جنس فلزی است برای جلوگیری از پدیده خزش تسمه استفاده می شود.

برخی برند های تولید کننده تسمه وی بلت بر روی سطح بیرونی تسمه از یک پارچه پلی استری به منظور افزایش مقاومت سایشی و افزایش اصطکاک تماسی تسمه با فولی ها استفاده می کنند. یکی از نمونه های پر کاربرد از تسمه وی بلت در ماشین آلات صنعتی کاربری بعنوان تسمه پروانه می باشد. در واقع تسمه پروانه تسمه انتقال قدرت می باشد که برای به حرکت در آوردن پروانه جهت خنک کاری موتور و در اتصال خروجی میل لنگ مورد استفاده قرار می گیرد. تسمه های پروانه یا بصورت وی بلت و یا بصورت تخت چند شیار مورد استفاده قرار می گیرند.

مزایای کاربری تسمه وی بلت انتقال نیرو

تسمه های تخت انتقال نیرو بر خلاف تسمه های وی بلت دارای عرض بیشتر و ضخامت کمتری هستند. عرض بیشتر تسمه نیاز به عرض بیشتر فولی داشته و از این رو در کاربری تسمه تخت نیاز به فولی هایی با حجم بالاتر از تسمه وی بلت می باشد. در واقع تسمه وی بلت بر روی لبه های زاویه دار ذوزنقه نیز به انتقال قدرت می پردازند حال آنکه تسمه تخت فقط در بخش تخت به انتقال قدرت می پردازد.

ضخامت کمتر تسمه های تخت نسبت به تسمه های وی بلت سبب می شود که اصطکاک و تنش های کششی بالاخص در قسمت لبه های بیرونی آسیب، سایش و یا چین خوردگی را در این سری تسمه های صنعتی سبب گردد که عامل تخریب و کاهش طول عمر کاری تسمه های تخت محسوب می شود. علاوه بر این با توجه به عرض زیاد، قرار دادن و جا انداختن تسمه تخت انتقال نیرو بر روی فولی ها چالش های بسیاری دارد حال انکه تسمه های وی بلت با دارا بودن لبه های زاویه دار به سادگی بر روی فولی ها اتصال پیدا می کنند.

منبع: فردا نیوز

حسین اسماعیلی بازدید : 25 چهارشنبه 25 آبان 1401 نظرات (0)

جرثقیل سقفی Hoist ابزاری صنعتی می باشد که برای لیفتینگ بار از ۱ الی ۳۵ تن مورد استفاده قرار می گیرد. وجه مشترک تمامی انواع جرثقیل های سقفی در این است که نیاز به یک تکیه گاه با قابلیت های باری بسیار بالا بر روی سقف و یا در ارتفاعی بالا برای اتصال جرثقیل دارند.

بزاری صنعتی می باشد که برای لیفتینگ بار از ۱ الی ۳۵ تن مورد استفاده قرار می گیرد. وجه مشترک تمامی انواع جرثقیل های سقفی در این است که نیاز به یک تکیه گاه با قابلیت های باری بسیار بالا بر روی سقف و یا در ارتفاعی بالا برای اتصال جرثقیل دارند. جرثقیل سفقی هم بصورت دو کاره یعنی همراه با یک قلاب سقفی و تنها برای لیفتینگ عمودی بار مورد استفاده قرار می گیرد و هم بصورت چهار کاره که با یک ترولی و یا کالسکه سقفی مورد استفاده قرار گرفته و پس از لیفتینگ عمودی بار به جابجایی افقی آن نیز می پردازد.

C:\Users\Alireza\Desktop\b56e5a-maclift1.jpg

برای مقایسه برند های مختلف جرثقیل سقفی ابتدا می بایست به معرفی انواع مختلف این ابزار صنعتی و تناژ کاری هر یک بپردازیم. روش های مختلفی برای دسته بندی جرثقیل های سقفی وجود دارد که یکی از آنها بر حسب نوع اتصال همونگونه که در بالا نیز قید شد بصورت جرثقیل دو کاره و چهار کاره می باشد. از دیگر روش های دسته بندی این ماشین صنعتی بر حسب سرعت لیفتینگ بار می باشد که بر این مبنا بصورت تک سرعته و دو سرعته دارای گیربکس قابل دسته بندی هستند. با این وجود مهندسی ترین روش دسته بندی جرثقیل سقفی بر حسب نوع اتصال این ابزار صنعتی و بر حسب نوع نیروی محرکه می باشد.

اتصال به بار جرثقیل سقفی

جرثقیل های سقفی برای اتصال به بار از دو ابزار و اتصال مختلف یعنی سیم بکسل و زنجیر استفاده می کنند. از این منظر جرثقیل های سقفی در دو دسته اصلی جرثقیل های سیم بکسلی و زنجیری قابل دسته بندی هستند که هر یک دارای مزایا و معایبی هستند که در زیر به آن می پردازیم.

  • جرثقیل سقفی زنجیری: با دوام ترین و پر کاربرد ترین نوع جرثقیل سقفی نوع زنجیری آن می باشد. جرثقیل های سقفی زنجیری هم از نوع دستی و هم از نوع برقی و بصورت دو کاره و چهار کاره تولید شده و اغلب تا تناژ ۲۵ تن مورد استفاده قرار می گیرند. اغلب از زنجیر فولادی خشکه با کلاس G80 در اتصال این سری از جرثقیل ها استفاده شده و به سبب مقاومت سایشی بالایی که دارد طول عمر جرثقیل های زنجیری اغلب بسیار بالا است. از معتبر ترین برند های تولید کننده جرثقیل های زنجیری KITO , VITAL ژاپن و DEMAG آلمان هستند.
  • جرثقیل سقفی سیم بکسلی: کاربری و تولید جرثقیل های سقفی سیم بکسلی محدود بوده و از این رو با برند های محدودتری تولید می شوند. جرثقیل های سیم بکسلی اغلب با قابلیت لیفتینتگ بالاتر از نمونه های زنجیری و اغلب تا ۳۵ تن مورد استفاده قرار می گیرند. از سیم بکسل فولادی با ساختار ۶ رشته ۶X19 در سایز های ۸ الی ۱۲ میلیمتر در اتصالات جرثقیل های سقفی سیم بکسلی استفاده می شود. از معتبر ترین برند های تولید کننده جرثقیل سیم بکسلی در دنیا برند DEMAG آلمان می باشد.

جرثقیل های برقی و دستی

جرثقیل های سقفی با نیروی محرکه مختلفی بکار می افتند که این نیروی محرکه یکی دیگر از روش های دسته بندی این ابزار صنعتی می باشد. انتخاب میان جرثقیل های سقفی دستی و برقی اغلب بر حسب میزان و تعدد کاربری، میزان بار و شرای کارگاهی و کارخانه ای که دسترسی و عدم دسترسی به الکتریسیته را به دنبال دارد صورت می پذیرد.

  • جرثقیل برقی Electric Hoist: جرثقیل های برقی اغلب با بکارگیری برق سه فاز و بصورت چهار کاره مورد استفاده قرار می گیرند هر چند که برخی از برند ها مانند KATO چین به تولید جرثقیل تک فاز نیز می پردازد. جرثقیل های برقی اغلب همراه با یک ترولی برقی با یک دسته راهنما و کنترل که هم قابلیت و ارتفاع لیفتینگ را کنترل می کند و هم میزان جابجایی افقی عرضه می شوند. جرثقیل های سقفی از نوع برقی عم از نوع زنجیری اغلب تا ۱۰ تن و هم از نوع سیم بکسلی تا ۳۰ تن تولید می شوند. معتبر ترین تولید کننده جرثقیل برقی زنجیری از نوع سه فاز در دنیا برند کیتو KITO محصول کشور ژاپن می باشد. از دیگر برند های تولید کننده می توان به برند Demag آلمان، WKTO چین، KATO چین و Lifthand اشاره نمود. برند دماگ بصورت گسترده ای به تولید جرثقیل های برقی سیم بکسلی نیز می پردازد.
  • جرثقیل دستی Chain block: این سری از جرثقیل ها که به بلوک زنجیری نیز شناخته می شوند اغلب بصورت زنجیری و تا تناژ ۲۵ تن تولید می شوند. از شناخته شده ترین برند های تولید کننده جرثقیل دستی در دنیا برند VITAL ویتال ژاپن می باشد. جرثقیل های سقفی دستی دارای دو زنجیر یکی زنجیر فولادی متصل به بار و دیگری زنجیر آهنی در گرید پایین که توسط اوپراتور به حرکت در می آید هستند.

کدام برند از جرثقیل سقفی را بخریم؟

در بکارگیری جرثقیل سقفی توجه به این نکته که چه نوع اتصالی از سقف در دسترس از از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتیکه اتصال شما از نوع قلابی است حتما می بایست از جرثقیل های دو کاره استفاده کنید. جرثقیل های دو کاره نیز هم بصورت دستی تا ۲۵ تن و هم بصورت برقی تا ۱۰ تن در دسترس هستند. در صورتیکه دسترسی به برق تک فاز دارید می توانید از جرثقیل برقی تک فاز KATO چین استفاده کنید که بصورت دو کاره با قلاب سقفی و تا هرفیت وزنی ۵ تن تولید می شود. نمونه های سهف از از این جرثقیل برقی چینی تا ۱۰ تن نیز موجود می باشد.

در صورتیکه دسترسی به برق سه فاز دارید و از ریل های سقفی استفاده می کنید می بایست از جرثقیل های سقفی چهار کاره استفاده نمایید که هم بصورت زنجیری و هم بصورت سیم بکسلی تولید می شوند. برای بارهای بالاتر از ۲۰ تن پیشنهاد به استفاده از جرثقیل های سقفی سیم بکسلی می باشد که برند دماگ DEMAG از شناخته شده ترین برند های تولید کننده می باشد که البته نمونه های موجود در ایران اغلب کار کرده دست دوم هستند. برای لیفتینگ بار تا ۱۰ تن در صورت دسترسی به برق سه فاز بسته به میزان کاربری برند های مختلفی موجود هستند. اگر کارخانه شما بصورت دو شیفت فعالیت می کند و فشار بالایی بر پیکر جرثقیل وارد می شود استفاده از جرثقیل برقی کیتو KITO ژاپن از نوع زنجیری پیشنهاد می شود. در صورت استفاده بصورت تک شیفت می توانید از جرثقیل های برقی KATO و یا Lifthand استفاده نمایید. در صورتیکه ارتفاع لیفتینگ بار زیاد است و نیاز به تغییر سرعت در هنگام لیفتینگ است می توانید از جرثقیل های سقفی دو سرعته مانند الفانت Elephant ژاپن که به ندرت در بازار ایران یافت می شود استفاده نمایید.

در صورتیکه دسترسی به برق شهری ندارید تنها انتخاب شما از میان جرثقیل ها نمونه های دستی می باشد که معتبر ترین این برند ها VITAL ژاپن است. البته اغلب نمونه های جرثقیل دستی ویتال در ایران نمونه های طرح و تولید چین هستند. با این وجود ابزار آلات لیفتینگ دیگری مانند پولیفت ها Lever block که بصورت اهرم دستی عمل می کنند و تا ۶ تن نیز موجود هستند و یا در مواردی تیفور که اغلب تا تناژ حداکثری ۴ تن مورد استفاده قرار می گیرد از دیگر انتخاب ها هستند.

منبع: خبر راسخ

 

حسین اسماعیلی بازدید : 29 دوشنبه 16 آبان 1401 نظرات (0)

فیلتر سپرایتور کمپرسور برای پاکسازی و جدا سازی روغن از هوای فشرده خروجی از کمپرسور های اسکرو مورد استفاده قرار می گیرد. این در حالی است که فیلتر سپرایتور موتور دیزل نوعی فیلتر سوخت یا فیلتر گازوئیل با قابلیت جدا سازی و حذف قطرات آب از گازوئیل پیش از ورود به موتور احتراق است.

تفاوت فیلتر سپرایتور کمپرسور و موتور دیزل

فیلتر های صنعتی در گذشته تنها برای جداسازی آلاینده های فاز جامد مانند گرد و غبار، شیشه، سنگریزه، دوده، الیاف و مو از سیالاتی مانند هوا، آب، روغن و گازوئیل مورد استفاده قرار می گرفتند. فیلتر ها در شکل های مختلف بر روی انواع ماشین آلات صنعتی اتصال پیدا می کنند که با حذف آلاینده ها از سایش و فرسایش اجزای موتور جلوگیری کرده و به افزایش راندمان خروجی موتور ها کمک شایانی می کنند.

فیلتر های صنعتی به روش های مختلفی قابل دسته بندی هستند که گاهی بر حسب نوع کاربری، گاهی بر طبق نام سیالی که فیلتر می کنند و گاهی حتی بر حسب برند دسته بندی می شوند. مهندسی ترین روش برای دسته بندی فیلتر ها بر حسب نوع سیالی است که برای پاکسازی آن از فیلتر استفاده می شود. از این منظر می توان دسته بندی های زیر را برای فیلتر ها در نظر گرفت.

  • فیلتر روغن صنعتی Lube Filter: یکی از پر مصرف ترین نوع فیلتر های صنعتی فیلتر روغن لوبریکانت یا روان کننده می باشد که در هر بار سرویس ماشین آلات تعویض می شود. فیلتر روغن اغلب بصورت پیچی و کارتریجی بر روی انواع موتور های احتراق مانند موتور دیزل، ماشین آلات تراشکاری، کمپرسور ها، ژنراتور ها و ... مورد استفاده قرار می گیرد. در برخی از سیستم های حساس برای اطمینان از جریان دائمی روغن در سیستم از فیلتر های روغن نوع بای پس بصورت موازی با فیلتر روغن جریان کامل یا Full Flow نیز استفاده می شود. از معتبر ترین برند های تولید کننده فیلتر روغن در دنیا می توان به برند کاترپیلار CAT , Donaldson, WIX اشاره نمود.
  • فیلتر گازوئیل Fuel Filter: یکی از مهمترین فیلتر های اتصالی موتور های دیزلی که بر روی تمامی ماشین آلات سنگین صنعتی با سوخت گازوئیل نصب می شود فیلتر گازوئیل است. فیلتر گازوئیل هم بصورت ساده و هم بصورت فیلتر سپرایتور Separator filter که به آن فیلتر آبگیر نیز گفته می شود مورد استفاده قرار می گیرد. از معتبر ترین برند های تولید کننده فیلتر گازوئیل و فیلتر سپراتور گازوئیل در دنیا می توان به برند فیلیتگارد Fleetguard و ویکس WIX آمریکا اشاره نمود.
  • فیلتر هیدرولیک Hydraulic Filter: در واقع نوعی از فیلتر روغن می باشد که با قابلیت جذب آلاینده ها از روغن هیدرولیک مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به حساسیت سیستم های هیدرولیک و تولید اجزا با تلرانس پایین و دقت بالا قیمت تجهیزات هیدرولیکی بالا بوده و بکارگیری فیلتر هیدرولیک مناسب با قابلیت جذب بالای آلاینده ها نشی بسیار موثر در افزایش طول عمر اجزای هیدرولیک دارد. کارتریج فیلتر هیدرولیک اغلب با مش های توری شکل فلزی برای داشتن مقاومت مناسب در برابر جریان پر فشار هیدرولیک تولید می شود. از معتبر ترین برند های تولید کننده فیلتر هیدرولیک می توان به برند HYDAC آلمان اشاره نمود.
  • فیلتر هوای موتور Engine air filter: این سری از فیلتر ها که اغلب به صورت کارتریجی استوانه ای مورد استفاده قرار می گیرند از کاغذهای سلولزی برای پاکسازی هوا پیش از ورود به محفظه موتور در موتورهای احتراق داخلی مورد استفاده قرار می گیرند. فیلتر هوای موتور مانع از ورود انواع گرد و غبار و دوده به داخل موتور شده به افزایش راندمان کاری و طول عمر موتور می انجامد. از معتبر ترین برند های تولید کننده فیلتر هوای موتور می توان به برند کاترپیلار، مان و ترکان اشاره نمود.
  • فیلتر هوای کابین Cabin air filter: این سری از فیلتر ها که اغلب بصورت تخت، ذوزنقه ای و یا شکل دار تولید می شوند به منظور جداسازی آلاینده ها از هوای ورودی به کابین سرنشینان مورد استفاده قرار گرفته و به منظور مسمومیت زدایی از هوای مصرفی اوپراتور ماشین ها استفاده می شوند.  از معتبر ترین برند های تولید کننده فیلتر هوای کابین می توان به برند MANN آلمان اشاره نمود.
  • فیلتر کمپرسور Compressor air oil filter: فیلتر کمپرسور یا فیلتر سپرایتور کمپرسور در واقع فیلتر روغن از هوای کمپرسور می باشد که بر روی انواع کمپرسور های اسکرو مورد استفاده قرار می گیرد. از معتبر ترین برند های فیلتر کمپرسور می توان به فیلتر مان MANN آلمان و فیلتر ترکان Turkan filter ایران اشاره نمود.

فیلتر سپرایتور آبگیر Fuel Filter

بر روی ماشین آلات سنگین صنعتی، معدنی و راهسازی از موتور های دیزلی استفاده می شود. این موتور ها با برند های کومنز CUMMINS، دویتس DEUTZ، پرکینز PERKINS و کاترپرپیلار CAT مورد استفاده قرار گرفته و از سوخت گازوئیل استفاده می کنند. گازوئیل با وجود کاربری گسترده صنعتی بالاترین میزان آلودگی را در میان انواع سوخت داشته که این آلودگی در مراحل انتقال از پالایشگاه، در مرحله ذخیره و ... به گازوئیل وارد می شوند. آلودگی های گازوئیل نه تنها در فاز جامد به شکل گرد و غبار، خاک و سنگریزه، شیشه و الیاف بلکه در فاز مایع بصورت روغن و آب نیز می باشند.

فیلتر های گازوئیل در گذشته تنها با یک کارتریج کاغذی سلولزی مانند فیلتر روغن برای جذی ذرات جامد مورد استفاده قرار می گرفتند. نسل جدید فیلتر های گازوئیل که به فیلتر سپرایتور آبگیر گازوئیل شناخته می شود دارای کارتریج های دو مرحله می می باشد که در مرحله اول به جذب آلودگی های فاز جامد پرداخته و سپس با گذر از یک لایه از الیاف مصنوعی که وظیفه جذب و ادغام قطرات ریز آب را دارند تصفیه می شوند.

بکارگیری فیلتر سپرایتور آبگیر بر روی موتور های دیزلی سبب می شود با جذب قطرات ریز آب دمای احتراق موتور و به دنبال آن گشتاور خروجی افزایش پیدا کند. علاوه بر این با ممانعت از ورود قطرات ریز آب به داخل سیستم تزریق سوخت فیلتر سپرایتور آبگیر سبب جلوگیری از زنگ زدگی سوزن انژکتور و اجزای سوخت رسانی شده به افزایش طول عمر اجزای موتور می انجامد.

فیلتر سپرایتور کمپرسور Compressor air Oil Filter

کمپرسور های اسکرو یکی از مولدین صنعتی هستند. این ماشین آلات صنعتی هوا را در فشار طبیعی مکش کرده و با فشار زیاد در خروجی تحویل می دهند. این هوای فشرده قابلیت های مکانیکی بالایی داشته و برای به حرکت در آوردن بسیاری از ماشین آلات ثانویه مانند پمپ های دیافراگمی مورد استفاده قرار می گیرد. کمپرسور اسکرو در فرایند فشرده سازی هوا از پمپ های اسکرو استفاده می کنند که دارای یک دنده اسپرال مارپیچ بوده که با گیر انداختن هوا در بین پره های خود در حرکت رو به جلو و کم شدن حجم بین پره ها به فشرده سازی هوا می پردازند.

کمپرسور های اسکرو از روغن برای روان کاری پره پمپ اسکرو و برای پر کردن درز بین پره ها که سبب پس زنی هوا می شود استفاده کرده و از این رو هوای فشرده و داغ خروجی از پمپ اسکرو کمپرسور مملو از قطرات ریز روغن می باشد. این هوا ابتدا به یک صفحه فلزی برخورد کرده و بخش عمده ای از روغن خود را از دست می دهد. در مرحله بعد هوای فشرده از فیلتر سپرایتور کمپرسور یا فیلتر سپرایتور روغن از هوای کمپرسور عبور کرده و باقی روغن مخلوط خود را از دست می دهد.

فیلتر سپرایتور کمپرسور با جذب روغن از هوای فشرده اولا از ایجاد آلودگی محیطی جلوگیری کرده و ثانیا مانع از ورود روغن به ماشین آلات ثانویه مانند پمپ ها می شود. علاوه بر این با جذب خداکثری روغن و بازگرداندن آن به سیکل روان کاری مانع از هدر رفتن روغن از تانک ذخیره شده و به کاهش هزینه های جانبی حفظ و نگهداری کمپرسور کمک می کند. از شناخته شده ترین برند های تولید کننده فیلتر کمپرسور در ایران که قابلیت انتقال ارت مناسبی نیز دارد می توان به فیلتر ترکان اشاره نمود.

منبع: وبسایت ilna

حسین اسماعیلی بازدید : 29 چهارشنبه 27 مهر 1401 نظرات (0)

سیم بکسل ها علاوه بر انواع ساختار، بافت و متریال های گوناگون در گرید های متنوعی نیز تولید می شوند. این امر نه تنها در مورد سیم بکسل، زنجیر و ادوات لیفتینگ بلکه در مورد تمامی قطعات فولادی که با تنش های کششی، فشاری و سایشی روبرو هستند صادق می باشد. در صنعت فولاد Carbon steel به سبب قابلیت های مکانیکی که دارد بعنوان آلیاژی بی مانند در تولید قطعات بکار می رود که خواص آن را می توان با کم و زیاد کردن درصد کربن بکار رفته در ساختار و یا طی عملیات حرارتی تغییر داد.

سیم-بکسل

قابلت کششی سیم بکسل و زنجیر تنها با افزایش و کاهش میزان کربن می تواند از گرید آهنی مانند G43 که دارای تنسایل مقاومت کششی حدود 400 نیوتن بر میلیمتر مربع است تا مقاوتی بالای 800 نیوتن بر میلیمتر مربع افزایش پیدا کند. برای بررسی گرید های مختلف سیم بکسل و زنجیر بهتر است ابتدا به مفهوم گرید بپردازیم.

مفهوم گرید آلیاژ های فلزی

گرید نه تنها برای فولاد بلکه برای دیگر آلیاژ های فلزی نیز بکار گرفته می شود اما با توجه به گستردگی کاربری فولاد گرید های فولادی در تنوع بیشتر و در موارد گسترده تری مورد استفاده قرار می گیرند. آنچه در عمل گرید فولاد یا گرید سیم بکسل و زنجیر بار خوانده می شود معرف یک کمیت مکانیکی به نام تنسایل مقاومت کششی می باشد. تنسایل کمیتی است که با تنش کششی هم ارز بوده و بر روی نمودار تنش-کرنش فلز مفهوم اصلی خود را پیدا می کند. هر اندازه تنسایل فلز بالاتر باشد مقاومت کششی آن بیشتر و انعطاف آن کمتر می شود.

مفهوم گرید فولاد همان تنسایل فولاد است که تا اندازه زیادی تابع درصد کربن بکار رفته در ساختار در ترکیب با عنصر فلزی آهن می باشد. عملیات حرارتی سخت کاری نیز یکی دیگر از روش های افزایش تنسایل فولاد محسوب می شوند که قابلیت افزایش تنسایل حتی به بالای 2000 نیوتن بر میلیمتر مربع را نیز پدید می آورند. یکی از کمیت های مکانیکی مهمی که بصورت هم ارز با تنسایل بالا می رود سختی سطحی که معیاری برای مقاومت در برابر تنش های سایشی و اصطکاکی است می باشد.

گرید های کاربردی سیم بکسل و زنجیر فولادی

زنجیر و سیم بکسل بعنوان دو رکن مهم در لیفتینگ بار محسوب می شوند که مهمترین و کاربردی ترین گرید های این ادوات لیفتینگ صنعتی به قرار زیر هستند:

  • گرید زنجیر آهنی G43: این گرید از زنجیر برای کاربری های غیر لیفتینگ مورد استفاده قرار می گیرد و از آلیاژی با درصد بالای آهن و درصد کم کربن تولید شده است.
  • گرید زنجیر G80: این گرید از زنجیر پر کاربرد ترین گرید در تولید زنجیر های لیفتینگ بار، زنجیر های اسلینگ و اتصالات جرثقیل های سیم بکسلی محسوب می شود. بر روی انواع پولیفت های زنجیری و وینچ های زنجیری نیز از این گرید زنجیر استفاده می شود.
  • گرید زنجیر G100, G120: این دو گرید از زنجیر بصورت خاص تولید می شوند و تنها با برند های محدودی مانند Crosby در بازار یافت می شوند. این دو گرید از زنجیر بار فولادی برای تولید اسلینگ های خاص زنجیری مورد استفاده قرار می گیرند.
  • سیم بکسل گرید 1560: یکی از پایینترین گرید های سیم بکسل فولادی محسوب می شود. این گرید از سیم بکسل اغلب یا بصورت سیم بکسل آسانسوری با ساختار 8X19 بکار گرفته می شود و یا گاهی برای گرید های عمومی سیم بکسل یافت می شود.
  • سیم بکسل گرید 1770: یکی از گرید های ایده آل از سیم بکسل که حد بالایی از مقاومت کششی را فراهم می کند گرید 1770 می باشد. اغلب سیم بکسل های حفاری، سیم بکسل های اتصال جرثقیل و حتی سیم بکسل نتاب تاور کرین ها از این گرید تولید می شوند.
  • سیم بکسل گرید 1960: این گرید از سیم بکسل اغلب بصورت سیم بکسل نتاب برای تاور کرین های بلند مورد استفاده قرار می گیرد. با این وجود ساختار هایی خاص از سیم بکسل مانند سیم بکسل برش سنگ که بصورت مغزی در معادن همراه با الماس بکار می رود نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

منبع: گسترش

حسین اسماعیلی بازدید : 26 سه شنبه 26 مهر 1401 نظرات (0)

از تسمه تایمینگ در بسیاری از ماشین آلات صنعتی مانند موتور های احتراق داخلی به منظور تنظیم زمان بندی حرکت یک یا چند بخش از ماشین در ارتباط با اجزای متحرک دیگر استفاده می شود. تسمه تایمینگ اغلب دارای دنده هایی عمود بر راستای اصلی تسمه می باشد تا مانع از سر خوردن تسمه بر روی دنده یا فولی و انتقال دقیق نیرو با زمان بندی دقیق باشد. تسمه تایمینگ یک قطعه مصرفی در موتور بوده که بصورت دوره ای مورد باز بینی قرار گرفته و در صورت فرسایش می بایست پیش از پارگی تعویض گردد. بصورت متوسط طول عمر مفید تسمه تایمینگ ماشین در صورتیکه از برند های معتبر انتخاب شده باشد بین 7 الی 10 سال و یا بین 95000 الی 120000 کیلومتر می باشد.

در تولید تسمه های تایمینگ ماشین و تسمه تایمینگ صنعتی از ترکیبات پلیمری و یا بصورت دقیق تر از پلی یورتان PU استفاده می شود. پلی یورتان دارای مشخصات مکانیکی مناسب از جمله انعطاف بالا، مقاومت کششی و حرارتی بوده و برای عملکرد بر روی فولی ها، در مجاورت با موتور احتراق که سبب افزایش دما و انتقال حرارت می شود و در برخورد با بسیاری از مواد شیمیایی مانند روغن می باشد. پلی یورتان بکار رفته در تولید تسمه تایمینگ دارای درصدی لاستیک طبیعی است که به انعطاف بهتر این سری از تسمه ها بالاخص برای عملکرد بر روی فولی هایی با قطر کمتر کمک می کند.

1

اجزای تشکیل دهنده تسمه تایمینگ

تسمه های تایمینگ برای داشتن قابلیت مقابله با تنش های مخرب از بخش های متفاوتی تولید می شوند. همانطور که در بالا نیز گفته شد بخش عمده ای از بدنه تسمه تایمینگ را پلی یورتان تشکیل می دهد. با این وجود پلی یورتان به تنهایی در برابر تنش های کششی و سایشی وارده بر تسمه تایمینگ مقاومت کافی نداشته و می بایست از افزودنی هایی در داخل و یا بر روی سطح تسمه تایمینگ استفاده نمود.

یکی از مهمترین تنش های وارده بر تسمه تایمینگ ماشین های صنعتی تنش کششی می باشد. با توجه به انعطاف پلیمر ها تنش کششی می تواند به افزایش طول تسمه تایمینگ بصورت موقت و یا حتی دائمی (پدیده خزش) بیانجامد. از آنجایی که افزایش طول تسمه تایمینگ سبب بهم ریختگی در عملکرد این جز از موتور می شود بسیاری از تولید کنندگان صنعتی از سیم ها یا کورد هایی با مقاومت کششی بالا در مغزی تسمه تایمینگ در چند ردیف استفاده می کنند. این سیم ها اغلب از جنس فلزی مورد استفاده قرار می گیرند تا حداقل خزش را به همراه داشته باشند. با این وجود در مواردی از الیاف و نخ های پلی استر نیز در مغزی تسمه تایمینگ استفاده می شود.

جلوگیری از ایجاد سایش و یا به تعویق انداختن سرعت و میزان سایش سطحی بالاخص در قسمت لبه دنده ها از چالش های دیگری است که پیش روی تولید کنندگان تسمه تایمینگ قرار دارد. اغلب کارخانجات و برند های معتبر برای افزایش مقاومت سایشی تسمه تایمینگ از نوعی پلیمر تحت نام پلی آمید که با علامت شیمیایی PA شناخته می شود بر روی سطح دنده ها و سطح داخلی تسمه تایم که در تماس با دنده و فولی قرار دارد استفاده می کنند. لایه پلی آمید سطحی در ضخامت بسیار کم اضافه می شود و از تماس مستقیم دنده با پلی یورتان و سایش تا اندازه مناسبی جلوگیری می کند.

مواردی که سبب کاهش طول عمر تسمه تایمینگ می شوند

تسمه تایمینگ اتصالی بر روی موتور های صنعتی با تنش های متعددی روبرو هستند. برخی از این تنش ها مانند تنش کششی، سایشی و حرارتی در واقع تنش های استاندارد و از پیش تعیین شده ای هستند که تسمه تایمینگ برای تحمل آنها آمادگی لازم را دارد. هر چند که حتی همین تنش ها نیز به تدریج سبب فرسایش تسمه می شوند. با این وجود برخی از شرایط کاربری نیز تنش های از پیش مشخص نشده ای را پدید می آورد که سبب کاهش طول عمر مفید کاری تسمه تایمینگ می شود. برخی از این موارد به قرار زیر هستند.

  • اتصال نا موازی فولی ها: در صورتیکه فولی ها در اتصال تسمه تایمینگ بصورت زاویه دار و یا غیر هم راستا بسته شده باشند تنش های بسیار مخربی بر پیکر تسمه تایمینگ وارد می کنند. در این موارد یا تسمه با سایش موضعی در قسمتی از سطح خود روبرو می شود و یا دچار تاب برداشتگی، تمرکز تنش بصورت موضعی و یا پارگی و گنده شدن دنده های سطحی می شود. دقت در اتصال فولی ها از مهمترین فاکتور های کنترل طول عمر تسمه تایمینگ محسوب می شود.
  • حرارت بیش از اندازه موتور: اغلب تسمه های تایمینگ در مجاورت با موتور های احتراق عمل می کنند. در صورتیکه در طراحی محل قرار گیری تسمه تایمینگ فاصله استاندارد را با موتور نداشته باشد بخش عمده ای از حرارت موتور بر روی تسمه تایمینگ منتقل می شود با توجه به ساختمان پلیمری تسمه تایمینگ اعمال حرارت سبب خشک شدن تدریجی شده و بر روی فولی ها به تدریج با ایجاد ترک های ریز و گسترش و از بین رفتن تسمه تایمینگ روبرو خواهیم بود.
  • قطر نامناسب فولی ها: هر اندازه قطر فولی ها در اتصال تسمه تایمینگ بیشتر باشد طول عمر تسمه نیز افزایش می یابد. در واقع کم شدن قطر فولی سبب می شود در هر سیکل کاری، زمانیکه تسمه تایمینگ بر روی فولی گردش می کند با فشردگی بیش از حد استاندارد در داخل روبرو شود. این پدیده حرکت لایه ها نسبت به هم را به همراه داشته و می تواند ترک های ریزی در داخل ساختار پلی یورتان پدید آورد.
  • تماس با مواد شیمیایی: در صنایع تسمه تایمینگ در بسیاری از موارد در نزدیکی دیگر اجزای موتور که دارای جریان های هیدرولیک هستند قرار می گیرد. تماس با انواع روغن موتور و روغن هیدرولیک، آب و دیگر ملاح در اتصال موتور از عواملی است که می تواند به کاهش طول عمر مفید تسمه تایمینگ ماشین بیانجامد.

برند های تولید کننده تسمه تایمینگ

2

هر چند برند یک مشخصه مکانیکی نمی باشد اما معیاری منطقی برای انتخاب تسمه های صنعتی محسوب می شود. مشخصات کیفی تسمه های صنعتی شامل مقاومت سایشی، مقاومت کششی، مقاومت حرارتی، حداکثر سرعت زاویه ای، مقاومت در برابر خورنده های صنعتی و ... می باشد. بررسی و مقایسه تک تک این مشخصات در مورد یک کد مشخص از تسمه تایمینگ اولا نیاز به اطلاعات کاملی از علم مکانیک دارد و ثانیا دسترسی به بروشور های برند های مختلف عملا میسر نمی باشد. مضاف بر اینکه برخی از این کمیت ها در دستگاه بین المللی SI و برخی دیگر در دستگاه آمریکایی انگلیسی کالبره شده اند. از این رو انتخاب و خرید تسمه صنعتی بر حسب برند تولید کننده عملی منطقی به نظر می آید.

از معتبر ترین برند های تولید کننده تسمه های تایمینگ می توان به برند های باندو BANDO محصول کشور ژاپن، تسمه تایمینگ مگاداین MEGADYNE محصول کشور ایتالیت و تسمه های برند اپتی بلت OPTIBELT محصول کشور آلمان اشاره نمود. بدیهی است که در دهه اخیر برخی برند های چینی تسمه صنعتی که دارای قیمت مناسب تری نیز هستند با جهش کیفی روبرو بوده و با توجه به قیمت مناسب تر و فراوانی در بازار ایران افزایش کاربری چشم گیری داشته اند.

منبع: خبر فوری

حسین اسماعیلی بازدید : 33 سه شنبه 26 مهر 1401 نظرات (0)

سیم بکسل یا طناب فولادی Steel wire rope یک محصول صنعتی با کاربری بسیار گسترده در صنایع حمل و نقل، ساختمان، لیفتینگ، حفاری، معدن و سازه‌های صنعتی می‌باشد. سیم بکسل‌ها دارای تنوع بسیار گسترده‌ای می‌باشند بگونه‌ای که با در نظر داشتن سایزهای مختلف ده‌ها هزار گونه از سیم بکسل‌ها را می‌توان در داخل بروشورهای برندهای مختلف تولید کننده یافت. سیم بکسل‌ها در گریدهای مختلف فولادی و استیل با انواع مختلفی از مغزی‌ها شامل مغزی الیاف کنف، مغزی پلی پروپیلن PP، مغزی سیزال و مغزی فولادی به بازار عرضه می‌شوند.
 


سیم بکسل ها از بافت چند رشته یا استرند Strand تولید می‌شوند که هر استرند خود از بافت چند مفتول پدید می‌آید. قطر مفتول‌های بکار گرفته شده در هر استرند و یا در کل سیم بکسل می‌تواند یکسان (بافت استاندارد) و یا متفاوت باشد که انواع دیگری از بافت‌ها را پدید می‌آورد. علاوه بر بافت شکل و پروفیل برش خورده مفتول‌های بیرونی سیم بکسل می‌توانند بصورت دایره‌ای ساده و یا بصورت تخت باشند که در این صورت سیم بکسل کامپکت Compact نامیده شده و دارای مقاومت سایشی بسیار بالایی خواهند بود.

اغلب مشخصات کیفی سیم بکسل ها تابع متریال و ترکیبات شیمیایی بکار گرفته شده در آلیاژ مفتول و عملیات حرارتی است که به منظور افزایش دو کمیت مکانیکی سیم بکسل یعنی تنسایل مقاومت کششی و سختی سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این دو مورد از مشخصات کیفی تنها با تست کشش و سایش بصورت آزمایشگاهی قابل بررسی بوده و بصورت ظاهری و چشمی قابل بررسی نیستند. در زیر به مهمترین مشخصات کیفی سیم بکسل پرداخته و مواردی که بصورت ظاهری قابل بررسی هستند را بصورت مشخص بیان می‌کنیم. مشاهده انواع ساختار سیم بکسل

• ساختار Structure سیم بکسل: ساختار یک سیم بکسل بصورت حاصل ضرب تعداد رشته‌ها یا استرندها با تعداد مفتول‌ها مشخص می‌شود و بصورت ظاهری قابل مشاهده است. از پر کاربردترین ساختار های سیم بکسل 6X19 که در اتصالات جرثقیل سقفی، حفاری و حتی در اسلینگ‌های سیم بکسلی مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌باشد. سیم بکسل‌های آسانسوری با ساختار 8X19 و سیم بکسل‌های نتاب اتصال تاور کرین ها با ساختار 19X7 دارای بیشترین میزان کاربری هستند.

• بافت Weaving سیم بکسل: در واقع چهار نوع بافت اصلی و چند بافت ترکیبی در تولید سیم بکسل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. بافت سیم بکسل نشان دهنده برابری و یا عدم برابری قطر مفتول‌های بکار رفته در رشته‌ها و یا در کل سیم بکسل می‌باشد. چهار نوع بافت اصلی سیم بکسل‌ها شامل بافت استاندارد Standard، بافت سیل Seale که در ادامه ساختار سیم بکسل با حرف S بکار گرفته می‌شود (سیم بکسل‌های آسانسوری از این نوع بافت تبعیت می‌کنند)، بافت وارینگتون Warrington که با حرف W در ادامه ساختار سیم بکسل بکار گرفته می‌شود و بافت فیلر Filler مورد استفاده قرار می‌گیرند. بافت سیم بکسل می‌تواند بصورت ظاهری مورد بررسی قرار گیرد.

•  متریال بکار رفته در تولید سیم بکسل: در کل سیم بکسل‌ها یا از گریدهای فولادی تولید می‌شوند و یا از گریدهای استنلس استیل. این مورد از مشخصات سیم بکسل‌ها نیز بصورت بصری قابل تشخیص می‌باشد. سیم بکسل استیل سطحی بسیار براق بدون آبکاری سطحی و رنگی مایل به زرد دارد حال آنکه سیم بکسل‌های فولادی یا بصورت آبکاری گالوانیزه با رنگ نقره‌ای و یا بصورت سیاه با روکش و پوشش گریس و روغن مورد استفاده قرار می‌گیرند.

• تنسایل سیم بکسل Tensile: این مشخصه مکانیکی معیاری برای تشخیص قابلیت کششی سیم بکسل می‌باشد که تنها با روش تست کشش قابل بررسی بوده و امکان بررسی بصری این مشخصه وجود ندارد. سیم بکسل‌های استنلس استیل اغلب با تنسایل 1570 نیوتن بر میلیمتر مربع به بازار عرضه می‌شوند حال آنکه تنسایل سیم بکسل‌های فولادی در بازه وسیعی از 1500 الی 2100 نیوتن بر میلیمتر مربع تغییر می‌کند. سیم بکسل مصرفی در اتصالات تاور کرین ها بصورت نتاب و اغلب از تنسایل بالا یعنی میزان حداقل 1770 و یا 1960 نیوتن بر میلیمتر مربع استفاده می‌کنند.

• انعطاف سیم بکسل: در داخل ترکیبات شیمیایی مفتول های سیم بکسل اغلب از درصد اندکی عنصر فلزی وانادیوم استفاده می‌کنند که به بالا رفتن انعطاف مفتول‌های سیم بکسل می‌انجامد. سیم بکسلی که اولا انعطاف بالایی داشته باشد و ثانیا پس از خد شدن و اعمال تنش خمشی به سرعت به وضعیت اولیه خود بازگردد دارای کیفیت مناسبی است. این فاکتور کیفی نیز بصورت بصری قابل تست و مشاهده است.

پوشش سطحی سیم بکسل های فولادی
سیم بکسل های استنلس استیل در داخل ترکیبات شیمیایی آلیاژی خود از عناصر فلزی مانند کرون Cr و نیکل Ni با درصد بالایی استفاده می‌کنند. این دو عنصر فلزی میل بسیار بالایی برای از دست دادن الکترون در تماس با آب، رطوبت و اسیدهای رقیق بالاخص کلرید ها دارند. از این رو وجود این عناصر در ترکیبات شیمیایی مانع از زنگ زدگی سیم بکسل‌های استیل شده و بدون آبکاری و یا محافظت سطحی مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته سیم بکسل استیل نیز در دو گرید 304 معروف به بگیر و گرید 316 معروف به نگیر (عدم جذب توسط آهنربا) مورد استفاده قرار می‌گیرد که سیم بکسل استیل گرید 316 دارای مقاومت محیطی مناسب‌تری است.

سیم بکسل های فولادی هر چند دارای تنسایل مقاومت کششی بالا ناشی از عملیات حرارتی مناسب هستند اما بر خلاف سیم بکسل‌های استیل در تماس با آب و رطوبت بسیار آسیب پذیر هستند و به سرعت دچار زنگ زدگی می‌شوند. از این رو به روش‌هایی می‌بایست مورد محافظت سطحی قرار گیرند. روش هایی مانند پوشش سطح مفتول‌ها با روغن و گریس که مانع تماس مستقیم آب با سطح سیم بکسل می‌شود و یا آبکاری گالوانیزه از پر کاربردترین روش‌ها در محافظت سیم بکسل فولادی می‌باشند.

فرایند آبکاری گالوانیزه سیم بکسل های فولادی به دو روش آبکاری گالوانیزه سرد با کاربری گسترده تر و آبکاری گالوانیزه گرم با کاربری محدودتر صورت می‌پذیرد. فرایند آبکاری گالوانیزه سرد در دمای کمتری صورت گرفته و تنها یک لایه نازک از فلز زینک (روی) بر روی سطح مفتول های سیم بکسل قرار می‌گیرد و به رنگ نقره‌ای براق دیده می‌شود. فرایند آبکاری گالوانیزه گرم سیم بکسل ها در دمای بالای 600 درجه سانتی گراد صورت گرفته و فلز زینک عملا بر روی سطح فلز مفتول نفوذ می‌کند و به رنگ نقره‌ای مات دیده می‌شود. بر خلاف سیم بکسل گالوانیزه سرد ایجاد خراش سطحی بر روی سطح مفتول‌ها در فرایند گالوانیزه گرم آستانه زنگ زدگی سیم بکسل را فراهم نمی‌آورد.

برند های برتر تولید کننده سیم بکسل
هر چند تست ظاهری مانند بررسی نوع و کیفیت آبکاری سیم بکسل، بررسی مفتول‌ها برای نداشتن ترک و پریدگی سطحی و یا شکستگی به خرید محصولی با کیفیت کمک می‌کند اما با توجه به این نکته که بسیاری از فاکتور های کیفی سیم بکسل ها مانند تنسایل بصورت بصری قابل رویت نیستند انتخاب سیم بکسل ها بر حسب برند تولید کننده یکی از ساده ترین روش های اطمینان از کیفیت محصول است. برند های برتر تولید کننده سیم بکسل علاوه بر داشتن کلیه استاندارد های کیفی و سیستمی و نظارت کامل به محصولات کلیه محصولات خود را با سرتیفیکت بصورت تست شده آزمایشگاهی و همراه با پلاک هایی ویژه که مشخصات کیفی و مکانیکی محصولات را نمایش می دهد بر روی قرقره‌ها می‌پردازند.

سیم بکسل گوستاولف آلمان Gustav Wolf یکی از شناخته شده ترین و معتبر ترین برند های جهانی تولید کننده سیم بکسل می‌باشد. سیم بکسل گوستاولف بر روی قرقره‌های چوبی با کیفیت بسیار بالا و بصورت هزار متری همراه با پلاک ویژه که کلیه مشخصات مکانیکی سیم بکسل را شامل می‌شود و همراه با سرتیفیکت عرضه می‌شود. سیم بکسل گوستاولف آلمان در زمینه تولید سیم بکسل‌های مصرفی صنایع آسانسور بصورت مغز کنفی و مغز فولادی بسیار شناخته شده بوده و محصولات خود را با یک نوار رنگ سبز رنگ که همان رنگ لوگو و رنگ مخصوص این برند است به بازار عرضه می‌کند.

سیم بکسل کیس وایر کره KISWIRE یکی دیگر از برند های شناخته شده و بزرگترین کارخانه تولید کننده سیم بکسل در سطح دنیا می‌باشد. وسعت کارخانه کیس وایر به اندازه‌ای است که بزرگترین کارخانه فراوری فولاد در کشور کره جنوبی که خود یک قطب صنعتی است را شامل می‌شود. سیم بکسل کیس وایر نه تنها در زمینه سیم بکسل‌های آسانسوری بلکه در زمینه تولید انواع سیم بکسل های نتاب، حفاری و معدنی و سیم بکسل های فولادی اسلینگ نیز فعالیت بسیار گسترده‌ای دارد. سیم بکسل کیس وایر نیز همراه با سرتیفیکت تولید کننده به بازار عرضه می‌شود.

منبع: جهان نیوز

حسین اسماعیلی بازدید : 30 سه شنبه 26 مهر 1401 نظرات (0)

روغن یا لوبریکانت در ماشین آلات مختلف صنعتی از موتور های احتراق داخلی گرفته تا گیربکس ها و سیستم های هیدرولیکی مورد استفاده قرار می گیرد. روغن ها دارای گرید ها و ویسکوزیته مختلفی هستند که برای شرایط کاری خاص با هدف های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند. گردش روغن در هر سیکلی با آلاینده های مختلفی روبرو بوده و نیاز به فلیتر روغن برای تصفیه و پاکسازی امری مهم در حفظ کیفیت روغن و افزایش طول عمر اجزای مکانیکی سیکل هیدرولیک محسوب می شود.

روغن در موتور های احتراق داخلی بالاخص در موتور های دیزلی که بر روی موتور های ماشین آلات سنگین سوار می شوند با اهداف مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد. روان کاری اجزای متحرک موتور شامل پیستون و رینگ که بصورت رفت و برگشتی در داخل موتور و در تماس با بوش یا لاینر حرکت می کنند یکی از اهداف اولیه و مهم روغن می باشد. علاوه بر روانکاری روغن در انتقال حرارت از موتور به بیرون و همچنین در انتقال آلاینده های موتور به فیلتر روغن صنعتی نیز نقش مهمی ایفا می کند. فیلتر روغن را در زبان انگلیسی به Lube filter و گاهی Oil Filter نیز می شناسند.

انواع و شکل های مختلف فیلتر روغن

فیلتر روغن صنعتی در شکل های مختلف با سایز و استاندارد های مختلف برای کاربری های متفاوتی تولید می شود. از نظر ترکیبات باید گفت اغلب فیلتر های روغن از فیبر هایی شبیه به کاغذ در کارتریج خود استفاده می کنند که از سلولز تولید شده است. البته تکنولوژی برند های مختلف تولید کننده روغن در بکارگیری الیاف سلولزی با تراکم مختلف، با ضخامت مختلف و با سطوح تماس مختلف نقشی بسیار مهم در عملکرد و طول عمر مفید کاری فیلتر روغن دارد. اشکال مختلف فیلتر روغن به قرار زیر هستند.

  • فیلتر های پیچی Spin-on: این سری از فیلتر ها پر کاربرد ترین نوع فیلتر روغن محسوب می شوند که از یک قوطی فلزی نگهدارنده کارتریج استفاده می کنند. فیلتر های پیچی سرعت اتصال و تعویض بالایی دارند و با بکارگیری یک اورینگ حداقل نشتی را دارند. فیلتر روغن پیچی در دو نوع جریان کامل Full flow و فیلتر بای پس By-pass مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر قوطی و کارتریج یک نگهدارنده یا فیکس کننده که گاهی به شکل فنر است و یک پلیت در قسمت پایینی فیلتر روغن پیچی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

  • فیلتر های کارتریجی FIlter Element: این سری از فیلتر ها بصورت یک استوانه کارتریج تولید می شوند که بصورت مغزی نیز برای فیلتر های پیچی مورد استفاده قرار می گیرند. فیلتر های کارتریجی اغلب در سایز های بزرگ در صنایعی مانند دستگاه های تراشکاری مورد استفاده قرار می گیرند. فیلتر های کارتریجی از جنس سلولزی بصورت سطح چین دار که گاهی برای افزایش مقاومت و جلوگیری از فروپاشی ساختاری سلولز با پوشش های فلزی زنبوری و یا سوراخ دار نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

  • فیلتر روغن خطی In-line: این سری از فیلتر های روغن در ورودی و خروجی دارای دریچه هایی هستند که بصورت پایپ در داخل شلنگ گردش روغن قرار می گیرد. فیلتر های خطی اغلب بصورت اتصال کم فشار مورد استفاده قرار می گیرند و دبی جریان روغن محدودتری نسبت به فیلتر روغن پیچی دارند.

فیلتر روغن پیچی با دنده های اینچی

فیلتر های روغن صنعتی از نوع پیچی Spin-on با برند های بسیار متنوعی تولید می شوند. نوع دنده های اتصال این فیلتر ها برای فیلتر هایی که محصول اتحادیه اروپا و اغلب کشور های آسیایی باشند از نوع دنده میلیمتری است که طبق استاندارد متریک تولید می شوند. برخی از برند های معتبر تولید کننده فیلتر آلات صنعتی بالاخص برند هایی که تولید کشور آمریکا و انگلستان هستند از نوع اینچی هستند. هر چند در بسیاری از موارد قابلیت جایگرینی فیلتر ها وجود دارد.

اغلب برند های برتر تولید کننده فیلتر روغن صنعتی آمریکایی هستند. در این میان فیلتر کاترپیلار کت CAT، فیلتر دونالدسون DONALDSON ، فیلتر بالدوین BALDWIN و فیلتر ویکس WIX آمریکا برند هایی شناخته شده تر هستند. فیلتر روغن صنعتی کاترپیلار CAT که بر روی ماشین ها و موتور های دیزلی کاترپیلار و پرکینز Perkins اتصال پیدا می کند یکی از با کیفیت ترین نوع فیلتر های روغن موجود در بازار می باشد. از این فیلتر روغن بر روی موتور های انواع ماشین آلات راهسازی و معدنی و حتی بر روی موتور های دیزلی کشتی و لنچ نیز استفاده بسیاری می شود.

فیلتر فیلیتگارد FLEETGUARD آمریکا نیز یکی دیگر از فیلتر های روغن با دنده های اینچی با کیفیت بسیار بالا می باشد. فیلتر روغن صنعتی فیلیتگارد توسط برند معظم و شناخته شده کومنز Cummins آمریکا تولید می شود که از پیشگامان تولید موتور های دیزلی در دنیا نیز محسوب می شود. فیلتر فیلیتگارد که در طرح های جدید تحت نام Cummins filtration عرضه می شود بصورت قطعه OE بر روی کلیه موتور های دیزلی کامنز اتصال پیدا می کند.

برند های فیلتر با استاندارد میلیمتری

بسیاری از ماشین آلات صنعتی و موتور های دیزلی با ابعاد و استاندارد های میلیمتری در دستگاه بین المللی SI تولید می شوند. موتور دیزل دویتس DEUTZ آلمان یکی از شناخته شده ترین این موتور ها محسوب می شود. برخی از برند های معتبر تولید کننده فیلتر های روغن صنعتی با ابعاد و استاندارد های میلیمتری عبارتند از فیلتر مان MANN ، فیلتر ولوو VOLVO ، فیلتر ماهله MAHLE و برخی برند های آسیایی تولید کننده فیلتر های روغن میلیمتری برند های اندونزیایی JIMCO , SAKURA می باشند.

در میان برند های اروپایی فیلتر مان MANN آلمان شناخته شده ترین این برند ها می باشد. کیفیت محصولات مان به اندازه ای است که بسیاری از استاندارد های کیفی در زمینه فیلتر آلات صنعتی مطابق با استاندارد های ثبت شده توسط این برند مشخص می شود. فیلتر دویتس DEUTZ که بر روی موتور های دیزلی دویتس بسته می شود در واقع تحت نام دویتس اما توسط برند مان MANN آلمان تولید می شود. علاوه بر فیلتر آلات روغن فیلتر مان در زمینه تولید انواع فیلتر های هوای موتور و کابین و فیلتر سپراتور نیز بصورت تخصصی فعالیت چشم گیری دارد.

فیلتر روغن هیدرولیک

نوعی از فیلتر های روغن صنعتی تحت نام فیلتر هیدرولیک شناخته می شود. در واقع هدف بکارگیری و ساختار یلولزی فیلتر های روغن هیدرولیک شبیه به فیلتر روغن موتور دیزل می باشد با یک تفاوت. با توجه به اینکه فیلتر های هیدرولیک با روغن هیدرولیک و در سیستم های هیدرولیک که اغلب پر فشار و گاهی با دمای بالای روغن هیدرولیک سر و کار دارند به منظور جلوگیری از فروپاشی ساختار الیاف سلولزی بر روی سطح بیرونی آنها از یک ساختار فلزی شبیه به مش فلزی استفاده شده است.

فیلتر روغن هیدرولیک در دو نوع کم فشار که قبل از پمپ هیدرولیک اتصال پیدا می کند و پر فشار که پس از پمپ هیدرولیک اتصال پیدا می کند مورد استفاده قرار می گیرند. پر کاربرد ترین نوع فیلتر هیدرولیک فیلتر های پیچی هستند که قوطی های فلزی تقویت شده ای برای عملکرد تحت فشار بالای روغن هیدرولیک دارند. با توجه به آسیب پذیری بالا و قیمت بالای قطعات هیدرولیک بکارگیری فیلتر هیدرولیک با کیفیت بسیار بالا دارای اهمیت بالایی است. عدم قابلیت جذب فیلتر هیدرولیک در ابعاد میکرونی سبب آسیب به اجزای مختلف سیستم هیدرولیک از جمله آکومولاتور ها می شود. برند های دونالدسون، مان؛ فیلیتگارد، ویکس، بالدوین و اغلب تولید کنندگان بزرگ فیلتر های صنعتی به تولید فیلتر های هیدرولیکی نیز می پردازند. برند هایداک HYDAC آلمان از پیشگامان تولید فیلتر هیدرولیک در دنیا شناخته می شود.

منبع: کافه دانش

حسین اسماعیلی بازدید : 33 پنجشنبه 14 مهر 1401 نظرات (0)

سیم بکسل آسانسوری در زمره پر مصرف ترین نوع سیم های فولادی قرار می گیرد که در اتصال کابین آسانسور ها مورد استفاده قرار می گیرد. ساختار و بافت سیم بکسل های آسانسوری ویژه و متفاوت و سیم بکسل هایی است که برای لیفتینگ بار بصورت اسلینگ بکار گرفته می شوند و یا در اتصالات تاور کرین ها مورد استفاده قرار می گیرند. با توجه به کاربری حساس سیم بکسل های اتصالات کابین آسانسور که بصورت مستقیم با جان و سلامت مسافران آسانسور سر و کار دارد انتخاب یک سیم فولادی با مشخصات مکانیکی مناسب با این عملکرد از اولویت بالایی برخوردار است.

اغلب مشخصات مکانیکی سیم بکسل ها از دو مشخصه یکی ساختار سیم بکسل و دیگری متریال و گرید سیم بکسل نشات می گیرد. این دو فاکتور نه تنها بر مقاومت کششی (تنسایل سیم بکسل) و سختی سطحی تاثیر می گذارند بلکه در انعطاف، مقاومت های حرارتی و محیطی و تنش های تاثیر گذار بر عملکرد سیم بکسل نیز موثر هستند.

ساختار سیم بکسل آسانسوری متفاوت با دیگر ساختار های عمومی و لیفتینگ و دارای 8 رشته سیم بصورت 8X19S می باشد که با توجه به بافت سیل که با حرف S در انتهای ساختار مشخص شده است دو سایز مفتول مختلف در این سری از سیم بکسل ها در هر رشته استفاده می شود. یکی دیگر از مشخصه های تاثیر گذار بر کشش و انعطاف که بصورت پسوند در ساختار سیم بکسل آسانسوری مشخص می شود نوع مغزی می باشد که یا از نوع کنفی با پیشوند FC (اغلب در سایز های 10 و بالاتر) و یا بصورت فولادی با پسوند IWRC اغلب در سایز های پایین از 8 الی 10 میلیمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

برند های معتبر تولید کننده سیم بکسل آسانسوری

ترکیبات شیمیایی آلیاژ های فولادی سیم بکسل آسانسوری که به روش آنالیز قابل بازیابی هستند و مهمتر از آن عملیات حرارتی سخت کاری به منظور افزایش مقاومت کششی که فرایندی غیر قابل بازیابی به روش آنالیز یا مهندسی معکوس است فاکتور هایی هستند که بصورت مستقیم بر قابلیت های مکانیکی این سری از سیم بکسل ها تاثیر گذاشته و تابع تکنولوژی تولید سیم بکسل ها قرار دارند.

با توجه که بررسی این مشخصات برای کاربران عملا نیاز به دانش بالایی از مهندسی مکانیک دارد اغلب کاربران ترجیح می دهند به تهیه برند های معتبر تولید کننده سیم بکسل که خود معرف قابلیت ها و طول عمر ادوات لیفتینگ شامل سیم بکسل، زنجیر و اتصالات لیفتینگ است بپردازند.

برند گوستاولف آلمان Gustav Wolf یکی از با کیفیت ترین و شناخته شده ترین برند های تولید کننده سیم بکسل آسانسوری در دنیا می باشد که سیم بکسل های فولادی 8 استرندی خود را اغلب با تنسایل مقاومت کششی 1560 نیوتن بر میلیمتر مربع بصورت گالوانیزه و همراه با یک نوار سبز رنگ بصورت خطی بر روی استرند ها عرضه می کند.

سیم بکسل گوستاولف آلمان از انعطاف بسیار مناسبی برخوردار بوده در سایز های 8 الی 13 میلیمتر بصورت مغز کنفی و مغز فولادی عرضه می شود. برخی از ساختار های این برند از سیم بکسل تحت نام PAWO بصورت خاص برای این برند به ثبت رسیده اند که تلفیقی از مقاومت و انعطاف را بصورت همزمان بوجود می آورند.

برند کیس وایر کره KISWIRE یکی دیگر از تولید کنندگان بنام سیم بکسل های آسانسوری در دنیا می باشد که در واقع بزرگترین کارخانه تولید صنایع فولادی در کشور کره جنوبی و بزرگترین تولید کننده سیم بکسل در دنیا نیز محسوب می شود.

منبع: فارنت

حسین اسماعیلی بازدید : 33 شنبه 09 مهر 1401 نظرات (0)

اغلب ماشین آلات صنعتی دینامیک هستند بدین معنا که یا خود متحرک هستند و یا دارای بخش هایی متحرک هستند. حرکت در صنایع و در کل در فیزیک نیاز به انرژی داشته که اغلب این انرژی یا با استفاده از سوخت های فسیلی مانند کاربری موتور های احتراق داخلی فراهم می شود و یا با بکارگیری الکتریسیته در انواع الکتروموتور ها بوجود می آید. از این رو اغلب ماشین آلات صنعتی یا برقی هستند و یا دیزلی (بنزینی). دسته بندی های بسیار متنوعی از ماشین آلات صنعتی می توان در نظر گرفت که گاهی بر حسب صنایع دسته بندی می شوند و گاهی بر حسب نوع نیروی محرکه و گاهی نیز بر حسب نوع نیرو و گشتاوری که تولید می کنند.

سه مورد از پر مصرف ترین تجهیزات ماشین آلات صنعتی موتور الکتریکی، گیربکس و پمپ ها هستند که تقریبا در تمامی صنایع به نحوی مورد استفاده قرار می گیرند. الکتروموتور ها ماشین آلات صنعتی هستند که برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی جنبشی مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع الکتروموتور ها از یک میدان مغناطیسی که با بکارگیری نیروی الکتریسیته فعال می شود به گردش یک شافت مرکزی پرداخته و انرژی جنبشی را بصورت یک حرکت دورانی در بیرون تحول می دهد. خروجی الکتروموتور یک شافت دوار با سرعت زاویه ای بسیار بالا و قدرت و گشتاور پایین می باشد. بنابراین در اغلب موارد برای بالا بردن گشتاور در خروجی که در واقع قابلیت اعمال نیرو را بالا می برد از گیربکس ها استفاده می شود. در واقع کارگیربکس کاهش سرعت در ورودی و افزایش گشتاور در خروجی می باشد.

یاتاقان و نقش آن در ماشین آلات صنعتی

ماشین آلات صنعتی چه از موتور احتراق داخلی بصورت سوخت بنزینی و یا دیزلی استفاده کنند که در نهایت انرژی خروجی بر روی میل لنگ بصورت نیروی دورانی در می آید و چه از الکتروموتور برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی جنبشی استفاده کرده باشند که نیروی خروجی بصورت مستقیم به شکل انرژی جنبشی دورانی تحویل داده می شود دارای اجزا و شافت های دواری هستند. شافت های دوار با سرعت زاویه ای بالا نیاز به یک سطح اتکا که نقش کاهش دهنده اصطکاک را نیز بصورت همزمان ایفا می کند دارند.

یاتاقان در واقع یک قطعه صنعتی می باشد که در شکل های متنوع با استاندارد های متریک و اینچی و برای تعلیق انواع نیرو ها تولید و مورد استفاده قرار می گیرد. یاتاقان ها در یک دسته بندی ساده به بلبرینگ، رولبرینگ،یاتاقان بلبرینگ ها و یاتاقان های پایه دار قابل دسته بندی هستند. هر یک از انواع یاتاقان می تواند بر حسب متریال تولیدی نیز بصورت جداگانه دسته بندی گردد. اغلب از متریال های فولادی، بدنه های هوزینگ چدنی، استنلس استیل و سرامیک در تولید انواع یاتاقان استفاده می شود.

  1. بلبرینگ : یکی از ساده ترین نوع یاتاقان ها می باشد که دارای رینگ های بیرونی، ساچمه های داخلی و قفسه نگهدارنده ساچمه می باشد. بلبرینگ ها با قابلیت تعلیق بار های شعاعی شامل بلبرینگ شیار عمیق، بلبرینگ تماس زاویه ای برای اتصال با سرعت زاویه ای بالا، بلبرینگ خود تنظیم و بلبرینگ با قابلیت تعلیق بار های محوری شامل بلبرینگ کف گرد می باشد.
  2. رولبرینگ: رولبرینگ ها دسته گسترده تری نسبت به بلبرینگ ها هستند و در واقع بلبرینگ ها نوعی رولبرینگ می باشند. در داخل ساختار رولبرینگ از انواع ساچمه های مخروطی، استوانه ای، سوزنی و بشکه ای استفاده می شود. رولبرینگ ها بطور کلی شامل رولبرینگ استوانه ای، رولبرینگ مخروطی، رولبرینگ کف گرد، رولبرینگ سوزنی و بشکه ای هستند.
  3. یاتاقان های پایه دار: این نوع یاتاقان ها اغلب دارای پایه هایی از جنس چدنی هستند و بصورت دو پیچ بیضوی و چهار پیچ قابل نصب هستند. از پیچ و مهره های شش گوش فولادی با گرید ۸٫۸ در اتصال یاتاقان های پایه دار استفاده می شود.

استفاده از بلبرینگ و یاتاقان بر روی ماشین آلات راهسازی

ماشین آلات راهسازی یکی از مهمترین دسته بندی ماشین آلات سنگین می باشند که در کل شامل انواع لودر، بیل مکانیکی، بولدوزر، گریدر، غلطک، بیل بکهو و دامپتراک ها می باشند. اجزا و قطعات ماشین های راهسازی اغلب فولادی بوده و در نتیجه این ماشین آلات غول پیکر دارای وزن بسیار بالایی می باشند. از این رو نیرو و تنش های اعمال شده بر انواع بلبرینگ و یاتاقان بسیار زیاد و شکننده است. این امر بالاخص در مورد بلبرینگ و رولبرینگ چرخ که در قسمت پایین ماشین آلات راهسازی قرار می گیرد از اهمیت بیشتری برخوردار است. از این رو تنها از برند های معتبر تولید کننده یاتاقان بلبرینگ ها مانند برند آلمانی INA و یا برند آمریکایی TIMKEN بصورت OE بر روی ماشین آلات راهسازی استفاده می شود.

البته کاربری بلبرینگ و یاتاقان در ماشین آلات راهسازی بسیار گسترده بوده از رولبرینگ های سوزنی در سایز کوچک که در قسمت فرمان بکار گرفته می شود گرفته، انواع بلبرینگ و رولبرینگ در قسمت گیربکس، اتصالات موتور، دینام، کلاچ و در بخش های متنوع دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

منبع: پول بانک

تعداد صفحات : 3

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 106
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 8
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 31
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 62
  • بازدید ماه : 246
  • بازدید سال : 2,874
  • بازدید کلی : 14,421