loading...
سیم بکسل جنرال
حسین اسماعیلی بازدید : 18 دوشنبه 16 بهمن 1402 نظرات (0)

انواع پمپ در انتقال اسید و مواد

به نقل از وبسایت قطار "اسید ها سیالاتی با قابلیت خوردگی بالا می باشند که در گرید های بالایی دسته بندی می شوند. بسیاری از ترکیبات و آلیاژ های فلزی از جمله فولاد که پر مصرف ترین فلز در صنایع می باشد در تماس با اسید به سرعت دچار خوردگی شده و آسیب پذیر است. از این رو در انتقال اسید ها، باز ها و مواد معدنی با قابلیت های خوردگی بالا از نوع خاصی از پمپ که به پمپ اسید شناخته می شود استفاده می شود.

پمپ اسید در واقع معرف نوع خاصی از پمپ ها نمی باشد و هم از نوع پمپ های گریز از مرکز، هم از نوع پمپ پیستونی و هم از نوع پمپ دیافراگمی می تواند تولید شده باشد.

پمپاژ اسید در صنایع برای اهداف مختلفی انجام می گیرد. به جز اسید های خوراکی که در صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرند بسیاری از عصاره ها و آب میوه جات و سبریجات از جمله آب لیمو دارای خواص اسیدی بوده برای انتقال آنها می بایست از پمپ اسید استفاده نمود. از اسید های قوی تر بصورت رقیق در شستشوی خط لوله نیز در صنایع استفاده می شود. بعنوان مثال برای شیتشوی خط لوله در کارخانجات قند و شکر از جریان اسید بصورت رقیق در خط لوله ها استفاده می شود."

پمپ اسید

پمپ استیل
پمپ استیل از نوع پمپ گریز از مرکز یا سانتریفیوژ می باشد که در طرح های مختلف همراه با هد و توان مختلفی تولید میشود. الکتروپمپ استیل برای انتقال آب و سیالات دیگر در صنایع مختلف غذایی، آبرسانی، سرماشی، تهویه مطبوع، فیلتراسیون، کشتی سازی، انرژی و کاربری های عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. الکتروپمپ استیل هم بصورت افقی و هم بصورت عمودی تولید می شود. آریا صنعت وارد کننده انواع پمپ استیل برای کاربری های صنعتی مختلف در ایران می باشد.

پمپ استیل در دو گرید استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ قابل تولید می باشد. هر دو گرید از استنلس استیل ۳۰۴ و ۳۱۶ دارای ۱۸% کروم در ترکیبات شیمیایی خود و ۸% نیکل هستند که از فلز های فعال با قابلیت الکترون دهی بالا بوده و از اکسید شدن و زنگ زدگی آلیاژ های استیل جلوگیری می کنند. با این وجود پمپ استیل تنها برای انتقال آب شرب، آب فاضلاب ، آب نمک و اسید های بسیار رقیق قابل استفاده بوده و در تماس با اسید ها، مواد شوینده و بازهای قوی دچار خوردگی می شود.

پمپ استیل هم به شکل گریز از مرکز و هم به شکل پمپ دیافراگمی تولید می شود. در کاربری های عمومی تر پمپ استیل گریز از مرکز و در کاربری بصورت متصل به کمپرسور از پمپ استیل دیافراگمی استفاده می شود. پمپ های دیافراگمی قابلیت پمپاژ سیال به ارتفاعات بالاتر با هد بالا را دارند حال آنکه پمپ های گریز از مرکز استیل قابلیت انتقال دبی و حجم بالاتری از سیالات تا ارتفاعات محدودتری را دارند. علاوه بر این پمپ استیل دیافراگمی قابلیت انتقال سیال با ویسکوزیته بالاتر و با ذرات جامد معلق را نیز دارد که از دیگر مزایای پمپ های دیافراگمی نسبت به پمپ های گریز از مرکز محسوب می شود.

پمپ استیل

پمپ پلیمری یا پلاستیکی
پمپ پلیمری  دسته ای از الکتروپمپ ها می باشد که از آنها برای پمپاژ اسید های رقیق و واد شیمیایی خورنده Corrosive استفاده میشود. پمپ پلیمری در دسته پمپ های گریز از مرکز قرار میگیرد که از طریق پروانه با افزایش سرعت جریان سیال و انتقال آن به داخل دیفیوزر سبب افزایش فشار خروجی می شود. از پمپ های پلیمری اغلب در کارخانجات صنایع غذایی و دارویی که نیاز به شستشو و استریلیزه کردن لوله، اتصالات و خط جریان مواد از رسوبات و مولد ها می باشد استفاده می شود. اسید های رقیق پمپاژ شده توسط پمپ پلیمری شامل اسید سولفوریک رقیق، اسید سیتریک رقیق، اسید کلردیریک رقیق و بسته به نوع رسوبات انواع اسید های دیگر است. شرکت آریا صنعت وارد کننده انواع پمپ پلیمری در شکل های مختلف گریز از مرکز و دیافراگمی در ایران می باشد.

پلیمر ها از جمله PVC دارای چسبندگی مولکولی بسیار بالا و چسبندگی سطحی بسیار پایینی می باشند و این امر سبب می شود که تقریبا در تماس با هر نوع اسیدی فاقد واکنش پذیری باشند. پمپ های پلیمری که به پمپ مواد نیز شناخته می شود نسبت به پمپ های استیل سبک تر بوده، مقاومت بالاتری در تماس با اسید ها داشته و قیمت پایین تری دارند.

با وجود مزایای بسیار بالا پمپ های پلیمری دارای دو نقطه ضعف هستند. یکی به سبب وزن پایین در صورت عدم اتصال کامل به سطح به شدت با ارتعاش و حتی جابجایی روبرو خواهند شد و دیگر اینکه برای انتقال سیالات با دمای بسیار بالا مناسب نیستند. در دماهای بسیار بالا پلیمر ها دچار مشکل هستند و نرم می شوند. علاوه بر این در عملکرد با سیال در فشار بالا نیز قابلیت بکارگیری پمپ های پلیمری میسر نبوده و با امکان انفجار هوزینگ پمپ روبرو هستند.

حسین اسماعیلی بازدید : 19 سه شنبه 19 دی 1402 نظرات (0)

بررسی موارد از کار افتادی الکتروپمپ

به نقل از اریا صنعت "با توجه به تنوع بسیار گسترده الکتروپمپ ها بیان دلیلی واحد برای از کار افتادگی آنها بدون در نظر گرفتن مکانیزم کاری انواع الکتروپمپ میسر نمی باشد. اغلب دلایل ذکر شده برای از کار افتادگی الکتروپمپ ها برای پمپ گریز از مرکز که گسترده تری نوع الکتروپمپ را شامل میشود بیان می شود. با این حال دلایل کلی نیز برای بررسی از کار افتادگی هر نوعی از پمپ بصورت مشترک وجود دارد. منظور از کار افتادگی الکتروپمپ کاهش دبی خروجی، کاهش هد انتقال سیال، صداهای نا متعارف و پمپاژ سیال بصورت نا منظم و با ضربه می باشد. موارد مانند روشن نشدن الکتروپمپ اغلب ناشی از سوختن کیت الکتریکی و یا مشکل در سیستم برق رسانی الکتروپمپ می باشد که از اسکوپ بحث در اینجا خارج می باشد. اغلب زمانیکی الکتروپمپ ها در جریان سیال دچار مشکلاتی میشوند اولین موردی که بررسی میشود نشتی پپمپ می باشد که به سبب از بین رفتن سیل مکانیکی شده که نه تنها میزان دبی خروجی و هد را کاهش می دهد بلکه سبب آسیب به دیگر اجزای الکتروپمپ می شود. عیب یابی الکتروپمپ ها بصورت دقیق تر معمولا از روی یک چک لیست با در نظر گرفتن موارد متعدد صورت می پذیرد."

  • در صورتیکه الکتروپمپ جریان سیال بصورت متناوب و غیر ثابتی را در خروجی دارد بدین معناست که در جریان ورودی و مکش ورودی سیال به داخل الکتروپمپ هوا وجود دارد و هوا از نقطعه ای به داخل پمپ مکش میشود.
  • در صورتیکه الکتروپمپ فشار سیال مورد نظر را در خروجی ندارد اغلب شیر ها و یا دریچه های ورودی و خروجی به سبب ایجاد رسوب تنگ شده اند. از دلایل دیگر این افت می تواند سرعت پایین یا توان پایین محرک یا الکتروموتور ها باشد. سایز نامناسب پروانه الکتروپمپ، خوردگی و یا شکستگی پروانه الکتروپمپ و اتصال نا مناسب الکتروپمپ در خط جریان سیال نیز می توانند از علل دیگر باشند.
  • در صورتیکه الکتروپمپ میزان مصرف انرژی بسیار بالا و راندمان انرژی کمی دارد دلایل مختلفی چون گردش نا مناسب پروانه، تفاوت وزن مخصوص سیال پمپاژ شده با وزن مخصوص سیال مشخص شده برای الکتروپمپ و یا تفاوت ویسکوزیته سیال پمپاژ شونده با ویسکوزیته تعریف شده برای الکتروپمپ می باشد.
  • در صورتیکه سیل مکانیکی الکتروپمپ در بازه های زمانی بسیار کوتاهی دچار شکست یا خوردگی می شوند اغلب کافی نبوده میزان NPSH از دلایل اصلی آن می باشد. خارج شدن شافت از محور اصلی، فشار بالای مکش، اتصالات نا مناسب بلبرینگ و یاتاقان، خارج شدن پروانه از حالت بالانس و خشک کار کردن الکتروپمپ می تواند از دیگر دلایل آن باشد.
  • در صورتیکه الکتروپمپ دچار لرزش های نا متعارفی در حین کار می شود دلیل آن می تواند متعدد شامل کافی نبودن NPSH موجود، گرفتگی و یا تنگ شدن دریچه های ورودی و خروجی، شکستگی پروانه یا خمیدگی یکی از پره ها، خارج شدن شافت مرکزی از محور اصلی، روغن کاری نا مناسب سیستم کوپلینگ، خارج شدن پروانه از حالت بالانس و نزدیک شدن سرعت کاری به فرکانس طبیعی الکتروپمپ می باشد.

حسین اسماعیلی بازدید : 46 جمعه 11 فروردین 1402 نظرات (0)
پمپ PUMP یکی از کاربردی ترین تجهیزات در اتوماسیون صنعتی می باشد. پمپ ها دارای دسته بندی های بسیار مختلفی بوده و از متریال های مختلفی نیز در تولید آنها استفاده می شود. از پمپ ها برای انتقال سیالات با ویسکوزیته مختلف، در دبی های جریان مختلف، با قابلیت خورندگی گوناگون، دارای ذرات جامد معلق در ابعاد مختلف و تا ارتفاع متفاوتی استفاده می شود که تغییر در این کمیت ها بکارگیری انواع مختلفی از پمپ ها را طلب می کند. یکی از دسته بندی های بسیار گسترده پمپ ها تحت نام الکتروپمپ ها می باشد که در واقع به گونه ای از پمپ گفته می شود که با ایجاد دوران در یک قطعه داخلی که می تواند پروانه یا ایمپلر و یا لوب ها باشد عمل می کنند.

انتخاب الکتروپمپ مناسب نیاز به دانش بالایی از علم مکانیک سیالات و شناخت سیال دارد. از این رو در اغلب موارد کاربران تنها به جایگزینی پمپ با نمونه هایی که دارای مشخصات مکانیکی پمپ اولیه هستند پرداخته و مطابق دستور العمل تولید کنندگان ماشین آلات صنعتی عمل می کنند و در واقع تنها به انتخاب برند تولید کننده پمپ می پردازند. برخی از مهمترین مشخصات مکانیکی پمپ ها به قرار زیر هستند.

  • هد پمپ H: هد به مفهوم حداکثر ارتفاعی است که یک پمپ قابلیت انتقال سیال را به آن دارد. هد پمپ تا اندازه زیادی تابع نوع الکتروپمپ می باشد بگونه ای که برای پمپ های پیستونی و پمپ دیافراگمی میزان بسیار بالایی داشته و برای پمپ های سانتریفیوژ یا گریز از مرکز حد متوسطی دارد. از دیمانسیون های هد پمپ می توان به متر و فوت اشاره نمود.
  • دبی پمپ Q: دبی در واقع میزان حجمی از سیال است که پمپ قابلیت انتقال آن را در واحد زمان دارد. از دیمانسیون های هد می توان به متر مکعب در دقیقه m3/min و یا در دستگاه آمریکایی گالن در دقیقه اشاره نمود. در میان انواع الکتروپمپ ها پمپ های گریز از مرکز دارای دبی جریان خروجی بسیار بالایی هستند.
  • توان پمپ P: توان یک مشخصه مکانیکی می باشد که نه تنها برای پمپ ها بلکه برای تمامی قطعات و ماشین آلات قابل تعریف می باشد. توان به مفهوم کار انجام شده در زمان بوده و بیشتر معیاری برای مقایسه قابلیت پمپ ها به کاربر می دهد. توان پمپ با دیمانسیون وات W و یا اسب بخار hp مشخص می شود.
  • ویسکوزیته یا غلظت سیال: یکی از مهمترین مشخصات مکانیکی که می بایست در انتخاب پمپ مد نظر قرار گیرد حداکثر ویسکوزیته می باشد. با بالا رفتن غلظت سیال عملکرد و قابلیت های پمپ ها کاهش پیدا می کند. برخی از انواع پمپ مانند پمپ های دیافراگمی و پیستونی دارای توانایی بالاتری برای پمپاژ سیالات با ویسکوزیته بالا دارند.
  • خواص خورندگی سیال: آنچه در واقع مبحث اصلی این مقاله می باشد انتخاب پمپ ها با قابلیت عملکرد در انتقال سیالات با قابلیت خورندگی بالا مانند اسید ها و باز ها می باشد. این سری از پمپ ها که تحت نام پمپ اسید یا پمپ مواد شناخته می شوند و در انتقال مواد شیمیایی خورنده بکار گرفته می شوند اغلب یا از نوع پمپ گریز از مرکز و یا پمپ های دیافراگمی هستند.
  • اجزای جامد معلق در سیال: یکی از فاکتور هایی که برای انتخاب الکتروپمپ می بایست مد نظر قرار گیرد ابعاد اجزای جامد معلق می باشد. برخی از الکتروپمپ ها در صورت کاربری با سیالاتی که اجزای جحامد دارند به سرعت دچار خوردگی و از بین رفتن پروانه می شوند که پمپ های گریز از مرکز از این انظر دارای قابلیت های محدود تری هستند.

 
پمپ پلیمری اسید و مواد
پمپ پلیمری در واقع دسته ای از الکتروپمپ ها می باشد که بیشتر اشاره به متریال بکار گرفته شده در تولید اجزای خیس (در تماس با سیال) پمپ را دارد. در واقع پمپ پلیمری نوع خاصی از پمپ نمی باشد و هم در شکل پمپ گریز از مرکز (سانتریفیوژ) و هم به شکل پمپ های دیافراگمی بکار گرفته می شود.

مواد پلیمری مانند پلاستیک طبیعی دارای حداقل واکنش پذیری شیمیایی هستند. این امر به سبب داشتن مولکول های بسیار سنگین می باشد که میل آنها در شرکت در فرایند های شیمیایی را به حداقل می رساند. از این رو در تولید بدنه یا هوزینگ پمپ ها و پروانه های گریز از مرکز و همچنین در تولید هوزینگ و دیافراگم های پمپ های پروانه ای که برای انتقال اسید ها مواد خورنده بکار گرفته می شود از ترکیبات پلیمری استفاده کرده و محصول نهایی تحت نام پمپ پلیمری یا پمپ پلاستیکی شناخته می شود. بکارگیری پلیمر ها دارای مزایای دیگری فراتر از قابلیت انتقال اسید می باشد. با توجه به قیمت پایین پلیمر ها نسبت به فلزات پمپ های پلیمری قیمت بسیار پایین تری داشته و سبک تر نیز می باشند.
 
پمپ های استنلس استیل

پمپ های استنلس استیل

استنلس استیل Stainless steel در واقع آلیاژی از فلز آهن Fe با عدد اتمی ۳۰ می باشد که دارای درصد بالایی از فلزات فعال مانند کروم Cr و نیکل Ni می باشد. وجود فلزات فوق فعال در ترکیبات آلیاژی استنلس استیل سبب می شود که در تماس با آب و اسید های ضعیف کروم و نیکل قبل از آهن الکترون از دست داده و مانع از اکسید شدن یا زنگ زدگی آهن در ترکیبات استنلس استیل شوند.

استنلس استیل دارای گرید های متفاوتی می باشد که گرید های ۳۰۴ و ۳۱۶ دارای کاربری صنعتی گسترده تری هستند. گرید ۳۱۶ از استنلس استیل که در تولید پمپ های استیل بکار گرفته می شود علاوه بر کروم و نیکل دارای درصد اندکی از فلز ارزشمند مولیبدنیوم نیز است. وجود مولیبدنیوم در ترکیبات پمپ استیل سبب می شود که در مقابله با اسید های کلریدی دارای مقاومت بسیار مناسبی باشد.

پمپ های استنلس استیل به سبب بکارگیری درصد بالایی از فلزهای گرانبها در ترکیبات شیمیایی دارای قیمت بالایی هستند. این سری از پمپ ها هم در شکل پمپ های گریز از مرکز و هم در شکل پمپ های دیافراگمی که بصورت پنوماتیک و در اتصال با کمپرسور ها عمل می کنند مورد استفاده قرار می گیرند. از نظر وزنی نیز پمپ های استیل در رده بسیار بالاتری نسبت به دیگر پمپ های انتقال مواد از جمله پمپ های پلیمری قرار دارند.

در انتخاب نوع پمپ استیل و یا پمپ مواد باید گفت در صورتیکه قابلیت خورندگی اسید بسیار بالاست قطعا انتخاب اول پمپ های پلیمری در رده بالاتری از پمپ های گریز از مرکز هستند. در صورتیکه سیال دارای ویسکوزیته بالا و یا ذرات جامد معلق بالایی است از بین پمپ های پلیمری می بایست از پمپ پلیمری دیافراگمی استفاده نمود. در صورتیکه نیاز به دبی بالایی از جریان سیال اسیدی است پمپ های اسید گریز از مرکز انتخاب مناسب تری هستند.

حسین اسماعیلی بازدید : 29 جمعه 02 دی 1401 نظرات (0)

مقایسه پمپ گریز از مرکز با دیگر انواع پمپ

الکتروپمپ ها در واقع ماشین آلاتی هستند که از آنها برای انتقال سیالات در فاز مایع از یک نقطه با ارتفاع مشخص به نقطه ای دیگر که گاهی با ارتفاع برابر و اغلب در ارتفاعات بالاتر استفاده می شود. پمپ ها در واقع در مقایسه با کمپرسور ها که برای افزایش فشار و انتقال سیالات در فاز گاز مورد استفاده قرار می گیرند دو ماشین صنعتی پر کاربرد در انتقال سیالات محسوب می شوند. انواع بسیار متعددی پمپ که بر حسب نوع مواد قابل انتقال، ویسکوزیته سیال، دبی جریان مورد نیاز، هد جریان سیال، میزان و قابلیت خورندگی سیالات دسته بندی می شوند در صنایع وجود دارند.

پمپ های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ در واقع دسته ای بسیار پر کاربرد از پمپ های صنعتی هستند که از مکانیزم گردش پروانه یا ایمپلر در داخل یک هوزینگ برای انتقال سیال استفاده می کنند. در واقع در این عملکرد با گردش ایمپلر سیال از یک سمت به سبب کاهش فشار مکش شده و در سمت دیگر با فشار بیشتر از پمپ خارج می شود. برای مقایسه پمپ گریز از مرکز با انواع دیگر پمپ به معرفی برخی از انواع پر کاربرد پمپ های صنعتی می پردازیم.

  1. پمپ پیستونی : یکی از قدرتمند ترین نوع پمپ های صنعتی می باشد که اغلب با اتصال به یک موتور احتراق داخلی بصورت سیلندر پیستونی عمل می کند. پمپ دنده ای قابلیت انتقال سیالات با ویسکوزیته بالا را در ارتفاعات بلند دارد.
  2. پمپ دیافراگمی : در واقع دسته ای از پمپ های پنوماتیکی می باشند که بصورت تک دیافراگم و یا دیافراگم دوبل عمل می کنند و قابلیت بالایی در انتقال سیالات تا ارتفاعات زیاد داشته بصورت سیکلی کار می کنند.
  3. پمپ دنده ای : دسته ای از الکتروپمپ ها هستند که شباهت هایی با پمپ های گریز از مرکز دارند که در آنها بجای پروانه یا ایمپلر پمپ از یک دنده استفاده شده است. دبی جریان خروجی از پمپ های دنده ای محدود اما دارای دقت زیادی در حجم می باشند.
  4. لوب پمپ ها : دسته ای از الکتروپمپ ها هستند که در داخل هوزینگ خود بجای دنده یا ایمپلز از لوب هایی استفاده می کنند و کاربری آنها در صنایع محدود می باشد.
  5. دسته های دیگری از الکتروپمپ ها نیز وجود دارند که اغلب در واقع نوعی از پمپ گریز از مرکز با ویژگی هایی خاص هستند که از آنها می توان به پمپ اسید یا پمپ موارد که در واقع نوعی پمپ گریز از مرکز با قابلیت مکش و انتقال مواد خورنده هستند، پمپ های طبقاتی که در واقع از اتصال سری پمپ های گریز از مرکز به منظور افزایش هد خروجی آنها استفاده شده اند از این قبیل پمپ ها هستند.

    به منظور تهیه پمپ مناسب با عملکردی که مد نظر شما می باشد نیاز به اطلاعات فنی می باشد. تذکر این نکته که پمپ ها در هر نوع و هر سازی که باشند قابلیت مکش سیال از ارتفاع بیش از ۱۰ متر را مطابق با قوانین مکانیک سیالات ندارند و هد پمپ در واقع بر حسب ارتفاعی است که پمپ قابلیت انتقال سیال را دارد و نه مکش سیال. جهت خرید و استفاده از پمپ ها می بایست موارد زیر را به دقت مورد بررسی قرار داده و ترجیحا از مشاوره مهندسین متخصص این زمینه استفاده نمود.

    مشخصات مکانیکی الکتروپمپ ها

    • هد الکتروپمپ : در واقع حداکثر ارتفاعی است که پمپ ها قابلیت انتقال سیال به آن ارتفاع را دارند و با حرف H مشخص می شود. پمپ های پروانه ای یا سانتریفیوژ دارای سطح هد متوسط و پمپ های پیستونی دارای هد بسیار بالایی هستند.
    • دبی جریان خروجی پمپ : میزان سیال انتقال یافته توسط پمپ بر حسب متر مکعب در ساعت یا در ثانیه را دبی جریان پمپ می نامند که در علم فیزیک مکانیک با Q نمایش داده می شود. پمپ های پروانه ای گریز از مرکز اغلب دارای دبی جریان خروجی بالایی هستند و حتی برای افزایش دبی خروجی می توان آنها را بصورت موازی در مسیر بست.
    • توان پمپ : یکی از مفاهیمی می باشد که اغلب با نوع و میزان الکتریسیته و در انتخاب الکتروموتور مولد پمپ حائز اهمیت است.
    • ویسکوزیته سیال : یکی از مهمترین معیار ها در انتخاب نوع الکتروموتور ویسکوزیته سیال می باشد. پمپ های گریز از مرکز قابلیت مکش و پمپاژ سیالات با ویسکوزیته کم و متوسط را دارند. برای ویسکوزیته های بالاتر استفاده از پمپ های دیافراگمی و پیستونی پیشنهاد می شود.
    • قابلیت انتقال سیال با ذرات جامد معلق : یکی دیگر از معیار هایی است که بر انتخاب نوع الکتروپمپ موثر می باشد. پمپ های گریز از مرکز سطح متوسطی از ابعاد ذرات جامد و پمپ های پیستونی حداقل تحمل را در انتقال سیالات با ذرات جامد معلق دارند.
    • قابلیت خورندگی سیالات : یکی دیگر از معیار های انتخاب نوع و بالاخص متریال بکار رفته در تولید الکتروپمپ محسوب می شود. انتخاب متریال پروانه و ایمپلر پمپ که می تواند از جنس استنلس استیل و یا از جنس های پلیمری مانند نئوپرین باشند، انتخاب متریال در تولید هوزینگ و بدنه الکتروپمپ ها که در نهایت به انتخاب پمپ اسید و پمپ مواد می انجامد از این دسته انتخاب ها هستند.

    منبع: وبسایت دوستان

حسین اسماعیلی بازدید : 27 شنبه 09 مهر 1401 نظرات (0)

الکتروپمپ ها Pumps ماشین آلات صنعتی می باشند که از آنها برای انتقال سیالات به شکل مایع با ویسکوزیته های مختلفی استفاده می شود. پمپ ها در شکل های مختلفی تولید می شوند و نیروی محرکه خود را نیز به روش های متنوعی دریافت می کنند. برخی از انواع پمپ مانند پمپ های گریز از مرکز، پمپ های دنده ای، لوب پمپ ها و پمپ های طبقاتی نیروی محکه خود را از یک موتور الکتریکی دریافت می کنند حال آنکه برخی انواع پمپ مانند پمپ های پیستونی نیروی محرکه خود را از یک موتور احتراق داخلی دریافت کرده و بصورت رفت و برگشتی از حرکت یک پیستون در داخل سیلندر بعنوان نیروی محرک پمپ استفاده می کنند. نمونه هایی از پمپ ها نیز مانند پمپ های دیافراگمی وجود دارند که بصورت پنوماتیک مورد استفاده قرار می گیرند

پروانه و ایمپلر پمپ های دریایی

پر مصرف ترین نوع الکتروپمپ ها پمپ های سانتریفیوژ یا پمپ های گریز از مرکز هستند که با بکارگیری حرکت گردشی و دورانی یک پروانه در داخل محفظه پمپ عمل می کنند. پروانه و ایمپلر پمپ بر حسب نوع موادی که با آن سر و کار دارند از متریال های مختلفی تولید می شود. در بسیاری از کاربری ها برای انتقال مواد با خورندگی بالا از ایمپلر های استنلس استیل استقاده می شود. در پمپ های آب شور دریا که بر روی قایق های موتوری اتصال پیدا می کند از ایمپلر های لاستیکی با ترکیبات نئوپرین استفاده می شود که مقاومت مناسبی در برابر املاح دریایی از خود نشان می دهند.

مشخصات مکانیکی الکتروپمپ ها

انتخاب نوع الکتروپمپ و توان آن از میان هزاران نوع، برند و توان های مختلفی که پمپ ها دارند امری بسیار دشوار بوده و نیاز به اطلاعات کامل از علم مکانیک سیالات دارد. پمپ ها اغلب دارای مشخصه هایی هستند که بعنوان معیار اصلی در انتخاب آنها محسوب می شود که برخی از آنها تحت تاثیر نوع و کیفیت سیال و برخی دیگر از مشخصات مکانیکی پمپ ها نیز تحت تاثیر نیاز هایی که در ارسال و انتقال مواد وجود دارد مشخص می شوند. در زیر به بررسی برخی مشخصات مکانیکی الکتروپمپ ها می پردازیم.1. هد پمپ: در واقع هد پمپ ارتفاع حداکثری است که پمپ ها قابلیت انتقال سیالات به آن ارتفاع را دارند. اغلب بیشترین میزان هد پمپ مربوط به پمپ های پیستونی است. برای بالا بردن هد پمپ های گریز از مرکز که از ایمپلر استفاده می کنند اغلب آنها را بصورت سری بسته و پمپ های طبقاتی را تشکیل می دهند. هد پمپ را در محاسبات مهندسی با H نمایش می دهند.2. دبی پمپ: در واقع معرف میزان حجم سیالی است که پمپ ها قابلیت انتقال آن را در مدت زمانی مشخص دارند. دبی پمپ های گریز از مرکز اغلب بسیار بالا می باشد حال آنکه برخی انواع پمپ مانند پمپ های دنده ای دبی جریان بسیار دقیقی دارند. دبی جریان سیال پمپ ها در محاسبات با حرف Q بر حسب متر مکعب بر ساعت و یا متر مکعب در ثانیه مشخص می شود.3. توان پمپ: توان در واقع بصورت کار انجام شده در واحد زمان محاسبه می شود. با این وجود که توان معیاری برای عملکرد پمپ ها محسوب می شود بر خلاف دبی و هد معیاری ذهنی برای عملکرد پمپ نیست.4. ویسکوزیته سیال: میزان چسبندگی و غلظت سیالات می باشد که نقشی بسیار تاثیر گذار در انتخاب نوع پمپ دارد. پمپ های گریز از مرکز ایمپلر دار برای انتقال سیالات با ویسکوزیته بالا چندان مناسب نبوده و در این موارد از پمپ های پیستونی و یا حتی پمپ های دیافراگمی استفاده می شود.5. ابعاد جسم صلب در سیال: یکی دیگر از معیار های انتخاب الکتروپمپ ها می باشد. برای سیالاتی با ذرات جامد معلق که سبب سایش ایمپلر پمپ ها می شوند در برخی از انواع پمپ مانند پمپ های پیستونی مشکلات زیادی را بوجود می آورند. در مورد پمپ کف کش که به تخلیه فاضلاب ها می پردازد که از نوع پمپ گریز از مرکز نیز می باشد با بکارگیری ایمپلر و پروانه هایی خاص قابلیت بر طرف کردن این مشکل تا ابعادی مشخص از  جسم جامد وجود دارد.

پمپ های دریایی در واقع ماشین آلات صنعتی هستند که در مکش از آب شور دریا استفاده می کنند و به آنها پمپ های آب شور نیز گفته می شود. پمپ های آب شور دارای کاربری گسترده ای در صنایع دریایی بالاخص در موتور های قایق های موتوری هستند و با برند های مختلفی مانند برند جانسون Johnson و جابسکو Jabsco تولید و مورد استفاده قرار می گیرند.

منبع مقاله

حسین اسماعیلی بازدید : 32 چهارشنبه 03 فروردین 1401 نظرات (0)

پمپ گریز از مرکز یا سانتریفیوز یکی از پر مصرف ترین نوع پمپ‌های صنعتی محسوب می‌شود که در شکل‌ها و دسته‌بندی‌های مختلف و با بکارگیری متریال مختلفی تولید می‌شود. مبنای کار تمامی پمپ‌های گریز از مرکز یکسان بوده و گردش یک پروانه یا ایمپلر در داخل پمپ سبب کاهش فشار و مکش در یک سمت پمپ و خروج با سرعت بالا در سمت دیگر می‌باشد که پس از ورود جریان سیال پر سرعت به داخل دیفیوزر سرعت شکسته به فشار تبدیل شده و قابلیت را برای انتقال سیال به ارتفاعات بالاتر فراهم می‌کند.

پمپ‌های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ در دسته الکتروپمپ‌هایی با دبی جریان بالا و هد متوسط هستند. بدین معنا که قابلیت این سری از پمپ‌ها در انتقال حجم بالایی از سیال وجود دارد اما ارتفاعی که سیال را به آن پمپاژ می‌کنند در دسته پمپ‌های متوسط قرار دارد. بعنوان مثال در مقایسه با پمپ‌های دنده ای و پیستونی اغلب دبی جریان بالاتری دارند اما بالاخص در قیاس با پمپ‌های پیستونی که از موتور های احتراق داخلی و به شکل سیلندر پیستونی استفاده می‌کنند هد یا ارتفاع انتقال سیال پایین تری دارند.

پروانه یا ایمپلر پمپ گریز از مرکز هم از گرید ها و آلیاژ های فلزی (بالاخص استنلس استیل) و هم از متریال‌های لاستیکی تولید می‌شود. شکل پره‌ها Vane و تعداد پره‌ها بر روی تمامی مشخصات مکانیکی پمپ از جمله دبی، هد، لرزش و صدا، توان و راندمان پمپ تاثیر بسیاری دارد. برخی از انواع پروانه پمپ در یک سمت بصورت یک دیسک دایره‌ای بسته و برخی دیگر مانند پره‌های هواکش باز می‌باشند.

انواع و کاربری پمپ های گریز از مرکز

یکی از مشخصات بسیار ایده آل پمپ‌های گریز از مرکز قابلیت افزایش هد (ارتفاع انتقال سیال) و دبی (حجم سیال منتقل شده) با تغییر در بستن چند پمپ می‌باشد. بدین صورت که اگر دو یا چند پمپ گریز از مرکز را بصورت سری ببندیم قابلیت افزایش هد یا ارتفاع را افزایش می‌دهیم که منجر به تولید نوعی پمپ به نام پمپ طبقاتی نیز شده است. همینطور در صورتیکه نیاز به دبی بالاتری از جریان سیال داشته باشیم قابلیت بستن چند پمپ گریز از مرکز بصورت موازی وجود دارد. در زیر به بررسی دسته بندی‌های مختلفی که از پمپ‌های گریز از مرکز وجود دارد می‌پردازیم.

  • پمپ استیل : دسته ای از پمپ‌های گریز از مرکز هستند که بدنه هوزینگ پمپ و پروانه از جنس استنلس استیل (ضد زنگ) تولید می‌شود و در صنایع غذایی و دارویی دارای کاربری‌های عمده ای هستند.
  • پمپ مواد : نوعی از پمپ گریز از مرکز می‌باشد که از آن برای انتقال مواد با قابلیت خورندگی بالا و اغلب اسید‌های رقیق استفاده می‌شود که نمونه‌هایی از آن‌ها در صنایع تولید قند و شکر برای سیرکولاسیون اسید و شستشوی لوله‌ها استفاده می‌شوند.
  • پمپ طبقاتی : پمپ های گریز از مرکزی هستند که بصورت سری در چند مرحله بسته شده و دارای قابلیت انتقال سیال به ارتفاعات بسیار بالایی هستند.
  • پمپ کف کش یا لجن کش : نوعی از پمپ‌های گریز از مرکز هستند که از آن‌ها در فاضلاب‌ها و یا در استخر ها برای تخلیه آب استفاده می‌شود و اغلب بصورت عمودی تولید می شوند.
  • پمپ‌های دریایی : این سری از پمپ‌ها مانند پمپ‌های Johnson, Jabsco که بر روی قایق‌های موتوری بسته می‌شوند و به پمپ آب شور نیز شناخته می‌شوند. پمپ‌های دریایی اغلب از ایمپلر های لاستیکی از 3 الی 12 پره استفاده می‌کنند.

منبع مقاله

حسین اسماعیلی بازدید : 47 سه شنبه 01 تیر 1400 نظرات (0)

آکومولاتور یک قطعه مکانیکی می باشد که در سیستم های هیدرولیکی بکار گرفته می شوند. آومولاتور که به مخزن نیتروژن نیز شناخته می شود یک سیستم هیدرولیکی پنوماتیکی می باشد بدین معنا که در یک سمت با روغن هیدرولیک و در سمت دیگر با نیتروژن که بصورت گاز پر شده است سرو کار دارد. یک غشای میانی که می تواند از جنس تیوپی و یا انواع دیافراگم ها باشد بین این دو سیال قرار گرفته اند. نقش آکومولاتور در سیستم های هیدرولیک جلوگیری از ایجاد ضربه و حتی جلوگیری از ترکیدن منبع هیدرولیک می باشد که با ایجاد توازن بین دو سطح عمل می کند.

آکومولاتور ها در شکل های مختلفی ساخته می شوند که آکومولاتور تیوپی در واقع پر مصرف ترین این قطعات صنعتی است. نمونه هایی از آکومولاتور های دیافراگمی نیز دارای کاربری صنعتی هستند اما تفاوت آنها در این است که با پارگی تیوپ آکومولاتور تیوپی قابل تعویض می باشد اما آکومولاتور های دیافراگمی پس از خرابی قابل تعمیر و تعویض دیافراگم نیستند. آکومولاتور ها با برند های مختلفی در ایران یافت می شوند که اولائر و هایداک دو مورد از معروف ترین آنها هستند.

حسین اسماعیلی بازدید : 62 جمعه 14 تیر 1398 نظرات (0)

پمپ پیستونی دسته ای قدرتمند از الکتروپمپ ها می باشد که دارای جریان غیر ثابت و متناوب می باشد. پمپ پیستونی معمولا بصورت متصل به موتور های احتراق داخلی عمل می کند و از این رو دارای متعلقات گران قیمتی می باشد. پمپ پیستونی دارای هد بالا و دبی کمی بوده و برای انتقال سیالات با ویسکوزیته بسیار بالا و یا برای ارتفاعات بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

پمپ پیستونی از سیستم انتقال مثبت سیال استفاده می کند و جزو الکتروپمپ ها با هد بالا دسته بندی میشود. برند های مختلفی در دنیا به تولید پمپ پیستونی مشغول هستند. برخی از این برند ها مانند برتولینی دارای سابقه بسیار زیادی در تولید این نوع از الکتروپمپ ها هستند. پمپ پیستونی با وجود مزایای زیادی که دارد بر خلاف پمپ دنده ای و پمپ گریز از مرکز جریان ثابتی را بوجود نمی آورد.

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 106
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 5
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 19
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 50
  • بازدید ماه : 234
  • بازدید سال : 2,862
  • بازدید کلی : 14,409