loading...
سیم بکسل جنرال
حسین اسماعیلی بازدید : 26 شنبه 09 مهر 1401 نظرات (0)

الکتروپمپ ها Pumps ماشین آلات صنعتی می باشند که از آنها برای انتقال سیالات به شکل مایع با ویسکوزیته های مختلفی استفاده می شود. پمپ ها در شکل های مختلفی تولید می شوند و نیروی محرکه خود را نیز به روش های متنوعی دریافت می کنند. برخی از انواع پمپ مانند پمپ های گریز از مرکز، پمپ های دنده ای، لوب پمپ ها و پمپ های طبقاتی نیروی محکه خود را از یک موتور الکتریکی دریافت می کنند حال آنکه برخی انواع پمپ مانند پمپ های پیستونی نیروی محرکه خود را از یک موتور احتراق داخلی دریافت کرده و بصورت رفت و برگشتی از حرکت یک پیستون در داخل سیلندر بعنوان نیروی محرک پمپ استفاده می کنند. نمونه هایی از پمپ ها نیز مانند پمپ های دیافراگمی وجود دارند که بصورت پنوماتیک مورد استفاده قرار می گیرند

پروانه و ایمپلر پمپ های دریایی

پر مصرف ترین نوع الکتروپمپ ها پمپ های سانتریفیوژ یا پمپ های گریز از مرکز هستند که با بکارگیری حرکت گردشی و دورانی یک پروانه در داخل محفظه پمپ عمل می کنند. پروانه و ایمپلر پمپ بر حسب نوع موادی که با آن سر و کار دارند از متریال های مختلفی تولید می شود. در بسیاری از کاربری ها برای انتقال مواد با خورندگی بالا از ایمپلر های استنلس استیل استقاده می شود. در پمپ های آب شور دریا که بر روی قایق های موتوری اتصال پیدا می کند از ایمپلر های لاستیکی با ترکیبات نئوپرین استفاده می شود که مقاومت مناسبی در برابر املاح دریایی از خود نشان می دهند.

مشخصات مکانیکی الکتروپمپ ها

انتخاب نوع الکتروپمپ و توان آن از میان هزاران نوع، برند و توان های مختلفی که پمپ ها دارند امری بسیار دشوار بوده و نیاز به اطلاعات کامل از علم مکانیک سیالات دارد. پمپ ها اغلب دارای مشخصه هایی هستند که بعنوان معیار اصلی در انتخاب آنها محسوب می شود که برخی از آنها تحت تاثیر نوع و کیفیت سیال و برخی دیگر از مشخصات مکانیکی پمپ ها نیز تحت تاثیر نیاز هایی که در ارسال و انتقال مواد وجود دارد مشخص می شوند. در زیر به بررسی برخی مشخصات مکانیکی الکتروپمپ ها می پردازیم.1. هد پمپ: در واقع هد پمپ ارتفاع حداکثری است که پمپ ها قابلیت انتقال سیالات به آن ارتفاع را دارند. اغلب بیشترین میزان هد پمپ مربوط به پمپ های پیستونی است. برای بالا بردن هد پمپ های گریز از مرکز که از ایمپلر استفاده می کنند اغلب آنها را بصورت سری بسته و پمپ های طبقاتی را تشکیل می دهند. هد پمپ را در محاسبات مهندسی با H نمایش می دهند.2. دبی پمپ: در واقع معرف میزان حجم سیالی است که پمپ ها قابلیت انتقال آن را در مدت زمانی مشخص دارند. دبی پمپ های گریز از مرکز اغلب بسیار بالا می باشد حال آنکه برخی انواع پمپ مانند پمپ های دنده ای دبی جریان بسیار دقیقی دارند. دبی جریان سیال پمپ ها در محاسبات با حرف Q بر حسب متر مکعب بر ساعت و یا متر مکعب در ثانیه مشخص می شود.3. توان پمپ: توان در واقع بصورت کار انجام شده در واحد زمان محاسبه می شود. با این وجود که توان معیاری برای عملکرد پمپ ها محسوب می شود بر خلاف دبی و هد معیاری ذهنی برای عملکرد پمپ نیست.4. ویسکوزیته سیال: میزان چسبندگی و غلظت سیالات می باشد که نقشی بسیار تاثیر گذار در انتخاب نوع پمپ دارد. پمپ های گریز از مرکز ایمپلر دار برای انتقال سیالات با ویسکوزیته بالا چندان مناسب نبوده و در این موارد از پمپ های پیستونی و یا حتی پمپ های دیافراگمی استفاده می شود.5. ابعاد جسم صلب در سیال: یکی دیگر از معیار های انتخاب الکتروپمپ ها می باشد. برای سیالاتی با ذرات جامد معلق که سبب سایش ایمپلر پمپ ها می شوند در برخی از انواع پمپ مانند پمپ های پیستونی مشکلات زیادی را بوجود می آورند. در مورد پمپ کف کش که به تخلیه فاضلاب ها می پردازد که از نوع پمپ گریز از مرکز نیز می باشد با بکارگیری ایمپلر و پروانه هایی خاص قابلیت بر طرف کردن این مشکل تا ابعادی مشخص از  جسم جامد وجود دارد.

پمپ های دریایی در واقع ماشین آلات صنعتی هستند که در مکش از آب شور دریا استفاده می کنند و به آنها پمپ های آب شور نیز گفته می شود. پمپ های آب شور دارای کاربری گسترده ای در صنایع دریایی بالاخص در موتور های قایق های موتوری هستند و با برند های مختلفی مانند برند جانسون Johnson و جابسکو Jabsco تولید و مورد استفاده قرار می گیرند.

منبع مقاله

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 106
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 3
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 13
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 44
  • بازدید ماه : 228
  • بازدید سال : 2,856
  • بازدید کلی : 14,403